Alan Wilder: Som realista
Počas januára si Alan Wilder našiel čas a zodpovedal zvedavé otázky fanúšikov organizovaných v jednej facebook-ovej komunite
Zdravím všetkých. Tu sú sľúbené odpovede na víťazné otázky z vašej súťaže. Niektoré z nich už boli samozrejme zodpovedané aj v minulosti.
Kedy bude vydaný nový album Recoil?
Obávam sa, že odpoveď na túto otázku sa bude niesť v negatívnom duchu - samozrejme, nie je to zámer, no som realista.
Každý z vás si je zrejme vedomý faktu, že za posledné roky predaj hudby v klasických formátoch dramaticky poklesol. Recoil bohužiaľ nie je finančne životaschopný projekt a nebol ani v minulosti. Už dlhé roky nemám z predaja mojej hudby žiadne zisky. Ak aj nejaké boli, boli použité na splatenie dlhu Mute Records, keďže v prípade mojich prvých albumov riadne prekračovali rozpočet (to nebola ich chyba, jednoducho tak sa to v tých časoch robilo). Len pre príklad, v 1990-tych rokoch bolo stále úplne normálne utratiť za video, povedzme 40 000 libier (toľko nás stálo video k singlu "Drifting") a pritom sa to video sotva vysielalo. To sa ale nesťažujem, ani nepodceňujem, to sú jednoducho fakty.
Od istého času, a prakticky dodnes, si projekt Recoil financujem sám, nahrávam v mojom vlastnom štúdiu a podobne. Mute ma vlastne od čias, kedy nastúpili súčasné trendy financovania, nikdy nepodporili a ja si jednoducho nemôžem dovoliť vysedávať v štúdiu značnú časť kalendárneho roka a venovať sa hudbe, ktorú si kúpi iba zopár ľudí. Je smutné, že dnes si ľudia zvykli zaobstarávať hudbu zdarma, prípadne ju ilegálne zdieľať a sťahovať. Koncertovanie samozrejme nejaké zisky prináša, ale k tomuto ja veľmi neinklinujem. A ak by som aj dal dohromady nejakú kapelu, tak pri množstve predaných vstupeniek, ktoré by som mohol reálne očakávať, by to bola aj tak finančná strata.
Pravda je taká, že som bol vlastne zo všetkých strán dotlačený (ľuďmi, ktorí mi boli ochotní pomocť bez finančnej náhrady) k tomu, aby som veci ešte udržal v chode. Ja chápem, že sú aj iné spôsoby, ako sa udržať - vydávať si veci sám, prípadne finančné zbierky - a samozrejme, že sa úplne nechcem z toho všetkého vyšachovať, no nateraz mám pred sebou dôležitejšie priority, ktorým sa musím venovať. Úprimne, tá predstava, že musím hudbu zo svojho života vylúčiť, ma desí. Ale ak sa mi konečne podarí dotiahnuť do konca nové bývanie a znovu vybudovať malé štúdio (to súčasné je kompletne rozobraté a zbalené), potom sa možno prinútim pokračovať tam, kde som to musel stopnúť.
Tvoj obľúbený album Depeche Mode z "postwilderovských" čias?
Pravdepodobne "Ultra". Obzvlášť sa mi páčia skladby ako "Barrel Of A Gun" a "Home". Nejak som sa k nim dostal v čase, kedy sa remastrovali albumy kapely. Fakt je, že od môjho odchodu boli všetky albumy masívne komprimované (myslím zvukovo), takže z nich mám pocit, akoby vám do tváre udreli silnou zvukovou palicou ešte predtým, než sa vám do uší dostane samotná hudba. Pochybujem, že samotná kapela nesie z túto skutočnosť zodpovednosť, skôr sú to nejaké nariadenia z hora.
Najčudnejšia vec, akú ti kedy fanúšikovia vyviedli?
Tých posadnutých ľudí nás prenasledovalo veľa. Dostal som množtvo veľmi čudných listov, či už od brazílskych transvestitov alebo od Východoeurópanov, ktorí komponovali svoje fantázie asi s Google translatorom :), z čoho sa vyvinuli často veľmi znepokojujúce korešpondencie! Pamätám si na fanúšika, ktorý chcel so mnou hrať "hru na mačku a myš". Zopár postarších fanúšikov pomenovali svojich synov menom Alan, iní zasa táborili pred mojim domom poobliekaní od hlavy po päty v koženných veciach a to počas tých najhorúcejších letných dní. Tuším sa jeden z nich vtedy doslova upražil. Možno vás však prekvapí, že mnohí z nich sa účastnili aj mojich projektov (za čo si ich veľmi vážim), či už išlo o promo záležitosti, fungovanie webových stránok venovaných projektu Recoil, točili filmy, poriadali jednotlivé eventy, investovali do aukcie mojich spomienkových predmetov a podobne. Jeden z nich si nedávno kúpil môj Mercedes a ďalší, so všetkou vážnosťou, aktuálne kupuje môj dom.
Prečo si sa po albume "Some Great Reward" rozhodol skoncovať s písaním textov?
Kedykoľvek som napísal nejaké tie texty, tak po tom, čo som si ich opätovne prečítal, tak mi prišli naivné, hlúpe a nepoetické. Myslím, že moja autocenzúra bola až príliš striktná a to mi nikdy nedovoľovalo sa akýmkoľvek spôsobom vyjadrovať. Rád píšem prózu, no nemal som pocit, že by to malo nejakú hodnotu a preto som sa rozhodol nesústrediť sa na veci, s ktorými som nebol spokojný. Experimentovanie so zvukom, orchestrácia, aranžmány a produkčné techniky mi prídu omnoho zaujímavejšie a užitočnejšie. Na druhej strane, asi som fakt blázon, pretože práve publikovanie prináša peniaze! No keď fungujete v kapele, tak za produkciu žiadne extra peniaze nečakajte ...
Ktorý z iných hudobníkov ti zložil najväčšiu poklonu?
Gary Numan vždy utrúsi nejaké to milé slovo (Boh mu žehnaj) o projekte Recoil, obzvlášť v spojitosti s albumom "Songs Of Faith And Devotion", ktorý považuje za štartér jeho pokusu znovuobnoviť svoju kariéru. Trent Reznor sa netajil obdivom k albumu "Liquid" a dokonca pravidelne znel pred začiatkom koncertov na jednom z mnohých turné Nine Inch Nails. Na iných si teraz nespomeniem.
Prečo práve názov "Recoil"? Aký je význam tohto slova?
Žiaden veľký význam nemá, len sa mi páčilo, ako to slovo "Recoil" znelo. Pokiaľ ide o význam, týmto výrazom sa označuje akési myknutie, či naľakanie sa, prípadne reflexný pohyb spôsobený nárazom alebo násilným úderom, možno strachom a to celkom ladí s tým, čo sa snažím svojou hudbou vyjadriť. Povedané inak, hudbou Recoil sa snažím vytvoriť v poslucháčoch akúsi reakciu, než by mala okolo nich prejsť bez povšimnutia.
Obľúbená spomienka na detstvo?
Prelom 1960 a 70-tych rokov, kedy som po škole utekal na Loftus Road a sledoval tréningy a zápasy QPR. Mojim hrdinom bol Rodney Marsh, a najmä legenda, akou je Stan Bowles - ale to bolo evokované atmosférou, ktorú vytvárala moja predstavivosť... davy dychtivých fanúšikov, svetlomety žiariace v hmle a daždi, zablatené ihriská, vôňa cigaretového dymu... zvykol som na zápasy chodiť s mojim otcom Albertom a našim susedom, "strýkom" Billom. K tým ďalším spomienkam patrí pobehovanie po našej obývačke, kedy som ako 4-5 ročný s červenou umelou gitarou, vianočný darček, spieval "Baby Baby". A tá najstaršia - ako som si vzadu za našim domom v Actone rozbil hlavu a moja vydesená mama ma držala nad kuchynským dresom, do ktorého stekala krv! Ešte aj po 50-tich rokoch tam mám jazvu. Takže, nie je to najmilšia, no rozhodne najstaršia spomienka (viď foto z roku 1962 alebo 1963).
Dúfam, že Vám to stačí.
Alan
Názory Devotees (88)
Zero202
1 10. február 2014 o 22:02
A to je celkom skoda :( Mozno aj prave vdaka tej “nepopularnosti” su Recoil albumy take huste. Mohol si dovolit robit co chcel, nepotreboval obsadzovat vysoke priecky v hitparadach.
Na druhej strane sa musim priznat, ze to trvalo chvilu kym som Recoil stravil. Treba si ho pustit naplno, do sluchatiek, vnimat vsetko co je v tych skladbach skryte. Nie ako hudbu z radia.
wilder01
2 10. február 2014 o 22:14
Komercia na ukor kvality, hnus. Smutne citanie, napokon tvorca zvuku najvacsich songov DM skonci s hudbou kvôli nedostatku financii.
Rajny
3 11. február 2014 o 13:14
Tomuto nerozumiem, vie mi to niekto vysvetliť?
Rec
4 11. február 2014 o 13:27
Ad. Rajny - vygoogli si nejake clanky s heslom “loudness war”, najdes tam o tom vsetko.
PK
5 11. február 2014 o 13:42
@Rajny Už jsem to sem postoval cca před měsícem — stačí jednoduché videosrovnáni http://youtu.be/9dnNi1qwTFg — a člověk ani nemusí mít výjimečný poslechový řetězec, prostě to cítí. Z detailního a nápaditého zvuku se jejich produkce změnila na souvislý hluk. Staré věci (původní mixy, ne remastery) mohu poslouchat pořád dokola, soustředěný poslech nových unavuje.
Další zdroje — http://www.sharoma.com/loudness_war.htm — http://forums.depechemode.com/forum/showthread.php?t=35476 — prostě stačí zkoumat prokletí #loudnesswarr, jak poznamenal @Rec, teorie např. http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Loudness-war-prohrana-bitva-o-decibely~23~cerven~2011/ nebo http://avmania.e15.cz/loudness-war-valka-kterou-prohrava-posluchac-ukazka — já už kvůli tomu prakticky přestal kupovat muziku, a teď se třeba děsně bojím o nového Oldfielda, který vyjde za měsíc.
wilder01
6 11. február 2014 o 13:44
To je uz debata pre audiofilov. Ak niekto pocuva albumy v mp3 na nekvalitnej aparature, tak je mu to zhruba jedno. Ale Alan je hudobnik a premysla nad zvukom komplexnejsie ako vacsina beznych posluchacov, ktorym staci ze to basuje, pocuju nejake tie vysky a ma to cele rytmus.
Konkretny priklad albumu DM
http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/
Monghi
7 11. február 2014 o 14:24
@wilder01 + PK ... trefne prispevky!!
PK
8 11. február 2014 o 14:36
@wilder01 No jo, ale i na té obyčejné MP3 s průměrnými sluchátky mu bude divné, proč hraje refrén stejně nahlas jako ta sloka před ní — bude čekat nějaký peake, ale ten se nebude konat. Časem mu to začne připadat jako přerušovaná soulož. I proto milujeme staré fláky — ony totiž měly grády!
wilder01
9 11. február 2014 o 15:08
To je pravda, ze dynamiku nezabije ani kompresia. Jeden znamy mi povedal ze jeho audiofilska aparatura v hodnote auta je mu nanic pri novych nahrávkach, skor mu je na skodu, lebo pocuje ako hrozne tie nahravky zneju.
A ano, pocuvat albumy DM do SOFAD vratane je pre usi lahodnejsie, mali gule. Hudba bez dynamiky je neprirodzene vybudeny zvuk, unavuje to usi. Mozno aj to je dovod preco sa mnohym ludom zda zvuk DM po odchode Alana horsi. Staci si pustit Black Celebration a nasledne Fly on the Windscreen a vychutnavat zmeny dynamiky a ohromne basove slehy do reprakov.
Ale je to zlozita debata, navyse vnimanie hudby je subjektivne a niekomu mozno viac vyhovuju menej dynamicke nahravky.
Ogrik
10 11. február 2014 o 15:14
ze zvukovo DM nema taku silu po Alanovi, nebude asi chyba loudness war
skladba znejuca ako demo proste tak bude zniet aj keby nebola vybudena 
Tomasito
11 11. február 2014 o 18:10
Je mi strasne smutno, ze musim so vsetkym s tymto suhlasit. Je to skoda aj preto, lebo niektore skladby po wilderovkom obdobi maju nieco do seba (velmi dobre napady - vid Alone z posledneho albumu) - ale ich prepracovanost je “zarazajuca”. Stale zneju ako keby boli nedokoncene - minimalne niektore pasaze. Zacnu nudit a to strasne - a to je NESMIERNA skoda. Stale snivam…ale to uz nebudem dalej rozoberat, vsak viete na co myslim…
Tomasito
12 11. február 2014 o 18:11
a naschval som si dal do sluchatiek teraz Fly on Windscreen a aj po rokoch je to parada. Ma to hlavu aj patu.
tamarka
13 11. február 2014 o 19:11
Zopár postarších fanúšikov pomenovali svojich synov menom Alan… A moj starsi syn prave po 7 rokoch zistil, po kom ma meno
a navyse sa neskutocne podobaju…
radoo
14 11. február 2014 o 19:36
tak snad zo skladieb na koncertoch kde este posobil alan berie tamtiemy,ci nie?kolko gore napisal a zhudobnil fantastickych sladieb,a zneju ako demo.keby sa dostali do ruk alanovi,to by boli uz len svosty.
Monghi
15 11. február 2014 o 19:40
@radoo: ono to tak vo svete funguje? som myslel, ze na koncerte nazivo, cize nie na playback, si mozes zahrat cokolvek a nemusis za to nic platit… o praktikach sozy sa nebavme
somebody
16 11. február 2014 o 21:33
@tomasito, radoo: Na Alone remixed by Alan Wilder by som bol fakt zvedavy. To je moja najoblubenejsia z Delta Machine len by mohla byt trosku raznejsia…
radoo
17 11. február 2014 o 22:16
monghi,alan sa niekde davnejsie zmienil ze ma zo skladieb na ktorych pracoval nejake podiely,navyse produkoval albumy,finalne aranzma,nejake spoluautorske prava a podobne.
Monghi
18 11. február 2014 o 23:01
@radoo.. no ano, zo skladieb na nosicoch bude mat tantiemy do konca zivota zrejme, ale neviem, ako to funguje v pripade koncertov…
radoo
19 12. február 2014 o 08:23
no to je zaujimava otazka,to neviem ani ja.
tommy
20 12. február 2014 o 09:57
Koncerty idú mimo neho si myslím, tamtiémy môže akurát tak dostať z oficiálne vydaného dvd live nosiča, kde budú aj piesne vydané do r. 01.06.1995
, ale môžem sa aj mýliť, toto právo ide mimo mňa a nikdy ma nebavilo
Ale raz, keď bude moje dieťa slávne , tak si to naštudujem, aby som vedel na čo má nárok
a z čoho budeme žiť 
Takýto luxus som často zažíval v mladosti, ale dnes je to priam malý zázrak… Nevadí, nemusím mať všetko, ďakujem aj za tie roky, keď mohol a využil som, aj keď som bol “hluchý ako poleno”
, nuž hĺbka počúvania ide často ruka v ruke s prežitými rokmi
Kurnik, už píšem ako človek, ktorý má stredný vek :( .
Inak som včera večer počúval krásne temný a hlboký album Unsound Methods a už dávno som neprežíval takú radosť z takej “hlbokej prázdnoty” a konečne mi to doma po dlhšom čase dobre znelo, lebo v poslednom čase je veľký problém sústrediť sa iba na hudbu a nič iné
Rec
21 12. február 2014 o 12:02
S tantiemami je to tak, ze autor skladby (u nas kolektuje a vyplaca SOZA) dostava nepomerne vacsie peniaze ako tzv. vykonny umelec, ktory dostava za muzikantsku/producentsku ucast na skladbe (u nas kolektuje a vyplaca Slovgram). Je to niekolkonasobne viac, dost velky nepomer. Takze zatial co Martin ako autor skladieb ma isto vcelku slusny prijem, Alan ma iba zlomok, navyse tie prijmy z hranosti skladieb pre vykonnych umelcov sa delia medzi vsetkych “zucastnenych” na skladbe.
Rec
22 12. február 2014 o 12:07
@Monhgi: Este som zabudol dodat, ze samozrejme, ze autorske prava a prava vykonnych umelcov sa kolektuju aj z koncertov, je to ale vyrazne menej ako z hranosti skladieb v mediach a z predaja nosicov.
Monghi
23 12. február 2014 o 12:11
@Rec: aha… hmmm… a pokial ide o koncerty, potom to ale ako funguje, to musi po koncerte umelec niekde nahlasit, co hral alebo podobne? v tomto mam fakt hokej a mal som za to, ze ked raz vyjdem na podium, tak mozem ludom zahrat cokolvek… ale asi to take easy nakoniec nebude… Alan tiez na poslednych vystupeniach strihol do setu “Warm Leatherette”, co nie je jeho skladba…
Rec
24 12. február 2014 o 12:19
@Monghi: Samozrejme povinnost organizatora koncertuje nahlasit na prislusnu organizaciu spravujucu prava umelcov kompletny setlist. Zvycajne tie organizacie medzi sebou spolupracuju, takze sa kolektuju tantiemy z hranosti celosvetovo. Plati to aj u nas, ak slovenska kapela zahra koncert napr. v UK alebo ju tam zahraju v radiu, prislusna UK organizacia si uplatni prava a zinkasuje peniaze a preposle SOZE ako zastupujucej organizacii. Inak pre uplnost, funguje (resp. malo by) aj u nas, kluby musia SOZE zaplatit za kazdy koncert kapely, SOZA potom vyplaca tantiemy kapelam, ale samozrejme len tym, ktore zastupuje. Klub vsak plati za vsetky kapely, aj nezastupovane, a tento prijem SOZA definuje ako “neidentifikovane prijmy” a rozdeluje ich svojim zastupovanym umelcom podla interneho kluca (ktory ani nechce zverejnit). Svojim sposobom tak okrada vela umelcov. Este dodam, ze normalne by to malo fungovat tiez na zaklade presneho setlistu z koncertu, ale neviem ci to uz nahodou nerobia na zaklade pausalnej sumy.
Rec
25 12. február 2014 o 12:22
@Monghi: este sa opravim, SOZA to samozrejme vyplaca autorom skladieb, ktore na koncerte odzneli, nie kapelam
Slovgram by zas mal vyplatit vykonnym umelcom z prislusnych nahravok. Samozrejme vsetky nahravky musia byt nahlasene s komplet detailnymi udajmi/kreditmi v ich databaze.
Monghi
26 12. február 2014 o 14:20
@Rec: srdecna vdaka za info, uz tomu zacinam rozumiet
Hold, tak Alan bude musiet nadalej pracovat ako bezny smrtelnik, aby uzivil ako svoju mladu rodinku, tak aj prispieval na deti z predosleho vztahu… Recoil teda nadalej len v spomienkach. Ale na hudbu ten pan nezanevrel… ku koncu roka sa objavil v Londyne, na koncerte Garyho Numana, a vyzeral velmi velmi spokojne 
Logic
27 12. február 2014 o 17:39
“Fakt je, že od môjho odchodu boli všetky albumy masívne komprimované (myslím zvukovo), takže z nich mám pocit, akoby vám do tváre udreli silnou zvukovou palicou ešte predtým, než sa vám do uší dostane samotná hudba. Pochybujem, že samotná kapela nesie z túto skutočnosť zodpovednosť, skôr sú to nejaké nariadenia z hora.” To akože hudbu depeche mode, alebo zvuk ovplyvnuje niekto z hora, myslím tým nejaký ......, ktorého musia počúvať a nemôžu si to robiť po svojom. TO SA FAKT NECHCE VERIŤ!!! Okrem toho Ultra a Delta sú skvosty.
Monghi
28 12. február 2014 o 17:47
@Logic: nie, je to politika labelov ... “loudness war”, precitaj si prispevky kdesi na zaciatku diskusie a mrkni si na linke, kde je analyzovany zvuk albumu PTA… ten hovori za vsetko… Alan nehodnotil obsahovu stranku albumov…
PK
29 12. február 2014 o 17:54
@Monghi Pokud si pamatuji, tak v článku na serveru Muzikus je rozhovor s českými zvukaři a ti si stěžují, že je do těch zrůdností tlačí sami interpreti — že kašlou na kompresi/podělanou dynamiku a chtějí jen, aby hráli nahlas. Takže i kapela a producenti. Taková zajímavost — když Reznor vydal poslední desku NIN, prodával online také tzv. audiofilskou verzi, která nebyla zničena kompresí v rámci loudness war. Myslím, že to dodnes najdeš na webu NIN.
Monghi
30 12. február 2014 o 19:54
@PK… to som netusil, diky za tip
Rec
31 12. február 2014 o 20:39
@Monghi: Ja myslim, ze Alan by to mal skusit s filmovou hudbou, s jeho hudobnym portfoliom ako skladatel aj ako zvukovy inzinier a s jeho menom by sa k niecomu takemu mohol/mal nejako dostat. A pevne verim, ze na vlastnu tvorbu nezanevrie, jeho albumy su skvosty, cakanie na dalsi sice bude asi vyzadovat velku trpezlivost, ale verim, ze sa dockam
@Logic: Celkom dobry priklad loudness war pristupu je myslim aj reklama v TV. Pocitovo sa zda, ze je hlasnejsie ako zvysok vysielania, je to vsak do velkej miery dosiahnute prave masivnou kompresiou zvuku.
Rec
32 12. február 2014 o 20:48
Inak niekto tu v diskusii spominal Unsound Methods… prave som sa docital, ze tento tyzden odisla na vecnost Maggie Estep, ktora na tomto legendarnom albume hostovala v dvoch trackoch :(
R.I.P.
Monghi
33 12. február 2014 o 20:56
prave som na tu smutnu spravu natrafil takisto… skoda, jej vokaly v “Luscious Apparatus” a “Control Freak” su skvostne!!!
Gabriel
34 13. február 2014 o 10:47
Bohuzial, Alanove rozhovory o stave jeho zivota a postoja k hudbe sa citaju coraz tazsie a su viac smutnejsie. Ak clovek ako Alan miluje hudbu, musi to byt v rovnovahe aj s jeho povahou a zivotom. Skoda ze jeho povaha ho doviedla na cesty, kde musi robit kompromisy vo veciach, ktore su dolezite a sucasne to nie su veci, ktore miluje, teda vratane hudby.
V dobach, ked Alan hudbu kopol do zadku a nie z dovodu nej samotnej, mu to teraz ta hudba dava naspat pocitit. Prajem Alanovi aby nasiel v sebe pokoj a rozvahu, ktora prichadza s vekom. Fanusikovia maju v povahe “zmykat” svoj idol a znasilnuju ho k tomu, co by si priali oni. Tento rozhovor treba preto citat medzi riadkami a treba sa vzit do Alanovych pocitov a situacie a bez stipky egoizmu pochopit jeho kroky a respektovat ich.
bob3
35 13. február 2014 o 11:54
Škoda že DM nejsou lidi typu, kteří působili nebo působí v The Cure, tam lidi odchází, nebo jsou odejiti a přesto jsou schopni se spolu opět pustit do díla.
Alan je realista, ale asi neví že ten kdo měl udělat ten krok a přijít je on, z kapely odešel sám, místo toho čekal až ho DM opět osloví k návratu, toho se nedočkal. Být přehnaný hrdopich nikam nevede.
Co se týče jeho projektu Recoil, základna DM fans je tak ohromující a masivní, asi je to v tom, že ho sice lidi obdivují, na druhou stranu mu snad stále podvědomě vyčítají, že kapelu opustil, proto se jeho hudba neprodává.
Nemyslím si že by si lidi nekupovali hudbu, jen doba je jiná, dlouhé monotonní zadumané opusy si běžný člověk nekoupí, ani nikoho nenapadne tento styl hudby vyhledávat. Pod producenta, který by mu otevřel oči pracovat nepůjde.
ViolateYou
36 13. február 2014 o 13:20
To ze Alan odisiel treba respektovat asi mal na to parne dovody proste neni ten typ co by sa tam zasa pchal zbytocne,,ked si jednoducho nesedel s ostatnymi a mal parny dovod odist tak je asi dobre ze odisiel predsa tam nepojde zas nasilu koli tomu ze teraz nema financne prostriedky. Ma svoju hrdost a rozhodne tam bol najpracovitejsi a ostatni to nevedeli ocenit. Alanovi prajem vela stastia dufam ze bude este robit to co ho bavi a najde prostriedky na nejaky album este potesi tym urcite dost fanusikov. A mohol by s tym Reznorom spolupracovat tieto dve mena keby sa spoja bol by to urcite skvost aj ked na druhej strane Reznor je tiez velky puntickar a robi si veci sam najradsej a robi ich dobre tak neviem ci by dokazali najst spolocnu rec a nejake kompromisy.
bob3
37 13. február 2014 o 13:34
No já přidám odvážnější názor, jestli to není náhodou tak, že si Alan rád nechá olizovat kulky, toho si ale nelze užívat donekonečna
, musí začít makat.
Produkovat jiné ho nebaví, mít kapelu ho nebaví, chtěl by dělat filmovou muziku, ale pochybuji že by on při své hrdosti šel na nějaký casting.
Pokud chce dnes v hudbě fungovat, bude muset začít trochu koukat kolem sebe, trochu sestoupit dolů, tady se mi moc jako realista nezdá.
Monghi
38 13. február 2014 o 13:35
heh, v 2010-tom som sa ho v BA na moznu spolupracu s Reznorom spytal
Na rovinu povedal, ze hoci sa mu jeho tvorba velmi paci, spolupraca by bola asi velmi tazka, az nepredstavitelna
kedze obaja su “puntickari” 
A pokial ide o ten jeho odchod z DM, Alan to uz viackrat povedal, ze to nebolo nakoniec ani tak osobne, ako skor o tom, kam sa chceli uberat DM a kam on… co samozrejme vidno uplne krasne s odstupom casu… koncertne aranzmany Devotional/Exotic/Summer tour uz zostanu neprekonane. A taka “I Want You Now” bola jasnou spravou o tom, ake boli Alanove predstavy… v Ultre este ako tak citit jeho vplyv (len “duchovny”), ale potom to uz bola vyhybka a DM sa vratili k popu, ktoremu rozumel Martin najlepsie
Alan rozhodne po ucasti v popovej kapele netuzil ... jeho priorita je teraz uplne jasna: postarat sa o rodinu ...
Monghi
39 13. február 2014 o 13:40
a nakoniec, vsetko su to len nase domnienky, sam Pan Boh vie, a oni sami takisto, ako to nakoniec bolo. Nik z nas im nevidi do hlav, nik z nas nevie, aky zivot zije Alan naozaj a co vsetko musi riesit… v juni bude mat 55, kopec slavnych hudobnikov v jeho veku to zabalilo vcas, aby odisli so slavou. Ak nema momentalne dobre napady, s ktorymi by oslovil, tak naco by sa zhovadoval… ma za sebou uzasnu karieru a albumy, na ktore moze byt pravom hrdy…
bob3
40 13. február 2014 o 13:54
Ta hrdost je asi jediné co mu zůstalo, to je trochu málo, vždyť Alan není žádný válečný hrdina aby pořád žil z něčeho co zažíval před 20-30 ti lety.
Starat se o rodinu a vychovávat děti, to zase není taková šíleně náročná věc, když má člověk rozum tak to jde skoro samo.
Jinak DM byla přece vždy popová kapela, před příchodem Alana, s ním i po něm
bob3
41 13. február 2014 o 14:05
Zkuste mi tady někdo vypsat tvůrčí kredit Alana od doby co odešel z DM, já nerozumím o co mu vlastně jde, nic nevytváří, nepracuje, snad všechno co dnešní svět ví o Alanovi je to, že odešel z DM, to je všechno.
Monghi
42 13. február 2014 o 14:07
@bob3.. ze boli, su a budu vzdy popovou kapelou, o tom ziaden priek. Rozhodol sa… hotovo!
Nepamatam si, ze by niekedy co i len zabedakal, ze sa rozhodol zle ...
Monghi
43 13. február 2014 o 14:19
@bob3: nebudeme tu predsa vytahovat Alanovu diskografiu… ked uz… 3 albumy, 6 singlov, jedna kompilacia, dvd a manazersky sa podielal na kompilacii, resp. tributovom albume Talk Talk… projekt Recoil predsa nie je mainstreamova zalezitost…. a preco vlastne hladas odpoved na to, “o co mu vlastne ide?”... tymito odpovedami urobil laskavost fanusikom DM, ktori ho stale otravuju s otazkou, kedy sa vrati do DM… o nic viac nejde
On sa predsa nikam nestrka, ma svoj zivot, nikoho neprosi, aby mu pozical, ci dal prachy na to, aby nieco vydal. Zbalil studio, nie su napady, so what? zivot ide dalej a on ho zrejme zije ako najlepsie vie…
bob3
44 13. február 2014 o 14:19
Monghi: V pohodě, prostě se rozhodl že odejde z kapely tak odešel
Ale co následovalo pak, to už je jenom na Alanovi a jeho přístupu, on zůstal viset a nemakal, asi si myslel že odlesk slávy bude do smrti stačit.
bob3
45 13. február 2014 o 14:27
Monghi: To co jsi vypsal, to je jako za 20 let nějaká práce odvedená?
Pokud vím tak Alan na tom finančně dobře není, prodává všechno, dům, auta, nástroje..
Monghi
46 13. február 2014 o 14:43
@bob3: ale ved ja sa nehadam
na druhej strane co je v hudobnej branzi dokazom “nejakej odvedenej prace”? Nech aj za 30 rokov ...
ViolateYou
47 13. február 2014 o 15:14
monghi: no jo je to len take prianie…btw ale mari sa mi ze s nejakym klavesakom z NIN spolupracoval ale uz vobec neviem o co islo
ViolateYou
48 13. február 2014 o 15:15
teda z NIN..koncertnym clenom NIN..NIN je len reznor
bob3
49 13. február 2014 o 15:21
Monghi: Taky se nehádám, důkaz, já tomu říkám kredit, prostě seznam na čem pracoval.
Monghi
50 13. február 2014 o 16:20
@ViolateYou: spravne
projekt Sonoio, v nom mal prsty klavesak NIN, vystupovali ako predskokani Wildera a ten robil pre nich remix
@bob3: to by bolo na diskusiu
zoznam, na com umelec (nielen Wilder) pracoval, este nemusi dokazovat hodnotu tej prace… mne napr. staci to, co ma Alan ako solovy umelec za sebou… co vydal, ma pre mna nielen vysoku profesionalnu hodnotu, ale aj umelecku (od roku 1997 su jeho albumy absolutnou spickou vo svete alternativnej elektroniky) ... kedze som fanusikom Recoil-u uz od cias vydania “Hydrology”, je so mnou v tomto smere diskusia asi zbytocna :D
bob3
51 13. február 2014 o 16:47
Monghi: Do diskuze o Recoilu nejdu, nemám nic proti, nedávno jsem poslouchal Hydrology. Dokonce mě ani nezajímá proč odešel z DM, prostě odešel.
Já jsem psal o Alanovi samotném, asi se nečtou příspěvky pozorně.
Jestli někdo za tak dlouhou dobu vyprodukuje tři silně nekomerční desky, pár singlů, a to ještě na dluh u Mute který splácí dodnes, jak se píše v článku, nějaký ten track na kompilaci, nemůže se divit že skončí tak jak skončil.
Mám Alana rád, doufám že ho to všechno nakopne, najde jiný pohled na věc, rád si od něj koupím nějaký novátorský počin.
Monghi
52 13. február 2014 o 17:10
@bob3: ustupujem
v tom cosi napisal je kus pravdy ...
Rec
53 13. február 2014 o 20:28
@bob3 Skusim aj ja par postrehov k tejto teme: “Nemyslím si že by si lidi nekupovali hudbu, jen doba je jiná, dlouhé monotonní zadumané opusy si běžný člověk nekoupí, ani nikoho nenapadne tento styl hudby vyhledávat.” si asi nemyslel uplne vazne, alebo ano? Ja osobne sa pokladam za bezneho cloveka, ale velmi rad si kupim a vyhladavam aj takuto hudbu, pokial ma nejake atributy kvality, ktorykolvek album od Massive Attack, alebo trebars Bonobo, Boards Of Canada a pod. sa da pokladat/obsahuje “monotonne zadumane opusy” a aka je to ku…a skvela hudba, skvele albumy!
Urcite su (pre mna osobne) trebars Unsound Methods alebo Liquid zaujimavejsie albumy hudobne, emocionalne, zazitkovo ako trebars (pri vsetkej ucte) taky Sounds of the Universe a pod.
Alan nemusi nijako dokazovat svoju genialitu a uz vobec nemusi skladat nejake ucty voci publiku, co za tych 30 rokov vyprodukoval, producentsky spoluvytvaral, remixoval a pod., ze jeho albumy nie su mainstream ako DM je uplne v poriadku a ze z toho nemoze ocakavat taky financny efekt ako pocas DM ery si on uvedomuje a je s tym stotozneny. Ze sa rozhodol v istej chvili uprednostnit rodinu pred karierou v kapele (v tej dobe) rozhadanych alkoholikov a fetakov, za ktorych odmakal obrovsky kus prace v studiu aj na podiu bolo jeho slobodne rozhodnutie a nemyslim si, ze by to co len raz olutoval (spomenme si ako pocas Devotional a Exotic Tour musel on sam na soundcheck-u ozvucovat vsetky nastroje, lebo zbytok kapely trcal niekde na hoteli v bohvieakom stave, alebo na jeho prihody zo studia pocas nahravania SOFAD, ked po celodennej drine s producentami pri vytvarani sluciek zo samplov prisel do studia napr. dovtedy nepritomny Fletch a ofrflal aktualny stav, lebo mu to “neznelo dobre” a nevedel si pri jeho skutocnych muzikantskych schopnostiach ani len trochu predstavit, co by sa s tym dalo spravit do buducej skladby atd atd.)
Myslim si osobne, ze cela jeho frustracia prameni z aktualnej doby a aktualnej situacie v hudobnom priemysle, ktora je oproti tej spred 20-30 rokov naozaj radikalne odlisna. Produkciu, ktora je viac v oblasti minoritnych zanrov (ako Recoil), je dnes v pozicii, kedy si ju ludia musia dohladat a ocakavat predajnost ako za starych cias a adekvatne prijmy/profit je naozaj zlozite (a ak ma z takehoto prijmu na urcitej urovni existovat Alan aj s jeho dvoma rodinami je zlozite na druhu). Pritom pred 10-15 rokmi to tak nebolo, ako priklad uvediem 4AD, ich katalog boli vyhradne “nekomercne” kapely, cokolvek u nich vyslo sa okamzite rozchytalo a ti umelci v tej dobre z predajnosti nosicov uplne v pohode existovali. Dnes sa denne vyprodukuje obrovske mnozstvo hudby, ktoru ludia ani nedokazu absorbovat a marketing pretlaci len tie “vacsie” a masovo pristupnejsie produkcie.
Ja mam osobne pred tymto clovekom velky respekt a uctu a myslim si, ze on zdaleka este “neskoncil” (ako si tu bob3 poznamenal), on este posledne slovo nepovedal
A tesim sa na to!
PK
54 13. február 2014 o 20:53
@Rec Když jsi u toho, tak by mě ohromnė zajímala Ultra po jeho péči. Je to skvělá deska, ale ne zvukově. Zasloužila by si víc než ten pseudoremastering, co jí věnovali. Kdyby restauroval takovou Freestate, to by bylo žrádlo.
Monghi
55 13. február 2014 o 21:31
@Rec ... “smekam klobouk” a viac nedodam…
bob3
56 13. február 2014 o 23:08
Všechny své názory myslím vážně.
REC: to co jsi tady vypsal je něco co všichni ví. Já jsem nic nepsal o tom co dělal Alan když byl v DM, ale o jeho post DM aktivitách.
Proč se na tu věc nepodívat z druhé strany. Kolik za tu dobu mohlo vzniknout alb pod produkcí Alana.
Remotivator
57 14. február 2014 o 00:10
No nic. Aj genialni ludia robia chyby (vid Steve Jobs odmietol operaciu, este na zaciatku v case, ked mu mohla zachranit zivot). Keby Alan vydrzal a ostal v DM, kludne by sa teraz v 4-rocnej pause medzi albumami mohol venovat svojim solovkam (a mal by ich aj z coho sponzorovat). Ostatni vydrzali: Gahan presiel drogami, Andy depresiami, Martin alkoholom. Alan mohol prejst svojou flustraciiou a nemusel hadzat flintu hned do zita. No skoda.
bob3
58 14. február 2014 o 00:28
No, je škoda že nezůstal, ale spíš jsem myslel že mohl po odchodu produkovat jiné kapely, být aktivní, tvořivý. Místo toho tady máme Alana, jako bývalého člena DM, se svým nezávislým projektem Recoil, a jak je to dál..
grapher
59 14. február 2014 o 12:17
Škoda ho chalaniska. Jeho hudbu milujem, Liquid je pre mňa asi najdokonalejším albumom všetkých čias. Tiež som tajne dúfal, že po odchode z DM sa vrhne do práce a bude zarábať prašule trebárs produkciou, proste že bude makať a my budeme vyvaľovať oči. No, nech sa mu darí a pevne verím, že ešte urobí nejakú dosku.
Dusan
60 15. február 2014 o 21:27
Smutné čítanie. Určite spravil aj on chyby, nemusel “takto dopadnúť”. Presne ako tu bolo napísané, keby prežil tú svoju frustráciu a zostal v DM, počas 4 ročných intervalov DM albumov, by si mohol robiť svoju vlastnú hudbu pravidelne a slobodne, bez finančných limitov. A keď už odišiel, mal makať ako producent, mal a má super štartovaciu čiaru, všetci uznávajú jeho producentskú prácu, vďaka ktorej DM dosiahli to čo dosiahli. V tomto kontexte ani moc nechápem jeho odmietanie produkovať iné kapely. Škoda. Hádam sa ešte zodvihne… ale také zatrpknuté mi to príde. Bez ohľadu na všetko, je to hudobný génius, za to čo vytvoril. Prajem mu veľa šťastia a spokojnosti.
A o DM albumoch po jeho odchode to ani nemohol lepšie napísať. Úplne vystihuje to, čo je na nich najhoršie, prečo ja osobne ich vlastne skoro nepočúvam.
tommy
61 15. február 2014 o 22:15
Život je o chybách a poučeniach z nich… Podľa mňa raz budú jeho sólovky rozoberané ako nadčasové diela, z ktorých budú čerpať inšpiráciu budúce hudobné (možno aj elektronické) talenty… Veľa umelcov v čase svojho žitia doslova živorilo a bolo nepochopených (priam vysmiatych) a až čas (niekedy muselo ubehnúť veľa rokov) ukázal kvalitu toho-ktorého diela a dnes sa na tých umelcov (odborná) verejnosť pozerá inak
Alan ako správny umelec urobil veci podľa svojho najlepšieho “vedomia a svedomia” a de facto na vlastné náklady a aj v tom je jeho prínos nedocenený... “Pusinky” z Depeche Mode by mohli vydávať skvelé veci nebyť ich lenivosti, pohodlnosti a povedal by som aj finančnej nenásytnosti… V tomto im dal Alan na frak! Nechcem kritizovať DM a ich status, ale za takmer 20 rokov sa vôbec výrazne neposunuli tak, akoby mohli… A nič na tom nezmení ani viacmenej priemerný album Delta Machine!!!
Dusan
62 15. február 2014 o 22:30
to tomy: absolútny súhlas.
bob3
63 16. február 2014 o 10:38
Spíš to vypadá, že jedinou smysluplnou a rozumnou věc kterou Alan v životě udělal byla, že zareagoval na inzerát skupiny Depeche Mode.
Monghi
64 16. február 2014 o 11:58
@bob3: sam neveris tomu, co si teraz napisal!
bob3
65 16. február 2014 o 12:19
A proč bych tomu neměl věřit, kdyby ho nevzali tak žádný Alan není.
Monghi
66 16. február 2014 o 13:19
na tychto strankach urcite nie, ale nemozeme predsa vediet, akoby sa zivot vyvijal po inej linii
ale to uz je filozificka rovina, ktora sem nepatri. Je to tak ako je, co Alan ponukol, je skvostne, ak uz nic od neho viac nebudume pocut, tak nebudeme… aj tak nam hudba zivi len usi, nie zaludky, a ak o nejaky cas este s niecim pride a bude to hodnotne, bude to pozitivne nielen pre neho, ale aj pre jeho fanusikov 
bob3
67 16. február 2014 o 13:45
Já přeji Alanovi do budoucna hodně zdravého rozumu, bude ho potřebovat. A těším se na jeho tvůrčí rozlet, snad to v sobě dokáže najít.
Logic
68 16. február 2014 o 17:22
Nesúhlasím s tým, že po odchode Alana sú albumy DM slabšie. Exciter, SOTU, či PTA sú len dobré, ale ULTRA je u mňa skvost a DELTA je u mňa po VIOLATOROVI druhý najpočuvanejší album. To je zas môj názor. A nemôžeme hovoriť, či by boli lepšie, alebo horšie??!!!
Dusan
69 16. február 2014 o 21:45
No to ja som si zas istý
Určite, na 100%, by boli lepšie…
grapher
70 17. február 2014 o 00:16
Alanova verzia In chains hovori za vsetko, urcite by horsie neboli.
Logic
71 17. február 2014 o 07:26
Ako nič v zlom, ja nemám nič proti Alanovi, lebo je to hudobný mág, ale na albumoch ULTRA a DELTA mi absolútne nechýba.
lucia4
72 17. február 2014 o 15:06
Albumy po Alanovom odchode niesu slabšie,ale sú jednoznačne iné...
Niesom vôbec hudobný odborník,ale zvuky,melodie,dynamika a atmosféra piesní-všetko na tomto albume sa mi zdá byt krásne prepracované-presne ako za Alanových časov 
Pri počúvaní ULTRA mám často pocit,akoby tam Alan pri nahrávani niekde v zákulisí bol stále prítomný a schovaný
DELTA-prekročil všetky moje očakávania-100 bodov.-počvam ho často:)
Exciter..nepočuvam takmer vôbec…
Logic
73 17. február 2014 o 15:27
lucia4 presne si vystihla to, čo som chcel povedať. Albumy ULTRA a DELTA sú vymakané, prepracované, proste mne na nich nič nechýba. Mne oobne sa trochu menej páči album SOFAD, lebo je viac rockovejší, ale sú tam super piesne, len condemnation a get right with me, tým nemôžem prísť na chuť vôbec.
lucia4
74 17. február 2014 o 16:17
logic:ked vyšiel SOFAD,tak moja prvá reakcia po vypočutí bola všetko možné,len nie pozitívna,ten rockový nádych albumu a k tomu ešte aj Gahanov nový image-uff,,čo to má byt?- u mna konečná...
)Ale netrvalo dlho a oblúbila som si aj SOFAD,mám velmi rada na nom všetky piesne okrem jednej- I feel you..
Monghi
75 17. február 2014 o 17:12
SOFAD bol proste rozcestnik… vedeli to uz vtedy, vedia to aj dnes… ono to totiz asi inak potom dopadnut nemohlo… Alan s DM vtedy dosiahol vrchol a DM samotni dosiahli vrchol takisto, ale vrchol, z ktoreho musel logicky nasledovat pad…
bob3
76 17. február 2014 o 17:33
DM ale přece žádný pád nezaznamenali, možná subjektivně u někoho, celkově však ne.
Pravda je že na koncert bych nešel, protože pro mě nemají už dlouho zajímavý setlist, navíc mě odrazuje Gahanův projev.
lucia4
77 17. február 2014 o 18:04
...čítala som si dávnejšie v jednom rozhovore z DM takú vec…Dave sa vyjadril,že nechápe,prečo ludia stále od nich chcú,aby DM zneli,tak ako kedysi.. použil prirovnanie,že ani od maliara Leonarda da Vinciho nikto nikdy nechcel,aby maloval stále ten istý a svoj najznámejší obraz -Monu Lisu ...ale ludia boli zvedaví na jeho dalšie a nové obrazy…:)Podla toho mi tak nejako vychádza,že DM urobili za svojou minulostou dost hrubú čiaru…:)
Monghi
78 17. február 2014 o 18:37
@bob3: nemyslel som pad “hudobny” samozrejme… ako vo vacsine pripadov, tak aj u nich si absolutny vrchol vtedajsej slavy vyziadal “pad” v podobe, aky si ho uzili ako Gahan, tak aj Gore s Fletchom…
bob3
79 17. február 2014 o 18:41
Monghi: Ok myslel jsi osobní pády, tak to jo, o tom není pochyb
Night
80 17. február 2014 o 23:05
presne tak Lucia4…i ja to tak vnímam - treba ísť dopredu
lucia4
81 18. február 2014 o 07:40
Night: veru tak,máš právdu,aj dobrý postreh
Je to tak z DM ,aj celkovo v živote 
Depeshak
82 20. február 2014 o 07:53
Nech si hovori, kto co chce, Depeche Mode boli hlavne o muzike. O muzike, ktoru definoval prave tento pan. Stale si s chutou vypocujem monstrozny Music for the Masses, Violator, a vrchol tvorby SOFAD. Ultra ma pre mna specialne miesto v postwilderovskej ere, citit z abumu, ze to s hudbou mysleli este vazne.
Tie demace, co Depeche Mode zverejnuju od 2001 kazde 4 roky su velmi slabe, tak velmi bez invencie. Nerozumiem tym albumom. Esteze fanusikovia su tak devotee, a kupuju im to.
Ja radsej podporim ine kapely, ktore som spoznal prave vdaka hudbe dM, napr. Reznora.
Bolo to tu spominane, Recoil albumy su pre mna masterpiece.
Logic
83 20. február 2014 o 12:23
Pre mňa zase SOFAD je menej depešácky album ako ULTRA, alebo DELTA, lebo je rockový, DELTA je u mňa nenormálna depešárna, druhý najpočuvanejší album po Violatorovi.
bob3
84 20. február 2014 o 14:16
Já považuju za dosažení hudebního vrcholu s Music For The Masses, Violatorem pak potvrdili pozici a stali se všeobecně známou kapelou, a to je náročný proces, za to před DM smekám.
Logic
85 20. február 2014 o 21:50
Súhlasím s tebou bob3, music for the masses to je nenormálne dobrý album, ale DM ho prekonali s Violatorom, potom prišiel SOFAD, pre mnohých veľmi dobrý album, pre mňa slabší, lebo ja mám radšej DM v elektronickej podobe, ale aj tam sú suprové pesničky. ULTRA je pre mňa skvost, prvý postwilderovský album, ale oveľa viac u mňa vyvoláva emócie ako SOFAD. Potom prišli už len dobré albumy exciter, PTA, SOTU, ale DELTA to je u mňa nenormálna dobrá depešárna, keď som počul poprvykrát, mal som pocity ako u VIOLATORA. Proste DELTA, to starý dobrý DM , DM je späť!!!Počúvam strašne veľa muziky, proste všetko, ale DELTA to je pecka, jednoznačne NAJLEPŠÍ ALBUM ROKA 2013.
bob3
86 20. február 2014 o 23:26
Logic: Violator byla první deska, u které jsem zažil vydání a když vzpomenu, tak ze začátku jsem se do ní nemohl vůbec ” dostat” , protože jsem čekal úplně něco jiného. Například s Personal Jesus jsem vůbec na desce nepočítal, ani mi tam dodnes nějak nezapadá.
Dneska při poslechu ocením velmi kvalitní mix té desky, to je jak se říká majstrštych, něco co se ti povede jednou za život. Dokonalé splynutí elektroniky a akustických nástrojů, například živě zahrané bicí smyčky, o tom jsem dlouho nevěděl.
Music For The Masses je něco co jsem objevil pro sebe, paradoxně i přesto že jsem tu desku znal docela dlouho předtím, když mi řvala z vedlejšího pokoje a já jsem proto DM dost nesnášel. Tou deskou se ve mě nastavily hranice kvality hudby, všechno vedle toho znělo trapně, udělat v roce 1987 takovou desku, to si dneska nikdo nedovede představit.
ViolateYou
87 20. február 2014 o 23:59
Podla mna sofad nie je rockovy je trosku rockovejsi oproti dovtedajsej tvorbe DM ale to kuzlo neni v tom ze je tam viac gitar ale v tych pesnickach ktore su velmi silne a emotivne a spolu tvoria asi najkonceptualnejsi album DM a uplny protipol violatoru ten je podstatne iny naladovo a pustim si ho hocikedy na sofad musim mat napr ja naladu a urcite rozpolozenie no potom pri nom zazivam silnejsie a povnasajucejsie pocity. Nie je to tanecny album ani rockovy, pre mna je to black celebration vo vymakanejsej forme a je neopocuvatelny. Tu temnotu a atmosferu sklbenu do uzasnych melodii tu vypilovali na maximum preto je to asi vrchol DM. Pre mna je prvy vrchol some great reward ptom violator a nakoniec sofad vrchol sam o sebe ako nieco co ma v diskografii DM specialne miesto.
Flexible
88 21. február 2014 o 00:27
Ja fakt neviem, kazdemu by som dal cosi za pravdu ale jednoznacne viem len povedat, ze cele odbobie od Some great reward az po Ultra bolo s odstupom casu obdobim bez vycitiek a neskutocnej invecie tychto panov a ich “okolia”. Prvu vydanu LP som zazil Black celebration, a to je skvost!!! Strednu som v podstate potiahol na Music for the masses, to je preto moja srdcovka a naisto som sa vtedy stal “depesakom”. Violator, skoda reci…chlapci isli stale hore, a to som “s nimi” uz toho zazil. Songs of faith…znovu po dlhej dobe ozili a vsetkym nam padla sanka dole, ta zmena ale ten drajf, ta energia (samozrejme az po case rozcarovania a tryznenia sa co je to za novy DEPEŠ), a pritom som to vtedy ale aj stale vnimam ako DM elektronicky odkaz vtedy rozbehnutej vlne grunge sceny!!! Dejvov look je toho krasnym dokazom…a po dlhom a tazkom obdobi neistoty prisiel balzam pre usi aj bez Alana-Ultra, a Dejv okrem Barelu, ktory na albume jediny “picha” spieva tak krasne a pokorne, nejako lepsie ako dovtedy. ale ktory album z toho vsetkeho by som uprednostnil pred iny, fakt neviem, nedokazem, vsetky su jedinecne a krasne. Mam vsak rad aj predosle ale nasledujuce albumy a najviac momentalne mašinu Deltu!!!