Vzkriesenie (1996)
David sa po predávkovaní drogami, a v podstate klinickej smrti, dal veľmi rýchlo dohromady a na prekvapenie ostatných z kapely pokračovalo už na konci leta 1996 nahrávanie albumu "Ultra".
Andy Fletcher: "A potom, akoby si znovu dobil batérie. Hrozilo mu totiž, že bude vyhostený zo Spojených štátov, takže musel nastúpiť na liečenie. No a odvtedy možno povedať, že sa prakticky vrátil."
Dave Gahan: "Vzdal som sa drog a samozrejme aj alkoholu, no aj tak som sa stále snažil nájsť svoju cestu. Trvalo to veľmi dlho."
Jonathan Kessler: "Myslím, že sa Dave postavil zoči voči svojim démonom, pustil sa do boja so svojimi problémami, začal ich jasne pomenovávať a pracovať na nich."
Andy Fletcher: "Bolo to niečo ako vzkriesenie :) Vrátil sa z pekla nahrávania v NY, kde sme Davidovi na rovinu museli povedať, "album dokončený nebude". A on sa zrazu dal dohromady a o pár mesiacov neskôr odviedol skvelú prácu."
Tim Simenom: "Vážne si to neviem vysvetliť, ako sa tak rýchle dokázal vzchopiť. Zrazu sme začali opäť nahrávať. Ono, v tom čase sme nemali vokály ešte kompletne dokončené. Takže, naozaj som bol prekvapený, ako sa dal dohromady, vrátil... a opäť začal spievať."
Kerry Hopwood: "Martin si sám sebe zakázal, navždy, písať skladby o Davidovi. Všetci sme o tom presvedčení, hlavne pri pohľade na jeho vtedajšie texty. Takže, začali to byť veci, ktoré by sa mohli čo najmenej Davida dotýkať, napr. "Home". Ak nebolo nutné, aby to bolo o ňom, tak to bolo o niečom, čo ho nemohlo ovplyvniť, s čím by nemusel zápasiť.
Padlo vedomé rozodnutie smerovať nahrávku viac k štýlu albumu "Violator", čiže aby to bolo viac elektronické, než čisto rockové. Daniel nám na začiatku povedal, "Páni, všetko to pretlačte cez "valve" zosilňovač". Tak sme taký kúpili a nakoniec sme uznali, že nám poradil správne.
A opäť to bolo správne ironické, pretože sme všetko editovali cez harddisky a nahrávali hlavne elektronicky. Na druhej strane to však pripomínalo nahrávanie z čias The Beatles, pretože sme absolútne všetko, až fanaticky, pretláčali cez predzosilňovač. Takže, celé nahrávanie bolo zaznamenávané na starom "valve" pulte. Čiže sme použili artefakty s ich typickou kvalitou. Ak sa rozhodnete sústrediť na nejaký detail, tak ho tam proste nájdete, no ľudia v tej dobe tvrdili, že album sa vyznačuje akustikou a hustotou, ktoré možno na "Songs Of Faith And Devotion" trochu chýbali."
Tim Simenon: "V "Useless" mal spočiatku Martin bicie, ktorým dominoval "ride" činel. Takže, dávalo dosť veľký zmysel zohnať bubeníka, ktorý by to celé zastrešil."
Kerry Hopwood: "Stále sme sa pohrávali s myšlienkou pritiahnuť do štúdia iných hudobníkov, namiesto toho, aby sme vyťahovali zvuk z vecí, ktoré sami nahrali. To sa dalo nasamplovať vždy. Ak sme však mali okolo seba hudobníkov, bolo to omnoho zaujímavejšie, keďže sme mohli samplovať ich.
Tim Simenon: "Zdalo sa, že sú tej myšlienke, prizvať iných ľudí, naozaj naklonení. Bola to pre nich jednoducho nová skúsenosť."
Kerry Hopwood: "To nebolo o tom, že na začiatku skladby niekto prišiel, zahral nejaký part a hotovo. Všetko to bolo solídne editované a "masírovalo" sa to dovtedy... kým sme s tým neboli úplne znudení a niekto zahlásil, "Tú nahrávku už musíte dokončiť"."
Martin Gore: "Všetko to bolo veľmi jednoduché, no keď sme dotiahli do štúdia Douga Wimbisha, ten začal dávať návrhy v štýle "Mohli by ste skúsiť toto." Lenže on do toho dával ešte viac citu, takže myslím, že využiť jeho služby bol skvelý nápad."
Daniel Miller: "Po Alanovom odchode zostal priestor pre ľudí, ktorých si kapela mohla najať. Myslím, že sme vybrali práve takých, s ktorými sme skutočne chceli pracovať. Taký Jaki Liebezeit je veľká postava hudobnej scény, zvlášť pre mňa. Chalani z kapely sú však veľkými fanúšikmi Can. Takže sme si povedali, dotiahnime ho a uvidíme, ako to bude fungovať."
Martin Gore: "Áno, prizvať Jakiho bol skvelý nápad, hoci to, s čím na nahrávku prispel, bolo veľmi jednoduché. On hral strašne rád na úplne každom bubne, ktorým disponoval. Nehral spôsobom, akoby mal pred sebou celú zostavu, skôr pôsobil, akoby mal k dispozícii len malý bubon. A v ďalšej skladby hral iba na bassový bubon. Jeho spôsob práce bol naozaj divný, no zdá sa, že jemu sa ten spôsob práce páčil."
Tim Simenon: "To nahrávanie bolo naozaj vydarené. Jaki hosťoval v skladbe "The Bottom Line"."
Martin Gore: "Mali sme k dispozícii aj BJ Colea, keďže sme "The Bottom Line" vnímali ako skladbu s príchuťou country a ja som mal pocit, že v nej potrebujem pedal steel gitaru."
Tim Simenon: "Ja som si "The Bottom Line" naozaj užíval, považujem ju za fantastickú skladbu. Užíval som si ju hlavne preto, že jej nahrávanie bolo naozaj ľahké, nemuseli sme na nej pracovať viac, ako bolo potrebné. To bolo dobré znamenie.
Nahrávanie albumu trvalo 13 mesiacov, čo je najdlhší čas, aký som dovtedy strávil nahrávaním nejakého albumu. Normálne zvyknem na albume pracovať tak tri mesiace."
Kerry Hopwood: "Musíte brať do úvahy, že to nebolo plných 13 mesiacov. Boli to sezóne nahrávania, štyri, medzi ktorými sme mali prestávky."
Martin Gore: "Neviem, či 13 mesiacov nahrávania má nejaké výhody. Ale jednu to malo určite, že som mal dostatok priestoru na "dýchanie" a medzi jednotlivými nahrávaniami som tak mohol písať ďalšie skladby."
Tim Simonon: "Ono, niekedy sa ukáže, tak dlhé nahrávanie je jednoducho nevyhnutné. Ja som si nakoniec uvedomil, aké neuveriteľné šťastie sme mali aj vďaka tomu, že to trvalo práve tak dlho."
Anne Haffmans (Mute Germany): "Keď kapela oznámila, že budú robiť kampaň k novému štúdiovému albumu, nastala doslova malá hystéria. Bol to vlastne taký mix nedôvery a vzrušenia."
Carlo Martelli (Mute Italy): "To preto, že každý čakal na zázrak a zrazu sa ten zázrak stal."
Michael Pagnotta (US publicista): "Tá kampaň by bola za normálnych okolností skutočne užitočná a skvele zvládnutá, no v skutočnosti to bola naozaj výzva."
Anne Haffmans (Mute Germany): "Samozrejme sa do popredia dostal príbeh s drogami a David bol veľmi ochotný o tom rozprávať."
Michael Pagnotta: "David bol úprimný, no o podstate svojich problémov hovoriť nemusel. S tým sa bolo treba vyrovnať, bolo to niečo ako slon v porceláne."
Donna Vergier (Mute International): "Samozrejme, že vznikli obavy dať Davidovi v tomto smere priestor a pustiť ho do bazénu so žralokmi. Každý chcel hovoriť o jeho živote a jeho príbehu."
Michael Pagnotta: "David bol jeden z prvých spevákov z éry "new wave", ktorý prepadol klasickej rockovej závislosti na heroíne a presne takto to vnímali aj médiá. Neočakávali by ste, že ten vysmiaty, vrtiaci sa David Gahan prepadne tak vážnej závislosti na heroíne."
Dave Henderson (žurnalista): "Mňa takého veci nikdy neprekvapovali. Ľudia sú však v tomto puritánski. Niektorí povedia, "Ako vôbec mohol?... Bože!" Ide však o tom, že ak tie veci tu sú, ste rocková hviezda a váš život je v podstate neskutočný, a taký je celých 20-25 rokov ... tak tam prestanú platiť akékoľvek pravidlá a ľudia robia skutočne bizarné veci. Kedysi to bolo len o hudbe a ľuďoch, a možno som iba ja bol v tomto smere naivný. Dnes je tu však trh s médiami typu Heat, Now a OK! a ľudia sú ochotní platiť milióny, aby sa dostali k riadnemu sústu. Takže príbehy, ako ten Davidov, sú pre nich šité na mieru."
Andy Fletcher: "Bohužiaľ, v tom čase sa Dave ocitol v akejsi spovednici. V určitom smere dokonca v tomto novinárov povzbudzoval."
Martin Gore: "Akoby tie rozhovory bral ako terapiu. Dokázal o tom hovoriť celé hodiny. Niekedy je ťažké obviňovať novinárov, pretože David rád o tom rozprával tak veľa."
Andy Fletcher: "Novinári si mohli priniesť aj tri kazety a on ich zaplnil. Bolo to zvláštne, pretože ja som napr. prechádzal depresiami, ale zdá sa, že depresia nie je rock´n ´rollová. Závislosť na drogách, to je skutočný rock´n´roll ..."
zdroj: ULTRA (remastered) DVD 2007
Názory Devotees (44)
smidak101
1 28. február 2015 o 23:40
ULTRA miluju.
Logic
2 1. marec 2015 o 08:29
Ja tiež, niet čo dodať, skvost medzi albumami DM.
smidak101
3 1. marec 2015 o 12:28
Super album.Mám takový spojení ULTRA DELTA.
Logic
4 1. marec 2015 o 12:44
Napodobne, dve klenoty DM postwilderovské éry.
smidak101
5 1. marec 2015 o 12:48
Logig : ULTRA DELTA.No není to radost si pustit?
Logic
6 1. marec 2015 o 13:25
To nie je radosť, to je podobné ako org….
bel canto
7 2. marec 2015 o 14:45
V prvom rande dakujem za seriu clankov autorovi. Vyborne sa to cita. Stale neviem, naco je v studiu a na podiu Fletch ale nevadi, patri to k mysteriu DM ako odvratena strana mesiaca. Ultra ma krajsie melodie ako Sofad, ale pozbierani ochotni hudobnici nedokazali vdychnut Martinovym demam Alanov duch. Ultra nema DM ducha, je to dobry album aky by nahrali aj ine zoskupenia (take ake by vytvorili spominani pozbierani ochotni hudobnici na ine dema a pod.)
Logic
8 2. marec 2015 o 16:35
Bel canto, ktoré ktoré zoskupenie vytvorí taký album akým je Ultra? Napíš aspoň jedno a ja si to hneď objednám.
Dusan
9 2. marec 2015 o 18:35
Super články Monghi, dík.
smidak101
10 2. marec 2015 o 20:18
ULTRA je skvost.První po Alanovi a skvělý.Dodnes přemýšlím, jestli je to album opravdu jen od DM po Alanovi, nebo jsou tam pozůstatky dem s Alanem.To album je super.A už nechci slyšet ani slovo.
bel canto
11 2. marec 2015 o 21:14
Tu neistotu o ktorej Simeon hovori na Ultre jasne citit. Nevedeli co s demami, nedokazali pochopit co s nimi treba robit, vymysleli si vlastny pristup k veci - ale to nie je logicky Alanov pristup. Urobili to mozno najlepsie ako vedeli ale uplne zretelne, kedze to robili ludia na zakazku, uplni NECLENOVIA DM, nezneje to ako DM. Uplne trapne vyjde It´s no good - nosny syntezatorovy motiv je parodia na Stripped, Gahan hovoril ze toto mal byt prvy singel ale vraj to znelo prilis depesacky. No ja tomu rozumiem takto - zneje to prilis ako jedna starsia skladba v jednom uhle pohladu.
advokat
12 3. marec 2015 o 00:05
to bel canto:je február 1997,nevedel som čo je to internet,netušil som,že DM niečo chystajú,mám zapnuté rádio a zrazu začína nejaká čudná skladba,akoby ani nepasovalo do slovenských rádií a ja si pomyslím,k..va to nemôže byť nikto iný.Tak tu nepíš,že Ultra neznie ako DM.Ja tiež nie som nadšený z Alanovho odchodu,ale práve Ultra je žiarivým príkladom toho,že to mohlo ísť aj bez neho,samozrejme so správnymi ľuďmi,čo sa bohužiaľ od Ultra nie celkom podarilo.Ty sa príliš fixuješ na zvuk,ale to je/bol (zdôrazňujem to lomítko,aby nedošlo k nedorozumeniu) len jeden pilier tvorby,tým druhým sú Martinove texty.Pamätám si na rozhovor s Martinom,kde všetky novinárske otázky sa točili okolo smrti a Barrel of a gun a Martin odpovedal,že Barrel of a gun nie je o smrti ale o živote, a že všetky ostatné skladby sú o smrti.Vtedy som to nachápal,ale po 18 rokoch mu dávam za pravdu.U mňa je dokonca Ultra na 1.mieste,až potom nasleduje Violator,MFTM a SOFAD zatiaľ čo po tvorbe z obdobia po roku 1997 u mňa doma ani pes neštekne,vrátane Delty(aj keď tu bol aspoň záblesk lepších časov).
bel canto
13 3. marec 2015 o 06:20
OK Barrel je vynimka ktora potvrdzuje pravidlo. Povedzme ze Barrel obsahuje charakteristiky predoslej tvorby DM. Ostatne skladby su dobre, ale je to iny pristup k produkcii. Pozri ja Ti viem vymenovat v niekolkych bodoch o com boli predosle veci DM a v com je Ultra ina. Ostatni sa tu odvolavaju na emocie bez jedinej logickej podstaty.
Logic
14 3. marec 2015 o 06:55
Bel Canto teba tu je škoda, ty si mal nahradiť miesto po Alanovi, tie tvoje odborné názory o zvuku atď. Exciter je najslabší album, ale Gore povedal, že je naň hrdý, takže aj ty by si mal byť. Ultra je DM album najväčšieho zrna, SOFAD má taký duch DM, že ho počúvam raz za rok.
Logic
15 3. marec 2015 o 07:50
Hlavne, že Recoil je 1000-krát vykradnutý SOFAD, ale to nevadí.
grapher
16 3. marec 2015 o 11:05
Mne sa zda trosicku nedotiahnuta Sister of night, ale inak nemam albumu co vytknut. Je vyborny a mozem si ho pustit cely kedykolvek.
Notik
17 3. marec 2015 o 17:52
ultra je srakorka oproti takemu hamburg 84 , neprekonatelne
Logic
18 3. marec 2015 o 18:05
Ultra to je skvost medzi albumami DM, SOFAD má k nemu neskutočne neskutočne ďaleko.
Notik
19 3. marec 2015 o 18:13
ultra je skvost hned za deltou , ale od roku 96
Logic
20 3. marec 2015 o 19:05
Nie, nie kámo, Ultra je skvost hneď za Violatorom a Deltou a čo je ten Hamburg 84, nech si to pozriem, prípadne popočúvam.
Notik
21 3. marec 2015 o 19:08
ale najprv sa pomodli ,
Logic
22 3. marec 2015 o 20:33
Notik, je to len obyčajný koncert, na 101 to nemá, ale pomodlím sa aj za teba, aby si si stál, za tým, čo povieš.
Notik
23 3. marec 2015 o 20:43
chlapče , posledny moj komentar na tvoje dristy, bez slov
Roman
24 3. marec 2015 o 23:35
Ked som pocul Ultru prvy raz tak som hlavne druhu polovicu povazoval len za nejaky experiment na vyplnenie albumu. Dnes na tie skladby nedopustim a cely album povazujem za perfektny. Jedine co by som snad vytkol je dlha pauza na konci pred kratkou instrumentalkou. Ale to spravili aj na MFTM alebo SOTU.
Logic
25 4. marec 2015 o 06:56
Pravdaaaaa!!!!!
grapher
26 4. marec 2015 o 11:47
Inak, ked sa spominal Hamburg 84, tak ten mam ovela radsej ako 101. 101 mi vobec nesadla, nie ze by nebola dobra, ale moc casto si ju nepustam.
Logic
27 4. marec 2015 o 19:30
Ultra a Delta božské albumy, ach ten DM, dobre, že existujú a robia také albumy,bomba, super, neskutočné.
bel canto
28 4. marec 2015 o 22:06
Grapher, mne sa zda nedotiahnuta cela Ultra. Pisem opat, melodie ma zlozene fantasticky. Je vecna skoda ze tak skvele skladby nedostalitak fantasticky obal ako dostali predosle Goreho dema. Logic si vysostne otravny, pohybujes sa v emocnej rovine, co sa tu vobec zapajas ked ta zvuky netrapia a ja hovorim o nich. Som si isty ze ani netusis aky je rozdiel medzi Simeonom na Ultre a Simeonom na Surrender.
Logic
29 4. marec 2015 o 23:24
Bel canto všetko je o emociach, konečne sk uvedom, že ludia počúvajú to čo sa im páči a nie čo a aké ma zvuky, všetko je o tom čo sa k to páči. Takže hudba sa počúva o emóciach a nie o zvukoch . Ty počúvaš hudbu na základe o zvukoch, takže si sám, všetci počúvajú hudbu o emóciach.
Logic
30 5. marec 2015 o 07:53
Nie, netuším a ani má to nezaujíma, nebudem predsa počúvať niečo len preto, že sú super zvuky, pusť si haujobb, tam sú suprové zvuky, nechýta sa naňho ani tvoj Recoil.
Notik
31 5. marec 2015 o 08:08
logic , ty si vlastne taky vsehochut , vlastne potom sa ti paci vsetko co vyvovola v tebe emocie , mozno aj taky danko nekonecny
Logic
32 5. marec 2015 o 09:11
Notik, hej počúvam aj lunetic a ty tiež? Ja si aspoň stojím za svojím slovom a nie ako ty raz je Delta super a keď niekto povie, že je to slabý album, tak aj notik povie, že je. Nie si ty náhodou poslanec v parlamente???
mirino
33 5. marec 2015 o 09:11
100 ľudí , 100 chutí. Diskusia miestami úboha. Každý prežíval spolu s vydaniami albumov aj svoj konkrétny príbeh a tak aj tie albumy vníma. Mne sa napr. SOFAD nepáčil a DM som skoro zavrhol. S odstupom času však je u mňa minimálne v TOP 3 DM. ULTRA - vynikajúci album. EXCITER asi najslabší, ale splnil účel a turné EXCITER Tour bolo bombové.
Notik
34 5. marec 2015 o 09:22
logic , mas pravdu ano velke boom ,Delta ale po tisicom vypocuti je zaujimave , vzdy sa vratim k tvorbe od 81 po 93 a ani ma nenapadne si pustat vecci z exciteru , playing, sotu absolutne , skor milujem take u mna sslehy a zvuky ako get the balance right, alebo koncert Odeon , Hamburg 84 , shaut live , proste hrali ako blazni vdaka Alanovy , inak nie som poslanec
grapher
35 5. marec 2015 o 11:40
@bel canto: mne naozaj Alan na Ultre nechyba, jedine ta Sister of night. Ale skor si myslim, ze v tom case islo este o nejaku zotrvacnost, alebo cosi take, z predchadzajuceho obdobia, neviem, nechcem zbytocne spekulovat.
Pre mna bol DM a hudba vobec vzdy v prvom rade o zvukoch a ich zladeni, to neznamena cim viac zvukov tym lepsie. Napr. ak by Alan urobil este povedzme dalsie 2 dosky iba za pouzita zvukov, ktore pouzil pri DM, tak by som sa na to velmi tesil.
bel canto
36 5. marec 2015 o 19:24
Grapher - ja som 100 pro presvedceny, ze mat Alan Ultru v rukach, bola by to sleha, a nielen Ultru. Takto tie albumy nie su zle ale nie su spickove.
Notik
37 5. marec 2015 o 19:54
Vždy som pocuval DM ako krasu , nikdy ma nezaujimali texty , ako 14 rocny fagan ked bolo na Velkych 10 , to je hitparada v rakusku ak by niekto nevedel , male r , nevadi , people are people a to som pzeral u susedov , zamiloval som si DM navždy , DM TO JE O ZVUKOCH , NIE TEXTY A BASNICKY, MILUJEM DM OD 81 93 , ALE NAJVIAC ASI 81 85
grapher
38 5. marec 2015 o 20:51
@bel canto: o tom nepochybujem, ze by to tak bolo. Len na Ultre nechyba tak, aby som ju nemal rad.
bel canto
39 5. marec 2015 o 22:28
Grapher - pozri ja si Ultru tiez v podstate pustim rad, ale s trpkym pocitom ked pocujem obsas tuctove zvuky. Ale ked vysiel Surrender, Headstar, tak potom mi doslo, kurna sak ti chlapi to vedia aj nadupat tak ako to vedel nadupat Alan. Preco sa tak neopreli do Ultry ? Netusim.
Notik - presne tak, nemam rad ked sa tu znizuje vyznam zvukov v DM. DM bolo v prvom rade o zvukovom samplingu, progrese, mixoch ... Na to sa dnes zabuda. Ozaj sak mozno Logic ma 20 rokov a v podstate tahal kacera po dvore ked DM samplovali. Tato nova generacia ma sampling na haku.
grapher
40 6. marec 2015 o 11:26
@bel canto: mne teda Surrender ani Headstar nic nehovoria, pre mna tymto singlom zacina hluche obdobie.
bel canto
41 6. marec 2015 o 19:08
Sranda, v Headstar a Painkiller je tolko zvukov ako v polovici Ultry dokopy (prehnal som to). Z tych dvoch piesni ide obrovska energia, na Ultre to ma len Barrel. Je to zaujimave ako sa kazdemu paci nieco ine, ale tak to ma byt.
Logic
42 6. marec 2015 o 21:44
Bel Canto, ja mám zlatý 40 rokov, keď ja som ťahal kačera, tak ty si určite v piesku babovečky staval.
Logic
43 9. marec 2015 o 15:59
Hovorte si, čo chcete ULTRA a DELTA, tak to sú suprové albumy.
tommy
44 15. marec 2015 o 08:53
Tá pani z Mute Germany to vystihla správne - doslova vypukla malá hystéria s mixom nedôvery a vzrušenia. Nikto nevedel ako na tom David po tom všetkom je, nikto netušil akým smerom sa kapela po Alanovom odchode uberá, ale každý veril, že kapela vydá album hodný nasledovania SOFAD… Pamätám si, ako kapela vrámci promo zaslala disk s otázkami a odpoveďami, aby sa tak vyhla notorickým otázkam, hlavne čo sa týka Alana a Davida… No a nakoniec to aj tak nepomohlo
. Kapela mala Davidovi zmluvne zakázať poskytovať také otvorené rozhovory a bolo by to vyriešené. Nuž teraz je už neskoro a na druhej strane - ako reklama to zabralo viac ako dobre, pamätám si situáciu v hudobnom obchode - otvorili sa dvere a namiesto pozdravu si každý pýtal ULTRA
.