Trápenie, ktoré stojí za to

Trápenie, ktoré stojí za to

Nemecký reportér Steffen Rüth sa o novom albume porozprával aj s Davidom Gahanom, no na rozdiel od Martina, je David vždy ďaleko zhovorčivejší.

David, tvoja dcéra, Stella Rose, bude mať v júli 18. Neobávaš sa, v akom svete bude žiť?
Veľmi sa toho obávam. Rovnakú otázku si kladiem aj v súvislosti s mojimi dvomi, už dospelými, synmi. Je logické, že chcete, aby Vaše deti vyrastali v slobode. Aby sa mohli sami rozhodovať, ako chcú žiť. Ale strach, ktorí rozosievajú politici ako Trump je neskutočný, až šialený. Nikomu dnes nezáleží na tom, keď sa prenasledujú menšiny. Ale veď všade na svete chcú žiť ľudia v mieri, bezpečí a slobode. Svet sa predsa nemôže deliť iba na dobrý a zlý.

Ústredná nálada albumu "Spirit" je temná, smutná, plná hnevu. Vyjadrujete tým abumom Vaše obavy, strach a frustrácie z vyvíjajúcej sa situácie vo vete?
Ale áno, všetko, čo ste vymenovali, je pravda. Ja v tomto smere cítim neskutočnú frustráciu a neistotu. Kam by sme mali smerovať? Komu by sme mali veriť? Koho nasledovať? Niekedy je to až sarkastické. Je veľmi ťažké nebyť ovplyvnený všetkým tým, čo vidíte v TV alebo čítate v médiách.

Andy Fletcher žije v Londýne, ty na Manhattane, Martin Gore v Santa Barbare. To asi nie je náhoda ...
... že všetci traja žijeme v slobodných, liberálnych oblastiach? Samozrejme, že nie. Žijeme tam už dlho a spokojne. V tomto máme naozaj šťastie, máme množstvo príležitostí, ale to neznamená, že sa nezaujímame o to, čo sa deje okolo nás. Všetko si to uvedomujeme a tieto témy si takisto našli svoju cestu k albumu.

Tie pôsobivé brady z videoklipu predvediete aj na pódiu?
To nie. Raz stačilo, navždy. Ale do Nemecka by som prišiel s bradou celkom rád :)

No nech sa páči. Veď v Nemecku strávite takmer polovicu leta.
Presne tak. A v zime sa tam prevdepodobne objavíme opäť. Bude to klasické turné. Príde mi absolútne skvelé, že viac ako milión vstupeniek na toto turné sa už predalo a to album ešte ani nevyšiel.

Vyzeráš naozaj prekvapene. Nie je to tak, že ľudia Depeche Mode už akosi slepo dôverujú?
Viete, my sa musíme stále snažiť, nič sa neudeje bez nášho pričinenia. Ono, tá silná dôvera je milá, ale mala by to podčiarkovať a potvrdzovať aj kvalita albumu, inak budú ľudia sklamaní, samozrejme aj z nás.

Ono sa to javí, akoby sa Váš rešpekt u ľudí s každým albumom zvyšoval. Začali ste v podstate ako pubertiaci, dnes sú z váš ikony. Súvisí to s vekom?
Aj, ale nie je to iba o veku. Po toľkých rokoch je pre nás doslova kritické vytvoriť album, ktorý obstojí. A takisto musí byť hodnotovo v línií s hudbou, ktorú sme vytvorili za celé tie roky. Nie je jednoduché, po 35 rokoch, stále posúvať vaše kreatívne limity, niekedy je to až nepohodlné. Ale to trápenie za to stojí, ja pre nás inú možnosť nevidím.

Ako ty sám vnímaš album "Spirit"?
Ja som s ním veľmi, veľmi spokojný. Rozhodnutie uviesť všetko opäť do pohybu a najatie Jamesa Forda, čím Depeche Mode získali pár čerstvých uší, bolo naozaj veľmi správne. James nie je len vynikajúci producent, ona ma takisto znovu spojil s Martinom. Takisto hral na bicie, gitare, rozumie syntezátorom ako málokto iný. Skvele medzi nás zapadol.

Ako to myslíš, že ťa opäť spojil s Martinom? Máte dnes k sebe ešte bližšie? Je to vôbec ešte možné?
Samozrejme, že áno. Stmelil nás, skutočne povzbudzoval tímového ducha. Pokiaľ ide o skladateľstvo, Martin bude vždy tým ohniskom. Pred rokmi som sa rozhodol tiež vstúpiť do týchto dverí, no a James sa rozhodol z toho vyťažiť čo najviac a dostať to do skladieb.

Ako už dávno vieme, je z teba šťastný, dobre vyzerajúci 54-ročný muž, ktorý sa po drogovej závislosti, infarkte a vyliečenom nádore, teší zdraviu. Je pre teba zložité písať tak desivé texty, ako napr. k piesni "Poison Heart"?
V hudbe a textoch môžem sám seba poodhaliť takým spôsobom, ako by som to v skutočnom živote formulovať nedokázal. A v takom vzťahu, ako opisuje tá skladba, by som žiť určite nechcel. V mojich skladbách z časti poodhaľujem svoju osobnosť, ktorá je inak uzavretá a skrytá. A verte mi, že z dobrých dôvodov :)

Prečo?
To naozaj povedať nemôžem. Jediné, čo viem, že z času na čas toho temného Davida musím vypustiť von, inak by ma zožral. Našťastie viem dnes z toho uniknúť. Dnes už nie som v zajatí tej temnej strany, ako kedysi.

Ani na konci albumu nie je cítiť "svetlo". V poslednej skladbe, "Fail", zaznie "Oh, we failed" ...
Pre mňa je to nezvratné. Sme na konci a stále pokračujeme.

A kam to až zájde?
My sme prišli do Berlína kedysi dávno, v roku 1983 sme tam nahrávali album "Construction Time Again", v Hansa štúdiách. Neskôr sme v Berlíne pracovali takisto veľmi často. Sledovali sme to mesto po páde múru, stále nás fascinuje jeho dynamika a napätie. Berlín vo mne vyvolá pocit gigantickej rodinnej oslavy na pódiu.

Tak potom rovnaká otázka aj pre teba: Pri všetkom tom neradostnom vývoji v USA a Anglicku, nechceš sa presťahovať do Nemecka?
Ja som svoj domov našiel v New Yorku, to mesto je náš malý ostrov uprostred šialenstva. Ale Berlín mám veľmi, veľmi rád. Priamo po koncerte už noci vonku netrávim, no na druhý deň si doprajem krátku prechádzku tým ktorým mestom. Berlín je pre mňa na prechádzku ideálny. V tomto meste sme vyrastali a toto mesto nás vždy skutočne podporovalo.

Vieš si o 13-14 rokov predstaviť oslavy 50 rokov Depeche Mode?
Neviem, čo by som so sebou robil, kedy som nemal mať viac hudbu. Ale viem si zasa predstaviť nebyť na turné tak dlho. Síce to milujem, ale čím je človek starší, tým je to ťažšie. Ale mimo toho, nevidím nič, čo by nás dokázalo zastaviť.

zdroj: dmtvarchives.com

Názory Devotees (38)

Hammersmith Odeon

 1    4. marec 2017 o 11:07

“strach, ktorí rozosievajú politici ako Trump je neskutočný, až šialený. Nikomu dnes nezáleží na tom, keď sa prenasledujú menšiny. Ale veď všade na svete chcú žiť ľudia v mieri, bezpečí a slobode.”

David, mainstream Ti lezie na mozog. Opravte ma ak sa mylim, ale v com siri Trump akoze strach. S Rusmi chce spolupracu a obchod. Kto chce svoju fabriku prestahovat mimo uzemia USA chce zatazit vyssou danou-tak ich chce motivovat, aby zostali v USA a dali ludom doma pracu

Nechce, aby USA robili svetových policajtov. Kritizuje daterajsie fungovanie NATO. Chce obmedzit zbrojenie (uz o tom hovoril s Rusmi). Chce vystavat plot na juhu USA, aby zabranil nelegalnej migracii, lebo pochopil, ze kto prichadza nelegalne, asi ma na to set-sakramentsky dovod a urcite nie je bezuhonny - cize obmedzenie pohybu asocialov, gangstrov, drog a pod.

Nechce sa nechat vydierat mensinami, lebo vidi, ze cokolvek urobi vacsiana, PC (political correct) to povazuje za sikanu, prenasledovanie, rasizmus a znevazovanie mensiny - avsak naopak to uz neplati, mensina moze vsetko, lebo len “bojuje za svoje prava”. Ostro vystupuje proti terorizmu atd., atd. atd… Proste nechce pachat tie iste chyby ako EU, a uz je to stvac, rozsievac strachu a fasista.

Preboha David, nazor Ti neberiem, ale ak uz chces mat skutocne prehlad, a citis potrebu sa k niecomu vyjadrit, treba si veci pozriet a nastudovat z niekolkych uhlov a nie len pozriet mainstream pri kavicke v NY. Ide o to, aby si vedel to, co hlasas, aj vyargumentovat a nielen papagajovat, co vravi telka a NY times. Ludia k Tebe vzhliadaju a Tvoj nazor ma vacsiu vahu, ako keby to povedal len tipek na pumpe. Nie vsetko, co povazuje PC za dobre, je aj v skutocnosti dobre…


Ogrik

 2    4. marec 2017 o 12:57

Evidentne si si nastudoval problematiku z viacerych uhlov. Gratulujem! Vyhravas Zlatu cenu Novoruska za sirenie mieru! smile


Analogrunner

 3    4. marec 2017 o 13:18

pises ako keby si v tej amerike zil.


Ogrik

 4    4. marec 2017 o 13:22

Tento abum bude tazky na debatu.


monocells

 5    4. marec 2017 o 13:52

Ja to mám vyriešené.

Mne sa ešte ani jedna pesnička od Depeche Mode nepáčila kvôli textu.


Hammersmith Odeon

 6    4. marec 2017 o 14:07

@Ogrik (2):  v com vidis moju prorusku orientaciu? Cital si moj prispevok pozorne?
@bluem (3): z coho si nadobudol dojem, ze ak mam takyto nazor, musim zit v Amerike?
@monocells (5): poriesene to mas OK. Ja tiez neriesim DM po textovej stranke. Gore ma prirodzeny talent na texty a kazdy si v nom nieco najde, a tak to ma byt. Ked sa vsak k politike zacnu vyjadrovat verejne, mali by mat aspospon trosku vacsi rozhlad, nez aky im ponukaju mainstreamove media. Je to na dlhu, dlhociznu debatu, ale v podstate ide o to, aby si si vedel svoj nazor nalezite obhajit faktami a nie invektivami typu:  ty si zjedol vsetku mudrost sveta, ty musis byt ale odbornik- to v ktorej krcme ta ucili a pod.


Analogrunner

 7    4. marec 2017 o 14:19

preco chces menit ludi podla seba? su aki su, maju pravo byt aki chcu.
ano, na to aby si sa vyjadroval k dianiu v inej krajine v nej treba zit, inak vies velke kulove o tom, aky zivot v nej je.
uznavam, ze v dnes mozes lahko nadobudnut pocit, ze po nacitani si cohokolvek dokazes zaujat stanovisko k comukolvek. dokonca relevantne. iba ti pripominam, ze je to sebaklam a robis zo seba vola.


Hammersmith Odeon

 8    4. marec 2017 o 15:16

@bluem (8): Precital som si Tvoj príspevok pozorne (mozno by si si mal aj Ty ten moj, inak by si netvrdil, ze chcem ludi menit, ale im len nasepkavam, aby si vedeli veci aj zdovodnit, nie len o nich “tliachat”), ale okrem invektiv na moju osobu, nic prevratneho - mozno iba nasledujuce “posolstvo”: Ludia, ak raz zijete na Slovensku, nemate sa pravo vyjadrovat k tomu, co sa deje inde vo svete. Kedze tam nezijete, viete o tom velke kulove. Co na tom, ze si mozte zistit veci z roznych uhlov pohladu, z roznych nezávislých zdrojov, odbornych zdrojov - je to iba sebaklam a robite zo seba volov. Nepocuvajte nikoho, kto ma iny nazor a uz vôbec nie toho, kto Vam nasepkava, ako nestadovatiet. Toto sme tu uz raz mali bluem a priznam sa Ti, viac to zazit nechcem. Mozno prave to ma zenie k tomu, aby som si o veciach snazil zistit viac, nez len to, cim ma krmi mainstream. Ale bavme sa radsej o DM, aj ked je pravda, ze prave oni nadhodili tuto debatu grin


Ogrik

 9    4. marec 2017 o 15:55

Tak trochu to ber prosim s nadsazkou, zartoval som. Ale mohol som sa aj trafit, protrumpovske a prokremelske videnie sveta ide casto ruka v ruke. S tvojimi politickymi nazormi si dovolim nesuhlasit, ale naozaj sa mi nechce ich dalej rozoberat.
Asi len tolko, ze velmi pohodlne je odsudit z tepleho kresielka smahom ruky vsetkych ilegalov, ktori mozu mat X dovodov, ze chcu utiect z krajiny, kde sa narodili / ocitli. Napr. vojna.


Analogrunner

 10    4. marec 2017 o 16:23

@hammer ty sa stadujes sam, pretoze preberas nazory stada. ano, najlepsie spoznas klimu v krajine ked v nej zijes. kludne si rob svoj nazor, ale nevnucuj ho, o.i. nie je nanho nikto zvedavy. ak chces niekomu otvarat oci, najdi si email d.gahana a napis mu to osobne.


somebody

 11    4. marec 2017 o 17:41

Trumpa treba nechat na Americanov oni najlepsie vedia preco si ho zvolili. Keby im vyhovovalo to co tam mali doteraz tak by asi nic nemenili a zvolili by Clintonovu.


Ogrik

 12    4. marec 2017 o 18:59

sometimes, people just want to see the world burn


Hammersmith Odeon

 13    4. marec 2017 o 23:21

@bluem (10): Bluem, chcem sa Ta opytat, ci si povodom Slovak. Pytam sa preto, ci vobec rozumies tomu, co som napisal, lebo Tvoje reakcie tomu nezodpovedaju. Nic to, nebudem Ta trapit, proste moje prispevky necitaj a hotovo, ide sa dalej.
@Ogrik (9): 100 ludi, 100 chuti - aj v politike. Ogrik, jasne, ze nemusis so mnou suhlasit (tak, ako aj ja nemusim suhlasit s Daveom). Vies o politiku som sa zacal zaujimat od 9/11 a intenzivne od “uteceneckej” krizy (cca 2 roky), preto sa dnes nedam len tak lahko “opit rohlikom”. V strucnosti, naucil som sa veci vnimat v roznych suvislostiach, aby mi ta skladacka na konci do seba pekne zapadla. Preto, ked vyslovim nejaky nazor, viem ho aj zargumentovat a nesnazim sa reprodukovat len to, co odznie v mainstreame. That’s all.


Ogrik

 14    5. marec 2017 o 01:52

“Bluem, chcem sa Ta opytat, ci si povodom Slovak.” No comment.
“V strucnosti, naucil som sa veci vnimat v roznych suvislostiach, aby mi ta skladacka na konci do seba pekne zapadla.” detto


Analogrunner

 15    5. marec 2017 o 06:30

@hammer zda sa, ze sa o svet okolo seba zacinas zaujimat vtedy, ked ta nejaka udalost vystrasi. z mojho pohladu si najlahsia korist, ktorej potom jediny zaujem je hladat (a nachadzat - samozrejme - hlavne spravy, magian a chalani, kamarat hovoril, na fb bolo video) ulomky, ktore si poskladas do mozaiky, ktoru potom vnucujes ostatnym v tvojom (hlavne) virtualnom okoli. sak akoze vnucuj, kludne, ale necuduj sa reakciam.


Hammersmith Odeon

 16    5. marec 2017 o 08:42

@bluem (15): Inak, okrem dvoch viet, ze vnucujem svoj nazor inym, a ze som vol, lebo idem za stadom, vies aj nejake ine? Ak chces diskutovat, diskutujme, ale k veci. T.j. precitaj si este raz a pozorne moj uplne prvy prispevok a skus mi to vyvratit, ale argumentami a nie invektivami. Proste konstruktivna debata- s tymto a tymto nesuhlasim pre toto a toto, s tymto a tymto sa da polemizovat pre toto a toto.


Strider

 17    5. marec 2017 o 09:19

Skvely rozhovor. Mam rovnake videnie sveta ako DM.
Svet treba vnimat vzdy v sirsich suvislostiach a rovnako aj v rovine moralky a ludskosti.


Analogrunner

 18    5. marec 2017 o 09:30

to ze niekto napise svoju domnienku pre neznamena, ze je to pravda a ze ma zmysel s nim viest konstruktivnu debatu. ktora by sa podla tvojho merita zvrhla iba na hladanie liniek a dokazovanie zo zdrojov, kde nie je mozne overit pravdivost.
ja nemam potrebu nic dokazovat, svet sa vyvija nejako, to co sa deje je vysledok viacerych veci dohromady. raz sme to tu uz mali a zda sa, ze to tu budeme mat druhy raz. asi to potrebujeme.


Hammersmith Odeon

 19    5. marec 2017 o 09:58

@bluem (15): no konecne sa k niecomu dostavame. Bluem, takto nejak som si predstavoval nasu debatu od zaciatku.
S prvou castou s Tebou nie celkom suhlasim. Ja nikomu svoj nazor nevnucujem, iba ho vyjadrujem, s cim sa da alebo nemusi suhlasit. A potom uz je na diskutujucich, ako si vyargumentuju svoje nazory. V druhej casti si sa jasne vyjadril, ze politika Ta nezaujima, ci uz pre to alebo ono. Uz som v obraze. Plne tomu rozumiem, nebol som iny. V zivote cloveka su vsak momenty, ktore ho donutia sa zamysliet… Ako vravi klasik (AKTY X): The truth is out there grin


somebody

 20    5. marec 2017 o 12:32

@ALL: Who’s making your decisions?


Hammersmith Odeon

 21    5. marec 2017 o 13:09

@somebody (20): myself


Hammersmith Odeon

 22    5. marec 2017 o 13:13

@somebody (20): apropo
You can’t change the world
But you can change the facts
And when you change the facts
You change points of view
If you change points of view
You may change a vote
And when you change a vote
You may change the world


Analogrunner

 23    5. marec 2017 o 14:20

ja som nepisal ze ma politika nezaujima. ale to je fuk.
proste nie je hlavnou naplnou mojho zivota sledovat co sa kde suchne a skladat si mozaiku. zijem tu a teraz. a vidim, ze to co sa deje okolo mna sme tu uz mali. dokonca 2x. staci zlblbnut ludi.
ozaj - jak si potom s tisovym sl. statom? tiez chcel iba blahobyt pre svojich obcanov, nie?


Ogrik

 24    5. marec 2017 o 14:29

hammer, ty sice nikomu nevnucujes nazor, ale sa vyvsujes nad ostatnych, ze su ovce, ze tomu nerozumeju, ze ty to vsetko uz vidis atd.
Pritom staci par viet a je mi jasne, ze svet vnimas tak, ako ho vnimat chces.


Hammersmith Odeon

 25    5. marec 2017 o 14:36

@bluem (23): S Tisom a s vecami tym suvisiacich mam len take neucelene znalosti, a preto by som nerad do toho vrtal a hlevne nie na tejto stranke. Ak mas nejake info, popripade mi vies nieco doporucit, rad sa poucim. Zatial mozem iba tvrdit, ze je to dost kontroverzna etapa nasich dejin.


Hammersmith Odeon

 26    5. marec 2017 o 14:47

@Ogrik (24): Ogrik, nesud ma podla seba. Ak si precitas moje prispevky, nikde som sa nad nikoho nevyvysoval. Predstavil som svoj nazor, snazil podlozit argumentmi-to je vsetko. Nepouzival som ziadne invektivy, ziadne prikazy ani rozkazy. Rad by som teda vedel, v com spociva mojue vyvysovanie, a podla ktorych viet vies ako vnimam svet - prosim nehovor vseobecne, ale k veci, aby som sa vedel obhajit. Ale je zaujimave sledovat ludi, ked niekto prejavy iny, ako PC nazor.


Ogrik

 27    5. marec 2017 o 17:22

Necham Ta, nech mas pocit prevahy, mam to v trubke, stracat cas tuna konverzaciou s clovekom, ktory je presvedceny o svojej pravde a my sme politicky korektne ovce, ktore zozeru cokolvek. (v tom sa mylis)

Tuto debatu som uz viedol 100x a vzdy viedla len k trpkej pachuti na oboch stranach.

Koncim.


Analogrunner

 28    5. marec 2017 o 17:57

@hammer vsetko nasvedcuje tomu, ze vies citat aj pisat a si uz velky - nechavam na teba, nech si nastudujes nieco k horeuvedenej teme.


somebody

 29    5. marec 2017 o 18:48

@hammer uz chyba len aby Ta tu oznacili za proruskeho trolla smile a mas to komplet


Gabriel

 30    5. marec 2017 o 19:05

@all: ukludnime sa a pokracujeme v diskusii predovsetkym uz len o DM. Odpustime si osobne invektivy a domyslanie si.


Hammersmith Odeon

 31    6. marec 2017 o 08:37

@bluem (28): cize nevies o tom nic. Skoda.
@Ogrik (27): Ogrik, ja som v ziadnom svojom prispevku nepouzil invektiva. Titulovany som tu bol ja, napriek tomu som sa neznizil k invektivam. Som kedykolvek a s kymkolvek ochotny DISKUTOVAT a pozorne nacuvat druhu stranu, bez invektiv, len s relevantnými argumentmi. Na to vsak musia byt aspon dvaja…
@somebody (29): uz som bol, niekde na zaciatku. Takze som komplet grin


somebody

 32    6. marec 2017 o 08:58

@hammer smile


bel canto

 33    6. marec 2017 o 09:52

Ked sa zacina hovorit o politike, zmysle piesni, posolstvach a podobnych blaboloch, je zle.
Ma sa hovorit o tom, ze novy singel DM nas posadil na zadok a ze je to naslapana nadupana vec - a o tomto jedinom podstatnom sa tu kurna nehovori.


Hammersmith Odeon

 34    6. marec 2017 o 15:27

@bel canto (33): treba zacat novu diskusiu wink


Analogrunner

 35    6. marec 2017 o 21:17

@hammer mas si prestat domyslat.


Hammersmith Odeon

 36    6. marec 2017 o 23:36

@bluem (35): co?


Gabriel

 37    7. marec 2017 o 04:27

DM v pondelok poobede odohrali v skusobni v NY utajenu session pre 20 vybratych fanusikov a ich priatelov. Vybrala ich sama kapela na Facebooku. Po odohrati setu novych a starych skladieb s nimi potom diskutovali aj o podobe zivych verzii skladieb a videli tak kreativny proces pripravy na koncerty. Mimo ineho, Dave prezradil, ze topanky, ktore teraz nosi, ma hned niekolko, v roznych farbach, a vybera si ich podla nalady. Viac v aktualite rano smile


kikinkadm

 38    9. marec 2017 o 01:49

jasne ze sem politika nepatri preto je zarazajuce ze sa dave postavil na jednu konkretnu stranu co sa tyka politickeho nazoru a to sa mi nepaci dm mali stale hudbu a texty ktore mali hlbku bez potreby menovat konkretne kohokolvek a cokolvek a ak tak len obrazne ako princeznu dianu smile tesim sa na novy album


Pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa