Zvukové putovanie vesmírom (2008)

Zvukové putovanie vesmírom (2008)

Na jar roku 2008 sa Depeche Mode pustili do nahrávania nového štúdiového albumu, ktorý neskôr dostal názov "Sounds Of The Universe". Celý proces sa uskutočnil opäť v troch destináciách - Santa Barbara, New York a Londýn.

Producentskými prácami bol opäť poverený Ben Hillier, ktorý sa podpísal pod úspech predošlého albumu "Playing The Angel". "Mali sme pocit, že pri tom albume to s Benom fungovalo naozaj skvele a Ben nám, ako človek, veľmi vyhovoval," povedal Fletch.

Martin s Davidom si opäť podelili skladateľské úlohy. Aj v tomto prípade svorne rozprávali o "príjemnej priateľskej atmosfére" a množstve zábavy v štúdiu. A tieto tvrdenia sa neskôr stali ústrednými témami v poskytovaných rozhovoroch. V podstate, keď ste si to prečítali v jednom rozhovore, v tom ďalšom Vás to už veľmi nezaujímalo.

Fletch: "Dave fungoval v minulosti v celkom podivnej pozícii - je vcelku raritou, že frontman kapely neskladá piesne, dnes sa však autorsky podielal na dvoch albumoch a cíti sa viac súčasťou kapely. Hlavne to komponovanie ho viac ku kapele pripútalo, cíti sa tak sebavedomejší a spokojnejší. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je kapela teraz súdržnejšia. A musím povedať, že sa Davidove skladateľské schopnosti neustále zlepšujú, niekedy je ťažké rozpoznať, ktorá skladba je Davidova a ktorá Martinova."

Martin: "Tentoraz som k skladateľskému procesu pristúpil úplne iným spôsobom. Komponoval som na laptope, je to omnoho rýchlejšie. Aj to bude zrejme dôvod, prečo som tentokrát skomponoval omnoho viac skladieb. Myslím, že ich bolo 18 alebo 20. S Davidovými skladbami sme mali dohromady asi 22 skladieb, z ktorých sme 18 nahrali."

Celkovo sa však odohralo a zmenilo iba zopár vecí. Azda najvýznamnejšou bola skutočnosť, že sa Martin definitívne vzdal konzumácie alkoholu a to bola ďalšia veľká téma neskôr poskytovaných rozhovorov. Je logické, že sa o to média zaujímali, hoci v skutočnosti sa Martin pre tento odvážnych krok rozhodol už počas letnej časti Touring The Angel, v roku 2006.

Dave: "Je z neho úplne nový človek. Martin má aj inú stránku svojej osobnosti, ale niekedy bola zahalená vďaka alkoholu a vtedy sa do popredia drali iné veci. Myslím, že k tomuto rozhodnutiu dospel počas posledného turné. Martin sa vtedy postavil a zahlásil: "A viete čo? Končím s pitím!""

Martin: "Jednoducho som sa rozhodol. Rozhodne som nenavštevoval sedenia anonymných alkoholikov, či podobne. A zrazu som zistil, že mám na rôzne veci omnoho viac času. Viete, alkohol bol vždy integrálnou súčasťou kapely. Ono Vás to takmer núti, ak fungujete v kapele, aby ste si vypili. Ľudia sú sklamaní, ak nemáte vypité! Vždy a všade sa nájde niekto, kto Vám niečo ponúkne :) Mám pocit, že som so svetom teraz viac duchovne spojený. Cítim väčšie spojenie s vesmírom, bez akýchkoľvek slovných hračiek. Viac som spojený s emóciami. Keď však človek hovorí o spiritualite a zároveň prestáva s pitím, musí byť obozretnejší. Zrazu totiž človek začne pôsobiť svätejšie. Pritom rozhodne netúžim po tom, aby sa zo mňa stal nejaký prestarnutý new-age guru."

Fletch tak zostal z trojice posledný, ktorý si ešte drink s obľubou dopraje. "Aj by som s tým sekol, ale ..."
Dave: "Cíti sa pod tlakom."
Fletch: "Tieto veci zlepšujú atmosféru, takže musia byť dobré."

Ďalšou novinkou, okrem toho, že sa Martin vzdal alkoholu, bola jeho nová mánia. Začal totiž skupovať všetky možné staré syntezátory a rôzne štúdiové "mašinky". A hoci ich cez e-shopy nakupoval pod svojim skutočným menom, iba zopár ľudí k tomu malo nejaký komentár.
Dave: "Doslova každá deň prišiel s niečím novým. Bicie automaty, syntezátory, sekvencery. Bola to v podstate zábava, akoby sme sa vrátili do ranných čias a objavovali nové nástroje a zisťovali, aké zvuky z nich dokážeme získať. Ale bolo tam aj množstvo živého hrania. Každý deň hral Martin na gitare a ja som k tomu spieval."

Fletch: "Bolo to inšpiratívne. V podstate je to viacmenej elektronický album. Samozrejme, že tam nechýba gitara, ale album je elektronickejší, než "Playing The Angel"."

Všemožne sa vyhýbali označeniu "retro". Martin skôr preferoval označenie "všerajšia budúcnost" (yesterday´s future)". "Začal som skupovať tie archívne syntezátory a zvuky, ktoré poskytovali vo mne vyvolávali predstavy vesmíru a vesmírneho cestovania. Takto sme vlastne prišli k názvu albumu."

Až neskôr vysvitlo, že kapela, a hlavne Dave, nebola s albumom SOTU spokojná, rovnako aj so samotným spôsobom nahrávania.
Dave: ""Sounds Of The Universe" bol trochu preprodukovaný album, príliš jemný a príliš obsiahly. Neviete z neho získať pocit dobrej hudby. Je to taká chúlostivá záležitosť. To už je ale problém Depeche Mode. Albumy by mali vznikať vtedy, keď sú pre ne vytvorené vhodné podmienky a predpoklady, nemali by vznikať preto, že sú naplánované. Ale celkovo pôsobí album scénicky, filmovo, dokonca by som povedal, že ide o kombináciu týchto dvoch vlastností. Je hnací, zároveň veľmi nemoderný, a pritom má stále v sebe niečo z tej zasnenej kvality."

A možno aj toto bol jeden z dôvodov, prečo neskôr, na turné, hrali len zopár skladieb z tohto albumu. Bolo zrejme veľmi obtiažne preniesť komplexné štúdiové verzie do tých koncertných.

zdroj: depechemodebiographie.de

Názory Devotees (4)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa