Rozhovor s Vincem (1982)

Rozhovor s Vincem (1982)

Fanúšikovia Depeche Mode Vince Clarkea, po jeho odchode z kapely, už vlastne ani neriešili. Vráťme sa však do roku 1982 a pozrime sa na to, akými technickými znalosťami Vince už v tej dobre disponoval.

Po dokončení debutového albumu Depeche Mode, "Speak & Spell", na jeseň 1981, spôsobil dovtedajší zakladajúci člen a hlavný skladateľ, Vince Clarke, menší šok oznámením, že chce z kapelu opustiť. Vince, ktorý sa cítil pohltený popovým propagačným strojom, ktorý kapelu zvalcoval po úspechu singlov "New Life" a "Just Can´t Get Enough", obzvlášť neznášal turné a chcel sa viac sústrediť na komponovanie piesní.

Deb Danahay, spoluzakladateľka Informačného servisu Depeche Mode, povedala v roku 2012 pre stránky Electricity Club nasledovné: "Neprekvapilo ma, že odišiel, nie vzhľadom na to, čo kto v kapele robil. Bol to len Vince, nebol rád obmedzovaný, alebo teda v tom období nie ..."

Jeho prvým projektom po odchode z Depeche Mode bolo zoskupenie Yazoo, s bluesovou speváčkou Alison Moyet. Prvý album "Upstairs at Eric´s" zaznamenal veľký úspech a priniesol singel "Only You" a "Don´t Go". S tým nevyhnutne prišlo koncertné turné po Británií, ktoré sa uskutočnilo na jeseň 1982. Napriek jeho predchádzajúcej nechuti z koncertovania vymyslel Vince jedinečnú audio/vizuálnu prezentáciu, ktorá spríjemnila živé vystúpenia.

Informačnej služby Yazoo sa chopila Deb Danahay a po spomenutom turné vyspovedala Vinceho, pre pravidelný informačný buletin, hlavne ohľadne syntetizátorov a zariadení, ktoré používal. Electricity Club dostal povolenie znovu otvoriť túto časovú kapsulu v kariére jedného z najlepších britských skladateľov ...

Prvý syntetizátor, ktorý si si kedy kúpil?
Tak to bol Kawai 100F.

Aké ďalšie dnes vlastníš?
Casio VL-1, Roland JP4, Roland Vocoder Plus VP330, Sequential Circuits Pro-One, Kobol RSF, Fairlight CMI

Aké ďalšie vybavenie vlastníš?
Roland Doctor Rhythm Drum Machine, Roland TR808 Drum Machine, Linn Drum Computer, 4 Simmonds Drum Modules, Roland MC4 Micro-composer.

Tvoj obľúbený syntetizátor a prečo?
Určite Faitlight, pretože ho nemusím ladiť!

Čo je na ňom také výnimočné?
Je to vlastne 16k počítač. Pozostáva z vizuálnej zobrazovacej jednotky (VDU), 5-oktávovej klávesnice, klávesnice pre písanie a dvoch floppy diskových mechaník, ktoré sú umiestnené v hlavnom počítači. Jednou z jeho najvýkonnejších funkcií je jeho schopnosť kopírovať alebo emulovať akýkoľvek prirodzený, či syntetizovaný zvuk cez mikrofón alebo linkový vstup. Pomocou sveteľného pera a VDU je možné fyzicky kresliť zvuky, ktoré sú úplne nové a orginálne, aké nikdy predtým na tomto svete neexistovali!

Má osem nezávislých hlasových kanálov, osem kanálov pre digitálny sekvencer a všetky tie hlasy a sekvencie možno triediť na diskete. Parametre a harmónie každého zvuku možno takisto meniť a ukladať na disk.

Aký syntetizátor a bicí automat by si odporučil niekomu, kto si takéto zariadenie hodlá kúpiť po prvýkrát?
"Dobre investované peniaze" je syntetizátor WASP. Má dva oscilátory, dotykovú klávesnicu a je schopný produkovať slúšný rozsah zaujímavých zvukov a efektov. Dá sa dokonca použiť v kombinácií s analogovým sekvencerom Spider.
Nie veľmi drahým bicím automatom je napr. Roland Doctor Rhythm. Má rozumný základný zvuk, je programovateľný a dokáže uložiť množstvo zložitých bicích vzorov. Obe tieto spomenuté zariadenia sú napájané ako priamo zo siete, tak aj z batérie.
Casio ponúka celý raz nie veľmi drahých klávesových zariadení, ktoré ponúkajú množstvo rozumných predprogramovaných zvukov.

Aké ďalšie syntetizátory / bicie automaty by si ešte odporučil?
Osobne preferujem Pre-One, monotónny syntetizátor s dvoma oscilátormi a generátorom šumu. Má zabudovaný 40-notový sekvencer a všestranný arpeggiator. Obsahu tvary "štvorcových vĺn", "pilových zubov" a "rampových vĺn", ktoré pri použití s filtračnou sekciou vytvárajú čistý, silný zvuk.

Drahším syntezátorom je PPG Wave 2.2, stojí zhruba 3500 libier. Má na výber stovky tvarov vĺn, veľmi sofistikované ovládacie parametre, deliteľnú klávesnicu a rozsiahlu, aktuálnu pamäťovú banku. Zvuk je takisto krištáľovo čistý, dokonca dokáže produkovať simulované vokálové efekty.

V niektorých perkusových efektoch na albume "Upstairs At Eric´s" som použil bicí automat Rolant TR808. Je kompletne programovateľný a obsahuje 16 rôznych zvukov, každý s individuálnymi výstupmi. Jeden z najlepších dostupných bicích automatov je Linn Drum Computer. Každý zvuk je vlastne skutočným zvukom bubna digitálne zakódovaný do počítačovej pamäte Linn-u. Bude obsahovať bicie vzory pre 45 skladieb a všetky tieto informácie budú uložené na kazete pre budúce použitie. Asi najlepšie znejúci bicí automat, aký som kedy počul.

Ako pristupuješ k písaniu piesní?
Bežne pracujem s melódiou na mojej gitae. Neskôr k tomu pridávam rôzne party (bassy a podmazy) na mojich syntetizátoroch. No a potom programujem Roland Micro Composer pre hranie rôznych partov. MC4 je schopný ovládať "bránu", "CV" (control voltage), tj. časovanie krokov a tónov, až štyroch nezávislých syntetizátorov a môže byť synchronizovaný s bicím automatom. Všetky informácie možno uložiť na kazetu a neskôr ich použiť v nahrávacom štúdiu.

Čo tie diapozitívy a fimové sekvencie, ktoré sú prezentované na Vašich živých vystúpeniach?
Yazoo využívajú na javisku vizuálny displej s použitím siedmych diaprojektorov a filmových projektorov od IBM. Filmy a diapozitívy sa spätne premietajú na piatich obrazovkách (každá z nich je o rozmere 180x120 cm), ktoré sú umiestnené v zadnej časti javiska. Väčšinu anomovaných efektov na strednej obrazovke produkujú tri projektory a každá súprava obsahuje približne 350 rôznych diapozitívov.
Inak obrazovky sa používajú na prezentáciu rôznych fotografií a grafiky, ktoré sa takisto týkajú hudobnej produkcie.

Plány do budúcna týkajúce sa vybavenia na pódiu a v štúdiu?
Dúfam, že v štúdiu budem môcť ďaleko viac využívať Fairlight. Má neobmedzené možnosti a pravdepodobne sa stane tým najužitočnejším zariadením pri nahrávaní ďalšieho albumu. Pokiaľ ide o pódium, tak dúfame, že sa nám podarí získať celkovo 15 projektorov, ktoré nám umožnia vytvoriť na každom plátne iný vizuálny efekt. No a potom ... kto vie?

Názory Devotees (1)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa