Živé hranie nenahradíte ničím (04/2022)

Živé hranie nenahradíte ničím (04/2022)

Rozhovor s Christianom Eignerom, okrem iného aj bubeníka Depeche Mode, pre blog Prolight & Sound, ktorý poskytol aj v súvislosti s jeho sólovými vystúpeniami v prvej polovici tohto roka.

Aktuálne si na sólovom turné, kde, okrem iného, predstavuješ kúsky s využitím Prolight + Sound. Aké to je môcť opäť vystupovať na pódiu?
Keď sa už na začiatku pandémie ukázalo, že bude trvať omnoho dlhšie, než sa bude dať vrátiť na pódia, zameral som sa na prácu v štúdiu. Až v minulom roku sa objavil nápad vystupovať opäť, no v malých priestoroch, čo znamená, že som začal s hraním odznova. Vrátiť sa k normálnosti je určite skvelý pocit.

Čo môžu fanúšikovia od Tvojich sólových vystúpení očakávať?
Povedané jednoducho, hudbu. Je to všetko o budované napätia, dynamiky a samozrejme je tam veľa veľa rytmiky. Hrám skladby, ktoré mi umožňujú naplno využívať možnosti mojich nástrojov bez toho, aby som musel premýšľať o vstupe iných faktorov. Môžete zavrieť oči a počúvať, prípadne tancovať, ak máte chuť ... Môj koncertný set je vedome orientovaný na hudbu a to nemá nič spoločné s "drum clinic", či podobne, a to je pre mňa veľmi dôležité.

Živé vystúpenia sú pre mnohých hudobníkov niečím výnimočným, no rovnako sú vrcholom aj pre samotných fanúšikov. Ako si vnímal posledné dva roky, kedy sa takmer nekoncertovalo?
Úprimne, bolo to nudné a neinšpiratívne, nielen pre mňa, ako sa zdá. Živé koncerty nie je možné ničím nahradiť, bez ohľadu na to, aký skvelý máte doma televízor, či domáce stereo. Ako som už povedal, je načase, aby sa na svetové pódia opäť postavili kreatívnejší ľudia.

Čomu si musel "čeliť" pri hraní s inými hudobníkmi, prípadne s vlastnou kapelou, aby si sa udržal stále aktívny v hraní?
Na samom začiatku bolo pozitívne práve to, že ste sa museli preorientovať. Mal som šťastie, že som mohol pokračovať v štúdiovej práci, aj keď trochu iným spôsobom, než na čo som bol zvyknutý. Znamenalo to vrátiť sa k základom a takisto znova sám seba nahrávať a podobne ... Na druhej strane, od doby, kedy som pracoval s inými ľuďmi, no nie v tom istom priestore, sa toho zasa až tak veľa nezmenilo. Pri takomto spôsobe práce však veľmi chýba ten osobný, rýchly kreatívny prístup, ale dnes sa to už opäť vyvíja tým správnym smerom.
Počas tohto obdobia som hral na bicích v mnohých produkciách, rovnako som pracoval ako producent, samozrejme komponoval, tomu sa nedalo vyhnúť. Jediný rozdiel bol v tom, že som mal opäť čas experimentovať s mojimi nástrojmi, mal som čas zdokonaliť svoju biciu súpravu a pracovať na nových zvukoch.

S Tvojou novou spoločnosťou sa zaoberáš komponovaním hudby, ako si sa k tomuto nápadu dopracoval? A do akej miery ovplyvňujú pohyblivé obrázky Tvoju hudbu a naopak?
Je to výsledok tej doby. Zaoberal som sa vnímaním rôznych hudobných smerov, prácou ďaleko od štruktúr piesní, čo môže byť mimoriadne vzrušujúce. A keďže okrem akustických bicích využívam aj množstvo analógových nástrojov, tak sa zaujímam aj o to, ako fungujú pohyblivé obrázky s podporou skutočných nástrojov. A ďalším dôvodom je aj skutočnosť, že už viac nedokážem počúvať tie plasticky znejúce zvuky vstavaných knižníc. Neviem, či práve tie moje veci budú lepšie, či dokonca užitočnejšie, ale je s tým spojené množstvo zábavy.
Okrem toho si myslím, že je dôležité skúšať stále niečo nové. Je to totiž jediný spôsob, ako sa posúvať a aj preto robím bubenícke vystúpenia bez kapely.

Akú rolu zohrávajú technológie a technologický vývoj v Tvojej každodennej práci?
Technológie majú byť nástrojom a zároveň hračkou. Prirovnám to k slovnej zásobe ... potrebuješ ju, aby si vedel niečo povedať, ale ak nemáš čo povedať, nerobí Ti to dobre.

Pre svoje produkcie využívaš, okrem iného, aj technológiu od Austrian Audio. Čím je pre Teba táto značka taká výnimočná?
Mikrofóny sú, koniec koncov, tým finálnym prenosovým prvkom v smere od hudobných nástrojov do vonkajšieho sveta - čiže, bez ohľadu ako dlho sa venujete bicím, ak Vám mikrofóny neprenesú zvuk správnym spôsobom, máte problém. A platí to obzvlášť, keď bicie prenášate, či už kvôli koncertu alebo práci v štúdiu, rozhodne nemáte chuť experimentovať alebo sa s tým hrať do nekonečne.
A práve s mikrofónmi Austrian Audio nič z toho robiť nemusíte, všetko totiž zneje presne tak, ako má. Ich tím jednoducho pozná všetky faktory súvisiace s prácou s bicími a okrem toho je to spoločnosť, s ktorou jednoducho radi spolupracujete.

A čím je teda pre Teba spolupráca s Austrian Audio výnimočná?
Nikdy predtým som tak úzko nespolupracoval s firmou, ktorá sa zaoberá mikrofónmi. Nové produkty testujeme aj v mojom štúdiu, počas nahrávacích sedení, čiže v skutočne reálnych podmienkach. A fakt je taký, že po každom teste som chcel tých chalanov poslať domov, ale bez ich prototypov, jednoducho som chcel, aby mi tam tie mikrofóny už nechali. Čo viac mám k tomu dodať? :)

Aký význam majú pre Teba, ako hudobníka a producenta, veľtrhy ako Prolight + Sound?
Mimoriadne vysoký! Ako som už podotkol, musíte byť schopný získavať dojmy, obzvlášť, keď ide o hudbu. Také niečo často dokážem iba vtedy, ak som s hudbou v tom istom priestore ... ako chcete počúvať PA cez notebook? Alebo ako dokážete nakupovať nástroje online, aby ste sa potom museli pozerať na návody iných, to nie je nič pre mňa. Pre mňa je hudba naďalej niečím osobným a nič Vám nedokáže nahrať pocity, či dojmy, ktoré získate pri počúvaní.

Názory Devotees (2)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa