15 rokov po… a tiež som tam nebol

Písal sa síce 11. marec 1988, ale pre mňa to bol deň absolútne nezaujímavý. Vôbec som netušil, že do Prahy sa hrnú davy nejakých ľudí v čiernom, že Depeche Mode práve v ten večer koncertujú v hlavnom meste, hoci som túto kapelu už nejaký čas v tej dobe registroval a vo svojej skromnej audio zbierke mal albumy Black Celebration a Music for the Masses. V ten deň boli dôležitejšie úplne iné veci, napokon, rodičia by aj tak nepustili do Prahy 13-ročného sopliaka.

Bol proste piatok večer, začiatok víkendu, čo znamenalo kopec iných radostí. Ale až 12. marca, deň po veľkej udalosti, dá sa povedať, že pamätnejším dňom je už len výročie Nežnej revolúcie, som pochopil, čo sa stalo. Tradičný čas 19:30, Televízne noviny, a namiesto únavnej úvodnej správy o ďalšom kroku v úspešnej Perestrojke, na obrazovke titulok "Depeche Mode v Praze" a skvelá obrazová reportáž z vykladania aparatúry, prípravy koncertnej haly a kratučký záber z koncertu v podobe Black Celebration. Až po tomto sa roztrhlo vrece s reportážami z koncertu, zrazu boli Depeche Mode všade, či už vychvaľovaní alebo zatracovaní v štýle "málo muziky za veľa peňazí", čo v premietnutí na dnešnú dobu vyznie riadne smiešne. Toto je 11. marec 1988 v mojich spomienkach. Možno sa na DepecheMode.sk nájde niekto, kto sa na koncerte zúčastnil. No... a kto si hovorí, že "škoda, že som bol vtedy malý a nemohol som ísť", ten nech si stiahne a vychutná audiozáznam z tohto koncertu, ktorý vám DepecheMode.sk pri príležitosti 15.výročia konania koncertu ponúka.

Download amatérskeho záznamu z konceru DM, Praha 11.3.1988, bootleg "Black Mode in Golden Prague" - Súbory už nie su dostupné

Názory Devotees (36)

Bibi

 1    8. marec 2003 o 22:22

Bol to skvelý koncert a pritom aj kopec skvelých zážitkov.


rolo2

 2    9. marec 2003 o 19:21

bolo to vraj super. Moj kamoš tam bol niekde v strede asi 30m od podia a varvel mi že tolko ludí z Nitry tam stretol ze asi na 2-3autobusy by vyšlo . Ináč Mongy nerob si hlavu, ja som bol tuším 2. na SOU Železničnom v Rači a teiž som nebol, lebo tí smradi STB-cky zo školy nás nechceli pustiť no kamoš Ganži- Peter Gandžala tam utiekol. Ak by ste ho niekto poznali je tuším z Karlovky tak ho zdravím!!!


marcela

 3    10. marec 2003 o 08:33

závidím všetkým, ktorí sa tam dostali. Tie Televízne noviny mám do dnes v pamäti.
Ďakujem za perfektný výber downloadu. Super.


cvengo

 4    10. marec 2003 o 08:54

v 88 som bol kruty metalista, pamatate sa ako sa to tam vtedy delilo, ale pamatam si ako som videl toho cudneho muzicka do pol pasa vyzleceneho ako hral na gitare a len som si pomyslel, ze to musi byt bukvicak.


Milda

 5    10. marec 2003 o 12:14

Ja si v souvislosti s prazskym koncertem v 88´ nevybavuju vuuuubec nic grin  DM sli mimo me… muj prvni kontakt byl v 89´, kdyz nam starsi kamarad na chate poustel porad dokola MFTM (jak jsem to nesnasel) a na videu Master and Servat (no hruza smile)


dsd

 6    10. marec 2003 o 13:54

1988? to som mojich vtedajsich depesackych spoluziakoch volala “depesaci neplechaci” a velmi som sa cudovala, ze mozu take “somariny” pocuvat. o dm som mala svoj - velmi negativny nazor (hlavne na oblecenie) ze bol nejaky koncert som ani nevedela…..skoda


Gabriel

 7    11. marec 2003 o 19:06

V tom čase som nemal o DM ani šajnu, moj prvy kontakt bol so “Strangelove” a “NLMDA” vysielana na CST (tusim Peters Pop show - mylne som si neskor domyslal ze to bol zaznam z Prahy 88).


Dušan

 8    12. marec 2003 o 14:23

DM počúvam od roku 85 a veľmi si na tie chvíle pamätám. Neskutočné! Štve ma to doteraz, že som tam nešiel a vlastne to bolo kôli tomu, že som nemal prachy a rodičia ma aj tak 15 ročného chalana nechceli pustiť. Viem, že som mal ísť na vlastnú pesť. Pamätám si, ako som po koncerte všade o ňom čítal recenzie, ktoré mam povystrihovane a samozrejme odložené. Bolo to super obdobie a veľmi krátko po koncerte sa k nám aj dostal audio záznam z Prahy… keď sme ho počúvali, tak sme si s kamošom nadávali, že sme tam neboli… no čo už, aspoň že som neprepásol ďalšie tri Pražské koncerty, i keď vždy si v duchu hovorím, zažiť tak klasický, plecháčsky a maximálne kultový a imagový koncert DM,  produkovaný  čisto v tej dobe synťákmi, ktoré boli maximálne v móde a napriek tomu že sa hovorilo o umelom zvuku, na mňa v tedy pôsobili maximálne živo a energicky… pravých DM fandov to jednoducho chytalo za srdce… ťažko to opišať, ale mnohí to veľmi dobre vedia, na čo myslím…
Ešte jednu poznámku: Od DM friends mám čiernobiely video záznam z tohto koncertu a bohužiaľ bol natočený len po Blasphemous Rumours. Napriek úbohej kvalite ma to chytá za srdce a keď som to videl po prvý krát, tak som si spomenul na jeden článok, ktorý som čítal v jednej DM knihe jedného DM fandu (mnohí z vás si asi pamätajú, že si niektorý fanúšikovia takéto knižky sami vytvárali a aj ja mám takýto pamätník) ako jedno dievča si naplánovalo, za kúpi plyšového macka a dá ho Davidovi. Osobne odovzdať sa jej ho samozrejme nepodarilo, tak počas úvodných tónov Behind the wheel ho vyhodila na pódium. Písala ale, že bola veľmi smutná, keď Dave miesto jej očakávania, že si ho zodvihne ho odkopol do hľadiska. K video záznamu som sa dostal až v roku 99 a keď som to na ňom videl, tak som si na tuto príhodu spomenul a všetko sa to oživilo… a aj vďaka tomuto som si istý, že ten záznam je naozaj z prvého koncertu v Prahe…


marcela

 9    12. marec 2003 o 14:51

Ja by som tie zvyšné tri koncerty v Prahe na ktorých som bola v pohode vymenila zo jeden z toho obdobia. Keď hrali len elektroniku a búchali do všetkého čo im prišlo pod ruku. To je to, čo sa mi páči na DM. Súhrn zvukov, ktoré dávajú melódiu. Nie živé bicie a gitary a Gahanove tanečné kreácie. Ale o tom už môžme len snívať.
BTW: aj ja mám doma takú knižku. Občas si v tom zalistujem…


Milda

 10    12. marec 2003 o 15:10

2dusan: obavam se, ze video je fake (mrknu doma, ale dle tveho popisu bych to videl tak na cologne, prip. stockholm 88)


Dušan

 11    12. marec 2003 o 18:09

Ak by som mal uvažovať o výmenu tohto jedného koncertu za ďalšie tri v Prahe, tak nevedel by som sa rozhodnúť, pretože ja považujem za vrchol tvorby DM Devotional a aj koncert bol fyntastický... i keď si myslím, žr Marcela presne vie na čo som ohľadom obdobia MFTM myslel. Bola to proste klasika, super elektronika, a to všetko v súlade s dobou. V tedy to jednoducho bolo “in” a malo to neopakovateľnú silu, ľudia s tým žili, vkladali sa do toho celou dušou. A okrem tohto stotožnenia sa s muzikou, vytvoril sa v tej dobe naozaj kultový image a pomaly by som povedal životný štýl mladých ľudí... je otázne či je takéto preháňanie správne, ale bolo to nehorázne oduševnenie a ja na to rád spomýnam.
P.S.: Milda budem rád ak sa na to pozrieš a preveríš ten video záznam…


Milda

 12    13. marec 2003 o 08:42

2dusan: je to Stockholm 88-2-12 (video bootleg “Tower Of Glory”...) pro jistotu posilam nahledy mailem, at to mam 100% potvrzene smile
Skoro bych si pral, abych nemel pravdu.


Robbie

 13    13. marec 2003 o 09:19

jeden z nejlepsich koncertu byl world violation, ale toho nikdo skoro nezminuje…opravdu lepsi jak Concert for the masses….pak bych se dohadoval mezi devotional a exciter…


Milda

 14    13. marec 2003 o 09:28

2robbie : mozna je to tim, ze koncerty WVT 1990 jsou pro “bezne fanousky” (rozumej: pro “nesberatele”) dost nedostupne. A tudiz nemaji moznost je hodnotit…  :eek:


Dušan

 15    13. marec 2003 o 10:37

Absolútne súhlasím, že najradšej by som išiel na World Violation tour, z tých “klasických plecháčskych” turné po Violator. To bolo podľa mňa naozaj aj klasika so super aranžmá a myslím si, že Robbie má pravdu, že lepšie ako MFTM. Ja som preto polemizoval len o MFTM, lebo ten bol v našich “krajinách”, kdežto k Violatoru bolo turné trochu ďalej od Slovenska, i keď aj v tom čase ma veľmi trhalo absolvovať cestu do Nemecka.
Milda, dostal som tvoj mail a do… fakt je to ono to video,, takže DMF mi to prezentovali ako Prahu a podľa teba je to Stokholm. To ma teda štve, ale díky, že si ma vyviedol z omylu.


Milda

 16    13. marec 2003 o 10:47

2dusan: nejen podle me… videa si overuju!  :D


disintegration

 17    14. marec 2003 o 07:58

No super diskusia.  co bolo to bolo a ide sa dalej. nemyslite? ak DM budu pokracovat, tak o dvadsat rokov by ste si trieskali hlavy, ze ste neboli na koncerte v 93. a teraz by ste boli radsej na koncerte v 88! ja si myslim, ze kazdy koncert ma svoje caro a neopakovatelne. takze ma smolu ten, kto nebol a uz sa tie casy nevratia. uz to nikto nezmeni. je to tak a kazdy depesak, ktory tam nebol sa musi s tym zmierit!!!! jednoducho treba to nechat tak a moznoze si casom ozivit predstavy z videa a pod. rsp. aj takouto diskusiou!?!? len si spomeniem na mladsie rocniky, ktore mali trebars v 88, takych 8 rokov a mozu len snivat a urcite ani nevedeli co je DM a teda ani nemozu rozumiet tejto diskusii, ked 15 rocny chalan nesiel na koncert a pritom stacilo tak malo a ist. ale vtedy bola ina doba. ludia boli menej samostatni, boli vedeni tou dobou. vsetko zapadne bolo zle a vsetko vychodne dobre. takze necudo, ze mnohi tam neboli (ani ja nie). priznam sa, ze tiez som nemala v laske DM, hoci som to pocuvala (vsak Dušo)...... a tak rada by som si pozrela DM v 88, a bola aj vtedy na koncerte (ved vsetko ma svoje caro) ale uz to nemozem zmenit a je to tak ako to je. teraz sa tesim na Davidov koncert, lebo viem, ze aj to bude mat svoje caro (nebude to DM, to viem urcite) a budem spominat o dvadsat rokov s nadsenim, ze som tam bola. presne tak ako tu spominate, ze ste neboli v 88. :D :D :D


disintegration

 18    14. marec 2003 o 08:40

to Dušan a to Milda: je mi z toho zle, ze DM Friends dokazali urobit nieco take, ze dali na video nieco, co nie je pravda. len si predstavim ako sa snazia na DM Party predat co najviac video, kazety cd a pod. a nakoniec sa clovek dozbňvie, ze na kazete ma uplne nieco ine. je mi z toho na nic :blush: . Myslela som si, ze ludia od DM friends predsa nemozu byt klamari a podvodnici!!!! zeby o tom nevedeli a pomylili sa? tak tomu neverim. ked chcem nieco vydat, tak to musim mat poriadne overene. takze ... overilo sa mi, ze original je len original a ked nieco mat tak len stiahnute z webu (a mam to dokonca aj free) a nebudem predsa podporavat niekoho, kto chce vyryzovat na niecom co nie je pravda. OK - beriem, ze mozu predavat raritky, ale nech to co predavaju je aj pravda!!!!  excaim  excaim  excaim


Robbie

 19    14. marec 2003 o 10:11

vy z toho videa ale nadelate…..
milda>mas pravdu, ze neni tak dostupne world violation tour, jen rikam svuj nazor, na me tenkrat udelal tento koncert velkej dojem a jsem moc rad, ze jsem na nem byl


Bibi

 20    16. marec 2003 o 11:01

Táto diskusia nemá význam nakoľko sa netočí tak celkom o koncerte zo socialistickej BlackPrag ale o machinačných obchodoch niektorých DMf - to je smutné. Bol som účastník toho koncertu a ten ktorý šíri rôzne nenormálne príbehy nieje fanúšikom ale len ziskuchtivým obchodníkom.
Stotožňujem sa s “ved vsetko ma svoje caro” a tento koncert bol príkladnou ukážkou súdržnosti a disciplíny fanúšikou DM. Vtedy to bolo pre každého “niečo” na čo nikdy nezabudne a nikto to nepochopí aj keď o tom počul z rozprávania, veď každý koncert v sebe niečo skrýva a tento skrýval ešte navic ducha doby.


Tomy

 21    17. marec 2003 o 19:15

Tiež som mal 13 a v tom čase sa stali pre mňa snom, ktorý doteraz snívam.Škoda, že som tam nemohol ísť,ale viac si vyčítam neúčasť v r.1993.Ku..a.


marcela

 22    18. marec 2003 o 07:54

Bibi: Aké to bolo? Napíš viac. Nepoznám nikoho kto tam v 88 bol. Strašne Ti závidím.


Miky

 23    18. marec 2003 o 16:11

V te dobe moc lidi DM neznali, ale byla to prvni cizi kapela, ktera v soc. bloku hrala. Po konzerte se zacali mezi vekslaky, pankaci a manickami konecne objevovat i Depesaci. Ja byl v te dobe na vojne a opustaky tenkrat nebyly.


Robbie

 24    21. marec 2003 o 14:59

miki>moc je lidi neznali???? a proc bylo tedy absolutne vyprodano? grin ...nerikam, ze se mi koncert nelibil, libil, ale bylo mi tenkrat 15, takze si na nej uz tolik nepamatuju a ve vzpominkach se mi plete ze 101


Bibi

 25    21. marec 2003 o 22:34

Bolo to super, ale zo začiatku to také nebolo. Aj keď nás bolo v PB hodne (ako fans), bolo to v dobe, kedy väčšia časť boli študáci a ďaľšia časť bola na vojne a k tomu aj dosť neprajná doba. Nakoľko som mal dosť tolerantných rodičov nenamietali nič na to kde chcem ísť (aj keď som nemal lístok a nevedel som a nikom kto by išiel ešte). Tak som sa 11.3.1988 pre polnocou vybral sám do sveta (fantázie). Na žel.stanici som sa strtol s dvoma kamošmi, ktorý to skúšali tak ako ja bez lístka ale s nádejou. Vo vlaku im držali miesta spolužiaci lipťáci takž nás bolo sedem. Vlak bol plný depešákov a v ovzduší bolo cítiť prúser. Ani sme sa poriadne neusadili už nás kontrolovali osožáci a smola dvaja sme mali náušnice - vo ValMeze sme dvaja museli vlak opustuť. Po niekoľkonásobnom prestupovaní (asi 5krát) sme predpoludním dorazili do Prahy.

Už na stanici bolo vidieť, že sa tu niečo deje, netušil som, že je toľko fanúšikov. Na Václavaku sme sa stretli s ostatnými (niekoľko stoviek slovákov sa tam zgrupilo a po poludní sa dav pohol k PKO). Vyrazili sme k hale skúsiť zohnať lístky. Po urputnom boji sme nakoniec lístky zohnali a išli sme sa posilniť kozlom. Prišli sme pred halu a zapojili sa ku skandovaniu až do otvorenia. Aj keď boli lístky určené pre určitý sektor, každý sa snažil o to aby bol v čo najlepšej pozícii. Bolo tam hodne policajtov a tajných (asi tak 1 na 10 fans) ale málokto to tak vnímal, veď sme tam boli pre DM. Pred začiatkom vyšiel na pódium známi moderátor Jožka Zeman, ktorý požiadal dav pred pódiom aby postúpil o 3 kroky dozadu, čo sa aj ako mávnutím kúzelného prútika a s hlasným rátamím do 3 stalo. Boli sme pochválený a mohlo prísť k tomu načo sme tak úpenlivo čakali. Bol to nesmierny zážitok každý vnímal koncert svojim spôsobom a plnými dúškami. Na tú dobu bola atmosféra vynikajúca (dosť bola ovplyvnená policajtami, ale po chvíli sa to uvolnilo).
Ono sa to nedá ani v krátkosti písomne popísať, takže len toľko. Ak by bol záujem možno by som mohol napísť aj nejaký dlhší članok aj s nejakými autentickými zábermi z toho obdobia.


Gabriel

 26    22. marec 2003 o 09:24

pre Bibi: ano, zaujem o napisanie podrobnej reportaze je, nakolko podrobnosti su zaujimave pre ludi, ktori o DM v tom case ani netusili (napr. ja), ale bo jednoduch boli prilis maly. Mozes to poslat na .(Pre zobrazenie tejto e-mailovej adresy musíte mať zapnutý JavaScript)


bene

 27    22. marec 2003 o 19:47

Bol som tam , mal som sladkych 18 a boli sme partia depesakov, z Piestan a okolia. Stretli sme sa na vtedajsom debylstrase/ulica, asi 20-ti, dokoncovali sa posledme upravy podobyzne , nausnice ,odznaky Lenina , vystrihanie az po kozene kabaty, kanady. Pamatam si ze este v ten vecer nas zastavili policajti , vtedajsi VB a chceli nas zobrat , preto ze sa nepodobame na OP-ckach. Ale nejoko sme im to vysvetlili, odisli sme na stanicu kde sme cakali na vlak do prahy,nepamatam si presne kedy isiel ale bolo to nejako okolo 23 00 .Ked sme tam dorazili isli sme k hale , ato uz boli ine hufi ludi.Konkretne som tam isiel na blint , nezohnal som listok , ele tam so ho kulil za neuveritelnych 550csko bolo velmi vela, kedze som zarobil nejakzch 1980kcs. Ked zacinal koncert , to bolo nieco neuverilne , to bola shov, pecka skratka bol to zazitok v tej dobe uplne stopercentny/ked si uvedomyme ze bol komunizmus ako delo/... ostatne neskor


matejp

 28    30. marec 2003 o 23:00

Tak teda este pridam aj ja svoju skusenost. 10.3.1998 som nespravil skusku na dekansky termin. Vecer som nastupoval na vlak do Phy, kde sme sa stretli traja kamosi z KE (dvaja si odkrucali vojnu v Cechah). Listky zohnal jeden z nas legalne, tusim ich kupil kdesi pri Vaclavaku. Pred koncertom som stretol svojho bratranca z Blavy s jeho partiou a potom sme sa cca 2 hodiny tlacili, kym nas pustili dnu… Uz som unaveny, tak ak ma dakto zaujem, tak nabuduce… a ktosi tvrdil, ze to bol prvy koncert takejto kapely v CSSR - tak to nie je pravda, lebo pred DM prisli do Phy, pokial sa nemylim, Duran Duran.


Robbie

 29    31. marec 2003 o 13:32

Duran Duran byli v Praze az po Depeche Mode


matejp

 30    1. apríl 2003 o 15:15

Sorry, tak kto to bol pred DM v tej Prahe? Kto to vie?


Robbie

 31    1. apríl 2003 o 16:44

Mozna Avtograf, Udo Jürgens nebo Ricci e poweri (nevim uz jak se to pise, ale ta zenska byla docela hezka, alespon si to myslim), ale to bych se hadal smile


Tono

 32    9. september 2003 o 22:43

Veľmi sa na to pamätám,mal som vtedy sladkých 18 a naši ma nechceli pustiť-urobili
dobre,lebo môjho kamoša a našu partu na čele z Braňom Sopúchom zhabali fízli za hajlovanie.


Romik

 33    24. august 2005 o 18:30

Ja som tiez mal to stastie vidiet ten koncert.Predal som hodinky od mamky a kupil si zajazd s Cedokom za 380kcs:-).Za mnou sedelo 5 holiek.Listky predali po 8 stoviek,pokupili handry a boli hapy.Stal som 6 hodin pred vchodom/myslim ze /c.23.namackany ako sardinka.A celu dobu som bol v tom,ze aj tak sa do vnutra nedostaneme.Ked sme sa tam konecne pretlacili nevedel som kam utekat.Chvilu som prihluplo postaval pod kralovstvom zvukarov.Ale potom sa clovek rychlo zorientoval.Satne nefungovali,vonku kosa a nikto si nevie predstavit ako rychlo sa oteplieva v hale kde skotaci 20tisicovy dav.Ventilacia nefachala,ludia kolabovali.Vonku stalo 3000 po zuby ozbrojenych policajtov,protidemonstracne jednotky,psy,lietal vrtulnik a doprava bola odklonena.Ked koncert skoncil vsetci boli mokry ako mysi.Ja osobne som marodil 2 tyzdne.A verim,ze zbytok fans bol asi tiez pekne mimo.A zaver?Nic tak uzasne nikdy predtym ani potom sa uz neudialo.Ostal mi na pamiatku listok za 150kcs.Kazdopadne tie spomienky by vydali na ovela viac,ale take skoro senilne spomienky uz moc netahaju.A to uz vobec nepisem o samotnom koncerte…


Dusan

 34    25. august 2005 o 08:30

to romik002: kľudne napíš ďalej… aj o samotnom koncerte a kľudne aj o pocitoch alebo ďalších zákulisných veciach. Pre mňa osobne je to veľmi zaujímavé. Dík


Romik

 35    2. september 2005 o 18:18

Tak aspon zopar riadkov.Na to,ze policajti slusne demonstrovali moc boli celkom v pohode.Teda aspon co ja viem…Boli sme si obzriet aj kamiony co priviezli aparaturu.Nejaky kamion meskal a prisiel na poslednu chvilu.Tak sme videli ako nieco okolo 14tej hodiny vykladaju.Hned na to sme sa postavili pred vchod a pekne si tam tych 6hodin odstali.Dodnes vidim vyraz tvare jednej krpatej holky,ktora by aj rada vypadla,ale nadalo sa.Nikam…Tak ked zacala lapat po dychu,trochu sme ju povytiahli a ona pekne drzala v lufte a bola rada,ze moze dychat…Pokr. nabuduce:-)


Tibet

 36    6. september 2005 o 13:16

...na ten koncert a vsetko co s tym suviselo nikdy nezabudnem… Mal som sice iba 15 rokov, ale dost na to, aby som si to vychutnal… Bolo to skvele…rad na to spominam…Myslim, ze to bol tak emocne silny zazitok, ze je tazke to s niecim porovnat (nepocitam narodenie syna)... No, mozno este osobne stretnutie s Douglasom P. z Death in June…


Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa