10 tém s Alanom Wilderom

10 tém s Alanom Wilderom

DM tributová kapela The Devout na svojich stránkach zverejnila rozhovor s Alanom Wilderom, ktorý pôvodne vznikol v septembri tohto roka. Kapele ďakujeme za odsúhlasenie zverejnenia prekladu.

Robiť rozhovor s hrdinom našej mladosti je niečo, čo vie vzbudiť obavy. Členovia cover kapely The Devout poznajú Alana ako človeka milého, zodpovedného, premýšľavého, ktorý sa rád smeje a stará o dôležité veci. Ale pod povrchom tohto priateľstva nemôžeme zabúdať na fakt, že sme v prítomnosti toho istého človeka, ktorý napísal manuál a knihu o všetkom, čomu sa sami venujeme. A to všetko pri riadení produkčných, hudobných a koncertných projektov najvyšších úrovní kvality.

Každý seriózny hudobník vie, že takéto štandardy nie je možné udržať pokiaľ pre to nežijete, nedýchate, čo je veľmi vyčerpávajúce. A na to vyčerpanie sa sústrediť nechcete, pretože Vás to nakoniec pohltí.

Je to desivé. A aby bol náš rozhovor ešte náročnejší, musíte prísť s užitočnými, zaujímavými, zrelými, relevantnými a rozumnými otázkami, ktoré doteraz položené neboli. Takže v snahe o vyváženosť, pokiaľ išlo o získanie niektorých historických informácií a osvetlenie Alanovej osobnosti, sme sa jednoducho spoľahli na niektoré z našich starších technických otázok, ako aj na niektoré z našich nedávnych interakcií so "Šéfom" (The Boss).

Dúfame, že sa Vám rozhovor bude páčiť.


Moderné hudobné nástroje

Alan, ďakujeme za poskytnutie tohto rozhovoru. Poznáme sa už nejaký čas, no posledné roky boli obzvlášť zaujímavé, keď si nám po tom, čo si sa dozvedel o budovaní nášho nového štúdia, poskytol informácie o bassových nástrahách a subwooferi. To výrazne ovplyvnilo presnosť nášho štúdia. Pozreli sme sa na niektoré Tvoje vybavenie, ak napr. VCS-3, legendárne MidiMoog a racky Obie, či Pultex EQ a Korg O1/w Pro 88 klávesy zakomponované do piána na turné Devotional. Všetko je to stále veľmi použiteľné. No iné veci, ako digitálne rekordéry, veľké hardwarové samplery, či veľkoformátové konzoly, sú dnes nahradené softvérom, pluginmi, kolosálnymi knižnicami a počítačmi s veľkými obrazovkami a masívnymi SSD diskami.

Otázka: Tvoj názor na moderné hudobné nástroje, pokiaľ ide o udržanie kreativity kapiel?


Alan: Snažím sa vychádzať z pohľadu, že všetky tie zariadenia sú vlastne nástroje, ktoré treba využívať inteligentne a v prospech toho, kto ich používa. Dobré nástroje prácu uľahčujú a v hudobnom kontexte by mali podnecovať fantáziu užívateľa.

Keď sa multitrackové nahrávanie rozšírilo zo 4 stôp na 8, neskôr na 24, priekopníci okamžite rozpoznali možnosti a vytvorili prelomové diela - nemusíme zachádzať ďaleko, stačí sa pozrieť na klasické albumy The Beatles s Georgem Martinom, z polovice 1960-tych rokov. Keď sa po prvýkrát objavili syntetizátory a elektronika (v 19860 a 190-tych rokoch) a začali sa vkrádať do modernej hudby, tí vynaliezavejší priekopníci ich okamžite prijali, skúmali, zatiaľčo väčšina sa im posmievala, že "to nie je skutočná hudba". Kraftwerk, Tangerine Dream, Can, Neu a podobní ako Walter (Wendy) Carlos, Delia Derbyshire v dielni BBC, Eno s Bowieho berlínskym obdobím atď. Mnohí sa posmievali, keď tieto vplyvy popularizovali John Foxx, Cabaret Voltaire, The Human League, Gary Numan, Depeche Mode a podobní. Daniel Miller bol samozrejme súčasťou tejto scény. Z akýchkoľvek dôvodov sa títo umelci jednoducho nebránili experimentovaniu s novými nástrojmi tej doby.

Keď sa scénu po prvýkrát prišiel digitálny sampling, opäť sa ozvali ľudia s uzavretou mysľou, ktorí považovali kopírovanie existujúcich zvukov za krádež - DJ-i, rapperi a hudobní "vykrádači" oslobodzovali celé časti starších nahrávok a menili zachytené úryvky na niečo "hrozné", ale hlavne na prelomové nové staré zvuky (alebo staré nové zvuky).

Vo všetkých prípadoch existujú aj zlé príklady používania technológie a potom samozrejme niektoré pozoruhodné inovácie od kreatívcov, ktorí chápu, o čom tie nástroje sú a uplatňujú pri ich používaní bystré ľudské nápady. "Nápady" sú kľúčovým výrazom. Na ovládanie tých nástrojov je potrebná konceptualizácia. Nikdy to nebude zrejmejšie, než v dnešnej dobe - v tomto trochu desivom, no neuveriteľne vzrušujúcom novom svete umelej inteligencie. Snažím sa umelú inteligenciu - v hudobnom kontexte - vnímať ako neuveriteľne mocný nástroj, ktorý môže byť využitý v užívateľov prospech, ak je využívaný kreatívnou mysľou a zvukovo - hudobnými znalosťami. Zjednodušene povedané, úloha hudobného producenta sa mení na úlohu "inštruktora", zatiaľ čo tú ťažkú prácu - viac, než kedykoľvek predtým - vykonáva technológia.

Samozrejme, umelá inteligencia vyvoláva aj znepokojenie, pokiaľ ide o jej implementáciu, ochranu hudobníkov a umelcov, ktorí tak môžu byť vykorisťovaní, zneužívaní, vykrádaní, či nespravodlivo manipulovaní. A tieto kontroly je samozrejme potrebné zaviesť v čo najväčšej miere. Autorské práva sú komplikované. Rock´n´roll a populárna hudba boli vždy o plagiátorstve, buďme úprimní ... to nie je úplne zlé ... to už je povaha vplyvu.

V Depeche Mode sme s Danielom Millerom, Garethom Jonesom a Floodom nikdy nevnímali nové nástroje s obavami, ale s nadšením a spoznávaním možností. Bol som ohromený potenciálom samplingu, keď sa objavil na scéne, a dodnes som. Vtedy sa to javilo ako kúzlo, zachytiť doslova čokoľvek, čo Vás napadlo, bez obmedzení, a premeniť to na hudbu. Bola to úľava od niekoľkoročnej snahy prinútiť nejaký syntetizátor, aby vyprodukoval zvuk, ktorý som mal v hlave, čo sa mi veľmi často nedarilo, pretože som nikdy v programovaní syntetizátorov nevynikal. Ale "počul" som, čo som chcel, mohol som to nájsť a samplovať. Ten proces ma oslobodil a bol neuveriteľne vzrušujúci.


Experimentovanie

Depeche Mode veľa experimentovali, samplovali ohňostroje, prehrávali celé skladby cez PA, využívali slučky nahrávok výťahových šácht...

Ak by ste mali k dispozícií moderné vybavenie a knižnice, znížil by sa tlak na nahrávanie, ako aj mix albumov, tým, že by sa menej experimentovalo? Ktoré z dnešných nástrojov, ak by boli vtedy dostupné, by si určite využil? A ktoré by si využil, ak by si sa pustil do niečoho priekopníckeho?

Alan: Ja dúfam, že nie, ale myslenie mimo rámca, keď sa situácia komplikuje, zvyčajne vedie k vytvoreniu niečoho úžasného. Ak máte dostatok fantázie, tak čím viac nástrojov máte k dispozícií, tým viac vás to podnecuje a vedie k bláznivým experimentom. Samozrejme, pokúšať sa takmer o všetko môže trvať veľmi dlho a bod zlomu, kedy sa objaví nuda, môže pôsobiť proti vám. Prekročíte vrchol dobrého nápadu a skončíte v slepej uličke! Uvediem príklad Daniela Millera, kedy sa snažil o najlepší zvuk elektronického bassového bubna, aký svet kedy počul. Počas nahrávania "Black Celebration" s tým v Berlíne zabil celé tri dni a nakoniec to znelo ako obyčajný klik. Museli sme mu dohovoriť :)

Povedané stručne, nestanovujem žiadne pravidlá, použil by som umelú inteligenciu, ako aj živé hranie, elektroniku, sampling, digitálne spracovanie, čokoľvek a všetko, čo by bolo vhodné pre nápad / piesne.


Spomienkové predmety a minulosť

Syntetizátory, ktoré Ti zostali a štúdiové vybavenie, boli starostlivo zabalené a uchované, spolu s Tvojou zbierkou CD a vinylov (nedávno rozpredaná), spomienkonovými predmetmi, programami turné, či historicky zaujímavými vecami ako master pásky, či dokonca aj melodika "Everything Counts". A pokiaľ sme sa mali možnosť presvedčiť, všetko vo vynikajúcom stave.

Existuje šanca, že toto vybavenie a iné rarity budú k dispozícií v ďalšej aukcií?

Alan: Je to trochu sugestívna otázka, keďže sme to rozoberali súkromne. Nedávnom som sa opäť sťahoval, čo so sebou prinieslo ďalšie (dobrovoľné) zbavenie sa majetku. Ako si povedal, nedávno som rozpredal celú zbierku CD a vinylov. Samozrejme som si všetko ponechal v digitálnej podobe. Pri balení krabíc som z podkrovia vyniesol všetko a opäť "znovuobjavil" množstvo zaujímavých vecí - staré multitrackové pásky, ktoré som považoval za stratené, samplové disky zo starých formátov, veľa drobností a suvenírov. Ak sa k tomu dopracujem, rád by som usporiadal druhú aukciu, aby som niektoré z tých vecí predal, no vyžaduje si to množstvo organizácie a katalogizácie. Ako som to povedal pri vinyloch, tieto veci si so sebou vziať nemôžete. A čím viac starnem, tým chcem mať okolo seba čo najmenej neporiadku. Tie najdôležitejšie spomienky mám buď uložené v hlave (pokiaľ mi bude mozog stále fungovať), prípadne v mojom laptope.

Mimochodom, v posledných rokoch ma fascinuje výskum predkov - potichúčky som sa stal závislým na detektívnych aspektoch tohto výskumu. Je to v podstate detektívna práca. Prostredníctvom pokusov a omylov som sa naučil, ako využívať vyhľadávacie algoritmy rôznych online zdrojov, aby som dosiahol čo najlepšie výsledky. Neustále ma udivuje, ako niekoľko starých záznamov môže spustiť dojímavé príbehy, tragické i povzbudivé, ľudí, ktorí nás už dávno opustili, ako môžu vyvolať nečakanú silnú emocionálnu reakciu. Skladanie presného obrazu minulosti prepojených životov mi akosi pripomína skladanie puzzle. Zistil som, že existujú paralely v procese, kedy musíte myslieť nekonvenčne, vyskúšať jeden, či dva nápady, aby ste našli to, čo hľadáte. Poznáte to, jedna vec vedie k druhej. Radosť z toho, že môžete byť členom rodiny, odhaliť jej neznámu históriu, je až prekvapujúco naplňujúce.

Mimochodom, ako mladšieho ma naša rodinná história vôbec nezaujímala, ale teraz, keď mám dávno po 60-tke a blížim sa k záveru života, ma hlboko fascinuje.


The Devout

Nedávno si sa veľmi pozitívne vyjadril o kapele The Devout. Máme špecifické techniky a zmeny, aby sme dosiahli zvukovú konzistenciu medzi rôznymi skladbami, ale aj koncertnými priestormi. Rovnako je však pre nás dôležitá produkcia, ktorá odhaľuje skladbu, takisto javiskové umenie, zvuková presnosť a samotné vystúpenie.

Alan: Myslím, že vaša kapela je pozoruhodná a odporúčam každému, aby si šiel pozrieť vaše vystúpenie. Som nesmierne ohromený tým, ako sa snažíte nielen replikovať, ale aj ctiť to, čo považujem za najkreatívnejšie obdobie Depeche Mode (patrí sa to povedať, nie? :) ), so zameraním na to, čo mnohí považujú za skutočne klasické obdobie kapely a zvukovo najinovatívnejšie. Viem, aké opatrenia v tomto smere robíte, aby ste boli v tejto oblasti čo najautentickejší, aby ste ľuďom dali presne to, po čom tak nostalgicky túžia.


Zábavná presnosť

Ako niekto, kto v tých temných, dunivých vystúpeniach, až po pulzujúce a vizuálne bohaté turné, s vysoko produkčnou hodnotou zohrával kľúčovú úlohu, čo považuješ za najdôležitejší prvok autentického a zábavného tribute koncertu?

Alan: No, myslím že je to súhrn všetkých častí bez toho, aby niečo zostalo nepovšimnuté. Vytvorenie úplne pohlcujúceho zážitku Depeche Mode, ktorý je na 100% zameraný na piesne, ktoré chce väčšina počuť, bez akejkoľvek zhovievavosti voči vlastným rozmarom. Myslím, že to je kľúčové.

Bez debaty, správne zvuky sú samozrejmosťou. V kombinácií s filmami a vizuálmi majú koncerty veľmi silný účinok a som si istý, že ľudí nadchnú. Mnohí si nemôžu dovoliť, prípadne nemôžu ani získať vstupenky na veľké turné, ktoré Depeche Mode v súčasnosti ponúkajú. Je pochopiteľné, že Dave a Martin dnes musia pokryť 45 rokov tvorby, takže nie každý bude mať možnosť počuť piesne, ktoré počuť chce. The Devout si toto veľmi dobre uvedomujú a zameriavajú sa na skutočné klasiky, do ktorých sa chce väčšina ponoriť.

Tak ľudia, choďte sa na nich pozrieť!!


Recoil... jeden nikdy nevie

Temnota, textúra a dynamika projektu Recoil je zdrojom záujmu hudobných producentov inšpirovaných Tvojou érou v Depeche Mode. Mal som to šťastie, že som sa mohol starať o zariadenia z Tvojo štúdia Thin Red Line. Po tom, čo Andy Mitchell z EMU Sampler Spares nedávno uviedol do prevádzky jeden prístroj, sme previedli multitracky z "Bloodline" a "Unsound Methods" do moderného DAW formátu.

Skladby obsahujú samostatné, starostlivo vytvorené perkusné vrstvy, sekvencie, textúry a vokály, vrátate pridaných vokálov Douglasa McCarthyho.

Otázka: Pri obnovení týchto originálnych nahrávok, neuvažoval si s PK o prepracovaní skladieb?

Alan: Ďalšia sugestívna otázka. Nič nesľubujem, ale uvažoval som o možnosti zremixovať niektoré staršie skladby alebo niečo prepracovať úplne iným spôsobom. Ale môžno sa nič z toho nakoniec nestane. Znalí ľudia vedia, že sme pred nedávnom remasterovali a znovu vydali tri albumy Recoil a chystáme znovuvydanie "Bloodline", možno aj starších prác. Mute o tom hovorí už dlho, ale stále to nie je definitívne naplánované.

Andy Mitchell je svojim spôsobom génius, nakoľko sa mu podarilo, ako si spomenul, oživiť jedno z mojich starých digitálnych multitrackových zariadení, Akai DR1200, a extrahovať dáta z master pások, ktoré som minulé leto našiel na povale. Bol medzi nimi aj album "Bloodline", niektoré časti "Unsound Methods" a jeden alebo dva ďalšie kúsky, ako aj originálna nahrávka Depeche Mode, "Death´s Door", ktorú som nahral u mňa doma, hoc už neviem presne kedy. Na páske sme dokonca našli jej demo podobu, ktorú, to som si istý, nikto nikdy nepočul.

V každom prípade, nečakajte žiadne re-edície nahrávok Recoil. Ale ... jeden nikdy nevie.


Death's Door

Medzi tými multitrack nahrávkami Recoil bol teda aj multitrack skladby "Death's Door", s vyseparovanými Martinovými harmóniami. Na páskach bola dokonca staršia multitracková verzia "Death´s Door" s doteraz nepočutými Martinovými vokálmi.

Čo si pamätáš z procesu, počas ktorého sa táto pieseň dostala z demo verzie do finálnej podoby pre soundtrack k filmu "Until The End Of The World"?

Alan: Spomínam si len na to, že nás režisér Wim Wenders požiadal, či by sme nemohli k jeho filmu prispieť exkluzívnou skladbou. Povedali nám, že na soundtracku sa podieľa aj niekoľko ďalších zaujímavých umelcov, napr. Nick Cave, a navrhli nám, aby sme nahrali niečo špeciálne. V tomto smere nemám najlepšiu pamäť, ale myslím si, že ostatní z kapely boli touto myšlienkou trochu zaskočení. Martin však zrejme musel povedať niečo v zmysle, "Mám jednu voľnú pieseň, no neviem, čo s ňou," alebo tak nejako. Tak som povedal, že skúsim dať doma niečo dohromady. Výsledok som prehral Martinovi, on k tej verzií nahral vokály alebo možno on najskôr nahral vokály a ja som k tomu vytvoril nejakú verziu. Naozaj si nepamätám, ako to presne bolo. Viem, že to bolo nahraté na 173 Walm Lane v Cricklewoode, kde som vtedy býval. Mal som tam 16-stopové zariadenie s niekoľkými samplami a syntetizátormi. Mám pocit, že som to celé zosekvencoval v Emulator 111, ale opäť, moja pamäť ma môže klamať. Viem, že som použil niektoré out-take samplery od nájomného hudobníka Nilsa Tuxena, ktorý nám nahral pedal steel gitaru na album "Violator". Je tam aj trochu "Twin Peaks" atmosféry Davida Lyncha. Odpočívaj v pokoji, David :(

<


"If You Want" a "Black Celebration"

Ten explozívny zlom po prvej slohe skladby "If You Want" ma vždy fascinoval. Nevedel som sa dočkať, kedy sa doň zahryznem, aj keď dekonštrukcia a rekonštrukcia trackov mi trvala večnosť a bol som prekvapený, keď som objavil veľmi tichú, základnú zvukovú linku syntetizátora, ktorá hrala tercie a kvinty hlavného riffu (ten hral Martin naživo na DX7). Je sotva počuteľná, ale ak ju vynecháte, riff sa rozpadne.

Ako často bola využívaná táto technika vyplňovania syntetizátorových prestávok? Napadajú Ťa v tomto smere ďalšie príklady?

Alan: Ak je to tá prestávka, ktorú mám na mysli, čiže zvonivý zvuk (+oneskorenie), tak to je syntetizovaný zvuk Synclaviera (DX7), pravdepodobne upravený Danielom Millerom a potom kombinovaný s orchestrálnym samplom v popredí, kvôli dynamike úderového prvku. Môžem sa mýliť, ale tipujem, že to bol sampel, ktorý sme prezývali "Carmina Burana" alebo "Carl Stab" (keďže to bolo samplované zo skladby "Carmina Burana" od Carla Staba). Vrátim sa k predchádzajúcej odpovedi. Keď sa objavila táto digitálna technológia, tak sme boli priam posadnutí "kombinovanými zvukmi" a synclavier umožňoval vrstviť syntetizované a samplované zvuky na seba. To bolo v rokoch 1983 / 1984 a v tom čase to bolo technologicky inovatívne. Robili sme to často pri tvorbe BD bicích, snarov, bassových partov, riffov, dosaďte si sem čo len chcete. A keď sme takto navrstvili 3-4 zvuky, všetko pre jeden hudobný part, mohli sme celú túto zmes znovu nasamplovať spolu s niektorými komplikovanými echami, ktoré boli poslané do iného štúdia a späť, buď pre uľahčenie mixovania alebo pre neskoršie použitie pri živom hraní. Komplikované? To si píšte! Ale práve preto zneli Depeche Mode tak jedinečne!

Existuje v tomto smere nespočetné množstvo príkladov, najmä z berlínskeho obdobia, od albumu "Construction Time Again" pod "Black Celebration". Myslím, že s Danielom a Garethom sme vtedy naozaj verili, že otvárame nové obzory.


Basildon

V nedávnom rozhovore pre BBC sa Deb Danahay a Barclay postavili do čela znovuoživenej iniciatívy, aby mestské zastupiteľstvo mesta Basildon ocenilo zásluhy Depeche Mode. Obzvlášť za to, koľko elektronickej hudby z tohto mesta pochádza.

Hoci ty osobne z Basildonu nepochádzaš, myslíš si, že by bolo dobré, keby mladí ľudia z tejto oblasti vedeli o hudobnom dedičstve mesta?

Alan: To by bolo skvelé, hoci osobne nemám k Basildonu nejako zvlášť blízko. Je to zvláštne miesto a trochu ma mätie, že sa s ním spája elektronická hudba. Ale možno je to len dystopický Ballardovský pocit, ktorý toto miesto vyvoláva, či inšpiruje pochmúrnu syntézu ("Underpass", "Burning Car"). Moje spomienky na zriedkavé návštevy tohto mesta sú nezvratne vryté do pamäti a úprimne povedané, bol som celkom rád, že som odtiaľ opäť odišiel. Avšak akékoľvek kultúrne odkazy na konkrétnu geografiu sú v skutočnosti celkom fascinujúce. Sheffield napríklad, zdá sa, má osobitné hudobné dedičstvo v oblasti elektronickej hudby – tiež som si nie celkom istý, prečo :)


Moderná produkcia

Pre magazín Side-line si svojho času napísal článok o "vojne hlasitosti" (the loudness war) a strate dynamiky, keďže giganti v hudobnom odvetví sa snažia, aby ich skladby vynikli nad konkurenciou. Niektoré školy produkcie dnes vyučujú produkciu naopak, čiže aby sa producenti najskôr oboznámili s procesom masteringu a dynamiku zakomponovali do nahrávok.

Akú radu by si dal dnešným producentom elektronickej hudby, aby produkovali nahrávky, ktoré si zachovajú svoj rytmus a dynamiku?

Alan: Nedávno som o tom premýšľal, či má tento článok dnes ešte nejaký význam. Bol napísaný v roku 2008, takže to bude pomaly už 20 rokov. Ako sa odvtedy zmenil tento priemysel? A ako k tomu pristupujú hudobníci a nahrávacie spoločnosti dnes v porovnaní s vtedajškom? Možno je dnes ešte viac cynizmu – už nie je veľa skutočných kapiel. Spotify a podobné služby prichádzajú a tlačia na umelcov, Brexit brzdí turné pre všetkých okrem elity. V skutočnosti sú turné (s enormnými cenami lístkov) spôsobom, ako sa umelci sústreďujú na zarábanie peňazí, keďže predaj nahrávok takmer zmizol. Umelci sa zachraňujú a predávajú svoje katalógy veľkým korporáciám, než príde umelá inteligencia a všetkých zničí. Je to tam vonku ťažké. Mal som veľké šťastie, že 1980-te roky, ako aj začiatok 1990-tych rokov boli vrcholom predaja nahrávok. Spomínam si hlavne s veľkou láskou na obdobie, keď som bol v Depeche Mode – najmä na turné po celom svete a obrovskú zábavu, ale aj na kreatívnejšie časy v štúdiu, o ktorých sme hovorili.

Pri rešpekte k moderným producentom, mnohí vedia, čo robia s dynamikou a priestorom, ale nepočujem, že by mnohí umelci naozaj posúvali hranice zvuku. Ale tak to bolo pravdepodobne vždy.


Killing Joke

Ako vieš, Reza sa počas svojho 15-ročného pôsobenia v Killing Joke veľmi zblížil s Gordiem Walkerom. Boli sme spolu niekde ako kapela, keď Rezovi zavolali, že Gordie je vážne chorý. Bol z toho veľmi rozrušený. Reza bol veľmi dojatý, keď si mu poslal správu, v ktorej si vyjadril smútok nad stratou jeho priateľa.
Tvoj najkrajšia spomienka na Gordieho?

Alan: Gordieho som osobne nepoznal. Vždy, keď som ho stretol, tak pôsobil ticho (stav po opici?), čo bolo v rozpore s divokou povesťou, ktorú Killing Joke mali. Prvýkrát sme sa s nimi stretli v Hansa štúdiách, kde v štúdiu 2 pokrstili ten krásny pult Neve tým, že ho v prvú noc, po ich nájazde do miestnych berlínskych barov, postriekali práškovým hasiacim prístrojom. Boli tam kvôli nahrávaniu albumu "Night Time", ktorý produkoval Chris Kimsey. Povedali, že chceli zlikvidovať všetky blbosti, ktoré cez ten pult nahrali! Ich produkcia sa musela na pár dní odložiť, kým Garethe Jones a asistenti z Hansa pult rozobrali a vyčistili. Gareth z toho rozhodne nadšený nebol.

V tom čase sme nahrávali na najvyššom poschodí, v štúdiu 4. Jaza a ostatných z kapely som stretol niekoľkokrát v bare štúdií. Jaz pôsobil desivo, ale zároveň podivne priateľsky. Maniak s tým upreným pohľadom. Každopádne, moja najsilnejšia spomienka (a môžem hovoriť aj za Daniela Millera) bola, keď som počul, ako Gordie nahrával svoje gitarové party ku skladbe "Love Like Blood" a ambientnej chodbe štúdia 2 cez niečo, čo znelo ako kopa gitarových zosilňovačov a PA, utopených v chóroch a oneskoreniach. Ten zvuk bol absolútne ohromný a trval asi hodinu, či dve. Neskôr v noci sa kapela, samozrejme neohlásene, zrazu dovalila do mixážnej miestnosti, práve keď sme starostlivo vyvažovali finálnu časť "Blasphemous Rumours", a povedali, "vypnite tú sračku, chceme vám pustiť TOTO!" Pustili surový mix tape backing tracku skladby "Love Like Blood". Len bicie, basu a gitary. Hlasitosť bola nastavená na 11 a Jaz ako malé nadšené decko kričal, "Je to najlepšia vec, akú sme kedy urobili!" (zrejme to tak naozaj bolo). Všetci sme boli ohromení, znelo to úplne úžasne, facka priamo do tváre. Jednoznačne hitová nahrávka. Je to skvelá spomienka. Odvtedy som sa s Jazom stretol niekoľkokrát, trochu spolupracoval aj s Nitzer Ebb - odpočívaj v pokoji Douglas :( Neskôr som stretol aj Youtha, ďalšieho charizmatického človeka.

The Devout by úprimne radi poďakovali Alanovi za jeho čas, postrehy a neoceniteľnú pomoc. Sme nesmierne vďační za jeho neochvejnú podporu.

zdroj: DepecheModeTribute.co.uk
Preložené a publikované so súhlasom autora.
Translated and published with the author's permission.

Názory Devotees (35)

Walking in Secret Garden

 1    6. október 2025 o 17:50

“...a bol som prekvapený, keď som objavil veľmi tichú, základnú zvukovú linku syntetizátora, ktorá hrala tercie a kvinty hlavného riffu (ten hral Martin naživo na DX7).”
K takýmto popisom by mali do rozhovor povinne vkladať zvukové ukážky konkretizujúce, o čom je reč. grin grin


Walking in Secret Garden

 2    6. október 2025 o 17:57

Môžem sa mýliť, ale tipujem, že to bol sampel, ktorý sme prezývali “Carmina Burana” alebo “Carl Stab” (keďže to bolo samplované zo skladby “Carmina Burana” od Carla Staba).

Toto som našiel, ale mám dojem, že to použili pre Never Let Me Down Again. No možno aj If You Want, to sa nevylučuje, alebo sa Alan pomýli.


Walking in Secret Garden

 3    6. október 2025 o 18:03

No našiel som použitie toho v People are People, aj Never Let Me Down Again.

Carl Orff, Maurice Handford, Sheila Armstrong, Brian Rayner Cook, Peter Hall, Hallé Choir, Hallé Orchestra, Boys Of Manchester Grammar School - Carmina Burana - Fortuna Imperatrix Mundi - O Fortuna: Chorus - 1982[footnotes 1]
A manipulated section of audio derived from a May 1982 performance of a movement of Carl Orff’s Carmina Burana by Hallé Choir and orchestra conducted by Maurice Handford is utilised as an orchestral hit sporadically throughout “People Are People”.


monocells

 4    6. október 2025 o 21:07

“Vypnite tú sračku!” grin grin grin

Ale vážne. Z článku je jasné, že Alan je okrem géniusa i veľmi inteligentný človek.
Jeho odpovede sú trefné, dôkladné a majú svoju hĺbku.

Ďakujem za článok.


Walking in Secret Garden

 5    6. október 2025 o 22:28

monocells
“ako malé nadšené decko kričal, “Je to najlepšia vec, akú sme kedy urobili!” (zrejme to tak naozaj bolo)”
teraz je otázka, či “zrejme to tak naozaj bolo” je myslené ako poklona, alebo skrytá irónia, že nič lepšie už nedokázali vytvoriť. ... grin dá sa to chápať aj tak, aj tak. grin

Ale najviac som sa aj tak smial na tom, ako píše o Danielovej trojdňovej snahe, ktorá skončila tak, že mu museli dohovoriť. :-D Ja sa znova smejem nahlas, keď o tom píšem. To píšem úplne vážne, že sa smejem nahlas. grin


Monghi

 6    7. október 2025 o 07:32

Z tohto rozhovoru, teda, hovorit tomu rozhovor je trochu prehnane, Alan dostal zrejme mailom otazky a na tie odoslal rozsiahle odpovede, jasne vyplyva, ze Alan s hudbou definitivne skoncil, a nie teraz, ale uz peknych par rokov dozadu ... je z neho taky typicky anglicky dochodca, pohoda, cajicek a uz sa bavkat s novou zalubou, hrabat sa v rodokmenoch ... to sa da vysledovat aj v tej sekcii Recoil, kedy napr. z tej skutocnosti, ze sa podarili obnovit stare master pasky, necitit ani stipku nadsenia a entuziazmu. Cize, aj tie chyry, co sli zaciatkom minuleho roka, ze sa nieco noveho v projekte Recoil chysta, bola len zle pochopena skutocnost, ze sa vlastne len zremastrovali stare albumy a znovu vydali. Ked sa urobi remaster “Bloodline”, to bude fakt az moc ... ale nejake “nove” veci tam cakat netreba a remastre su tak akurat pre fajnsmejkerov, beznemu fanusikovi taketo vydania nepridavaju ziadnu hodnotu, je jedno, o akeho umelca sa jedna. Tie piesne budu rovnake, ze budu mat spickovy zvuk? V pamati fanusika sa nic nezmeni, on si ju pospevovat inak nebude ...

A este sa da na tento “rozhovor” pozriet aj inak. Alan bol a stale je brutalny profik. Ale opantava ma coraz viac silnejsi pocit, ze on pre Depeche Mode nežil, on pre DM vzdy len pracoval. Aj na zaciatku to zobral ako pracu, ze ktoru dostal konecne “poriadne” zaplatene a tato praca ho isty cas dokonca aj bavila a naplnala ... prinasala stale vacsie peniaze, slava so sebou nahnala aj fanynky (a o Alanovi sa vedelo, ze si priazen fanyniek vedel uzit wink ), v studiu sa tiez vedel vyblaznit, lebo boli peniaze na nove hracky, na podiu to vedel vydrzat, vsak potom bola zurka a baby ... ale takyto zivot, pokial pre kapelu clovek nezije, pokial nie je s nou previazany na emocnej urovni, to cloveka nebude naplnat navzdy ... a preto prisiel ten “bod zlomu”, kedy nechut posilnilo aj nedostatocne uznanie zo strany spoluhracov a aj to turne pre SOFAD uz bolo na Alana az prilis, hoci to bol prave on, kto tlacil na pilu, aby sa este potiahlo aj to nestastne turne po USA ... ono, ked si zvyknuty na nejaky majetkovy a zivotny standard, potrebujes peniaze na jeho udrziavanie, pripadne zveladovanie ... a to turne vela penazi asi neprinieslo. Alan potom presedlal na Recoil v nadeji, ze to prinesie lepsie peniaze, ale ako tuna sam napisal, predaj nahravok neprinasa dnes uz ziadne peniaze ... takze s tym vsetkym sekol, samozrejme aj z inych dovodov, tantiemy z DM nahravok prinasaju stabilny prijem (zrejme), ako dochodca uz toho vela nepotrebuje, decka dorastaju, zivot bude postupne menej nakladny ... tak uz si len uzivat klud a pohodu ...

Jedinou skutocnou dusou DM je dnes Martin, kym zil Fletch, aj ten by pre kapelu polozil zivot ... Dave, ten je a bol vzdy len spevak, dnes skladatel, ale jeho to aj tak viac, po umeleckej stranke, taha inam ... DM je pre neho tiez len praca, ktora prinasa paradne peniaze ... bez neho DM fungovat samozrejme nebudu, ale myslim si, ze ak by Martin povedal, ze DM uz pusta k vode, tak do Davidovi bude jedno ...

Cize, osobne som rad, ze sa Alanovi tak dari, je spokojny, som mu vdacny za vsetko, co s DM a Recoil dokazal, ale dusou DM nikdy nebol ... to mi je tak trochu luto ... ale tak, on tu kapelu nezakladal, prisiel, nechal v nej kus zivota, odisiel a zanechal za sebou nieco nezamenitelne, nechal na tej dusi kapely obrovske tetovanie, ktore uz nikdy nezmizne, bude na to vzdy svojim sposobom hrdy, ale samotni DM su mu asi ukradnuti ...


imiafan

 7    7. október 2025 o 08:47

Monghi [#6]:
A este sa da na tento “rozhovor” pozriet aj inak. Alan bol a stale je brutalny profik. Ale opantava ma coraz viac silnejsi pocit, ze on pre Depeche Mode nežil, on pre DM vzdy len pracoval. Aj na zaciatku to zobral ako pracu, ze ktoru dostal konecne “poriadne” zaplatene a tato praca ho isty cas dokonca aj bavila a naplnala ... prinasala stale vacsie peniaze, slava so sebou nahnala aj fanynky (a o Alanovi sa vedelo, ze si priazen fanyniek vedel uzit ), v studiu sa tiez vedel vyblaznit, lebo boli peniaze na nove hracky,..

predstavy a domnienky - skratka sci-fi
Ostatni clenovia si minimalne takisto uzivali parties, drogy, alkohol, sex a ostatne cize peniaze.

Co to vlastne znamena u teba zit pre kapelu?


jozefst

 8    7. október 2025 o 08:59

Rozhovory s Alanom ako vždy veľmi dobré. Myslím, že ho štúdiová práca bavila. A DM po dvoch albumoch zarobené peniaze investovali do nových technológii a mašín, ako napríklad Emulator I, čo nebola lacná záležitosť a pomohlo im to definovať nový zvuk. U nich prišla zmena po dosť krátkom čase a bola to dosť radikálna zmena.


Monghi

 9    7. október 2025 o 09:01

@imiafan: jasne, ze su to len moje predstavy a domnienky ... a? jednoducho ja mam pocit, ze Martin je s kapelou absolutne stotozneny, je jej dusou, zavries oci, pocujes Depeche Mode a mas ho tam ... je cely cas na jej pozadi, urcuje jej smer, imidz (neplanovane, neprogramovo) ... nedokazal by tu kapelu opustit, ani v tych najhorsich casoch, bojuje za nu zubami nechtami, ide do “konfliktu”, ked sa ma smerovanie zrazu zmenit, nakolko sa s tou zmenou musi vyrovnat najskor sam v sebe a potom ist do kompromisu smile

A mozno to takto jednoducho nefunguje, mozno je kapela o “lietajucich dverach”, prides, odides smile


imiafan

 10    7. október 2025 o 09:28

ok tvoj pocit a sny ti neberiem. Je jasne, ze Martin je dusou podniku DM wink DM = Dave + Martin

Inak zaujimave, ze v originalnom clanku spominaju Emulator 111, o ktorom som nikdy nepocul.
Skor si myslim, ze maju na mysli Emulator III a niekto to nespravne prepisal na 111.


DM-80

 11    7. október 2025 o 14:14

@Monghi [#6]: Na 100 % s tebou musím súhlasiť v jednej veci, že Martin je skutočná duša DM. Povedzme si to na rovinu, ten chlapík je hlavnou hybnou silou DM, a to vo všetkých možných smeroch. V žiadnom prípade to samozrejme nemyslím tak, že ostatní nezanechali stopu. Tak ako píšeš, Andy srdciar, Alan profík “par excellence”, Dave človek bez ktorého by to samozrejme taktiež celé padlo, avšak Martin má ako sa hovorí ten X faktor. Tú dušu, ktorú dáva do tohto projektu už celé roky. Súhlasím.

Čo ma ale trochu mrzí je fakt, že ak sa hovorí o histórii DM, ak sa spomínajú ich úspechy, atď., málokedy sa spomína Vince, ktorý celý ten “stroj” DM rozhýbal ešte v absolútnych začiatkoch s Andym. Chápem, že bol súčasťou DM iba niečo vyše roka a že sa potom rozhodol pre iný spôsob tvorenia muziky v Erasure, avšak pre mňa sú jeho vplyv a práca, ktorú za ten krátky čas v DM vykonal, mimoriadne dôležitými faktormi toho, prečo sú dnes DM vlastne to čo sú. Koniec koncov, ďakujem zo srdca všetkým. smile


Walking in Secret Garden

 12    7. október 2025 o 14:41

Je v poriadku, Monghi, ak premýšľaš a vyslovuješ svoje názory, aj keď iní zase môžu premýšľať inak.
V jednej veci sa zamýšľam zase ja, teda v inom členovi, a odštartoval si to ty, naznačil. Že či vlastne David v DM je súčasťou tvorenia hudby, ktorú má najradšej. Alebo tvorí ju už iba preto, že je súčasťou značky DM a už by nebolo vhodné nechať to tak.
Ak by mali v nejakom fiktívnom vesmíre teraz začať od nuly, skôr si viem predstaviť, že Martin (aj Alan) by šiel aspoň podobným smerom ako DM, ale nie David. Z tohto pohľadu sa dá súhlasiť, že srdce DM je Martin. A paradoxne, možno by ním bol spolu s ním aj nie príliš hudobný Andy, keby ešte žil.
A do istej miery to chápem tak, že spevák dosiahne určitú hranicu kvality, že mu je zrazu skupina tesná. Je to príbeh trochu ako Petr Muk a Oceán, Richard Müller a Banket a určite by sme ich našli viac aj vo svete. Zrazu chce ten spevák byť vnímaný nielen ako spevák nejakej, hoci aj geniálnej skupiny, ale ako samostatná legenda, ako nejaký Leonard Cohen a pod. A jasné, že David už teraz na to má, čo dokazuje aj množstvo bočákov a určite každá skupina je vďačná, ak taký spevák má s nimi záujem niečo naspievať. Zároveň sa takýto speváci stávajú spevákmi pre všetkých, akýmsi mainstreamom v dobrom slova zmysle, slávny sám o sebe. A vyžívajú sa v tom.
Oceán bol kult, ale v určitom zmysle pre určitú skupinu ľudí, Petr Muk sa stal legendou pre všetkých. S DM, hoci kedysi to bolo podobné, je to teraz už zložitejšie, lebo teraz už aj DM je legenda tak trochu pre všetkých, ale sólo spevák v tom môže ísť ešte ďalej…


tommy

 13    8. október 2025 o 19:46

Hm, kde začať a či vôbec ...? Ale jednu výnimku človek môže urobiť, hlavne, keď ide o Alana…
Myslím si, že problém konca skupiny Oceán bol v tom, že Petr Muk žiadal od zvyšných členov, hlavne od bratov Vozáryovcov, aby prispievali na tvorbu, čo oni odmietli. Proste ho štvalo, že celé bremeno je na ňom a po čase sa mu prestal páčiť, že sa musel deliť rovnakým dielom. Peniaze menia charakter a Petr si to uvedomoval. Nakoniec, na to, aby prežil, musel ísť do estrádnej show… Nebol prvý, ani posledný...
Rovnaký “mušketiersky” problém nastal aj pri inej kultovej skupine - Nirvane. Kurt tesne pred koncom (možno rok a niečo) zmenil pravidlá hry a po novom to znamenalo, že on zinkasuje ako autor hudby a textov 75% a zvyšní členovia “len” 25% ... Krist a Dave boli vraj poriadne naštvaní, ale nakoniec sa cez to prehryzli… Boli vraj v časovej tiesni a hlavne mali tesne pred dohodnutým turné, takže, ak by ho zrušili, museli by platiť vysokú pokutu ... Biedu určite netrú, ani keby mali vyžiť len z Kurtových tantiémov… Dave je údajne tretím najbohatším bubeníkom v histórii. Lichotivé je, že nezaspal na vavrínoch, ale založil si vlastnú skupinu, ktorá je pomaly rovnako slávna ako tá, ktorá ho vystrelila… Paralela medzi ním a Alanom je tá, že on mal tiež pocit, že Nirvana nie jeho osud, že tam len prišiel ako “nájomný hudobník”, t.j. nestál pri zrode “poslednej hudobnej revolúcie”, ako monghi často pripomína, a ak by Kurt žil, tak by ho určite vyhodil… Vraj sa s touto myšlienkou pohrával dosť dlho v posledných mesiacoch pred tragickým koncom, ale otázkou je, či to fakt myslel vážne, pretože už mal dosť vysmažený mozog a de facto nenávidel všetkých vrátane svojej skupiny… Riešil dilemu, či sa nezapredali… 
Slávni Íri sa kedysi zaprisahali, že nikdy nezmenia rozdeľovací kľúč a Bono sám vo svojej autobiografii priznal, že ich to neraz zachránilo… Hlavne on trval na tom, aby to vždy bolo podľa vzorca, každý člen rovnaký diel bez ohľadu na to, kto čo vytvoril… Sám si bol vedomý, že veľa kreatívnych skupín skončilo pre “tento problém”... Inak povedané, každá nezávislá skupina pozná svoju cenu. Aj takí slávni a nezávislí R.E.M. kedysi /1988/ podpísali komerčne najvýhodnejšiu zmluvu a za 5 albumov mali zinkasovať min. 80 miliónov od hudobného giganta Warner Bros.
A čo som chcel vlastne týmto v súvislosti s DM povedať?
 


tommy

 14    8. október 2025 o 20:09

časť druhá: DM sú v čomsi veľmi čudní... Pred časom som čítal rozhovor s producentom Jamesom Fordom a priznal, že ako producent ľutuje jednu, resp. dve veci a to, že produkoval jeden album umelcovi, ktorý nie je jeho šálka kávy , ale vraj mu to zaplatilo dom, v ktorom býva a najťažšie to mal pri produkcii albumu SPIRIT…  Vraj to nebola žiadna radosť z vytvárania hudby, ale skôr veľká manželská poradňa… Ale fanúšikovia DM to dobre vedia. Hlavná vec, že Andy mal posledných 25 rokov vyjadrenia, že atmosféra v skupine nikdy nebola lepšia… Ale to sa už opakujem.
Martin mal po odchode Alana vytvoriť z DM superskupinu, mal si na každý nový album prizývať nových hostí a tak sa posúvať... Lenže on sám je obeťou svojich nezmyselných pravidiel ... Aby nakoniec ustúpil Davidovým skladateľským chúťkam… Ja nebudem hodnotiť jeho počiny, ale myslím si svoje, tak ako si myslím, že aj Martin na niektoré albumy nedáva najlepšie kúsky…
Keď človek číta, ako Dave prvých 10 rokov nemal radosť zo spievania v skupine, až SOFAD mu otvoril oči, tak nevie, čo si má myslieť...
Alan, ktorý bol frustrovaný zo svojej pozície… Podobne ako taký Laco Lučenič v Mekyho skupine… Andy, ktorý de facto nikdy nemal byť v skupine… Čo mu bránilo hneď byť manažérom skupiny. Koľko slávnych skupín to urobilo… Manažér má byť najväčším fanúšikom skupiny, jedine vtedy sa vedia všetci posúvať tým správnym smerom…
Občas mám pocit, že by DM potrebovali ešte jednu inkarnáciu, aby veci robili lepšie… Ale to už našťastie nie je môj problém… Som rád, že som tento kruh uzavrel a nič neľutujem… Ale z môjho pohľadu toho premárnili príliš veľa, pretože boli zviazaní hlúpymi obmedzeniami…
PS: Alan mi je svojim aktuálnym hobby sympatický... Už roky sa pohrávam s podobnou myšlienkou… Len sa mi do duše vryla jedna veta, ktorú mi raz povedala blízka osoba: Aby si z výsledku nebol sklamaný. A ja som si tak v duchu povedal: Môžem byť ešte viac?


tommy

 15    10. október 2025 o 14:54

časť tretia: Posledný rok som prepadol čitateľskej mánii v téme “hudobné životopisy” a akosi podvedome tam hľadám akési odpovede, spojenia a prepojenia aj na DM a neviem k čomu som dospel… Kde je “pes zakopaný”?
Mnohí umelci spomínajú dodávku a prvé (stratové) turné ako kľúčový moment existencie skupiny, kedy sa v ťažkých časoch formoval charakter skupiny, utužovali vzťahy, prekonávali krízy, ale hlavne sa plávalo na vlnách nadšenia, chuti pracovať, byť dušou i hudbou nezávislí a pod. Možno tu je depešácky problém ...
U2, R.E.M., Red Hot Chili Peppers, čiastočne NIRVANA, resp. Foo Fighters a iní velikáni nezávislej scény, ktorí sa úspechom prebojovali do prvej ligy, tí všetci si dostatočne uvedomili, že len ako gang (všetci za jedného, jeden za všetkých) môžu čeliť všetkým nástrahám . Veľké osobnosti s veľkými egami musia veľakrát zahodiť svoje ja, vzdať sa všetkého v prospech ostatných , krásne to povedal FLEA pri uvádzaní skupiny do siene Rock and Roll Hall of Fame v r. 2012… Proste dospeli a našli si k sebe (opätovne) cestu. Vzišli z toho silnejší... A DM? Neviem, skôr o tom pochybujem.

Tento rok je to 30 rokov čo Alan opustil skupinu, takže to už môžeme z pohľadu fanúšika zhodnotiť či to bol správny krok alebo nie… Ja natvrdo hovorím, že Alan opustil skupinu predčasne a zbytočne. Tak, ako som ho mal niekedy rád, dnes mi je jeho tvorba takmer cudzia… Takže svojim skonštatovaním musím (trošku nerád) súhlasiť s monghim. smile

PS: Ako (bývalý) fanúšik DM som pochopil, že netreba sa veľmi upínať na svoje idoly. Lebo koniec koncov, oni často krát idolmi ani nie sú. Nik z nás nie je dokonalý, či bezchybný.... Je stratou času premietať si do svojich idolov svoje predstavy, resp. brať ich hudbu príliš vážne. Nuž, ale čas sa už nedá vrátiť.


Monghi

 16    11. október 2025 o 09:26

vcera vecer som sledoval brilantny berlinsky koncert z Delta Machine Tour ... fakt som musel po case skonstatovat, ze je to natocene skvele!!! ... a za tym este festivalovy set z Lisabonu 2017, ten setlist bol vyskladany fakt podarene ... a napadlo ma, ze kto alebo co da tentokrat dohromady Davida s Martinom ... ani len netusime, ci a ako byvaju teraz v kontakte (naposledy boli spolu zrejme pri premiere “M”) ... ale doteraz to bol vzdy Fletch, ktory ich raz za cas oboch kontaktoval, sondoval, co chalani maju napisane, ci je chut dat nieco dohromady ... toto sa udialo este aj v prapociatkoch “memento mori” ... aj za ten album mozeme paradoxne vdacit Fletchovi, hoci jeho skutocna realizacia zacala az po jeho nahlom odchode z tohto sveta, ale stale stoji jeho duch na pozadi tohto vydareneho diela ... ale co bude teraz? To ma strasne zaujima a neviem najst ziadnu odpoved ... bude zaujimave sledovat, ci bude chut udrzat znacku Depeche Mode pri zivote a ako sa tie dve ega (Dave a Martin) dokazu prinutit sa same skontaktovat a pustit sa do pripadneho spolocneho projektu ... alebo to bude teraz vsetko na Kesslerovi? Je otazne, aky je jeho skutocny vztah k DM, ci len cisto financny alebo aspon trochu citovy ... na tom totiz sakra moc zalezi ...


Dusan

 17    11. október 2025 o 10:49

No ale toto hovorí o niečom viac ako len o pracovnom vztahu: Spomínam si hlavne s veľkou láskou na obdobie, keď som bol v Depeche Mode – najmä na turné po celom svete a obrovskú zábavu, ale aj na kreatívnejšie časy v štúdiu, o ktorých sme hovorili.


ViolateYou

 18    11. október 2025 o 12:12

Je vzdy velmi osviezujuce si citat Alanove inteligentne odpovede. Dakujem za preklad, Monghi.

Myslim, ze kapely ako take a ich clenov si mame tendenciu romantizovat (ja nie som vynimka). Spominate srdcia, duše, gangy. Srdcom a dusou DM bol a vzdy bude Martin (logicky) - pretoze zaklad DM su jeho melodie a texty, on ma k tym skladbam najsilnejsi citovy vztah. Ked si niecoho autor a nieco vytvaras, stava sa to tvojim dietatom a DNA DM tkvie v Martinovych skladbach - su to jeho deti, na ktore je patricne hrdy.
No kapela je viac nez skladby ako take. Su to ludia v tej kapele a kazdy v nej mal/ma svoj vyznam - spolu vytvaraju celok.  Ja si myslim, ze ak by to Alan bral iba ako pracu a nevidel v tom okrem penazi a bab presah, nezotrval by v kapele takmer 14 rokov. Myslim, ze Martina obdivoval za jeho talent a sam si uvedomoval, ze jeho majstrovstvo v studiu doda tym skladbam presne to, co potrebuju. On tie skladby/deti obliekal aby boli cool a nikdy by tak cool neboli ak by ich skutocne nemal rad a ak by pracu pre kapelu nebral vazne. Dokazal sa piplat s jednym zvukom hodiny - on makal a jeho ciny vzdy dokazovali, ze to s kapelou mysli vazne a ma ju rad. O tom ako zlyhavala casto krat komunikacia v studiu nemusime pisat, tym si prechadza kazda kapela a cim vacsia ta kapela je, tym je to narocnejsie nie len koli egam ale aj ohromnemu tlaku zvonka od vsetkych zainteresovanych stran.
Depeche mode ze neboli gang? O co vacsi gang bola Nirvana ci R.E.M. ci The Cure? To je smiesne smile tak ci tak, DM samych seba v rozohovoch za “gang” pasovali, myslim ze to spominal Dave. No to je uplne nepodstatne, ci boli, neboli gang alebo kto presne je srdce, kto dusa, ci mozog alebo do akej miery. Ak by neboli oni styria, nikdy by DM neboli tym co DM predstavuju - v tych uzasnych skladbach je odtlacok kazdeho z nich.


ViolateYou

 19    11. október 2025 o 12:18

a zabudol som na Vinca!! Vince zohral mimoriadnu ulohu a neuveritelne inspiroval Martina - aj vdaka nemu su DM, tym ci su v podsate. (prepac Vince!):)


tommy

 20    11. október 2025 o 16:53

Hm, kto vie, možno bol práve Vince tou čistou dušou DM a kľúčom ich neskoršej frustrácie a problematickej komunikácie v skupine. Nikdy sa cez to nepreniesli, čo si najviac odnášal práve Alan… A možno práve on, tým, že tlačil na pílu, aby sa stal plnoprávnym členom DM, spôsobil, že Martin bol voči nemu taký chladný... Asi sa zvyšní členovia DM báli ďalšieho odchodu, resp. zlyhania… Kto vie… Neviem, či by sa Dave a Andy ako umelci (bez Martina) uchytili…
V tejto súvislosti ma napáda , ako sa raz Vince vyjadril, že odišiel (aj preto), lebo sa mu nepáčilo ako Dave spieva… Na to sa akosi zabúda…

Re gang - Neviem, kto to z DM povedal, asi Martin, ale že problémy v skupine práve začali narastať potom, čo sa Dave počas Violation tour a nasl. “Devotional session” odpútal od skupiny a oni už neboli takým gangom, ako kedysi… Ak si aj s nim vyrazili, tak to hrozilo poriadnym konfliktom (viď známa situácia s povestným moto gangom Hells angels, ktorú Dave vyprovokoval)... A možno bolo chybou aj to, že Daniel M. si po “berlínskej trilógii” tiež povedal, že stačilo im robiť v štúdiu mediátora… Ale jeho postoj chápem, mal vo vydavateľstve aj iných umelcov… 

Tak som v noci uvažoval nad tým, že smutné je, že väčšinou iní umelci oslovili k DM k spolupráci ako opačne. AJ to o niečom vypovedá...

A možno nadišiel čas, aby Martin (ako správna depešácka duša) vydal pod značkou Depeche Mode album, za ktorým bude iba on a nikto iný a to tak po hudobnej, lyrickej ako aj vokálnej stránke. A bude to najlepší (rozlúčkový)
album DM v ich histórii… A následne pošle Davidovi krátku SMS: “Takto sa to robí  to psej matere”.


ViolateYou

 21    11. október 2025 o 22:06

Dave by sa bez Martina tak neuchytil, rovnako ako Martin bez Davea. Dave bol ten charizmaticky frontman s milou tvarou a velkou charizmou na podiu s nezamenitelnym hlasom. Uz jeho proto-demo-verzia mala ten esprit, ktory si rokmi vycibril.  To ako DM prerazili v podstatne takmer hned na zaciatku nebolo iba skladbami ale rovnakou mierou Daveovym hlasom, zjavom a vystupovanim (a stastim). Bol to v podstate alfa samec s talentom (technicky a rozsahom zas tak vynimocnym nie:)), uz ked vystupoval v karovanej kosielke a smiesnymi nohavicami po pupok.  Rozkriklo sa to rychlo. Ja si myslim, ze v paralelnom vesmire by si niekto Davida ukradol do svojej kapely (resp. do garaze rodicov, kde v ere punkovej revolucie bola okrem auta aj v kadzej druhej garazi aparatura, bicie, gitara a v lepsom pripade aj synťak) a ze on by mal celkovo vacsiu sancu posobit v hudobnom priemysle. Martin by skor skoncil ako senior bankar, ktory part time sklada gingle do reklam.
ad Vince. Vince je genius, ale gule mu chybali. Kedy presne vobec oznamil svoj odchod a kolko s tym otalal? A odist po prvom albume, vlastne este pred vydanim a nechat ich v srabe, no, nebol to typ do gangu.  Nepoznam osobne Vinca (ani nikoho z nich) samozrejme, no po DM sa placal od jedneho projektu k druhemu, ja by som tipol a su to (ako vsetko vyssie) iba dohady, ale spolupracovat s nim muselo byt narocne a bol tak trochu “trn v zadku”, ktory ale ma problem s komunikaciou. On a stvorclenna kapela asi neslo dohromady hned od zaciatku, na to je prilis velky individualista a genius, ktory chce robit veci iba po svojom. Byt v kapele vo dvojici - to je u neho maximum. Tu mi napada Fletch, ktory, mam taky dojem, sa nebal veci komunikovat v kapele priamo - a toto mozno nikto iny do takej miery nedokazal. Bol hovorca Martina, nemal problem zdisovat Alana ci Davea.
K tomu poslednemu odstavcu, Tomy, verim zartujes, to by nebol DM ale iba Martin Gore album.


ViolateYou

 22    11. október 2025 o 22:23

Tomy:

este ad gang: nepamatam si, kto to presne v tych rozhovoroch spominal, ale urcite bud Dave alebo Martin.

a k tomu Vincovi a jeho postoju k Daveovi.. to je vazne pravda ze sa mu nepacilo ako spieval? Ved ho v podstate objavil ked Dave spieval Heroes (ci to si iba myslel ze to spieval Dave? uz si to nepamatam).  Mne pride, ze sa mu pacil ako typ frontmana, to kazdopadne, s ktorym maju vacsiu sancu uspiet -  kedze nik z nich (Vince, Andy, Martin) by nim byt nemohli.

k spolupracam.. DM a spoluprace, to fakt nejde dohromady, nie je to ten typ projektu. To by musel byt viac organicky a multizanrovejsi projekt, kde si charakter tych skladieb ziada roznych spevakov ci pristupy.  V DM uz je DG a celkovo je to presne tak ako to ma byt.
Takze som rad, ze to dopadlo po Alanovom odchode tak ako to dopadlo. A keby Martin nedaval najlepsie kusky na album, tak to by som si pozrel jeho suflik s nevydanymi demami.


tommy

 23    12. október 2025 o 09:54

@ViolateYou: múdra argumentácia, to musím uznať ...
Asi sa mi už pletú dojmy a pojmy :( , mal by som sa riadiť múdrosťou : mlčať je zlato.


tommy

 24    12. október 2025 o 17:23

Celý deň som tak podvedome (a pri počúvaní rozhovorov s rôznymi umelcami) našiel to kľúčové slovo, pri ktorom mi docvaklo, ako sa mýlim a v čom tkvie sila tvojich (vašich) argumentov: IDENTITA. Dave a Martin = DM. Identita DM. Možno som bol roky na DM a Alana nahnevaný, lebo som si myslel, že Alan je neoddeliteľnou súčasťou tejto identity, ale mýlil som sa. Dôležité (pre mňa) je to, že som našiel ten kľúčový moment, aby som to vedel (pre seba) uzavrieť.


jozefst

 25    12. október 2025 o 19:29

Keď si to zoberiete, DM začínali so svojím popíkom ako také zapadnuté hviezdičky, hviezdili v ich dobe keď začínali Ultravox, OMD, Soft Cell, Visage. Kde sú tie hviezdy new romance dnes a kde sú vtedy zapadnutí Depeche mode. Depeche mode sa stali legendou, ktorá dokáže vypredať štadióny. A o niečom to svedčí. Kapela, ktorá sa nezľakla odchodu hlavného skladateľa po prvom albume, inak géniusa, veď DM dal svetu pop music dvoch skladateľských géniusov Vinca Clarka a Martina Goreho, jeden v dur druhý v mol. A kapela, ktorá druhým albumom prežila, a na treťom urobila svoju hudobnú revolúciu, keďže investovala do vtedy najmodernejších hudobných technológii a to samplerov a mala šťastie na vtedy nového člena Alana Wildera, pre ktorého bola práca s elektronikou a štúdiom koníčkom a popri tom myslím študovaného muzikanta, ktorý aspoň zahral prvú vetu beethovenovej sonáty mesačného svitu. A nebála sa ísť vo svojom štýle a meniť ho a preto sú dnes legendami a nie nejakou zabudnutou kapelou hrajúcou elektronickú hudbu. Ktorá zo slávnych elektronických a aj neskorších skupín dokáže vypredať štadión. Zostali už len Depeche mode. Kapela, ktorá bola vtedy v ústraní a dnes je legenda. Ultravox to už môžu zabaliť a napríklad Alphaville si tak zahrajú na nejakých mestských slávnostiach. Ostatné,čo sa týka Depeche mode, prešli si svojími krízami, odchodmi kľúčových členov, úmrtím jedného z nich, ale stále fungujú a to nie je len tak. A tvorili hudobnú históriu, tak ako ich idol David Bowie. The Beatles, David Bowie a Depeche mode patria k tým umelcom, ktorý mali hlavne v prvom rade skladateľský talent a nebáli sa zmien a preto sú legendami.


DM-80

 26    13. október 2025 o 08:47

Jozef, výborný postreh a ešte by som dodal, že tajomstvo úspechu, geniality a vzácnosti tejto kapely sa podľa mňa skrýva v tom, že si išli stále vlastnou cestou. Nikdy sa nesnažili o prienik do mainstreamu, nikdy nepočúvali tých, ktorí im tlačili do hláv ako by mali znieť a o čom by mali písať. Verili svojim metódam práce, svojmu vlastnému mindsetu. Áno, v kapele nastali rôzne spory a konflikty hlavne v 90. rokoch, avšak sú stále tu a to je niečo absolútne úžasné. Som hrdý, že som ich fanúšikom a vždy budem šíriť myšlienku a silu Depeche Mode hlavne pre mladých ľudí, ktorí o nich ešte vôbec nepočuli. Nie, nie je to fanatizmus, je to iba viera a oddanosť. smile


Monghi

 27    13. október 2025 o 09:54

a na DM je super aj to, ze ked vydaju album, tak k tomu ponuknu skutocne albumove turne, teda ze tam po cele turne tie nove skladby aj zneju, cize ziadne retro tour ... to Martinove, “pozerame sa iba dopredu”, ma cosi do seba ... hoci potom ostatna cast setlistu uz tvoria vacsinou notoricky zname skladby, to uz je akasi dan alebo ... ved o tom sme sa tu bavili uz x-krat ... jednoducho nie su ako The Rolling Stones, o ktorych som uz velakrat pocul trefnu pripomienku, ze novy album vydaju iba preto, aby bol dalsi dovod vyrazit na turne, pricom ten novy album vlastne nikoho nezaujima. U DM je to naopak, novy album je pre turne absolutne klucova vec ...


tommy

 28    13. október 2025 o 19:13

Hm, keď spomínaš turné, tak som rád, že objavujem pre mňa nové, viac-menej rockové skupiny. Žiadne želania, predsudky, napočúvaná celá diskografia. Taká čistá , nefalšovaná radosť zo živého hrania, spoznávania. A takto v lete som išiel ako garde na Queens of the Stone Age a spevák Josh Homme (pred časom sa objavil na pódiu s Davidom Gahanom) si počas koncertu prečítal dve želania fanúšikov, aby zahrali to, čo mali napísané na plagáte a on sa tak zamyslel a povedal, že aj keď to neplánovali a dávno tie veci nehrali, tak si majú fanúšikovia (asi podľa jasotu) vybrať jednu z nich, pretože on je na pódiu na to, aby spolu so skupinou plnili želania fanúšikov a tak zahrali jednu z nich namiesto nejakej inej plánovanej piesne, ktorú mali bežne v setliste. Prekvapením bolo, že po dohraní prvého želania nasledovala aj tá druhá pieseň na želanie, lebo nechcel sklamať ani toho druhého fanúšika (fanúšičku). Super. Škoda, že nezahral aj tú tretiu z plagátu, pretože tú si želala blízka osoba vedľa mňa stojaca… Ale nevadí. Údajne ju neskôr začali pravidelne hrávať.
Aktuálne sú na pokračujúcom turné, kde od základu zmenili setlist a hrajú práve také veci, ktoré neboli buď dlho zaradené, alebo vôbec + nové... Lebo sme tu pre Vás a hlavne vďaka Vám, milí fans. Nehľadiac na to, že štruktúra ich piesní je dosť náročná na živé hranie a de facto nehrajú žiadne umelé zvuky a aj katalóg práve nie je najmenší...  Nehovoriac o komornejšej atmosfére, muzikantov zrazu nahodených v tmavých oblekoch a pod. Proste variabilita zdobí kvalitného umelca.
Spomínal si Delta Machine tour - aj tam musel Anton prehovoriť skupinu, aby opätovne zaradila Goodbye, lebo konceptuálne sa mu tam lepšie hodilo, ako nejaká roky hrávaná odrhovačka… Zvláštne, nie?


Kubec

 29    15. október 2025 o 14:05

Mili priatelia DM! Som rad, ze diskusia tu este pokracuje, lebo by som sa rad zapojil, ale skor sa mi nedalo. Mal by som dve poznamky. Prva poznamka je moj osobny nazor a vztah k Alanovi Wilderovi, ktory je uz niekedy vnimany ako trochu “vybusna tema” (z pochopitelnych dovodov). Myslim si, ze prinos AW pre popularitu DM (ktora trva do dnesnych cias) bol absolutne klucovy. Prve dva albumy DM, na ktorych sa nepodielal, boli skvele (a podla mna je album A Broken Frame najlepsi album DM, ktory vznikol bez AW), ale domnievam sa, ze zvuk, ktory Alan priniesol na albumoch, na ktorych robil, je prave ten zvuk, ktory oslovil fanusikov tak, ze ostali fanusikmi DM doteraz. Ja osobne som po odchode AW z kapely jej fanusikom viac-menej najma kvoli hudbe, ktora vznikla za jeho posobenia (a mnohi z nas toto obdobie vnimaju ako zlate casy DM), teda povedal by som zo “zotrvacnosti” - kupujem si ich nove veci, sledujem dianie, ale ked si urobim statistiku, tak zistujem, ze pocuvam 95% ich tvorby z rokov 1981-1993 a zvysnych 10% venujem novsim veciam (najma Ultra, Spirit a Memento Mori). Nevravim, ze po roku 1993 neprodukuju DM kvalitnu hudbu, ale uz je to cele jednoducho niekde inde - a obavam sa, ze ak by to bolo od zaciatku len o tejto hudbe a AW by do kapely neprisiel, tak by tolko (skalnych) fanusikov skupina DM nikdy neoslovila a dnes by tu uz nebola. Inak povedane, vela tazia zo svojej slavy vybodovanej v rokoch 80-tych a na prelome 80tych a 90tych rokov. Aj to je samozrejme nevydane a obdivuhodne! - josefst (25) sa tu pekne dotkol rokov posobenia AW v kapele a vyzdvihol ich smerovanie od 3. albumu.

Moja druha poznamka a v podstate aj otazka (- ci by na nu niekto vedel reagovat?): je vseobecne zname, ze skladatelske ambicie mal aj David Gahan, ale dlhorocne sa mu nedarilo presadit svoje skladby na albumy DM. Az pri poslednych albumoch doslo k tomu, ze sa s Martinom Goreom dohodli na zaradeni niekolkych skladieb DG na tieto albumy (Before We Drown z posledneho albumu povazujem za najlepsiu skladbu tohto albumu). Pred par mesiacmi som si ale uvedomil, ze AW mal vysadu hned po oficialnom vstupe do kapely uverejnovat svoje skladby! Na studiovych albumoch to boli skladby Two Minute Warning, The Landscape Is Changing, If You Want. Okrem toho tu mame singove skladby Fools a In Your Memory a dalsie singlove skladby, na ktorych spolupracoval ako spolu-autor: The Great Outdoors, Work Hard, Black Day, Christmas Island. To nie je malo, v porovnani s tym, ze DG si za ten cas (myslim) ani neskrtol. Nikdy som nevidel ziadnu debatu, preco tomu tak bolo? DG v obdobi 80tych a 90tych rokov nemal ziadne skladatelske ambicie? Toto by bolo najjednoduchsie vysvetlenie; jeho solova draha sa zacala v roku 2003 albumom Paper Monsters. Ale ak je to takto, potom preco mal taky problem nejake skladby na albumy DM presadit, ked sa konecne neskor chcel prezentovat aj ako autor, zatial čo AW s tym v minulosti problem (zda sa) nemal!?). Alebo DG by ako skladatel predstavoval pre MG vaznu konkurenciu, kym nejake skladatelske “ulety” AW nemohli poziciu MG nijako ohrozit? Vie niekto reagovat?


Monghi

 30    15. október 2025 o 21:26

aktualne prekladam rozhovor zo studia, kedy kapela nahravala MFTM a Dave tam odpovedal prave na tuto otazku a bolo citit, ze skutocne nemal ziadne skladatelske ambicie. Podla mna tomu absolutne nevenoval pozornost. Tato zalezitost, podla mna, zacala prerazat do popredia po jeho 30-tke ... je to pre cloveka dost klucovy vek, kedy sa prvykrat obzrie skutocne za seba a snazi sa najst nieco, na co by mohol byt hrdy, ze toto a tamto dokazal. Co tam videl Dave?? Nic, bol len spevak ... a k tomu sa udiala dalsia podstatna vec .. Los Angeles a vstup do uplne inej hudobnej komunity, Dave sa stretol s inym typom umelcov, ako boli ti hitmajkeri z 1980-tych rokov, na ktorych narazal pri tych komercnych relaciach, kde vsetci isli na playback ... preto sa na nahravanie do Madridu dostavil uplne iny Dave, ktory najskor skusal posunut kapelu inym hudobnym smerom a textovo si este na nic netrufal, hoci umelec uz v nom rastol ... a pretavoval to vtedy do malovania obrazov. Prva textarska lastovicka sa objavila pri albume “Ultra”, ktoru Martin odmietol a mozeme sa len domnievat, ci nieco ponukol aj pre album “Exciter” ... ale posledny koncert turne a jeho slova pri rozlucke s publikom, kedy povedal nieco v zmysle, ze sa ide venovat niecomu inemu, dnes mozeme pochopit aj tak, ze Dave uz vedel, ze bez vlastnej tvorby to nepojde. A v istej chvili bol zrejme rozhodnuty aj DM poslat k vode ... ale to su vzdy take chvilkove zalezitosti ... a mozno to bolo uplne inak smile

A Alan o svojej tvorbe pre DM tiez neraz povedal, ze v istom momente pochopil, ze textarstvo nie je jeho silna stranka a viac sa sustredil na studiovu pracu, comu zodpoveda aj skokova zmena kvality studiovej prace pri albume MFTM, v porovnani s predoslym albumom (a nie, ze by berlinska trilogia nebola kvalitna) ...


Walking in Secret Garden

 31    16. október 2025 o 11:07

Kubec,

domnievam sa, že čo sa týka minulosti, že MG nemal problém so skladateľstvom AW, je odpoveď jednoduchá.
Predsa len ešte stále neboli absolútne svetová skupina so zabehnutými úlohami členov. Teda aspoň nie tak silne zabehnutými, aby to MG vnímal ako ohrozenie, ako zmenu ustáleného a osvedčeného poriadku. “Stavba” sa síce už stavala a dosť bolo postavené, ale stále sa ešte do nej ako tak mohlo zasahovať.


tommy

 32    16. október 2025 o 12:02

Hm, asi si väčšina fanúšikov (mňa asi vynímajúc) želá spoločný album DM, kde by polovičku albumu napísal Dave a tú druhú Martin… Z tohto pohľadu by bolo ideálne, keby vydali “double album”, kde by na tom prvom boli len Martinove piesne a na tom druhom len Davidove (poradie môže byť aj opačné kvôli zachovaniu DM alebo to kvalitnejšie na záver), každá z nich by obsahovala osem piesní po 5 min. , t.j. 40 min. x 2 = 80 min. Pokiaľ viem, tak aj max. dĺžka CD je 80 min. (700 MB). Takže ideálny čas. Mohli by ísť do tohto projektu, s tým, že ideálne by bolo, keby tam Alan urobil produkciu aspoň na jednej piesni pre každého autora… smile To by ešte v jeho veku zvládol, keďže sa už chystá odpočívať... Ale táto myšlienka bola len spestrením… Radšej by som zvolil takého TRENTA z NIN. Ten posledný soundtrack k tomu sci-fi filmu je vážne dobrý.

Byť kapelou, tak by som odteraz vydával veci čisto pod autorskou hlavičkou DM, t.j. nik zvonka by nevedel, ktorá pieseň je autorským dielom buď Martina alebo Davida. To by bolo fakt super. Verím tomu, že peniaze v ich veku nehrajú až takú úlohu, ale možno sa mýlim… Osobne by som k tomuto kroku pristúpil už oveľa skôr, t.j. odkedy Dave prispieva na DM, ale chápem Martina, že nechcel byť podpísaný pod také veci ako “i want it all”.

Otázkou je, kde sa stratila ona povestná nezávislosť skupiny, ktorá bola hodná nasledovania?

Na druhej strane je otázkou, čo je to autorský počin z pera Davida? Skôr mám pocit, že on niečo v hrubom načrtne, možno vokálna linka, melódia, resp. náznaky a ostatní z produkčného tímu robia zázraky… Doslova hľadajú pokiaľ nenájdu ten správny kľúč... Sám James Ford priznal, že by mal byť na viacerých piesňach minimálne uvedený ako spoluautor, ale jeho takého veci až tak neberú... Možno by mali. Mal by asi iné prachy.


jozefst

 33    16. október 2025 o 15:28

Ak sa nemýlim, tak na Mememnto mori prispelo v histórii DM najviac autorov. Inak, teraz mi bude hanba, ale vďaka Kubecovi som si uvedomil, že skladba Fools zo singla Love in itself je od Alana Wildera, myslel som si že je to martinová skladba a docela podarená. Takže ako vtedy čerstvý nováčik dostal priestor. Keď sa tu už spomínajú rôzne predstavy a želania, tak pridám možno takú sci-fi predstavu, že ďalšia zostava Depeche mode by bola David Gahan, Martin Gore, Vince Clarke a Alan WIlder. Mylsím, že silná štvorka.


Kubec

 34    16. október 2025 o 16:43

ad jozefst (33): Je to uzasna sci-fi predstava, ale obavam sa, ze v dnesnej komercnej dobe naozaj nerealizovatelna. Bola by to uplna bomba! Ale zase, ked mohli pozvat Alana a aon prisiel, na ten nejaky dobrocinny koncert a zahral tam Somebody, tiez to bolo velke prekvapenie. Obavam sa, ci tam uz nehra uholu aj lenivost (pozri basnicku otazku v prispevku tommy 32).

ad Walking in Secret Garden (31): Ma to logiku, co dedukujes!


DM-80

 35    17. október 2025 o 08:18

Ja si myslím, že je absolútne v poriadku, že Martin píše väčšinu albumu. Netvrdím, že Dave nenapísal dobré veci, no s Martinom to nejde porovnávať. Sám Dave sa raz vyjadril, že s Martinom sa nemôže porovnávať. Osobne ma nejak neberie predstava, že by Dave napísal polovicu albumu. Všetko je tak ako má byť a je to absolútne super.


Pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa