It´s Called A Heart (1985) - 2/2

It´s Called A Heart (1985) - 2/2

Martin a Andy priblížili reportérovi magazínu One Two Testing príbeh vzniku singla "It´s Called A Heart", ktorý sa stal neskôr súčasťou kompilácie "Singles 81 - 85".

Nahrávanie (druhá polovica júna)
Dva a pol týždňa v štúdiu Genetic, vidieckom útočisku Martina Rushenta, neďaleko Readingu. Je to o niečo rýchlejšie, svižnejšie, v porovnaní s predošlými singlami a čiastočne šlo o reakciu na "Shake The Disease", ktorá sa nakoniec mixovala v neprítomnosti kapely (čo sa stalo vôbec po prvýkrát). Spätne to považujú stále za dobrý mix, ale v tom čase to bolo frustrujúce.

Keď už je k dispozícií veľká časť štruktúry a vyriešené aj niektoré zvuky, predstavuje nahrávanie pre Depeche Mode v podstate finalizáciu kvality a vzťahu zvukov. Martin uviedol, že denne sfinalizovali jeden, či dva zvuky. "Keď vezmete do úvahy celkový počet zvukov na nahrávke a skutočnosť, že tri, či štyri dni sme venovali iba vokálom, tak vidíte, ako sme trávili čas."

V skutočnosti bol čas strávený v Genetic štúdiu rozdelený na dve časti ... dva týždne boli venované A-strane singla a asi 4 dni strane B, skladbe "Fly On The Windscreen". Prečo tá zdanlivá nevyváženosť? "Naše b-strany singlov sú často oveľa uvoľnenejšie záležitosti," povie Andy. "Na A-strane sa každý zvuk javí ako životne dôležitý, ale v prípade b-strany je to rýchla záležitosť - a často sa to ukáže ako oveľa sviežejšie."

Ale späť k práci: programy v UMI sa rozbehli a začali sa tvoriť vrstvy nad rámec dohodnutých a schválených štruktúr z King´s Cross. Veľa času zabrali úvahy ohľadne vytvorenia správnej atmosférey a z technického hľadiska skončilo množstvo zvukov ako kombinácie rôznych nástrojov a samplov.

Príklad: prvým dokončeným zvukom bola bassa, ktorá bola vlastne kombináciou samplov bassovej gitary, jemnej bassovosti DX7 ... a? "Možno ešte ďalších zvukov," dodá Martin. "Ale použil som v tom veľa vokálov."

Zodpovedá táto teória tomu, čo nakoniec počujeme? Určite áno. "Mal som predstavu, že ak by bol niekde vo zvuku, či jeho kombinácií, hlasový prvok, tak by sa pri ňom publikum "zahrialo", identifikovali by v tom ľudský zvuk," vysvetľuje Martin. "Niekedy to bolo veľmi podprahové. Mali sme napr. melodickú linku, našli sme zhruba jej stredný tón a tam sme vložili vokály, ktoré sme v tom tóne spievali proti ladičke (ňou sme sa nechali viesť). To celé sme samplovali a vložili do sekvencera, kde sme s tým hýbali dovtedy, kým sme nedostali tie správne tóny."

A fungovalo to? "To uvidíme ... "

Mix (polovica júla)
Takže čas posledných rozhodnutí, je tak? "Áno, ale väčšina kapiel nemá možnosť vyjadrovať sa k mixu," zalamentuje Andy. "Jednoducho príde veľký producent a oni sa musia riadiť tým, čo povie. U nás sa podieľame na mixe vždy."

Kvôli skladbe "It´s Called A Heart" sa chodilo do štúdia Livingstone, v severnom Londýne, celých 5 dní - čo je, podľa bežných štandardov singlov Depeche Mode, opäť relatívne krátky čas. Za tento čas stihli pripraviť 7" a 12" mixy.

Vzhľadom na problém s časom pri singly "Shake The Disease", začali Daniel s Davidom Gahanom, v Livingstone, o pár dní skôr, než ostatní z kapely - keďže práve dokončili turné po európskych festivaloch - a absolvovali úvodné prípravy.

Takže, zjednodušenie úvodu, upevnenie stredu a zdôraznenie konca. "Dosť často sa stáva, že sa dopracujeme k mixu a nemáme vyriešený začiatok skladby - väčšinou máme na začiatku všetko len na multitracku, doslova neporiadok, až do prvého refrénu. Takže sa musíme zhodnúť na tom, ktoré zvuky budú spolu fungovať pre túto sekciu, nastavíme tak začiatok skladby a postupujeme postupne celou piesňou," povie Martin.

Pri mixe berú Depeche Mode ohľad aj na to, ako bude skladba znieť nielen v rádiu, ale aj na hi-fi. Vzniká tak akýsi kompromis. Pre tento singel použili box s názvom Earopener. Je to niečo ako malé tranzistorové rádio so zabudovanou kompresiou ako Radio One. Môžete cez to prehrať svoj mix a zistiť tak, ako to budú počuť poslucháči rádia.

"Používať to takto je vcelku nebezpečné," zdúrazňuje Andy. "Myslím si, že sme to niekedy prehnali, takže pre štandardné hi-fi to nakoniec neznie tak dobre, ako by mohlo."

Martin v tomto prípade poukáže na skladbu "Master And Servant". "Choďte si to vypočuť niekde do klubu a bude to pôsobiť ošumelo, hoci v rádiu to znelo dobre."

Ale v prípade 12" mixu to už je o niečom inom, to sa posúva na veľké monitory. "Snažíme sa navodiť klubovú atmosféru," uškrnie sa Martin. ""Otestuj tanečnosť" - to je jedno z našich prísloví." A prešla skladba testom? "Áno," zahlásia zborovo.

Strih (august)
Naši Depešáci priznávajú, že toto je najmenej dôležitá fáza, pri ktorej treba byť prítomný. A tak pri strihu skladby "It´s Called A Heart" prítomní neboli. "Daniel vie ako na to," povie Martin. "Vždy ide našim smerom."

Kapela sa vždy snaží o dostatočnú časovú rezervu, ak by sa objavila potreba opätovného strihu. V čase nášho stretnutia počúvali testovacie výlisky ich najnovšieho singla a zhodli sa, že "je to jeden z tých lepších".

V minulosti už niekoľkrát odmietli testovacie výlisky schváliť, väčšinou pre šum v pozadí. No odkedy prešli na strih v CBS, tak sa situácia, evidentne, zlepšila. Podľa Andyho je však aj tak málokedy na vine strih. Pravdepodobnejšie vznikajú problémy v lisovni.

"V dnešnej dobe sa však výrobcovia vinylov musia snažiť," pokračuje Andy. "Majú totiž veľkú konkurenciu: CD a vysokokvalitné kazety. Musia byť jednoducho čo najlepší."

Predaj (september)
Takže, dnes si veľa ľudí môže kúpiť singel. "Možno," skonštatuje Martin. Je mi však jasné, že si je v tomto prípade istejší, keďže singel sa má objaviť aj na kompilačnom albume najväčších hitov Depeche Mode, ktorý je plánovaný na budúci mesiac. Tomu sa hovorí istota, či nie?

zdroj: One Two Testing (10/1985)

Názory Devotees (4)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa