Martinov “Tretí šimpanz”

Martinov “Tretí šimpanz”

Reportér magazínu Clash Music sa stretol s Martinom v jeho domácom štúdiu Electric Ladyboy, v Santa Barbare, kde sa pozhovárali nielen o jeho chystanej EP ""The Third Chimpanzee".

Cítim sa nesmierne šťastne. Doma mám hudobné štúdio, Electric Ladyboy, kam môžem kedykoľvek zájsť a pracovať. Nenahrávam však do nekonečna a ani nemám trezory plné nevydaných vecí. Dokonca, keď vezmem celú históriu Depeche MOde, dokážem si spomenúť na jednu, možno dve skladby, ktoré sme nikdy nevydali a zrejme existuje veľmi dobrý dôvod, prečo sa tak nestalo. Skutočne nevlastním žiadne obrovské kopy nevydaných nahrávok. Dokonca aj keď vkročím do môjho štúdia a pracujem na vlastných skladbách, tak sa pomerne rýchlo dokážem rozhodnúť, či niečo z toho funguje alebo nie. Ak to nefunguje, tak to jednoducho "hodím do koša".

Som tak trochu závislý na nástrojoch. Dokonca stále vlastním vybavenie, ktoré sa dátuje do obdobia, než Depeche Mode vydali album "A Broken Frame" (1982). Vlastním toho už toľko, že ma to po príchode do práce dokáže ohromiť a pomyslím si, "Dobre, do čoho sa dnes pustím? Čo by ma dnes mohlo inšpirovať? S čím by som mal dnes pracovať?" A možno po troch štvrtinách stráveného času v štúdiu zistím, že som si vybral nesprávnu vec. Vždy som tvrdil, že keď sa obklopím hudobnými nástrojmi a technikou všeobecne, tak budem kreatívnejší. Dnes rád vtipne konštatujem, že som zašiel v tomto smere ešte ďalej a moja kreativita sa vybrala úplne opačným smerom.

Demo ku skladbe "Howler" som nahral ešte pred vypuknutím pandémie. A keď som mal túto skladbu k dispozícii, napadlo ma, že by som mohol zapracovať na niekoľkých inštrumentálnych skladbách a tak som začal pracovať na niečom, z čoho vznikla skladba "Mandrill". Resyntetizoval som svoj hlas na oboch skladbách a rovnako som na vokáloch použil deformačné oneskorenia a podobné záležitosti. Takže, obe spomenuté skladby obsahujú moje vokály, skutočne, no nie sú to slová a dokonca to ani neznie ľudsky.

V momente, ako som dokončil "Mandrill", som ešte stále nebol rozhodnutý, že všetky skladby pomenujem po opičích druhoch, ale počas nahrávania tých dvoch skladieb ma napadlo, že tie vokály sú dobrým základom pre EP.

EP som pomenoval "The Third Chimpanzee", podľa knihy Jareda Diamonda, ktorú som čítal niekedy v 1990tych rokoch. V knihe sa zaoberá ľudským správaním, ktoré, podľa neho, vychádza zo správania zvierat. Veľmi sa mi zapáčila myšlienka stierania hraním medzi opicami a ľuďmi. Niekedy si myslím, akoby sme mali pocit, že sme sa tak vyvinuli a že sme omnoho lepší. Ale dosť o tom pochybujem.

Máme tu vírus, pandémiu, a s ňou spojenú politickú klímu, ktorá je úplne šialená. Viete, je tu také množstvo ľudí, ktorí veria v konšpiračné teórie zachádzajúce často až priďaleko. Koho by niekedy napadlo, že dosiahneme až takýto bod? Hovorme o decentralizácii! Bez toho, aby to vyznelo politicky, mám pocit, že som vytvoril akýsi druh faktu. Neviem, či sa toho niekto chytí. Ak áno, tak fájn. A ak nie, tak o nič nejde. Ale je to celkom milá idea.

Zapáčila sa mi predstava prizvať k tomu opicu, Pockts Warhol, ktorá vytvorila grafiku k EP. Aj táto skutočnosť podľa mňa borí hranice. Snažil som sa nájsť vhodné námety na grafiku a potom zrazu, v jeden večer, som si spomenul na opice, ktoré maľujú. Niekde som o tom kedysi počul. Tak som po tom začal pátrať na Googli. Nakoniec som narazíl na kapucínsku opicu Pockets Warhol, ktorá maľuje tieto šialené obrazy. Našiel som ju v jednom útulku v Kanade, neďaleko Toronta.

Tak som navštívil ich stránky, poslal som im mail, v ktorom som im vysvetlil kto som, čomu sa venujem a spýtal sa ich, či by nemali záujem o to, aby Pockets pre mňa vytvorila nejaké obrazy. Našťastie prejavili veľký záujem. Rozhodli sme sa, že niektoré obrazy namaľuje Pockets na čierne plátna, niektoré na biele a na ja som mal vybrať farby, ktorými bude maľovať. Namaľovala mi až päť obrazov, takže som mal z čoho vyberať. Podľa mňa je výsledok ohromujúci. Zbožňujem tie obrazy. Len pred dvoma dňami som držal v rukách vinylovú verziu EP a vyzerá to skutočne dobre.

Nikdy predtým som sa takto nepodieľal na nahrávke a jej grafike. S albumami Depeche Mode je to totiž inak, nakoľko tieto veci pre nás robi Anton Corbijn. Antonove služby som využil aj na mojom druhom projekte nahrávok coververzií, "Counterfeit 2" (2003). V prípade albumov Depeche Mode sa obyčajne prikláňam na Antonovu stranu, ktorý má v tomto smere omnoho viac skúseností než ja a hlavne vie, ako prísť s niečím úplne odlišným, než by ste očakávali.

EP "The Third Chimpanzee" vyjde pod značkou vydavateľstva Mute, čím sa vlastne vraciam k našim koreňom. So šéfom Mute, s Danielom Millerom, sa poznám už viac ako 40 rokov a považujem ho za veľmi blízkeho priateľa. Vydanie EP cez jeho vydavateľstvo mi dáva dokonalý zmysel. Je to zároveň akási výpoveď. Vlastne tým dávam najavo, že si sám uvedomujem, že ide o "indie" nahrávku. Nemám snahu s ňou uspieť celosvetovo.

EP "The Third Chimpanzee" bude vydaná 29.januára 2021
autor: Mat Smith

Názory Devotees (4)

Michaela 146

 1    21. január 2021 o 10:13

Skvělý report smile To jen dokazuje, že Martin je srdcař a velký patriot. Návrat ke kořenům, návrat ke zkušenému otci a objeviteli zn. Depeche Mode….vydavatelství Mute = nezávislost, pořád jako svět sám pro sebe.

jozefst

 2    22. január 2021 o 05:45

Obe zverejnené skladby Mandrill a Howler sú dobré či už po hudbnej ale aj zvukovej stránke. Zaujímavý koncept martinovho posledného počinu.

NODLISAB1973

 3    23. január 2021 o 19:27

Je to skvele fakt.

DM-80

 4    24. január 2021 o 14:59

Veľmi by som si prial, aby nový album DM znel podobne ako track Mandrill. S tým industriálnym soundom by to mohlo byť zaujímavé. Viem si do toho parádne predstaviť Davidove vokály. Tak uvidíme, už sa neviem dočkať, kedy niečo nové vydajú.

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa