Matrixxman: Na “Spirit” som hrdý

Matrixxman: Na “Spirit” som hrdý

Ďalší rozhovor s dj-om a techno producentom Matrixxmanom (Charles Duff), ktorý mal na albume "Spirit" pod palcom programovanie syntezátorov.

Ako si sa vlastne dopracoval k Depeche Mode? Je to niečo, čo si podvedome vždy chcel urobiť alebo si len zareagoval na ponuku?
Stále som si nie celkom istý, ako k tomu vlastne došlo. Myslím si, že na tú konkrétnu pozíciu bolo vybratých niekoľko kandidátov, ale z nejakého dôvodu sa Martinovi zrejme páčili práve moje veci. Aby som povedal pravdu, ponuka prišla v období, kedy moja techno kariéra začala rapídne stúpať, takže to bolo skutočne vtipne načasované. Presťahoval som sa práve vtedy do Berlína, bol som uprostred turné po Európe, a zrazu sa do toho ozval telefonicky Martin. V prvom momente som sa obával, čo so sebou prinesie zrušenie vystúpení (Aké to bude mať následky? Môžem sa len tak vykašľať na tých ľudí? a pod.), ale rýchlo som sa vzpamätal a uvedomil si hodnotu tejto príležitosti, bez ohľadu na to, ako sa vyvíjala moja kariéra. Nakoniec sa z toho stalo jedno z najbláznivejších dobrodružstiev môjho života.

Poznal si Depeche Mode už predtým? Máš nejaký ich obľúbený album, či skladbu?
Aby som bol úprimný, nemyslím si, že by som mal niekedy možnosť pracovať s kapelou, ako sú práve Depeche Mode. Celá tá vec ma trochu nepríjemne prekvapila. Samozrejme, že som bol predtým ich fanúšik. Nepochybne je mojím obľúbeným albumom "Violator". Skladba... tam sa neviem rozhodnúť medzi "Behind The Wheel" a "Shake The Disease". Zistil som, že sa k tomu albumu vraciam častejšie, než by som to bol ochotný priznať.

Ako veľmi boli demá skladieb zo "Spirit" odlišné od finálnej podoby?
V protiklade s tým, čo som počul od niektorých ich predošlých producentov, tak James prechováva obrovskú úctu k vibráciam pôvodných demosnímkov a tvrdo pracuje na tom, aby tá prvotná energia zostala nedotknutá. Niektoré skladby zmenili pôvodnú podobu viac, iné menej, ale dá sa povedať, že väčšina z nich bola silná už v demo podobe a nebolo potrebné na nich priveľmi pracovať. Dá sa povedať, že Gore je človek v obraze. V podstate všetky bíty a zvuky, s ktorými prišiel úplne sám, boli až pekelne skvelé. Ďaleko lepšie, než ktorékoľvek z produkcie mojich rovesníkov.

Bola nejaká skladba, s ktorou kapela doslova zápasila a vyžiadala si pre dokončenie omnoho viac času?
Hmm, "Cover Me" si vyžiadala značné množstvo času. Možno boli aj iné, ale táto mi utkvela v pamäti. Túto skladbu inak napísal Dave. Bol neústupčivý v tom, že by sme sa mali všetci snažiť byť zaneprázdený, a ako hovoria decká, "pekne to pokašlať". Na začiatku som mal pre túto skladbu vyčlenený pevne stanovený čas, ale Dave bol proste skvelý v tom, že nás urgoval dostať z toho niečo tajomné a kreatívne. James vykonal niekoľko skutočne skvelých vylepšení v oblasti akordového rozsahu, čo nám pomohlo potlačiť skladbu do temnejšej dimenzie. Ja som pridal takú pink floyďácku "arpeggio" synth schému, ktorú som vlastne vnútil Martinovi a spolu sme to správne vyladili. Kurt so svojími syntezátorovými kúzlami tiež skvele pracoval. A tak sa stalo, veď viete, všetky tie príspevky skutočne priviedli skladbu k životu. Získala tak desivú, filmovú kvalitu, ktorá predtým, v demo podobe, chýbala.

Boli k dispozícii aj skladby, ktoré sa na album nakoniec nedostali, či na deluxe edíciu? Ak áno, koľko ich bolo?
Áno. Určite ich zopár bolo. Nespomeniem si, koľko presne, ale min. dve určite.

A boli aj dokončené alebo boli z procesu vylúčené už v rannej fáze? Začali ste na nich pracovať a nedokončili ich? Nevieš, či ich kapela neplánuje vydať v budúcnosti separátne, napr. ako b-stranu singla a podobne?
Bolo tam zopár demo skladieb, ktoré boli úžasné, ale z nejakého dôvodu sa k spracovaniu nedostali. Myslím, že základ albumu bol v hrubých rysoch už jasný, takže s novými kandidátmi sa vlastne ani nepočítalo. Ani sme nemali šancu na nich začať pracovať. Nemám ani poňatia, čo s tými spomenutými demami majú v pláne, možno ani nikdy svetlo sveta neuvidia.

Najväčšie prekážky pri programovaní syntezátorov a počas celkovej produkcie albumu?
Viete, ja som pred začiatkom prác na tomto albume nikdy s modulárnymi syntezátormi nepracoval :) A keď som svoj zadok presunul do štúdia, bol som konfrontovaný v celými stenami modulárnych synťákov. Spomínam si, ako mi napadlo, "No do riti, to čo tu do pekla ja budem robiť?" Nakoniec sa to vyriešilo. Cítim sa istejšie pri tradičných syntezátoroch; Moju syntetickú architektúru a zvukový dizajn poznám naozaj dobre, takže sa to nakoniec ani nejavilo ako nejaký príliš veľký problém. Ten chaos pred samotným nahrávaním mi nesmierne pomohol. Len keby som nebol hneď v úvode tak ponížený. Do pekla!

Prispieval si aj do prác na vokáloch? V mnohých recenziách si ľudia všimli, že Davidove vokály sú väčšinou filtrované (čiže nie sú úplne čisté, vždy je k nim pridaný nejaký efekt). V "Scum" sa to dokonca javí ako čistý úmysel, hlavne z dôvodu celkového zvuku, ale aké dôvody Vás k tomu viedli v ostatných skladbách? Mal David nejaké problémy s hlasom alebo to súviselo s nejakým nápadom, ako by mali znieť vokály na tomto albume? Čí to bol potom nápad? Zdá sa, že to je jedna z vecí, ktoré sa na tomto albume recenzentom nepáčia.
Ja osobne som na albume s vokálmi vôbec nepracoval, ale pokiaľ ide o "Scum", som si celkom istý, že už Martinove demo obsahovalo vokály silne skreslené. To potom vysvetľuje, prečo sa tak zaobchádzalo s Davidovými vokálmi na tejto konkrétnej skladbe. Dave v štúdiu poskytoval skutočne výnimočné vokály. V mojom ponímaní sa hlasom približoval k dokonalosti, takže predpokladám, že akékoľvek efekty na vokáloch boli Martinovou alebo Davidovou voľbou, prípadne to presadil James.

"Spirit" sa od ostatných albumov odlišuje aj dĺžkou jednotlivých skladieb. Hlavne pokiaľ ide o minutáž albumu, je kratší než jeho predchodcovia, hoci počet skladieb je prakticky zhodný. S tým nápadom prišla pôvodne kapela alebo to ovplyvnil James Ford?
Dobrá otázka. Verím tomu, že James dosiahol bod, kedy mal pocit, že album je viacmenej dokončený a v jeho prípade sa to javilo ako správna intuícia. Nie som si istý, ako veľmi komunikoval o tom s kapelou.

Existovalo nejaké pravidlo, či poradie, v akom si s chalanmi na skladbách pracoval? Pracoval si po celý čas na všetkých skladbách alebo ste vždy jednu skladbu dokončili a vrhli ste sa na ďalšiu?
Väčšinou sme vždy pracovali na jednej skladbe. Ani si nespomínam, či bolo vôbec stanovené nejaké poradie. Tu a tam sme sa k nejakej "dokončenej" skladbe vrátili, ale inak to bol prakticky lineárny proces, v ktorom sme sa obyčajne sústredili na jednu skladbu.

Čí nápad bol ten záver v skladbe "Cover Me"? Bol obsiahnutý už v Davidovom deme alebo vznikol až v štúdiu? Je to veľmi zaujímavé a musím uznať, úžasný hudobný kúsok.
Buď s tým prišiel James alebo David, no kreatívne povedané, bolo to spojenie talentov všetkých zúčastnených. Som šťastný, že tá moja "arpeggio" vec to pomohla dať celé dohromady. Kurt takisto prispel niektorými epickými syntezátorovými partami.

Prišiel si s nejakým nápadom, s ktorým sa kapela nechcela zaťažovať a ty si to považoval za veľkú chybu?
Asi na jednej skladbe som chcel použiť super štýlové bicie z 1980tych rokov, čo bolo ale okamžite odmietnuté. Pomyslel som si, že 80-te roky zažili, vždy ich predsa používali. Len som nasledoval vlastné nutkanie urobiť v tom momente niečo v retro štýle. Ale v pohode, ich rozhodnutie rešpektujem.

Keď ste pracovali v štúdiu, po svete sa šírili klebety, že na prácach sa spolupodieľali aj Peter Gordeno a Christian Eigner. Je to pravda? Ak áno, na ktorých skladbách pracovali s kapelou? Vie sa, že pracovali na Davidových demách pre tento album.
V tomto prípade nemám poňatia. Mohli byť prizvaní, ale nie som si istý.

Tvoja obľúbená skladba z tohto albumu?
"Eternal". Je taká temná a mrazivá. Chce sa mi pri nej plakať.

V akom rozsahu prispieval, po kreatívnej stránke, na album Andy Fletcher? Ako by si vlastne opísal jeho príspevok ku kapele v štúdiu?
Navrhoval, aby sme skúsili niektoré veci inak alebo odporúčal spomaliť, či zrýchliť tempo skladby. A robil to veľmi často. Mal veľmi dobrý náhľad na celkové "vibrácie" skladieb a vedel posúdiť, kedy niečo potrebovalo pridať alebo to bolo dobré tak, ako to je. Andy bol k tomu jediný, kto s nami chodil večer von, takže sme si to zakaždým, po dlhom nahrávaní, užili. V čase frustrácie zasa dokázal skvele podporiť morálku tímu.

V porovnaní s inými kapelami, či umelcami, bolo na práci s Depeche Mode niečo podstatne iné, výnimočne?
Ale áno, oni sú jednoducho brilantní géniovia. Bola to neobyčajne zábavná, kreatívna skúsenosť plná výziev. Väčšina z mojich ostatných štúdiových prác z minulosti, v porovnaní s touto, bledne, čo je pochopiteľné.

Tvoj názor na Depeche Mode na pódiu? (zvuk, vystupovanie, celková šou) Už si niekedy predtým bol na ich koncerte a chystáš sa na nejaký v rámci Global Spirit Tour? Videl si ich pri skúškach na turné?
Nikdy som ich naživo nevidel! Ale raz by som chcel. A raz som na jednej zvukovej skúške bol, len krátko ;)

A ako sa ti páči "Spirit" celkovo? Jeho klady a zápory?
Som naň veľmi hrdý. Jeho nedostatkom je iba to, že by som na ňom mal rád viac skladieb, ale to nebolo moje rozhodnutie.

Názory Devotees (3)

Meky

 1    18. marec 2017 o 16:48

Tak tu je vidieť, že DM už nechcú mať schválne s 80-ymi rokmi nič spoločné. A je teda škoda, že tie ďalšie skladby (asi) neuzrú svetlo sveta, keď boli tak dobré.. :-(

monocells

 2    18. marec 2017 o 17:20

Po peknom “počteníčku” si dovolím spomenúť dva postrehy z albumu Spirit…
(sorry, je to môj názor)
1. Autorská invencia - Martin je na albume oproti minulosti slabší, má slabšie skladateľské obdobie.
2. Zvuk-Produkcia - Na novom albume sú záchvevy nového zvuku a odtrhnutie sa od minulosti,
(reflexia na článok)no stále rezonujú v mnohých skladbách stopy po minulých albumoch
(niektoré skladby akoby kapela vytiahla z obdobia Delta či SOTU).

radoo

 3    20. marec 2017 o 14:20

konecne rozhovor,kde sa neomielaju tie iste otazky o stave sveta.dakujem.

Depeche Mode FanShop

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa