Na slovíčko s Christianom
Počas poslednej časti Delta Machine Tour poskytol Christian Eigner rozhovor pre francúzsky hudobný magazín Batterie.
Pozn. Za prípadné nepresnosti spôsobné prekladom z FR do ENG s použitím translatora, ako aj nie veľkou znalosťou muzikantskej terminológie, sa ospravedlňujem.
V 1980-tych rokoch mnohí bubeníci doslova nenávideli Depeche Mode z dôvodu, že používali bicí automat...
Ja som ich z rovnakého dôvodu takisto nemal rád! (smiech) No bol som donútení si od nich vypočuť všetko a tak som sa na ich skladby úplne namotal. V tých časoch som sa však pohyboval v oblasti rocku, popu a jazzu. Mal som svojich dvoch hrdinov: Billyho Cobhamam a Phila Rudda. Takže, z dnešného pohľadu je vcelku vtipné, kde a ako si posledné roky zarábam na živobytie.
Predtým si už ako 16-ročný zarábal prvé peniaze v Rakúsku, v pozícii štúdiového hudobníka, je tak?
Správne. Lepšej školy, než sa každý deň objaviť v štúdiu a participovať na rôznych projektoch, sa mi ani nemohlo dostať. Aj keď nie vždy išlo o skutočnú kvalitu, táto práca vám umožňuje hrať rôzne hudobné štýly: rock, pop, jazz, funk... Po tých rokoch som sa však rozhodol Rakúsko opustiť, aby som spoznal aj iných umelcov. Myslím, že to bolo správne rozhodnutie :)
S Depeche Mode spolupracuješ už 17 rokov, no samotných štúdiových prác sa zúčastňuješ ojedinele. Nechcel by si to zmeniť?
No áno, bolo by to skutočne zaujímavé, pretože by to dalo ich hudbe nové smerovanie. Uvidíme, čo ponúkne budúcnosť. Aj keď sa na bežnej báze cítim byť súčasťou kapely, stále nie som jej oficiálnym členom.
Pred pár rokmi si nám však v tomto smere povedal, že ti táto pozícia vyhovuje, nakoľko tak môžeš slobodne pracovať s inými umelcami v úlohe producenta.
To áno, ale viete čo? Túto pozíciu v kapele by som si želal trochu rozšíriť. Keď sme vo februári 2013 začali nacvičovať na turné, tak som si uvedomil, že okrem hry na bicie ma už dlhšiu dobu nič iné nemotivuje. Takže produkcia mi teraz ani veľmi nechýba. Rád by som bol bicmanom na plný úväzok a všetku svoju pozornosť tak sústrediť iba na moje nástroje. Ani po skončení turné by som sa nechcel k produkcii vrátiť, hrám totiž aj s inými ľuďmi. Toto by som jednoducho teraz chcel, viac k tomu nepoviem. Alebo by som chcel robiť kurzy, čiže učiť mladú generáciu ako zvládať jednotlivé techniky hry a podobne... Myslím, že by sa mi to páčilo.
Pre toto turné si si zvolil DW Maple Mahogany biciu súpravu. V čom spočíva jej najväčší prínos?
S Maple zostavou som hral už v minulosti, no keď som rozbalil túto zostavu, mal som pocit, akoby som na nej hral odjakživa. Má proste nezameniteľný charakter.
Tvoja zostava je vcelku rozsiahla. Dokonca musíš zvládať niekoľko pedálov...
Až tak veľa ich nie je. Okrem hlavného pedála mám k dispozícii dvojpedál pre hlavný bassový bubon, ktorý je zvukovo posunutý trochu nižšie a ďalší pedál používam pre ľavý bassový bubon, ktorý rezonuje trochu viac, keďže je bez výplne. Využívam ho iba pre efekty.
Nevidím k nim pripojené žiadne triggery...
Ani tam žiadne nie sú. Faktom je, že to je celé prepojené k Ableton software, ktorý k tomu pridáva ozveny, či skreslenia. To isté platí pre Tom-y. V konkrétnych skladbách je výstup takisto preháňaný cez efekty. No a nakoniec, posledný pedál vpravo, ovláda malý Piccolo Tom s Ddrum triggerom, ktorý nevyužívam až tak často, možno v štyroch skladbách. Identický mám aj na ľavej strane.
Nakoniec mám z toho dojem, že elektronika v tvojej zostave veľmi využitá nie je.
Presne, počas väčšiny koncertu pracujem s čisto akustickými zvukmi. Elektronické zvuky využívam väčšinou v úvode skladby, napr. pri "Heaven". V momente, ako nastúpi akustický zvuk, sa všetko zintenzívni. Nie som veľký fanúšik elektroniky a myslím si, že nikdy nič neprekoná prirodzený akustický zvuk.
Úžasné, že niečo také počuť z úst človeka, ktorý pracuje v kapele preslávenej produkovaním elektronickej hudby.
No áno. Hudba Depeche Mode je však postavená na využívaní množstva syntezátorov. Verte mi však, že ak by som aj ja začal využívať elektronické zvuky, liezlo by to na nervy.
Nech už je to akokoľvek, bicie máš precízne vyladené...
Áno, to je ďalšia výhoda tejto zostavy, pretože ponúka až extrémne ladenie. Tieto dva Tom-y sú veľmi citlivé pre obzvlášť vysoké tóny a plytké, na rozdiel od dvoch nízkych Tom-ov, ktoré sú nastavené najnižšie, ako to len šlo. Tom-y v strede majú nastavené ladenie tak, aby tvorili prechody medzi dvoma vyššie uvedenými. Malý bubon naľavo (Caisse claire Top Edge 14 " x 7") ponúka dosť podivný zvuk, typický pre 1980-te roky. Ladenie je nastavené tak, aby zvuk znel čo najkratšie. Hlavný bubon (Nickel over Brass Model 14 " x 6,5") produkuje omnoho intenzívnejší zvuk.
A čo tie tri rôzne hajtky?
Prvá ovláda môj hlavný činel, Zildjian New Beat 15". Druhá je ku K Hybrid Hats 13", no a tá posledná je zložená z K Custom Dark Crash 16" navrchu a A Crash 17" naspodu. Tie využívam pre efekty rôznej hlasitosti.
Tvoj hlavný bubon hrá ale naozaj hlasno...
Áno, pretože potrebujem dostatok priestoru pre malý bubon. Vizuálny efekt je však zvýraznený faktom, že moje Tom-y sú plytké a aj ladenie je schválne nastavené nižšie. No už dnes premýšľam o nastavení, ktorým sa budem zaoberať po skončení turné. Už dnes však viem, že zvuk bude úplne odlišný od toho súčasného.
Pôvodné verzie skladieb Depeche Mode sú postavené na elektronických zvukoch a tempách. Ako si po vydaní tohto albumu ("Delta Machine") postupoval, aby si si v aranžmánoch našiel svoje miesto?
Na samom začiatku procesu analyzujeme s Kerrym Hopwoodom všetky nové skladby. Následne sa snažím so svojimi bicími zahrať čo najvernejšie a najpresnejšie všetky tie programované tempá, samozrejme Kerry vtedy "stíši" elektronickú biciu stopu. Obyčajne však nechávame spustené sekvencie, ktoré jednoducho na bicích nezahrám. Pri tomto albume sme však všetky elektronické tempá vyradili, pretože som bol schopný kompletnú rytmiku zvládnuť sám. Zostalo iba zopár efektov, ktoré sa vštepili do akustických zvukov. Zistili sme totiž, že zvuk mojej zostavy tentoraz plne postačuje. Svoj podiel má na tom aj FOH inžinier, ktorý doslova čaroval. Pre mňa je dnes koncert Depeche Mode viac rockovou, než elektronickou záležitosťou.
Aké prednosti si vyžaduje fungovanie v kapele ako Depeche Mode?
Treba si pre nich zarezervovať obrovské množstvo energie. S Davidom neustále na pódiu komunikujeme, takže takto viem okamžite posúdiť svoj výkon. Ak vidím, že vrtí zadkom, tak to je dobré znamenie. Ak netancuje a fanúšikovia sa takisto nechytajú, tak hrám zrejme príliš komplikovane.
Akú najhoršiu situáciu si doteraz zažil na pódiu?
Počas koncertu na mne pristál nejaký ozdobný predmet :) Nie, vážne, je veľmi nepríjemné, keď uprostred koncertu vypovie službu počítač. A pokiaľ ide o mňa, asi najväčší problém viem mať s poruchou bassového bubna. Ak sa natrhne blaba, prípadne som pokazí pedál, je to v keli! Samozrejme, vždy sa dá nájsť riešenie a skladbu dokončiť, ale naozaj, ak sa pokazí bassový bubon, je to problém... ťuk, ťuk na drevo!
Zostava DW Maple Mahogany Piano Black
Grosse-caisse 24"x18" (X2)
Caisse claire Nickel over Brass 14"x6.5"
Caisse claire Top Edge 14 x 7"
Tom 8"x5"
Tom 10" x5.5"
Tom 12"x6"
Tom basse 14"x14"
Tom basse 16"x14"
Piccolo Tom 8"x2" (trigger grosse-caisse)
Piccolo Tom 10"x2" (trigger caisse claire)
Činely Zildjian
New Beat Hats 15"
K Hybrid Hats 13"
Stack Dark crash K Custom 16" / A crash 17"
Oriental China Trash 12»
A Custom EFX 18"
Oriental China Trash 20"
A Crash 18" K Lite Ride 24"
Oriental China Trash 20"
A Med Thin Crash 20"
A Swish Knocker (avec rivets) 22"
zdroj: Batterie Magazine n.110, dmtvarchives.com
Názory Devotees (28)
RobinVonSteinberg
1 23. apríl 2014 o 14:39
Je to pan ale ako clen asi niee..aj ked o level vysie od Gordena na tom typkovy proste nieco je ci neni dm..
tommy
2 24. apríl 2014 o 08:42
Mám rád tohto sympatického bubeníka z Rakúska… Tiež si myslím, že už dávno mal byť v DM ako riadny člen (aspoň od r. 2005) a súhlasím s jeho názorom, že hudba DM by mala nový rozmer… Tým, že tak DM neučinili, tak nás (fans) Christian poriadne na koncertoch vytrestáva svojou hlučnou hrou na bicie nástroje
bel canto
3 24. apríl 2014 o 10:55
Pri vsetkej ucte, toto je clovek ktory presviedca DM ze bicie na ich koncertoch maju byt zive. Vraj elektronicke by liezli na nervy. Takze 101 nam lezie na nervy ? Sorac, to uz aj Kraftwerk moze mat zive bicie ? Alebo Jarre ? Elektronicka hudba ma elektronicke bicie, podla mna jednoznacne zive bicie k DM nepatria a nemaju tam co hladat.
Mocho
4 24. apríl 2014 o 14:06
Zive bicie k DM patria, to ze su zive, neznamena, ze nemozu byt elektronicke…pri starsich skladbach by mohol este viac pracovat s bicimi efektmi a filtrami, aby boli live skaldby najmä z 80-rokov autentickejsie. No priznavam, ze aj akusticke zneju super.
radoo
5 24. apríl 2014 o 16:14
v podstate mi zive bicie neprekazaju,i ked niektore skladby jeho bicie prznia.
tommy
6 25. apríl 2014 o 08:18
hm, na druhej strane - niektoré piesne kazí aj tá miestami čudná elektronika
dvestotri
7 25. apríl 2014 o 15:18
Christian je skvely bubenik, ale jeho hra sa do DM nehodi. Radsej by mali pouzivat automat.
Mnoho krat na koncerte jeho solami totalne sprznil skladbu. Pre DM boli vzdy priznacne monotonne bicie, ake ponukal napriklad aj Alan.
Cize to zhrniem : dokonaly bubenik, ale nie pre DM
Dusan
8 26. apríl 2014 o 12:15
Ja mám živého bubeníka na ich koncerte rád. Ale samozrejme viem o čom hovoríte, keď si želáte automatického bubeníka, alebo monotónne bicie. Bolo v tom niečo príznačné a magické pre DM. Mne sa páčili Alanove bicie na SOFAD tour, kde to hodne kopírovalo LP a zároveň som mal skvelý pocit, že to nehrá automat. I keď opäť, ten automat mal a má tiež svoje čaro. Každopádne Christian nie je zlý, ale niekedy tie jeho party sú vo vzťahu k DM skladbe “až moc”... Nedá sa to už ani porovnávať, koncert DM do SOFAD tour bol úplne o inom zážitku ako v súčasnosti. Iná doba, iné poňatie scény a charakteru show, vystupovanie, vizualizácia, zvuky atď. Takže to nie je len o Christianovi, myslím, že ich hudbu, aspoň pre mňa, nekazí on ale hlavne tie ich zvuky, ktoré začali používať po odchode AW. Ale to sme zas pri večnej téme…
Mute
9 27. apríl 2014 o 11:53
Christian, menej je niekedy viac. A to špeciálne platí o koncertoch s DM. Táto hudba je postavená na precíznej kombinácii viacerých zvukových línií, výraznej melodike jednotlivých partov a silnej atmosfére každej skladby. Toto všetko je možné doslova zabiť rockovými prechodmi a zmesou perkusívnych, bicích a činelových zvukov, ktoré skutočne pohlcujú významnú časť pozornosti publika a devalvujú tieto DM klenoty. Si profesionálny bubeník s úspešnou kariérou, nepotrebuješ sa predvádzať.
suspy
10 27. apríl 2014 o 23:01
to Mute: Tento Tvoj prispevok treba skopirovat, prelozit trebars aj do nemciny a poslat ho Christianovi na sukromny mail.
grapher
11 28. apríl 2014 o 10:18
Naozaj by ma zaujímalo, ako by to vyzeralo keby bol pri nahrávaní. Ale to, čo stvára na pódiu, sa skôr hodí k Bon Jovi. Mute, absolútny súhlas.
santer
12 28. apríl 2014 o 11:17
Bicie na starych albumoch aj ked boli elektronicke, tak boli namakane a vysperkovane, preto na koncertoch vobec nevadilo, ze nie su “live”. Ale posledne albumy DM podla mna trpia prave tym, ze bicie su velice slabe, resp.take nijake.Z mojho pohladu su preto tieto skladby nazivo lepsie, ale suhlasim s tym, ze obcas to uz Christian trochu prehana…
jozefmariaivan
13 28. apríl 2014 o 18:15
Christian bubnuje tak ako ho to bavi, bubnuje tak ako mu to kapela dovoli. Teda je to spolocny vystup, ktory ponukaju ako DM. Koncerty DM uz davno nie su o vasni, o vaznosti, o rebelstve.. Ak sa pametate, vidiet ich niekedy pocas koncertu ako sa usmievaju bol sviatok. Teraz je to bezna zalezitost, cely koncert sa nesie v uplne inej atmosfere.. Take vesele a prijemne stretnutie. S omsou DM pocas Devotional to uz nema nic spolocne. Tak beriem aj zmenu v podobe Christiana a Petra.. Davidove solove turne ma tiez nijako nebavilo.. Ale verim ze jeho ano.. Vsetko napreduje, stare casy su uz prec a predstavit si Christiana na 101tke alebo Devotionale si rozhodne nechcem.
radoo
14 28. apríl 2014 o 18:57
chlapci si bubny kompenzuju aspon na koncertoch,kedze na poslednych albumoch v podstate absentuju,co je velka chyba.
bel canto
15 29. apríl 2014 o 11:34
Pozrite si Goreho solovy koncert z Los Angeles 6.5.2003. Bicie - cisty automat a to je to prave orechove ! Poculi ste to ? A ako sa krasne pohrali so starymi vecami, napriklad Sweetes Perfection ma rozvinuty Alanov bassovy motiv uplne fantastickym smerom. Koncerty DM s rockovymi bicimi su oproti tomuto nic. Viem ze Alan priniesol zive bicie na podium ale opat len v par skladbach, naznaku, podobne ako gitaru pouzival len ako zvuk nie hlavny nastroj. Dnes je vsetko inak ? Vobec, nie, Martinove solove koncerty idu pekne po starom !
tommy
16 29. apríl 2014 o 18:41
Hm viacerí máte zaujímavé postrehy… Pravda je zrejme taká, že Dave mal silnú túžbu mať za sebou bubeníka a tým, že chlapci z DM sa živej hudbe veľmi nerozumejú, tak ich (Christiana a Petra) nemá kto usmerniť a títo dvaja si potom hrajú čo len chcú a ešte si pri tom robia “prdel” - aspoň ja mám pri Petrovi G. taký pocit
Dusan
17 29. apríl 2014 o 20:42
to tomy: presne !
bel canto
18 2. máj 2014 o 17:40
Gordeno svojimi solovymi klavesovymi vystupeniami ma uz davno presvedcil ze je poloamater. Take struktury a tak mizerne napady ake ten clovek vyprodukoval, to sa len tak lahko nevidi a nepocuje. Nemozem si pomoct ale Alanovym odchodom sa snazia vyplnit tu medzeru po nom ale nejde im to a to uz budeme pomaly oslavovat 20 rokov zaniku poriadneho naslapaneoho DM.
Dusan
19 3. máj 2014 o 00:01
Sorry, dám to sem.
http://www.youtube.com/watch?v=eEYKPbJiRGA
Akurát som to dopozeral na plazme a maranz zostave s AKG slúchadlami a bol som naspäť
naspäť na Sparte. U mňa o najlepšom live nie je žiadna diskusia. Všetko ostatné je o niekoľko poschodí nižšie. Toto bola šou, ktorá už nikdy nebude. Elektrizujúce, magické, rockové, elektronické, umelecké... so super zvukom a verziami, nádherným pódiom, videami, svetlami a DM v najlepšej fazóne a forme. Christian nemá jednoducho šancu a ani súčasné DM.
P.S.: Veľká vďaka tvorcom za to video, najlepší DM live záznam aký poznám. To kvalitné audio s roztraseným obrazom bez príliš veľkých detailov je presne ako skutočnosť. Viete ešte o niečom lepšom?
radoo
20 3. máj 2014 o 10:16
dusan,tak ten zvuk ma dostal,zrejme bol snimany priamo cez ich pult.existuje cisto len audio zaznam?
Dusan
21 3. máj 2014 o 10:52
radoo je to BBC broadcast. Škoda, že to nie je celé, na konci je napríklad len časť WIMY… neviete náhodou, či je vonku audio záznam celého koncertu, resp. čo BBC vysielalo?
smidak101
22 3. máj 2014 o 10:56
Dušan.Díky.Zvuk je super a navodí to koncert doma.
lucia4
23 3. máj 2014 o 13:17
wow,skvelý záznam,fantastickýýý zvuk..jedným slovom- DOKONALOST
Vdaka Dusan:)
Michaela 146
24 3. máj 2014 o 14:21
to Dusan: Vážně vřelé díky
Koncert na Spartě v roce 1993 je pro mě velice výjimečný, jelikož byl můj první...na skladbu “Higher Love” nikdy nezapomenu, ta mě přímo okouzlila 
smidak101
25 4. máj 2014 o 18:07
Dusan : na DM.cz koluje zvěst, že je to z orig DVD.Co ty na to?
Dusan
26 6. máj 2014 o 19:48
Podľa mňa nie. Zvukovo počujem, že je to iné... Aj väčšinou výkriky Davea sedia s obrazom. Každopádne BBC ten koncert vysielala.
smidak101
27 6. máj 2014 o 20:44
Souhlasím.A ještě jednou díky.
Jeremy_Borland
28 14. máj 2014 o 21:42
To Dusan: Čo sa týka toho koncertu z Crystal Palace 1993, tak pokiaľ viem existuje amatérsky záznam celého koncertu a potom existuje soundboard záznam čo odvysielala BBC, ide ale len o skrátenú verziu koncertu (obsahuje 14 skladieb). O ničom ďalšom neviem…alebo som zatiaľ nepočul.
A to video s Policy Of Truth: Ide o prácu jedného fanúšika ktorý spojil dokopy viaceré amatérske video záznamy spolu s tým soundboard audiom od BBC.