Londýn, Berlín, Paríž (1987)

Londýn, Berlín, Paríž (1987)

Rozhovor s Andym, Martinom a Danielom Millerom pre taliansky magazín Strumenti Musicali, ktorý poskytli krátko pre vydaním singla "Strangelove".

Kedy budeme mať možnosť vypočuť si niečo z Vašej novej práce?
Andrew Fletcher: Na konci apríla sa na trhu objaví náš nový singel, na ktorom v týchto dňoch pracujeme. Samotný album možno očakávať ku koncu roka.

Prečo trvá produkcia albumu tak dlho?
Martin Gore: Rozhodli sme sa rozdeliť prácu na albume do dvoch častí. Na konci minulého roka som skomponoval niekoľko nových skladieb. Následne som nejaký čas strávil programovaním v Londýne, no a aktuálne nahrávame a pracujeme vo Francúzsku. To sa však týka iba časti budúceho albumu. Po vydaní singla sa opäť celý tím stretneme a dohodneme sa na ďalšom postupne. Druhá fáza nahrávania sa uskutoční v Dánsku, v Puk Studios. Album by mohol byť dokončený v septembri.

Takže opäť si autorom všetkých skladieb?
MG: V tomto momente áno, no stále sme len na začiatku nahrávania. V druhej fáze by na niektorých veciach mohol autorsky spolupracovať aj Alan.

Komu ste zverili produkciu nahrávania?
AF: Tentoraz pracujeme s novým producentom, Davidom Bascombem. "Bassy" je známy svojim prácami s Tears For Fears a s Petrom Gabrielom. Na niektorých prácach sa producentsky podieľa aj Daniel Miller, no nie na všetkých.

K tejto zmene prišlo plánovane, alebo ju priniesol čas?
Daniel Miller: Tu nejde o náhodu. Po šiestich rokoch sme sa s kapelou rozhodli trochu oklieštiť náš "umelecký vzťah".

Posledné štyri roky ste takmer pravidelne nahrávali v berlínskych štúdiách Hansa, dnes nahrávate v Paríži. Prečo tá zmena?
AF: Už je to dlho, čo sme chceli zmeniť atmosféru a opäť sa tak tešiť na nahrávanie. Nakoniec, Paríž je od Londýna na skok, čo nám umožňuje veľmi rýchly presun. A všetci sme už chceli okúsiť aj iné mesto, než Berlín.
DM: Aj táto zmena je súčasťou akejsi obrody v kapele. Dokonca z rovnakého dôvodu chýba v tíme kapely Gareth Jones.

Ako teda v súčasnosti prebieha organizácia vašej práce?
AF: Celý cyklus prebieha vlastne zo štyroch fáz, ktoré spúšťa Martin komponovaním na gitare, či už doma alebo na cestách. V ďalšej fáze prichádza na rad Alan, ktorý doma so svojim Emulatorom a počítačom Roland MC4 začne stavať prvé kompozície a my spolu s ním skúšame dať novému materiálu tvar. Tretia fáza prebieha pred samotným nahrávaním, vo Worldwide štúdiu, v Londýne, kde má Daniel svoje malé zvukové laboratórium. Tam samplujeme nové zvuky a pripravujeme demá. No a poslednou fázou je samotné nahrávanie v štúdiu.

A ako v tom období vyzerá váš typický deň?
AF: Bežne začíname pracovať popoludní a končíme niekedy o druhej ráno, samozrejme k tomu patrí prestávka na dobrú večeru. Tu v Paríži, rovnako ako v Berlíne, ešte zvykneme po nahrávaní zbehnúť do nejakých nočných klubov.

V minulosti ste ako kľúčový nástroj využívali Synclavier, posledný album bol postavený na schopnostiach nástroja BBC UMI 2. Na čo ste vsadili tentoraz?
MG: Aj pri tomto albume pracujeme hlavne s BBC UMI 2, keďže je akousi ďalšou generáciou Synclaviera. Ten ešte zvykneme používať hlavne pre bicie party. Dnes ešte veľa ľudí sampluje cez Emular II, no všestrannosť UMI nám dnes umožňuje oveľa viac programovať skladby a meniť ich vnútornú štruktúru, než tomu bolo v minulosti.

Vo svojich posledných prácach ste sa vrátili k analógu. Aké klávesy využívate pri aktuálnej produkcii?
AF: Využívame komplexné systémy zostavené z Roland 100M, Roland 101, RSF Kobol, ale rovnako aj, dnes už v podstate historické kúsky, ARP 2600 a MiniMoog. Napr. ARP 2600 som použil na dosiahnutie zvukov, ktoré neodrážajú žiaden konkrétny hudobný nástroj. MiniMoog zasa využívame pri niektorých nízkych bassových štruktúrach.
MG: Ak k tomu ešte pridáte samplery PPG Wave 2 a 3, tak dostanete rovnakú zostavu, s akou sme pracovali aj na albume "Black Celebration".

Za tých šesť rokov ste mali možnosť pri nahrávaní a mixáži pracovať s rôznymi hudobnými technikmi. Je medzi nimi niekto, na ktorého, vďaka spolupráci, spomínate najradšej?
AF: Na žiadneho! V podstate práce na remixoch veľmi radi nemáme a pracovať so štúdiovými inžiniermi, to sú hotové muky!

Na singly "It´s Called A Heart" ste spolupracovali s Dave Allenom, hoci šlo o "spoluprácu v izolácii". Ako si vlastne vyberáte technikov pre nové skladby?
MG: My toho v podstate o práci zvukových inžinierov ani veľmi nevieme, dokonca ani o práci technikov všeobecne. Jednoducho počúvame nové nahrávky a produkcie, ktoré sa objavia na trhu. No a ak sa nám niečo z toho páči, tak sa cez rôznych manažérov spýtame, či by s nami dotyční ľudia nechceli spolupracovať.

Popíšte nám úlohy jednotlivých členov kapely počas prác v štúdiu.
AF: David sa po celý čas pripravuje, všetkých povzbudzuje a občas niečo zaspieva. Ja sa hrám na počítači a takisto hrám veľmi často ping pong s Martinom, teda pokiaľ sa mu nepodarí zaspať na gauči. No a Alan to celé odmaká, ako zvykne vravieť.

Aj tentoraz budete na koncertoch používať rovnakú techniku ako pri turné k "Black Celebration"? Čiže páskové zariadenia a podobne?
MG: Je príliš skoro sa k tomu vyjadrovať, ešte sme o tom nediskutovali.

Máte doposiaľ za sebou päť štúdiových albumov, ktorý je váš najobľúbenejší?
AF: "Some Great Reward".
MG: "Black Celebration". Tu môžem spomenúť menší konflikt, ktorý máme aktuálne v kapele. Všetky naše doterajšie nahrávky sa upravovali pre vinylový formát 33 RPM, no Andy, ktorého inak prezývame Mr.Dance, by chcel, aby boli všetky naše skladby rýchlejšie a rytmickejšie, zatiaľ čo ja aktuálne milujem melódie, takmer bez rytmicky. Aj Alan sa potom môže pri hľadaní zvukov viac uvoľniť.

Depeche Mode, ako jedna z mála kapiel ranných 1980-tych rokov, stále funguje a teší sa popularite po celom svete. Zároveň však priznávajú, že udržiavať v sebe dostatok zápalu a entuziazmu je skutočne ťažké.

zdroj: Strumenti Musicali, dmtvarchives.com

Názory Devotees (37)

RobinVonSteinberg

 1    18. august 2014 o 13:30

Mr.Dance..:D

grapher

 2    18. august 2014 o 13:44

Mr.Dance - tak toto je gól smile))))))))

Efka Gore

 3    19. august 2014 o 17:17

Mr. Dance - roztlieskávač wink
Ale skôr toto tvrdenie…

No a Alan to celé odmaká, ako zvykne vravieť.

jozefst

 4    20. august 2014 o 10:55

Zaujímavé informácie o použitých zariadeniach ako Roland MC4, BBC UMI 2. Hneď som si ich ako vlastne vyzerajú pozrel cez wikipédiu. Takéto veci môžem.

Notik

 5    20. august 2014 o 18:02

tak nech sa niekto ozve ze aj bez Alana to ide ano ale dolu , cierne na bielom robil zvuk co martin vybrnkal , tak kto je boh   ALAN

Dangerous

 6    20. august 2014 o 23:51

to Notik: učí se na Slovensku na základce pojmy: ironie, sarkasmus, sardonismus? Asi ne, co :D

RobinVonSteinberg

 7    21. august 2014 o 16:39

Dange :Tvoja oblubená téma je zase tu..:D…už si zvykni že inakšie to tu nebude kamo..všade nejako..inak sledujem ta…:)

Logic

 8    21. august 2014 o 18:30

Ale ide to aj bez Alana! Ultra a Delta sú jasným dôkazom (nič proti Alanovi)

Notik

 9    21. august 2014 o 19:16

to len pan nebezpečny nebezpečny to nemôže prekusnut , asi mali na zdš- ke slabe pyrule

RobinVonSteinberg

 10    21. august 2014 o 19:45

Dange je tvrdý muž s pevným názorom a nemá rád uplakané reči no…je to tvrdý hoch..:D Čo sa týka mna niekedy mi chýba ten sýty zvuk a hlavne by som Alanovi doprial teraz ten úspech na tých štadionoch…to si myslim určite by potešilo za jeho prácu…Nehovorim o marketingovom boome čo by nastal…

Notik

 11    21. august 2014 o 19:57

RV*s nemam uplakane reci , len je to cista pravda , ano ultra a delta je pecka ALE nieco tam chyba a nebyt na delte pana zvukara zo šverige ci neviem odkial tak je to cele v pecku , depeš je o hudbe , zvukoch aspon podla mna a Alan do tria tam pasoval ako znak na audinu proste tak to fungovalo neskutocne , alan bol stastny ,, urcite ,, ano naplnalo ho pracovat do nemoty a byt tak trochu v uzadi, nevadi ide sa dalej , mozete hovorit co chcete , proste ked tam bol bola hudba DM ako znacka , mercedes alebo audi , aj nemec vyhodi konstruktera a hlada original , jeden original odisiel žiaden iny nieje v DM , ved si len pustite take pecky ako , get the balance right , in your memory a vlastne vsetko ked tam bol Alan , parada ako samotny nie je nic moc potrebuje strojaby ho doplnil

RobinVonSteinberg

 12    21. august 2014 o 20:07

Notik: ale jasné ja viem ako to mysliš..nebolo to myslené na teba s týmy rečami on Dange vie je to dlhodobé že sa na slovenskom portále iba vyplakáva kvoli Alanovi…každý si jeho prácu vážime ved je nespochybitelná..tot vše

santer

 13    22. august 2014 o 16:57

Mna by zaujimalo, ci aj inde vo svete na forach(kedze to nesledujem) sa to tak casto toci okolo Alana a jeho absencii v novodobych dejinach DM alebo sa s tym uz ludia povacsine zmierili a uz sa k tomu nevracaju…?

Notik

 14    22. august 2014 o 18:51

to Santer : ozaj ako sa ma Winnetou?

Logic

 15    22. august 2014 o 21:07

Notik, vy všetci tu ospevujete album SOFAD, kde bol Alan, ale u mňa 7 pesničiek dobrých a condemnation a get right with me, tak tie nemusím vôbec, slabý album. Ultra je pecka a nechýba mi tam absolútne nič a Delta, tam je 17 pesničiek suprových, mohli byť z toho dva albumy a v pohode by sa vyrovnali SOFAD.

Logic

 16    23. august 2014 o 19:41

Delta, to je stroj album, nádhera, konečne po 20 rokoch, poznamenávam, že to ide aj bez Alana.

bob3

 17    23. august 2014 o 20:52

Je to smutné, ale někteří 20tiletí už ani nemusí vědět kdo to Alan Wilder je..

Nevim, mě příjde že Slovensko se hodně pouští do internetových debat, na jakékoliv téma smile , vy jste takoví internetoví janošíci, nic ve zlém.

Logic

 18    23. august 2014 o 22:29

bob3 to som nepochopil

bob3

 19    24. august 2014 o 11:18

Logic: Co, to o Alanovi, nebo o Jánošících?

Ogrik

 20    24. august 2014 o 13:36

Deltu porovnavat s Ultra, tak to je trochu silna kava…Delta je fajn album, ale na Ultra sa jednoducho intenzitou nechyta, a uz vobec nie zvukovym prevedenim. Delta znie ako zbierka celkom premakanych demoverzii /cest vynimkam, napr. Should be Higher/
Tak znie DM uz poslednych par albumov. Ultra je dokaz, ze s to da aj bez neho, ale to je snad jediny album, kde sa to vydarilo na 100 percent. Mozno to ani nie je v Alanovi a zvuku, ale v samotnych skladbach….su nedotiahnute, chyba tam nieco…
Zase na druhej strane ani Alan nebol vzdy 100 percentny…

Notik

 21    24. august 2014 o 15:46

Ogrik ,,,, netrep , cela debata je o Alanovi , proste robil zvuk ,, taky depešacky,, stale tam chyba , len na porovnanie chcem vediet ,, rok 85 kto z vas sin uvedomoval silu ztextu , ja urcite nie , milujem zvuk DM , a navzdy to aj zostane, púo odchode Alana zvuk tape v tme a stale uvazujem nad tym je to dobou aleboblbostou ludi , silno dufam ze sa hudba DM nezvrhne na texty ktore ju prevysuju , taka SK scena je na grc preto lebo nehraju , su to posrany basnici krory si pomylily hudbu z basnickamy

Logic

 22    24. august 2014 o 17:30

Notik:straasne mi pripomina Delta machine black celebration , nemozem si pomoct .
neskutocneee , neopisatelne fantastickeee a celeee, je lepsie ako Devotional
kokos tie vsetky fantasticke zvuky , neskutocne , novodoby Kraftwerk. To sú tvoje komentáre, keď vyšla Delta. Hmmmm prirovnávať Deltu k Black Celebration, tak to už hej, veď tam bol Alan, takže logicky, keď Delte niečo chýba, tak BC, ČI????

santer

 23    25. august 2014 o 09:33

to Notik: Winnetou odpiciva v pokoji tak ako aj hudba a zvuky DM za poslednych 17 rokov… smile

Ogrik

 24    25. august 2014 o 23:02

Notik ja trepem? precital si si moj prispevok poriadne? V podstate hovorim, ze Alan chyba a bez neho to nie je ono.

Notik

 25    26. august 2014 o 07:03

ogrik , prepac

Logic

 26    26. august 2014 o 19:42

Notik, Ogrik, no vaše komentáre o Delte dokazujú úplne niečo iné, ale to je vaša vec. U mňa Delta a Ultra super albumy, aj bez Alana. Nič proti Vám a ani proti Alanovi. Ľudia sa menia a názory tiež.

Dangerous

 27    28. august 2014 o 15:14

Koukám chlapci, že si moc nerozumíte a to hovoříte stejnou řečí smile Možná to ukazuje, jak rozumíte ostatním věcem wink

Logic

 28    28. august 2014 o 18:35

NDangerous, dúfam, že tým nemyslíš mňa. Ja si za svojimi názormi stojím, veď si pozri moje komentáre na Deltu. Od začiatku som hovoril, že Delta a Ultra sú suprové albumy a ani dnes to není inak. No poniektorí jedinci majú slabú pamäť.

Notik

 29    28. august 2014 o 19:33

urození pánové , máte hodinu dejepravy….... nevadzme sa…

Logic

 30    28. august 2014 o 21:19

Nie som urozenej, len neblúdim…

Dangerous

 31    28. august 2014 o 21:48

to Logic: tebe vůbec nemyslím, ty to máš z mého pohledu v hlavě srovnané...wink

RobinVonSteinberg

 32    29. august 2014 o 01:37

Ahooooj Dangee…debata graduje…ako sa Ti páči tu tento svet v tvojich očiach?..-))

Dangerous

 33    29. august 2014 o 09:58

čau Robine: aspoň tu je u článku přes 30 příspěvků, to už tyhle stránky dlouho nezažily smile

Logic

 34    29. august 2014 o 12:05

Diki NDangerous. Delta a Ultra sú proste super albumy, nech si hovorí kto čo chce.

RobinVonSteinberg

 35    31. august 2014 o 22:47

Ty si phán Dange.smile).ale musíš uznat že facebookovo to šlape lepšie sk..Inak tvoje príspevky na cz hodnotim vysoko diky Robiner.

Dangerous

 36    1. september 2014 o 13:17

Díky Robi, to potěší! wink Co se týká Facebooku, to jde mimo mně, to není o novinkách od DM, to je marketingový nástroj wink Tam stačí dávat fotku Gahana wink

smidak101

 37    3. september 2014 o 21:29

ULTRA DELTA.První a i poslední, zatím poslední, skvost ve třech.A jde to.Proč taky ne?Nic Alanovi neodpírám a ani skoro nezazlívám, krom odchodu.Užívejme si tu Hudbu.Jak dlouho se nám poštěstí si ji ještě užívat?

After Party, Roxy, Praha

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa