BFBS Radio1, 01/07/1983

BFBS Radio1, 01/07/1983

Úvod leta 1983 strávili Depeche Mode finálnym mixovaním albumu "Construction Time Again" v berlínskych Hansa štúdiách. Dave s Martinom si našli čas na návštevu rozhlasovej stanice Rádia 1, ktoré bolo súčasťou siete The British Forces Broadcasting Service.

Kapela Depeche Mode sa nedávno vrátila z turné po Spojených štátoch a Japonsku a dvaja z chalanov, David Gahan a Martin Gore sú tu s nami v štúdiu. Páni, dobrý deň prajem.
Dave + Martin: Dobrý deň.

Už sa Vás to pýtali miliónkrát, o čom som sám presvedčený, ale skúste odpovedať: vyslovuje sa to Depeche alebo Depech-ay?
Dave: :) Tak to nám je naozaj jedno.
Martin: Už ste mŕtvi, je tak? Aj to sa nás už pýtali miliónkrát :)
Dave: Presne, už miliónkrát!

To mi je jasné.
Dave: Ale naozaj je nám jedno, či Depeche alebo Depech-ay ...

Odkiaľ sa vlastne vzal tento názov?
Dave: "Ukradol" som ho z jedného časopisu, ku ktorému som sa dostal ešte na strednej škole. Pátrali sme po správnom názve a toto malo cveng, tak sme sa rozhodli ho použiť.

Tak dobre, ako ste ten názov vyslovovali na začiatku vy sami ... ja to z Vás musím dostať. Bolo to s "-ay" alebo jednoducho "Depeche"?
Dave: No, Depech-ay.

Depech-ay
Dave: Tak.

Takže z tých dvoch možností je práve táto správna, ale nezáleží Vám na tom?
Dave: Tak je.
Martin: Pritom je to, z hľadiska výslovosti, určite nesprávne ...
Dave: Určite nesprávne.
Martin: Ale my sme to tak jednoducho používali.
Dave: Tak je. Vyslovovali sme to nesprávne, ale na tom skutočne nezáleží.

A prečo nie. Správne som uviedol, že ste sa nedávno vrátili z turné po Spojených štátoch a Japonsku?
Dave: Tak.

Ako to hodnotíte?
Dave: Bolo to skvelé, hlavne v Japonsku. Tam to bolo super. Tamojší fanúšikovia sú veľmi milí a priateľskí. No a v Amerike sme už niekoľkokrát hrali, tam je to zakaždým lepšie. Väčšinu vystúpení sme mali vypredané, takže spokojnosť.

Práve som chcel povedať, že Amerika je vcelku zábavný trh na prerazenie, nie? Ich hudobné chute sú totiž úplne iné.
Dave: Presne tak. Zistili sme, že to tam nie je pre nás úplne jednoduché, nakoľko my sme plne elektronická kapela, čo oni trochu ťažšie akceptujú. Ale dnes tam máme už lepšiu pozíciu, takže super.

Rád by som s Vami prebral elektronickú hudbu ako takú, no skôr vzhľadom na zahraničné turné. Sú tieto turné pre Vás dôležité aj z komerčného hľadiska? Sú skutočne podstatné? Pýtam sa hlavne preto, že v podstate všetky kapely koncertujú v zahraničí, no niekedy sami pochybujú, či to nerobia skôr pre vlastnú prestíž. Takže, sú tie turné pre Vás životne dôležité?
Martin: V podstate nie. Nemyslím si, že máme z turné nejaké zisky, obzvlášť z tých zahraničných. Ale my sa radi prezentujeme. Myslím, že je vcelku dôležité ukázať ľuďom, že sme skutočná kapela a nie iba skupinka chalanov, ktorí sa stretnú v štúdiu a vyprodukujú nejakú hudbu.

Dave: Takže, v Anglicku sa z koncertovania dajú nejaké tie peniaze zarobiť, ale práve tieto zisky minieme na to, aby sme šli hrať do Ameriky, alebo aj do Nemecka napríklad. A to sme naposledy v Nemecku mali vcelku veľké turné. A keď sa sem vrátime, myslím, že to bude v novembri, tak nás čaká takisto veľké turné.

Teraz sa vrátim ku skladbe, ktorá zaznela na začiatku, "Just Can´t Get Enough". Nebudem sa tváriť, že mám kompletne zmapovanú Vašu históriu, ale v súvislosti s touto skladbou viem, že ju napísal Vince Clarke, ktorý pôsobí alebo pôsobil v Yazoo. On bol na začiatku Vašim členom?
Dave: Áno, bol zakladajúcim členom. Potom samozrejme odišiel, založil Yazoo, odkiaľ tiež odišiel ...

Áno, on a Alf, každý sa vybral svojou cestou.
Dave: Áno.

Oni ale obaja pôsobia v rovnakom vydavateľstve ako vy, takže sa takisto s nimi musíte celkom dobre poznať.
Dave: To áno.

Tak čo sa s nimi vlastne stalo?
Dave: No, myslím, že Vince sa chystá spolupracovať s inými ľuďmi. Možno ani nie spôsobom, že by v nejakej kapele pôsobil, možno chce pomáhať iným kapelám. A myslím, že Alf inklinuje k viac bluesovým veciam. Myslím, že práve niečo takéto chce robiť a možno chcela skúsiť len niečo iné ...

Hlas na to inak má.
Dave: To áno.

Tak späť ku Vám. Vince bol Vašim zakladujúcim členom, ako ste sa vlastne k sebe dostali?
Martin: No, ja som sa poznal s Andym, ešte zo školy. Vince sa zasa poznal s Andym z Boys´Brigade.

Boys´ Brigade? :)
Martin: Áno. Vlastne sme sa poznali navzájom a tak sme sa rozhodli založiť kapelu. A tak to celé začalo, najskôr to bola vlastne len taká zábava, ale to bol ten štartovací bod. A potom, čo sme zistili, že to v trojici nie veľmi dobre funguje, to sme už všetci hrali na syntezátoroch, sme najali Davida.

No pekne. A to ste vždy hrali elektroniku? Nikdy ste sa nezaoberali gitarami, bicími a podobne?
Martin: V úplných začiatkoch sme používali gitary. Disponovali sme jedným syntezátorom, bassgitarou a rytmickou gitarou.

Čo Vás viedlo k tomu, že sme kompletne presedlali na elektroniku?
Martin: Skôr nás omrzelo byť gitarovou kapelou, nakoľko sme okolo seba potrebovali, vždy a všade, zosilňovače a my sme nemali k dispozícii nič na transport.
Dave: Vlastne sme nemali ani tie zosilňovače :)
Martin: Tak sme sa všetci rozhodli kúpiť si syntezátory, s ktorými sme sa mohli pripojiť priamo do PA, nech sme prišli kamkoľvek. Čiže sme mohli cestovať vlakom, so syntezátormi pod pazuchou.
Dave: Bolo to jednoduché, možno aj pretože bolo ťažké sa vôbec dostať ku koncertovaniu, nie to, aby nám za to ešte aj platili. A platiť za koncertovaniu, kúpiť si dodávku, zosilňovače a podobné veci, to bolo príliš ťažké a zložité. Takže, ako povedal Martin, vzali sme syntezátory pod pazuchy, sadli do vlaku, prišli na miesto koncertu, tam sa pripojili priamo na ich zvukový systém a hrali. No a postupne sme sa takto prepracovali až do dnešného stavu.

Martin, ty si po Vinceho odchode prevzal úlohu hlavného skladateľa, aspoň si myslím.
Martin: Presne tak.

A čo Ťa inšpiruje k písaniu piesní? Pretože, nakoľko sú veľmi osobité, je ťažké si pomýliť zvuk Depeche Mode.
Martin: Vlastne nič konkrétne, inšpiruje ma v podstate všetko. To, sú jednoducho také stavy, kedy ma niečo napadne a vtedy si to zapíšem. Nikdy to však nie je nič konkrétne.

Koľko Ti tak priemerne trvá, kým napíšeš novú skladbu? Mňa totiž vždy, pri rozhovoroch so skladateľmi, zaujíma, odkiaľ čerpajú námety. Je to tak, že jednoducho zrazu príde ten správny moment a napíšeš celú skladbu alebo to zaberie dni, či týždne?
Martin: To je vcelku zložitá otázka, pretože sa kľudne stane, že dostanem nápad a napíšem skladbu za 5 minút. Samozrejme potom ju treba skompletizovať a môžem s ňou v domácom štúdiu stráviť aj dva týždne. Takže, v podstate som schopný napísať skladbu za 10 - 15 minút, ale jej dokončenie zaberie tak dva týždne.

Skvelé, tak potom tu máme príklad jednej z Tvojich skladieb. No a po "Excerpt From My Secret Garden" sa opäť vrátime k rozhovoru.

Tak to bola "Excerpt From My Secret Garden" od Depeche Mode, z pera Martina Gorea a Martin, spolu s ďalším členom kapely, Davidom Gahanom, ku nám prišli priamo zo štúdia v Berlíne. Martin, to bola skladba z filmu "My Secret Garden"?
Martin: Nie :)

Mal som pocit, že áno. Spomínam si, že som niekde čítal niečo, kde bola spomenutá "Excerpt From My Secret Garden" práve v súvislosti s filmom. Asi to bolo uvedené omylom.
Dave: Skladba bola použitá v Anglicku, myslím, že v nejakom športovom programe. Tuším "Grand Stand"? Dávali vtedy niečo z dostihov. Ale, to už nie je až tak ďaleko k filmu.

Je možné, že som mal na mysli práve toto. Takže, elektronická hudba je na hudobnom poli už nejaký ten čas a darí sa jej lepšie a lepšie. Myslíte, že sa tento štýl vyvinul natoľko, aby bol právoplatne považovaný za formu umenia, než ako lacný spôsob, ako získať plný zvuk, za čo bol považovaný pôvodne?
Dave: Tak to naozaj neviem. Myslím, že je to skôr spôsob ... teda, je to fajn, pretože hudobníci, ktorí nie sú tak zdatní, ako tí, čo chytia gitaru a zvládnu 20-minútové sólo, môžu využiť elektroniku na to, aby dokázali pretaviť svoje nápady a ponúknuť svoju hudbu bez toho, aby museli zvládať dokonale hru na nejaký nástroj. Podľa mňa je to dobrá vec.

Jedna z vecí, o ktorých často čítam, sú postoje tradičných hudobníkov k tým "elektronickým", obzvlášť bubeníci a ich postoje k nástrojom ako LinnDrum. Nepočúvate sťažnosti napr. od štúdiových hudobníkov, ktorí sú asi najviac ovplyvnení rozmachom elektronickej hudby?
Dave: To ani nie, pretože my služby štúdiových hudobníkov nevyužívame.

No veď práve na to narážam, že štúdioví hudobníci prichádzajú o prácu vďaka kapelám, akou je tá Vaša.
Dave: Ale podľa mňa je využívanie takýchto služieb úplne zlé, pretože tak do procesu vstupujú nápady niekoho iného, kdežto keď ste v kapele, tak celý proces prebehne len vo vašom kruhu. Ja vôbec nevidím dôvod využívať štúdiových hudobníkov, teda ak skutočne nechcete dosiahnúť niečo, čo nedokáže len tak hocikto, napr. saxofónové sólo a podobne, ale ten zvuk vieme vyprodukovať takisto.

Nikdy som takto o elektronickej hudbe nepremýšľal. Zaujímavá odpoveď. Takže vy rozhodne elektronickú hudbu za švindľovanie nepovažujete?
Dave: To rozhodne nie.

Takže, ako sme sa bavili, začali ste s troma syntezátormi. Koľko nástrojov máte na pódiu dnes?
Martin: Pokiaľ ide o syntezátory, tam sa počet prakticky nezmenil. Len sme ich zdokonalili.

Používate aj naprogramované veci?
Dave: Ale áno, Martin hrá na PPG, Alan na Rolandoch, Andy si nedávno kúpil Oberheim, ktorý využijeme na nasledujúcom turné. Využívame aj Emulator, ktorý "kŕmime" počítačovo upravenými zvukmi, ako sú údery o kovové časti a podobe, a tie potom hráme naživo. Čiže si vlastne vieme pripraviť vlastné formy zvukov, čo je pre nás rovnako dôležité.

To mi príde ako miniatúrna verzia legendárneho Fairlightu.
Dave: Áno, ale toto je lepšie. Hlavne pokiaľ ide o kvalitu zvuku.
Martin: A pokiaľ ide o cenu, je to jednoznačne lepšie.
Dave: Jasné, je to omnoho lacnejšie, než Fairlight.

Asi by sme mali spomenúť, že Fairlight je počítačom riadený hudobný nástroj. Správne to nazývam?
Dave: Myslím, že áno.

V podstate taký veľmi exkluzívny syntezátor. No ale, poďme k budúcnosti. Čomu sa aktuálne venujete? Spomínali ste, že sa vrátite v novembri, kvôli turné.
Dave: No momentálne dokončujeme mixáž nového albumu, s ktorým sme veľmi spokojní a zatiaľ sa vyvíja skvele. Dokončili sme nový singel, ktorý by mal vyjsť 11.júla, myslím. No a následne začneme so skúškami pre turné, ktoré odštartujeme v Španielsku.

A kedy vyjde nový album?
Dave: Na konci augusta.

Už viete jeho názov?
Dave: Áno, "Construction Time Again".

"Construction Time Again", no, už sa teším, keď si ho vypočujem. No ale, my tu máme v rukách jednu chuťovku, aspoň verím, pretože, hoci singel nevyjde skôr, ako 11.júla, no keďže ste v berlínskom štúdiu, tak verím, že Chris Russel už má k dispozícii pásku.
Dave: Je to tak. Pôjde o vôbec svetovú premiéru, zahráme ho vôbec po prvýkrát. Ako sa to vlastne volá?
Martin: Everything Counts

Everything Counts
Martin: Presne tak.

Tak si ho vypočujeme a ja len zopakujem, že v obchodoch bude k dispozícii 11.júla.
Dave: Tak tak.

Dobre. Čo vystúpenia v TV? Máte nejaké v pláne?
Dave: Myslím, že áno. Myslím, že nás čaká zopár v Nemecku a takisto v Anglicku, po návrate domov. Vraciame sa v júli, čaká nás množstvo vecí, takže nás isto niekde uvidíte. Dúfam :)

To aby som sa snažil získať vstupenky na Váš koncert. Tie budú samozrejme po tom, ako vydáte album. To boli Martin Gore a Dave Gahan z Depeche Mode. Držíme palce do budúcna.
Dave + Martin: Ďakujeme veľmi pekne.

zdroj: dmlive.wiki

Názory Devotees (10)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa