Daniel Miller o “Construction Time Again” (2007)

Daniel Miller o “Construction Time Again” (2007)

Tretím štúdiovým albumom prerazili Depeche Mode hranice nových hudobných území viacerými cestami. Bol to prvý album, na ktorom sa spolupodieľal Alan Wilder ako právoplatný člen kapely ...

... a bolo to zároveň po prvýkrát, čo kapela pracovala s Garethom Jonesom, štúdiovým inžinierom, ktorý sa veľmi skoro stal ich blízkym priateľom a zároveň spolupracovníkom v množstve projektov. Bolo to takisto po prvýkrát, kedy sme začali experimentovať so samplingom.

Je zjavné, že príchod štvrtého člena priniesol do kapely zmenu dynamiky a Alan bol v porovnaní s ostatnými úplne inou osobnosťou. Bol hudobne vzdelaný, už predtým fungoval v niekoľkých kapelách a viacmenej bol súčasťou strednej triedy. Takisto mal úplne iné hudobné chute, hoci postupom času sa ich hudobné chute akosi pospájali. V začiatkoch si Alan viac rozumel s Davidom, zatiaľ čo Fletch mal s Martinom veľmi úzky vzťah.

Alan bol takisto veľmi zručný v štúdiu. Bol perfekcionista, zatiaľ čo ostatní sa na detaily až tak veľmi nezameriavali. Bol technicky veľmi zručný hudobník, dokonca na album prispel hneď dvoma skladbami, "The Landscape Is Changing" a "Two Minute Warning", a priniesol so sebou zmysel pre muzikálnosť. Mal rozumné a silné názory a vlastne sa stal členom produkčného tímu, ktorý som s ním tvoril ja a Gareth. Depeche Mode mali stále svoj minimalistický štýl a nechcelo sa im príliš púšťať do "kvetnatého" hrania, ale Alan sa jednoznačne podieľal na úspechu albumu "Construction Time Again".

Album sme nahrávali v štúdiu "The Garden", v Shoreditch, vo Východnom Londýne, ktoré vlastnil John Foxx. To bolo dávno predtým, než sa z toho stalo "London´s Fashionable Shoreditch"; vtedy to stále bolo londýnske Grim Shoreditch. No už vtedy tam fungovalo množstvo skvelých indických reštaurácii. Jedna z napamätnejších vecí z toho obdobia je práve tá, že Alan a Martin sa vrhli na vegetariánsky štýl života, aj vďaka vplyvu Garetha, no a práve dostatok a dostupnosť skvelého indického vegetariánskeho jedla nás povzbudila v tom, aby sme to vyskúšali, aké to asi bude. Vydržali sme to niekoľko rokov a Martin dodnes mäso nekonzumuje.

Najväčšia technická hodnota albumu "Construction Time Again" je postavená na skutočnosti, že to bolo vôbec po prvýkrát, čo sme použili sampling. Vince Clarke už vlastnil Fairlight, ktorý použil pri nahrávaní debutového albumu Yazoo, Martin si kúpil svoj prvý Emulator a ja som si kúpil ten komický systém s názvom Synclavier. Nesamplovali sme z existujúcich nahrávok, my sme samplovali zvuky zachytené vo svete, ktorý nás obklopoval, nahrávali sme takmer všetko, čo vydávalo nejaký zvuk. Martin so sebou dovliekol všetky tie podivné hračkárske nástroje a my sme sa pustili do testovania všetkých možností.

Skladba, ktorá stelesňovala všetky vtedajšie techniky bola "Pipeline". Tú sme už mali takmer hotovú a tak sme sa vybrali na stavenisko v Shereditch. Odtiaľ sme nakoniec využili zvuky pre backing track skladby, ale aby dával celý koncept zmysel, museli sme prinútiť Martina, aby to na tom stavenisku aj naspieval. Mali sme dve nahrávacie zariadenia, pričom na jednom bežal backing track, takže Martin vedel kedy čo presne spievať, a druhým zariadením sme nahrávali jeho vokály. To stavenisko stálo hneď vedľa železnice, takže keď sa riadne započúvate, zachytíte prechádzajúci vlak a ďalšie náhodné zvuky. Pre kapelu s hudobnou históriou to bolo veľmi koncepčné dielo. Depeche Mode sú len zriedka oceňovaní za to, ako posúvajú hudobné hranice a experimentujú.

Album "Construction Time Again" má tvrdší, viac kovový zvuk, než predošlé albumy kapely. V tom období začali chalani počúvať kapely ako Einsturzende Neubauten, Test Department a Martin mal obzvlášť v obľube kapely ako DAF a Der Plan. Ja som tejto hudbe prepadol takisto, dokonca som s Neubauten pracoval, no ich zvuk som Depeche Mode nenútil, oni ho absorbovali akosi prirodzene a adaptovali si ho do svojho sveta.

Pre mixáž albumu sme sa vybrali do Berlína, do legendárného štúdia Hansa Ton, ktoré sídlilo hneď vedľa berlínskeho múru. Stále sme fungovali na čo najnižsích nákladoch a nahrávanie v Berlíne nás vyšlo lacnejšie, než v Londýne, hlavne kvôli zmenovému kurzu a povahe Berlína v tom období. Pre pádom Múru pôvodní Nemci nechceli veľmi bývať priamo v meste, takže vláda ponúkala všemožné stimuly, čím povzbudzovala firmy, aby sa do tých priestorov presťahovali. Nahrávacie štúdia tak mohli fungovať bez platenia daní. Mohli sme tak byť ubytovaní v honosných hoteloch, pracovať v jednom z technologicky najvyspelejších štúdií v Európe a stále nás to vyšlo menej, než by sme nahrávali album v Londýne.

Pre nás to bolo skvelé, pretože Berlín je mesto, ktoré žije 24 hodín denne. Mohli sme s prácou skončiť neskoro v noci a stále bola možnosť niekam vyraziť na drink, prípadne zájsť do nejakého klubu - bolo to niečo úplne odlišné, v porovnaní s Londýnom. V Berlíne som poznal zopár ľudí, takže príležitostne sa v štúdiu objavil Brixa Bargeld z Neubauten a The Bad Seeds, či chalani z DAF. Martin s Blixom si skvele rozumeli a popularita Depeche Mode v Nemecku začala rásť, takže sa okolo štúdia neustále motali fanúšikovia. V jednej chvíli dokonca niekto premenoval ulicu, na ktorej sa nachádzalo štúdio, na "Depeche Mode Strasse".

Pilotným singlom z albumu sa stala skladba "Everything Counts". Vyšla ešte pred albumom a celkom sa jej darilo, v britskej hitparáde sa vyšplhala na 6. miesto. V porovnaní s ich predošlými hitmi to bolo niečo úplne odlišné a bol to veľký krok vpred, ako po stránke zvukovej, tak aj hudobnej a textovej. Spomínam si, ako magazín NME označil kapelu titulom "mladí marxisti", keďže ich reportér našiel súvislosť medzi ich textami a obalom albumu, ktorý propomínal budovateľský plagát zo sovietskej éry. Samozrejme to nebol správny pohľad na vec, oni mali úprimné texty a nemyslím si, že kapela by kapela vôbec niekedy sympatizovala s nejakým politickým hnutím.

Album "Construction Time Again" znamenal ďalší míľnik v kariére kapely a čo sa Martin, krátko po jeho vydaní, presťahoval do Berlína, ovplyvnil tento krok aj jeho skladateľstvo.

Daniel Miller
zdroj: Construction Time Again, SACD Release, 26/03/2007

Názory Devotees (13)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa