Čosi pre náročnejších - II.

Čosi pre náročnejších - II.

Na Alana Wildera sa jednoducho nedá zabudnúť, či už ako na legendárneho člena Depeche Mode alebo na protagonistu výnimočného projektu Recoil.

Priblížme si teda ďalšie skladby projektu Recoil cez slová autora hudby.

Edge To Life
"Skladba bola pôvodne plánovaná ako singel, no nakoniec sa tak z nejakého dôvodu nestalo. Nedopracovali sme sa k remixom. Neviem, odkiaľ prišla inšpirácia na túto skladbu, išlo zrejme o typickú podvedomú vec. Je zložité to definovať. V jeden moment sa pozeráte na tmavú obrazovku a o chvíľu začnete pracovať na niečom novom." Alan Wilder, 1992

Electro Blues For Bukka White
"Môj vtedajší vydavateľ (Sonet) vydal zbierku nosičov s názvom "The Legacy Of The Blues", kde som objavil skladbu "Shake ´Em On Down" od Bukka White. Ak máte prehľad, tak jeho nahrávky nájdete na mnohých diskoch so samplermi. Originálne Bukkove nahrávky sú v podstate v acapella štýle. Síce spieval za doprovodu akustickej gitary, ale tú prakticky ani nebolo počuť. Práve preto mi to prišlo ako veľmi zaujímavý zdroj, s ktorým som sa mohol pokúsiť urobiť niečo nezvyčajné. Takisto som si zamiloval melódiu jeho hlasu, obzvlášť keď hovoril svojim jedinečným jazykom - bľabotom. Niektoré časti boli samplované, re-štrukturované a následne prefiltrované, aby sa eliminovala väčšina sykotu." Alan Wilder, 1992

Intruders
"Okrem záverečnej časti skladby bol jej ostatok v podstate hotový v momente, ako som to posunul Joeovi. Joe k tomu nahral vokály, no tie sme nakoniec vôbec nepoužili, teda okrem backing vokálov. Jednoducho jeho hlavné vokály mi tam akosi nepasovali... nakoniec to naspievala Carla." Alan Wilder, 2007

Jezebel
"Túto acapella nahrávku som našiel na nejakom starom albume. Prišla mi dokonalá, skutočne šokujúci príbeh o ľuďoch variacich sa v oleji a podobne. Tak som to samploval, tóninu hlasu znížil a celé to obalil hudbou. Snažil som sa kontaktovať pôvodných autorov, aby som od nich získal povolenie pre sampling, no nakoniec sa mi ich nepodarilo nájsť. Oni hrali niekedy v 1930-tych rokoch, no počul som, že jeden z nich ešte stále žije, má 83 rokov a stále hrá s novými ľuďmi." Alan Wilder, 2000

Faith Healer
"Je to jedna z mojich navždy najobľúbenejších skladieb a o jej novú verziu som sa pokúšal už pred troma, či štyrmi rokmi, no nikdy sa mi ju nepodarilo dokončiť. Takže, keď sa mi neskytla ďalšia príležitosť, tak som si povedal, že tentoraz to už musím dotiahnuť do konca. Nemyslím si, že Alex Harvey Band boli v Amerike skutočne úspešní. No možno skutočnosť, že som prepracoval jednu z ich skladieb by mohla zopár ľudí podnietiť k tomu, aby sa začali o ich tvorbu zaujímať. V ranných 1970-tych rokoch nahrali niekoľko skutočne vydarených nahrávok." Alan Wilder, 1992

Stalker
"Keď ma Alan požiadal o napísanie textu k tejto skladbe, tak som sa musel rozhodnúť, čí bude obeť alebo páchateľ. A hoci musím pripustiť, že pôvodne nemalo ísť o jednorázovú silovú záležitosť, rozhodol som sa, že zábavnejšie bude, ak sa postavím na stranu páchateľa a pocítim krivdu za to, že nemôžem robiť to, čo robiť chcem, čiže nemilosrdne prenasledovať mladú ženu a urobiť jej zo života peklo! Práve to je na písaní to krásne, môžete vašim fantáziam úplne popustiť uzdu. Moja manželka však z toho veľmi nadšená nebola.

Keď sme sa pustili do filmovania promo klipu, tak som si tú rolu naozaj užil, teda okrem skutočnosti, že som mal nechty až príliš čisté a tak ich musel maskér trochu "zašpiniť". Inak som s tou úlohou nemal žiadne veľké problémy." Douglas McCarthy, 1998

"Pri príprave proma primárne nehľadám na komerčný aspekt, no skôr sa snažím vytvoriť dôveryhodnú vizuálnu interpretáciu hudby. Alexov film pre skladbu "Stalker" verne zachytáva jej dynamiku a celkovú zaujímavosť. S výsledkom som naozaj veľmi spokojný a myslím, že teraz bude o neho, ako o režiséra, väčší záujem." Alan Wilder, 1998

"Chcel som sfilmovať "Stalker"-a, pretože pre filmára je to dokonalá skladba. Má atmosféru, štruktúru a pasujú k nej tie inšpirujúce a "rozprávačské" vokály. Moja práca bola v podstate jednoduchá, pretože som mohol zachytiť desivú a trochu tyranskú atmosféru - vedel som, že ak to natočíme bez prestávky, bude to dobré. Bola to moja prvá zákazka, takže som si na tom dal naozaj záležať!" Alex Coburn, režisér, 1998

"Nebolo ťažké pochopiť, čo sa Alex snažil dosiahnuť... zámerom bolo, aby klip pôsobil ako trailer k filmu, takže vlastne nemusíte ukázať celú zápletku. Ten príbeh má veľa rôznych rozmerov, čo sa mi páči. Samozrejme, sledujete mladú ženu v hotelovej izbe, no postupne si uvedomíte, že nakoniec som to ja, kto prenasleduje a som totálne posadnutá. Je to o požieraní jeden druhého a tento aspekt skladby sa mi naozaj páči. Je to skôr o akejsi presilovke, než o "chúďa dievča, ona je obeť", a o tom to celé je. Je v tom niečo viac, než len o sexuálnom a erotickom uhle pohľadu. Na filmovaní sa mi však páči najviac to, že sa môžete pohrávať s vecami, ktoré v skutočnom živote ani nemáte odvahu uskutočniť - a presne o toto ide v tomto prípade!" Connie Chiu, herečka, 1998

Video ku skladbe "Stalker" boli filmované na super16mm formát, aby tak získalo viac kinematografický nádych. Nafilmovaný materiál mal dohromady 90 minút, "zrýchlilo" sa to v laboratóriu a následne došlo k transformácii do video formátu (cez TK-telekenetic tranfér).

"Je veľmi ťažké zachytiť emóciu, keď využívate programovanú hudbu. Ak v hudbe nemáte nejaký interpretačný prvok, tak dosiahnutie emočnej kvality môže byť takmer nemožné. Elektronickú hudbu mám naozaj rád, vrátane hudby, ktorá nie je tvorená ako emotívna. No mne to nestačí. Práve preto je projekt Recoil postavený viac na vokáloch. Chcem, aby moja hudba bola cielená a niečo vypovedala. Páči sa mi predstava, že sa projekt Recoil mení a mutuje." Alan Wilder, 1997

Luscious Apparatus
Na albume "Unsound Methods" som použil kombináciu, povedzme 75% samplerov a 25% ostatných nástrojov, vrátane analógových syntezátorov, gitár a bicích. Pracoval som s Emulatorom a dvoma Akai S3000-kami. Skutočne jednoduché vybavenie. Väčšina z toho skončila v Macintoshi, cez ktorý šlo všetko na harddisky, vrátane vokálov. Všetko šlo "naživo", takže som mal vždy príležitosť sa vrátiť a znovu prerobiť všetko, čo som len chcel. Som proste ten typ, ktorý také niečo robí neustále. Napríklad ma dokáže prepadnúť chuť skrátiť refrén z dvoch minút na jednu, čo je pri mojom štýle práce úplne jednoduché.

Pri Maggie Estep, newyorkskou umelkyňou hovoreného slova, som do momentu, kým neprišla, nemal žiadnu predstavu, čo má nachystané. To bolo naozaj vzrušujúce, no takisto šlo o veľmi napätú spoluprácu, pretože som nevedel, čo mám očakávať. Nakoniec prišla s celým balíkom textov a všetky v podstate od začiatku do konca odrecitovala. V podstate celý projekt posunula ešte ďalej a v porovnaní s inými vokalistami dodala tomu riadnu šťavu." Alan Wilder, 1997

Prey
"Príťažlivosť bluesu a sčasti predstava vniesť do elektronickej hudby trochu "tepla". Pre mňa je blues extrémnym protikladom k elektronickej hudbe, pretože je surový a má v sebe bezprostredné emócie. Takisto k tomu patrí neodmysliteľná melanchólia, čo v kombinácii s "chladom" elektronickej hudby dáva životu niečo nové. Koketoval som s touto kombináciou už predtým, na albume "Liquid" som použil sample bluesových Golden Gate Jubilee Quartet. Tentoraz však nešlo o žiaden zámer, jednoducho k tomu došlo. Takmer pri väčšine skladieb som nakoniec dospel k myšlienke "nájdime vhodného bluesového speváka, ktorý to naspieva"." Alan Wilder, 2007

PS: "Pre mňa je najdôležitejšie, že sa projekt Recoil neustále vyvíja. Svojho času som mal obavy, že album "Liquid" bude len pokračovaním albumu "Undsound Methods", než niečím novým, odlišným a jedinečným... " Alan Wilder, 2000

zdroj: internet

Názory Devotees (6)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa