Martin Gore pre MusicExpress

Exkluzívne interview s Martinom Gorem, hudobnou hlavou DM, o začiatku, priebehu a do budúcnosti ich kariéry, ktoré vo svojom februárovom vydaní zverejnil nemecký hudobný magazín MusikExpress. Akoby to bolo, aby sme sa nedopracovali k prekladu.

V 1981-m som si nemyslel, že sa Depeche Mode vôbec dajú dohromady.

Pozn. na úvod: Za preklad, ochotu a venovaný čas, ktorého odmenou bude určite nadšenie a radosť všetkých DM pozitívnych fanúšikov, ďakujem nášmu priateľovi, momentálne pôsobiacemu v Nemecku, skrývajúcemu pod nickom "SZ".

DM oslávia v máji svoje 25-te výročie. Keď ste v 1980-tom začínali, myslel si si, že tu budete aj v roku 2005?
Na začiatku to bolo len hobby. Raz do týždna sme sa stretli a skúšali - len tak zo srandy. Hrali sme v malých kluboch a zrazu sa o nás začal zaujímať Daniel Miller. Mohli sme hrať ako predkapela Fad Gadget. Ani sme sa nestihli obzrieť a už sme mali prvý singel vonku, ktorý sa veľmi dobre predával. Od tohto okamihu sme začali brať kapelu trochu vážnejšie.
Našťastie sa náš druhý singel "New Life" stal hitom a už sme žali len úspechy. Kto vie čo by sme robili, ak by "New Life", a náš prvý album "Speak And Spell", nedosiahli žiaden úspech. Nemali sme vtedy vypracovanú žiadnu dlhodobú stratégiu.

Čo sa ti pri začiatkoch DM vyjaví ako prvé?
Keď prišiel Dave na prvú skúšku. Predtým sme boli v trojici. Spomínam si na prvý koncert s Davidom v jednom malom klube. Bolo to super, priniesol do kapely novú dimenziu, čo nám trom dovtedy chýbalo. Nebol samozrejme žiadny umelec ako dnes, ale mal jasnú charizmu.

Ktoré obdobie skupiny bolo pre teba najkrajšie?
Obdobie, keď vyšiel album "Black Celebration" a my sme sa vydali na turné, som si veľmi užival. S týmto albumom sme vstúpili do neprebádanych hudobných sfér. Naša hudba znela inak a ľudia to registrovali. Bolo to zvláštne obdobie začiatku slávy. "101" a "Music for the Masses" - vzrušujúce fázy prvých hraní na veľkých štadiónoch.
A samozrejme "Violator"... Opäť najvyššie méty a okamžitý úspech v Amerike.

Ktorý album DM je podľa teba najlepší?
Mám rád všetky od "Violator-a", ale práve tento je najdôležitejši. Mám veľmi rád aj "Exciter".

Na konci roku 1981 opustil Depeche Mode Vince Clarke. Aká by bola dnešná pozícia skupiny, keby v nej zostal?
Myslim si, že by naša značka po druhom či treťom albume zanikla. Vince sa veľmi nezmenil. Mnoho pesničiek, ktoré napisal i dnes pre Erasure znejú tak, akoby pochádzali z prvého albumu DM. Možno by sme sa stali po dvoch, troch rokoch tínedžerskými pop hviezdami.

Mal by si mu byť vlastne vďačný, pretože po jeho odchode si sa práve ty stal hudobnou hlavou skupiny.
Bola to pre mňa šanca, pretože predtým bol Vince hnacou silou skupiny. Boli sme šokovaní, keď nám oznámil, že opúšťa skupinu. Mal som už vtedy napísaných pár piesní, ale myslel som si, že sa nám nehodia k hudbe, ktorú sme robili. Bolo potom pre mňa celkom prirodzené, že som jeho úlohu prevzal práve ja.

Ako si reagoval v 1995-om na oznámenie, že Alan Wilder opúšťa skupinu?
Mali sme stretnutie v našej londýnskej kancelárií. Pamätám sa na to, že som cestoval metrom. Tam mi zavolal priateľ a skutočne som si myslel, že to musí znamenať koniec Depeche Mode, pretože sme nechceli bez Alana ďalej pracovať. Neviem kedy to presne bolo, ale pomyslel som si, že Alan vlastne nebol pôvodným členom skupiny, a že by predsa len bolo správne pokračovať ďalej aj bez neho. Bolo to ako prebudenie... a fungovali sme ďalej.

Remixový album sa v Nemecku vyšplhal na 2.miesto. Ak ma pamäť neklame, je to najvyššia pozícia pre remixový album vôbec. Depeche Mode budú stále úspešnejší...
Skutočne neviem prečo, ale neustále ma to prekvapuje. Akcie ako "DM Party", ktoré sa konajú každý týždeň po celom svete, sú pre nás výborné "promotion". Neviem si predstaviť odkiaľ ľudia berú tento entuziazmus na usporadúvanie tychto akcií po celý ten čas. Chodia tam aj celkom mladí ľudia, ktorí až tu spoznajú našu hudbu. Toto je výdatná pomoc pri zachovaní mýtu o DM. Ak skupina tak dlho funguje, príde čas, kedy naši fanúšikovia začnú púštať hudbu svojim deťom. Na našich koncertoch sú zastúpene takmer všetky vekové kategorie. Snáď
40-nikov, 50-nikov je pomenej (smiech). Keď sa dosiahne určitý stupeň, potom to ide ako po masle.

Ako by si definoval tvoj vzťah k ostatným členom skupiny po toľkých rokoch? Sú pre teba priatelia alebo len kolegovia?
Po takom dlhom období by som to porovnal skôr k rodine. Andy je môj blízky priateľ, pretože ho poznám od svojich jedenástich. Chodili sme spolu do školy. Davida vídam dosť zriedka. Stretli sme sa v Los Angeles počas jeho sólového turné. To bolo naše prve stretnutie od konca "Exciter tour", až do schôdzky v Londýne, na ktorej sme sa rozprávali o novom albume.

Pred dvoma rokmi si videl jeden z Davidových koncertov.
Áno. Bol to istým spôsobom surealistický zážitok. Nemal som dovtedy príležitosť pozrieť si koncert člena skupiny Depeche Mode z pohľadu diváka. Mohli kľudne zísť z pódia a zahrať niečo na akustickej gitare. Na svojích koncertoch hral Dave deväť depešackých piesní, čo bolo pre mňa trochu zvláštne.

Keď počuješ coververziu "Personal Jesus" od Marilyna Mansona, cítiš poctu alebo si pomyslíš - "čo je to za sračku?"
Ak niekto prerába moje piesne, vždy sa cítim poctený. Páči sa mi táto verzia. Ale od originálu sa veľmi nelíši. To je prvé, čo sa mi na tom páči. Samozrejme jeho hlas znie inak a gitary sú trochu tvrdšie, ale v základe sa melódia veľmi podobá originálu.

Ak by si mal Depeche Mode jedinou vetou, ako by znela?
To nejde. Som pri tom už tak dlho... Jednou vetou to nedokážem.

Tak dvoma vetami...
(smiech)... Stala by sa z toho kniha, ak by som začal.

Je pravda, že si spolupracoval s Madonnou?
Nemam poňatia kto tieto nezmysly vyťahuje na svetlo sveta. Ale je to tak rozšírené, že sa ma na to pýta každý. Neviem kto si to vymyslel, ale pravdepodobne niekde sedí v kŕčoch od smiechu. Nemám dosť času písať piesne pre skupinu, tobôž pre Madonnu.

Chcel by si s ňou spolupracovať?
Ešte nikdy som nepísal významné piesne s niekym spoločne. Hral som na gitare v jednej piesni pre album Gwen Stefani. Ona vlastne chcela, aby som jej napísal jednu pieseň. Ale písanie je vec osobná. Neviem si predstaviť, že by som sedel s niekym v jednej miestnosti a premýšľali spolu nad piesňami. Neviem presne ako pracuje Madonna, ale dospelo by to pravdepodobne k tomu, že by sme sa pokúšali napísať nejaké slová a k tomu akordy. Písanie piesní je pre mňa veľmi osobná vec.

Si pri tom dosť osamelý, však?
Veru áno. Niekedy sedím vo svojom štúdiu aj dva týždne a nespravím vôbec nič, pretože mi chýba inšpirácia. Potom keď tá inšpirácia príde, začnem pracovať na piesni.

Začiatkom decembra ste sa stretli v Kalifornií, za účelom nahrávania nového albumu. Popíš nám túto prípravu.
Len sme si stanovili termíny a vysvetlili si základné otázky.

Sú už piesne hotové?
Mám hotových sedem piesní. Dave má tiež nejaké, z ktorých vyberieme dve alebo tri. V polovici januára budeme mať prvé štúdiové sedenie. Skôr ako bude druhé, budeme mať dosť času na písanie ďalšich piesní.

Ako ste sa dostali k producentovi Benovi Hillierovi?
Ben má úplne iný pristup ako producenti, s ktorými sme spolupracovali v minulosti. Tí boli veľmi fixovaní na elektroniku. Mark Bell pri "Exciter" a Tim Simenon pri "Ultra". Ben bude ako hlavný dozorca, ktorý vtiahne do hry rôznych ľudi - programátorov a pod. Má celkovo väčší prehľad.

Potrebuje vôbec nový album externého producenta?
Myslím, že potrebujeme niekoho, kto preberie funkciu "školského riaditeľa" (smiech).

Ako by znel album, ak by ste si ho produkovali sami?
Znel by viac surovo, tak "od podlahy". Potrebujeme niekoho, kto našu energiu "zviaže" a pod drobnohľadom dohliadne na celkový obraz. Ak si napíšete piesne, nahráte ich a sprodukujete, proste je to len na vás, môžete
pohorieť na maličkostiach a v tom okamihu stratíte celkový prehľad.

Ak Depeche Mode nahrajú nový album, učinia tak z nutnosti, pretože majú povinnosť v niečom pokračovať, čo ešte nie je ukončené?
Myslím, že nepociťujeme žiadnu povinnosť niečo ukončiť. Sme si ale vedomí, že za uplynulých 25 rokov sme vybudovali určitý odkaz. A ten nechceme prerušit. Ak by sme mali pocit, že náš nový album nefunguje našim štandartným spôsobom, ktorý sme si predtým udali, mali by sme s tým jednoducho prestať.

zdroj: Musicexpress 02/2005
Preklad: SZ
Editácia so súhlasom prekladateľa: monghi

Názory Devotees (12)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa