Kerry Hopwood - Hudobný režisér TTA

Nemecký magazín Access Music zverejnil vo svojom novembrovom vydaní rozhovor s Music Directorom turné "Touring The Angel", Kerrym Hopwoodom, ktorý spolupracoval s Depeche Mode v rámcí pracovného tímu Tima Simenona už počas nahrávania albumu "Ultra".

Programoval si pre Depeche Mode na ich albume "Ultra", bola to tvoja prvá skúsenosť s nimi?
No, moja úplne prvá skúsenosť s nimi pochádza ešte z albumu "Some Bizzare", kedy som si všimol skladbu "Photographic" a doslova som sa z tej "novej" skupiny a jej zvuku šiel zblázniť - od toho momentu som bol ich fanúšikom, zhliadol mnohé turné a dychtivo počúval túto, doslova umeleckú, produkciu. Neskôr som sa cez prácu s Bomb The Bass a následne účasti v jednej z divízií Mute (Rhythm King Records) dostal k spolupráci s Timom Simenonom na remixe "Enjoy The Silence". On inak už aj predtým urobil pre Depeche Mode niekoľko remixov.

Počas nahrávania albumu "Ultra" si tvoril súčasť tímu Bomb The Bass a neskôr si bol tretinou produkčného tímu TOY. Môžeš nám toto pracovné obdobie trochu priblížiť?
Vtedy to bolo všetko o tom, čo chcel Tim, spolupráca s ním si vyžadovala plné pracovné nasadenie, takže som opustil Zeus a chopil sa jedinečnej príležitosti pracovať so sľubne sa rozvíjajúcimi mladými umelcami a producentom, ktorý mal vo všetkom prevahu. Prvé roky boli celé o práci v štúdiu, kedy sme spoločne pracovali na mnohých projektoch, s mnohými umelcami, výtvarníkmi, samozrejme aj na veciach pre Bomb The Bass. Tim bol zapletený do skutočne obrovského množstva projektov, on bol stelesneným multimédiom. Ja som mal na starosti programovanie, nahrávanie, techniku, hranie, jednoducho som robil všetko pre zrealizovanie Timových nápadov. Vďaka tomu, že neustále začínal nové a nové projekty som sa toho veľa naučil, teda, myslím, že obaja.

Takže okrem albumov Bomb The Bass, množstva remixov, sme produkovali veci pre umelcov ako Seal, Björk, Sinead O'Connor, Gavin Friday atď. atď. Pracovné zaťaženie sa zvyšovalo, čo k nám pritiahlo skvelého inžiniera menom Q, ktorého sme stretli počas našich prác v londýnskych štúdiách Matrix. Jeden deň zaskočil post nášho inžiniera, ktorý sa nemohol do štúdia dostaviť a my sme ho viac už nezavolali, pretože Q bol jednoducho vynikajúci. Takisto sme sa stretli a spolupracovali s rovnako skvelým Dave Claytonom, ktorý s nami následne pracoval na plný úväzok niekoľko rokov ešte pred nahrávaním albumu "Ultra".

TOY prišli po Timovi a po albume "Ultra". Tím sme tvorili ja, Q a Dave, pretože sa nám spolu skvele spolupracovalo a moje pracovné priateľstvo s Timom sa skončilo veľmi skoro po dokončení albumu Depeche Mode. Pre nás oboch to bolo skvelé časy, no rovnako frustrujúce, hoci sme začali skvele, nahrali sme album s výborným spevákom, lenže hudobný priemysel sa zmenil a všetko viedlo k tomu, že albumové projekty si nemohli z finančného hľadiska dovoliť troch ľudí pre produkciu, takže sme náklady obmedzovali, a zasa obmedzovali, až sme si v mojej záhrade postavili s Q vlastné štúdio a viac sme nemuseli platiť nikomu za prenájom, lenže zasa bol problém to celé finančne utiahnuť.

Vrcholom práce v TOY boli práce na albumoch s The Human League, Flatz, Karlom Bartosom, projekt s Iva Davies z Icehouse v Austrálií a kopec ďalších záležitostí. Tým opakom boli zasa pochvalné kritiky albumu The Human League, ktoré boli rovnako dobré ako k albumu "Dare", no všetko pokazila nahrávacia spoločnosť, ktorá k albumu nikdy neurobila reklamnú kampaň. Tak ako je to u veľkých koncernov bežné, pekne nás očiernili. Začali sme s prácou na niekoľkých skladbách pre Camouflage, ktorí nám vo všetkom vychádzali v ústrety, keďže sa im páčila naša práca na albume "Ultra" a na albume The Human League, lenže sme nikdy nemali pocit, že by boli s nami naozaj spokojní, až sa v jeden deň začali dosť neochotne správať ako k projektu, tak aj k našej produkčnej spoločnosti.

Niektoré skladby sú v koncertnom prevedení odlišné od štúdiových verzií, je to výsledok zvukových skúšok s celou skupinou, kde sa skúšajú nové veci alebo je to jednoducho výsledok predošlého programovania spoločne so skupinou?
V podstate je to výsledok kombinácie obidvoch spomenutých záležitostí, hoci niekedy ide skutočne o pokus zahrať skladbu inak. Niektoré skladby boli úplne zmenené, napr. "Everything Counts", prípadne v určitých častiach napr. "Photographic", kde ide o hybrid medzi verziou z albumu "Some Bizzare" a verziou z remastrovaného albumu "Speak And Spell" (2006). Pokiaľ ide o skladby na zvukových skúškach, vrátane tých nových z albumu "Playing The Angel", tie dostali úplne inú "príchuť" ešte predtým, ako sa dostali do skúšobnej miestnosti pod drobnohľad Christiana. Pri každej skladbe strávil veľa času, veľa sme o nich diskutovali, lenže nakoniec si to urobil po svojom, má totiž ohromnú schopnosť zmeniť ich zvuk svojským spôsobom, bez programovania, kedy majú všetky akýsi typický zvuk, čo je úplne geniálne. Aj ostatní sú do toho samozrejme zainteresovaní, lenže tí už sú unavení svojou prácou v štúdiu, pretože Depeche Mode si potrpia doslova na vedeckú precíznosť a preto tak tvrdo pracujú na zvukoch a neustále majú pod kontrolou doslova každý detail nahrávania.

Aký hardware/software tvorí súčasť tvojho vybavenia?
Každý z nás začína s Logic Audio, s ním pripravujem doslova všetko, neustále je so mnou aj na cestách, takisto mám v hotelovej izbe k dispozícií vždy niekoľko laptopov. K tomuto cestovnému vybaveniu patrí ak niekoľko hardiskových rekordérov Radar, ktoré využívame pre playback bassových partov, click trackov, cue trackov, sekvencií a podobne. K tomu mám jeden hardiskový rekordér ako záložný, prepojený s "ostrým", v prípade, že by ten počas koncertu vypadol. Na koncertoch sa Logic na mojej G 5-ke stáva bicím procesorom pre Christianove bicie a takisto je naň napojená Martinova gitara, ktorej zvuk tak môžem zmeniť. Logic systém je podriadený Radaru cez MTC. Takisto vysiela časový signál video oddeleniu, ktorí tak majú plne pod kontrolou software na ovládanie obrazoviek, video playbacku a podobne. Na ovládacom paneli mám k dispozícií aj niekoľko Apple Mac Mini, na ktorých beží Logic Audio ovládajúci software pre syntezátory, a ktorých súčasťou sú aj programy od Logic, ImpOscar a Ivory. Všetko je to prepojené na MOTU 828MKII, kvôli audiu a midi. Toto všetko sa ovláda z ovládacieho panelu na pódiu. Jediným syntezátorom na pódiu je Virus TI!

Čím je turné s Depeche Mode odlišné od iných turné, ktoré si zabezpečoval, napríklad Massive Attack?
Veľké rozdiely tam nie sú, prípravy sú v podstate rovnaké, rovnako ako aj každodenné záležitosti, s ktorými sa stretávate. Pri Massive Attack to bolo iné v tom, že som bol zapletený do viacerých činností, ako napr. do kontroly videa a zvuku, toto turné je iné iba vďaka svojmu rozsahu a možno aj tým, že mnoho ľudí zo štábu je spojených so skupinou v podstate historicky, takže oni nepotrebujú niekoho ako som ja, haha!!

Čím to bolo, že si sa rozhodol pre tieto koncerty využiť TIK? Pre aký typ zvuku TIK využívaš?
Prvé, čo mi príde na um je asi fakt, že je to jediný syntezátor na trhu vhodný pred Depeche Mode, pretože svoju zvukovú škálu majú na všetkých albumoch dokonale zmapovanú a na také čosi potrebujete niečo skutočne vhodné. No a keďže som Virus C využíval v TOY a jeden som mal k dispozícií aj na turné Massive Attack, mal som s nimi teda bohaté skúsenosti a bol to zároveň jediný syntezátor, ktorý som Petemu odporučil, aby ho naozaj vyskúšal. Všetko čo len chcete z neho bleskovo dostanete a podľa mňa je na koncertné využitie priam dokonalý.

Keď už sa rozhodnete upravovať zvuky pre samotný koncert, vytvárate nové zvuky z už nahratého materiálu so syntezátormi, ktoré použijete pre koncert alebo len samplujete nahraté originály, prípadne transferujete staré sample na nové?
Aj v tomto prípade ide o kombináciu spomenutého, niektoré zvuky by som prirovnal k fotokópií originálu, hoci pri posledných albumoch, kde syntezátori znejú ako gitary a gitary znejú ako syntezátori, sa Virus ukázal ako užitočný nástroj.

Ako Music Director Depeche Mode máš pod palcom live sekvencie najväčšej elektronickej skupiny na svete - čo ti prebehne mysľou v momente, ako stlačíš tlačítko "go" a odštartuješ koncert?
1. Či je to tá správna skladba.
2. Ó prosím, boh Radaru, buď ku mne dnes večer milostivý.

Akú možnosť prispôsobiť sa máš v momente, keď sa skupina rozhodne pre večerný koncert použiť alternatívny setlist?
Sme absolútne flexibilný, pretože máme všetky skladby oddelené, dokonca sa pred koncertom vždy spýtam skupiny, čo majú v úmysle. Na toto používam Ableton Live, lenže Dave zaujal zvláštne stanovisko, keďže mi povedal, že nie sú jednou z tých kapiel, ktoré počas skladieb "jammujú", oni svoj koncert vnímajú ako jeden celok, od samých začiatkov využívajú páskové mechaniky a diskový playback, je to jednoducho súčasť ich koncertov.

Ak by si si mal spomenúť na dva koncerty posledného roka, ktoré by si odporučil vidieť každému fanúšikovi Depeche Mode na svete, ktoré mali podľa teba výnimočnú atmosféru tým, že do nich boli zapálení naozaj všetci, ktoré by to boli?
Z posledných skvelých koncertov by to boli rozhodne vystúpenia v Brémach, na štvrtej časti turné, a v Erfurte, na druhej časti turné - mali skvelú atmosféru nielen vďaka publiku, ale aj vďaka výkonu Davida a celej skupiny. Dave ide naplno každý večer a ja nemám ani najmenšiu šancu odhadnúť, akou veľkou dávkou svojej energie sa vloží do každého večerného koncertu, popravde, je to úžasný frontman.

Aké sú tvoje plány po skončení turné "Touring The Angel"?
Budem posedávať v kluboch, popíjať vodku s tonikom... Prípadne budem šéfovať nejakej inštitúcií alebo sa budem podieľať na turné George Michaela.

Vďaka za rozhovor, Kerry.

zdroj: Matthew Skaggs

Názory Devotees (74)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa