Zvuk “Memento Mori” turné (2024)

Zvuk “Memento Mori” turné (2024)

Depeche Mode sme zastihli počas ich opätovnej návštevy, v rámci aktuálneho "Memento Mori" turné, v Severnej Kalifornií. V tejto oblasti, v rámci tretej časti turné, odpálili šnúru v San Francisco Bay a v Los Angeles celú časť turné uzavreli.

Na pódium sa vrátia aj v roku 2024 a samotné turné ukončia v apríli. My sme sa o tomto turné porozprávali so štábom, ktorý poskytuje Davidovi Gahanovi a Martinovi Goremu kompletný audio servis.

U zvukárov v dave (FOH)

FOH inžinier Jamie Pollock, ktorý mixuje aktuálne turné Depeche Mode, neustále sledoval nastavenia P.A. a kalibráciu systému, čo je z hľadiska úspešnej zvukovej šou asi to najdôležitejšie. Dôležitosť vzťahu medzi inžiniermi FOH a systémovými inžiniermi preto nemožno podceňovať.

"Existuje mnoho spôsobom, ako pristupovať k ladeniu a ja som rád, keď sa P.A. systém kompletne ovláda z konzoly," povie Pollack. "Mám rád, keď sú vysokopriepustné filtre nastavené na kanáloch nízko, aby tak mixy odosielané do iných foriem médií zneli naplno. Tiež chcem mať možnosť zvýšiť určité frekvencie a mať tak pocit, že mám P.A. systém plne pod kontrolou."

Ak má Pollock možnosť výberu, vždy požaduje L-Acoustics, nakoľko zvuk ich produktov miluje a zistil, že K1 poskytuje najkonzistentnejšie pokrytie v celom poli. "Môžem na 300 stôp urobiť zmeny o 0.5 dB vo FIR filtry a jasne to počuť. Rovnako môžem filtre posunúť pri nízkej frekvencií (1dB) a túto zmenu cítiť. Takisto umožňuje koncovému užívateľovi skutočne prispôsobiť systém podľa vlastných potrieb," pokračuje Pollock.

"S Terencom Hulkesom, systémovým inžinierom, sme viedli prvé debaty o návrhu systému ešte pred začiatkom turné. Prešli sme si niekoľko návrhov od Soundvision pre prvé koncerty, posunul som mu svoje pripomienky, ale aj tak som chcel, aby tie posledné, každodenné rozhodnutia, robil vo finále on."

Toto je prvé turné, na ktorom Pollock spolupracoval s Hulkesom a ako povedal, Hulkes šiel do toho každý deň na 110%. "V poskytovaní dobre vyladeného systému bol absolútne skvelý, ako aj v pochopení toho, čo chcem z P.A. systému dostať. V našich výsledkoch sme veľmi konzistentní, verím jeho ušiam, ako aj rozhodnutiam, ktoré robí. Bez neho by táto šou nebola úspešná a som veľmi vďačný, že vo FOH je so mnou."

Mixpult Avid S6L 32D vybral Pollock na základe požiadaviek a potrieb vystúpení Depeche Mode. Tvrdí, že väčšina konzol na súčasnom trhu znie naozaj dobre, ale keď je na turné a sústredí sa na konkrétnu kapelu, tak práve Avid S6L funguje presne podľa jeho potrieb. "Dokážem túto konzolu ovládať konkrétnym spôsobom a dokážem z nej získať skutočne skvelý zvuk. Tiež sa mi páči, že mám k dispozícií rad zásobných kanálov, ktorý zvládne celý proces a takisto preferujem prechod na prvý rad pred zásuvným modulom," dodáva. "Páči sa mi, že sa všetky pluginy mapujú na kódovače, takže na úpravu parametrov nepotrebujem využívať monitor a myš. Spôsob, akým sa rozhranie Pro Tools prepája s S6L neposkytuje žiadne iné zariadenie na trhu. Ďalším dôvodom pre výber S6L je automatizácia a programovanie udalostí. Dokážem si vyrobiť niekoľko šikovných skratiek a nastavení, ktoré mi umožnia využívať konzolu ako nástroj. Je to pre mňa veľmi intuitívne."

Pokiaľ ide o pluginy, tak sa Pollock väčšinou pridŕža tých, ktoré sa mu z istých dôvodv páčia. "V podstate celý balík McDSP je nutnosť, pretože sa vyznačuje veľkou presnosťou. Najradšej mám asi dynamický ekvalizér AE600. Pokiaľ ide o tvarovanie zvuku a ovládanie, tak je to skutočné monštrum. K tým ďalším obľúbeným pluginom patria Soothe Live, Empirical Labs Arousor a Crane Song Phoenix II. Pokiaľ ide o efekty, tak zasa Sonnox Oxford Reverb, McDSP Futzbox a EC-300. Takisto používam nejaké pluginy od Avid, napr. Black Op Distortion, LoFi, Revibe a EP Tape Echo."

Pollockove racky a ich výbava sa zameriava na zbernicový procesing a efekty. Pre túto konverziu si vybral DirectOut Prodigy.MC, ktorý takisto spravuje primárnu a záložnú konzolu. "Prevodníky sú pre mňa súčasťou zvuku a je dôležité optimalizovať kalibráciu medzi analógovým a digitálnym signálom," pokračuje. "Moja stereo zbernica má Tube-Tech SMC-2B a Chandler Curve Bender zapojené do Neve Master Buss Converter. Tube Tech skutočne zaobľuje spodok mixu a ak je to potrebné, dokáže zjemnniť high-end. Curve Bender je môj obľúbený ekvalizér a pomáha mi tvarovať mix. Skutočne vie pekne podfarbiť zvuk a ja to iba zvýrazním. MBC je môj hlavný AD prevodník a veľmi sa mi páči, ako transformuje zvuk. Vo finálnej fáze mám veľmi rád sieťovú kontrolu."

Pre vokály používa Pollock Neve Shelford Channels a 5045 Primary Source Enhancers. V prípade gitár zasa Overstayer Modular Channel a GML 8900 Dynamic Range Controller. Pri slučkách a sekvenciách využíva Neve Master Buss Processor, ktorý väčšinou používa na ovládanie SFE, aby pridal šírku obrazu. "Pre akustické bicie používam API 2500+ a pre elektronické zasa UBK Fatso. Pre dvojicu bicích používam aj Chandler TG-1 Limiter. API je klasické a pre saturačný obvod rád volím UBK. Kompresor Dramatic Audio Obsidian je určený pre synťáky. Páči sa mi tá šírka, ktorú dokáže pridať. Takisto mám k dispozícií zopár efektov mimo konzoly: cez Bricasti M7 pridávam Davidovým vokálom hĺbku, echá riadim cez TC System 6000, Davidov harmonizér ladím cez Eventide H3000 D/SE a špeciálne efekty pridávam cez Eclipse."

Pollock má pre jednotlivé piesne množstvo vecí ako pre vokály, tak aj nástroje. "Mám zopár vecí, ktoré sa dajú použiť len pre jednu skladbu a myslím, že to udrží záujem publika počas celej šou. Veľa sa zabávam tým, aby veci zneli viac lo-fi alebo naopak hi-fi. Rád spracovávam zvuk bicích rôznymi spôsobmi, v závislosti od skladby. Katalóg Depeche Mode je skutočne rozsiahly a môže nastať okamih, kedy zapájam biely šum do série efektov, aby bicia slučka pôsobila viac ako bicí automat a potom zasa využívam viac paralélnych ciest na získanie väčšieho, drtivého zvuku bicích. Myslím, že živé vystúpenia by mali, v porovnaní so štúdiovými nahrávkami, znieť jedinečne a my sa musíme snažiť o to, aby mali tie skladby svoj vlastný zvuk. Bolo pre mňa dôležité skladbám porozumieť, rovnako vzťahu jednotlivých nástrojov, ale to zábavné na živom hraní spočíva práve v schopnosti hrať sa s týmito vecami a vytvárať niečo úplne nové."

Iný prístup k mikrofónom bicích

Bicman Christian Eigner má s Pollockom, v súvislosti s mikrofónmi, isté preferencie. Obaja totiž uprednostňujú mikrofóny Austrian Audio a bol to práce Eigner, ktorý požadoval štyri závesné mikrofóny nad veľkou bicou súpravou. "Navrhol som použitie zadných stropov, než sadu bežných priestorových mikrofónov, ktoré sa používajú v štúdiu," povie Pollack. "Predné mikrofóny sa používajú klasickým spôsobom. Tie zadné sa nevyužívajú vždy a ich výstupy posielam do Chandler TG-1, ktorý ich absolútne drví kompresiou. Myslím, že je dôležité začať s mikrofónmi v tej najlepšej možnej polohe a takto som s tým mohol experimentovať v štúdiu. Stropné mikrofóny sú umiestnené v rovnakej vzdialenosti od hlavného malého bubna, čím sa, podľa mňa, lepšie udržuje stereo obraz. Pri tých mohutnejších skladbách používam zadné mikrofóny, čo vo výslednom mixe dodáva parádnu dávku vzrušenia. Takisto používam MADI na transfer mojich efektov do monitorov, takže kapela to môže všetko počuť, čím sa udržuje ich pozornosť počas celého vystúpenia."

Pollock má vo svojom štúdiu množstvo analogového vybavenia, ktoré by mal som sebou rád na cestách, ale tvrdí, že sú väčšinou zastaralé a pre dodávateľa zvuku nevhodné. "Snažím sa vyberať novšie zariadenia, aby som mal istotu, že zostanú dlhšie nakalibrované, vďaka čomu sú na turné vhodnejšie. Volím zariadenia, ktoré mám aj v osobnom vlastníctve, aby som s nimi mohol pracovať, aj keď na cestách nie som. Stále som fanúšikom hybridného prístupu a tieto zariadenia mi umožňujú uchovať môj zvuk a poskytujú mi širokú škálu farebných možností."

Pollock dodáva, "myslím, že si ma kapela najala práve preto, že som do vystúpení vkladám vlastnú kreativitu." S kapelou strávil veľmi veľa času v štúdiu. "S bubeníkom (Christianom Eignerom) som strávil veľmi veľa času s nastavovaním rôznych efektov. Vyslovene ma nútil premýšľať mimo zabehnutých štandardov a všetko je prispôsobené dynamike piesní. Aj Martin Gore bol jednoducho úžasný a aj s ním sme veľmi zosynchronizovaní. Nie je to nič viac, než obyčajná radosť spolupracovať s týmito skvelými, talentovanými ľuďmi, navyše sa všetci neustále smejeme, vtipkujeme, čo udáva tón našej práci, ktorá je tým pádom veľmi pohodlná."

Podľa Pollocka idú všetci členovia štábu turné naplno a že mu bolo skutočným potešením byť súčasťou tímu, ako je tento. "Mike (Gibbard, inžinier monitoringu) a ja sme skutočne synchronizovaní, pokiaľ ide o celkový zvuk. On veľmi dobre rozumie tomu, čo sa deje s P.A., keď sa pripravuje priestor koncertu, a ja zasa veľmi dobre chápem, čo potrebuje kapela počuť, aby sa to pretavilo do priestoru. Pre nás a kapelu je to skutočne úžasný zážitok."

Systémový prístup

Systémový inžinier, Terence Hulkes, hovorím, že kľúčovým faktorom pri návrhu a ladení systému je konzistentnosť. "Od koncertu ku koncertu, každý deň sa potrebujeme ocitnúť prakticky v tom istom prostredí, aby bol mix transportovaný do systému podľa očakávania. Máme teda stanovený postup, ktorý nasledujeme a ktorý dobre funguje, prináša dobré výsledky, čo znamená, že počas samotného koncertu zvyčajne potrebujeme urobiť len drobné úpravy, aby sme tak kompenzovali zmeny v atmosferických podmienkach, prípadne vykonali nejaké širšie úpravy v detailoch."

Vstupné meranie P.A. systému sa vykonáva pomocou sady meraní L-Acoustics M1 v P1 procesore. "Po zaznamenaní všetkých záberov polohy je možné nastavenie ekvalizéru porovnať s uloženými stopami a tým sa dostaneme do nejakého vhodného stavu ešte predtým, ako sa celý systém spustí." Následne sa Hulkes prechádza s tabletom po celom hladisku a robí drobné úpravy. "To sa vykonáva kvôli prípadným problémom s frekvenciami v tom ktorom priestore, prípadne v rozdieloch medzi jednotlivými sekciami, ktoré sa počas procesu merania ťažšie interpretujú. Takisto sa ubezpečujem, že azimut P.A. systému je nastavený správne a pokrytie je vo všetkých sektorom nastavené podľa očakávania."

Hulkes od P.A. na turné očakáva, aby bolo jednak štandardnou súčasťou L-Acoustics arénového balíčka a aby v konfigurácií bolo veľmi podobné tomu, s čím pracoval v iných arénach na tomto turné. "Počet sektorov je navolený tak, aby umožnil konzistentné pokrytie v rôznych typoch priestorov na sedenie, čo v tomto priestore znamená 220 stupňový záber v troch podlažiach. Na našej zostave sa mi páči, že naše zosilňovače dvíhame pod strechu a sú káblovo prepojené. Tým pádom máme káble k reproduktorom kratšie, čím sa zasa zvyšuje odozva systému. Zároveň sa tak zmenšuje potrebný priestor pre vybavenie na podlahe, po stranách pódia, čo pomáha ostatným tímom, nakoľko podlahová plocha môže byť v niektorých arénach naozaj úzka."

Vo svete monitoringu

Inžinier monitoringu, Mike Gibbard, mixuje zvuk aktuálneho turné na Solid State Logic L550 Plus a tomuto pultu pripisuje zásluhy za to, že na zbernici má tie najlepšie znejúce predzosilňovače a summing. "Podľa môjho názoru sa nič tak nepribližuje k analógu, ako práve táto konzola," povie Gibbard. "Používam 128 vstupov vrátane FX returnov. Výstupy sú pre 44 monitorov, potom je tam ďalších 32 vstupov a výstupov na mojom UAD systéme cez fiber MADI."

Gibbardove efekty zahŕňajú dva UAD systémy bežiace na 96k a jeho go-to pre bicie sú 1176 SE s SPL Transient Dizajnérmi. "Pre Davida používam Manley VoxBox, jeden takisto používam na Martinovej gitarovej zbernici. Takisto používam zásuvný modul Oxide Tape od UAD pre sýtosť rôznych kanálov. Spätné väzby idú cez EMT 250 a Lexicon 224, ako aj cez SSL konzolu. V prípade oneskorení rád volím Korg SD 3000, pretože v sluchátkach udržuje čistý signál. Rovnako slušnú porciu nástrojov používam v konzole - subharmónie SubGen, G Bus kompresor a Dynamic EQ. Používam vstavané počítače / brány, nakoľko sú fakt skvelé. Veľa vecí s nimi automatizujem, vrátane nastavení ekvalizérov v rôznych skladbách." K ďalšiemu Gibbardovmu vybaveniu patria dva UAD Live Rack-y, tri Neve 5045 a Neve542, Shadow Hills Gama a API 550a."

Rola šéfa tímu

Šéf audio štábu, Alex Hore, začína svoj deň vykládkou a distribúciou všetkých audio zariadení a spolu s pódiovou techničkou, Megan Clement, sa vždy uistia, že všetko je rozdistribuované tam, kam treba.

Aktuálne turné zahŕňa tri kamióny určené na prevoz audio zariadení. "Jeden je určený výlučne pre reproduktory, konkrétne L-Acoustics K1, K2, KS28, Kara a A15. Druhý kamión vezie väčšinou všetku kabeláž, zosilňovače a zvyšné reproduktory. Práve tento kamión sa zvyčajne vykladá ako prvý, pretože najskôr potrebujeme zostaviť kompletnú energetickú infraštruktúru, zosilnenia, kabeláž, nosníky pre kabelové premostenia a pod. Počas montáže zosilňovačov sa rozmiestňujú a zapájajú jednotlivé reprobedne."

"Fungujeme na európskom štandarde, takže som sebou vezieme aj transformátory pre prevod 110 VAC, čo je štandard v USA, na 220 VAC, aby tak všetko fungovalo," dodáva Hore. "Tretí kamión vezie všetky zariadenia pre ovládanie, monitoring a zálohu. Takže po tom, čo sú prvé dva kamióny komplet vyložené, distribuujeme všetky spomenuté zariadenia po priestoroch haly. Väčšinou používame posuvné pódium, takže Megan nastavuje veci priamo na pódiu, na samom konci priestoru, keď už je toto postavené."

Po nastavení P.A. systému, nainštaluje Hore monitorovací systém na ľavej strane pódia. Takisto postavia bočné výplne - d&b KSL80 - takže to vedia prepojiť s P.A. "Po tom, čo je pódium na svojej pozícií, môžeme postupne všetko prepájať, čo nám zaberie aj niekoľko hodín, kým je kompletne inštalovaný monitorovací systém."

Hore poukáže na pomerne štandardné nastavenie týkajúce sa RF - 12 kanálov Shure PSM 1000 IEM používajú pre kapelu a štáb, šesť kanálov Shure využívajú pre ručné rádio mikrofóny. "Dave má na svojom mikrofóne Shure SM58 kapsulu, Martin na svojom zasa KSM9. Štyri kanály RF pre gitaru a bassu využívajú prijímač Shure AD4Q a vysielače QLXD1, ktoré obsluhuje Jez Webb, náš gitarový technik. Potom použijem Shure Wireless Workbench, ktorým skenujem a hľadám frekvencie pre všetky zariadenia."

Počas kontroly zapojenia testuje Hore všetky frekvencie a balíky, aby sa uistil, že nemá žiadne rušenie a všetko je čisté. "Máme pre kapelu k dispozícií záložné balíky a mikrofóny, ale platí to aj pre prípade mechanického zlyhania, či rádiové rušenia. Vždy musíte mať plán B, nie? Kapela v podstate zvukové skúšky nerobí, takže keď prídu na pódium, musíme mať všetko pripravené. A to so sebou prináša aj to, že venujeme zvýšenú pozornosť všetkému, čo sa na pódiu práve deje. Čiže počas koncertu som neustále po ruke Mikeovi Gibbardovi, ak by čokoľvek potreboval, ale to sa deje skutočne len zriedka. Počas vystúpenia sa tu a tam stane, že vstúpim na pódium, aby som postavil stojany s mikrofónmi na určené miesta, ale to v prípade konkrétnych skladieb, zvyšok sa riadi samo ... sme dobre namazaný stroj."

AUDIO CREW

Sound Company: Britannia Row Productions
FOH Engineer: Jamie Pollock
Systems Engineer: Terence Hulkes
Monitor Engineer: Mike Gibbard
Audio Crew Chief: Alex Hore
Stage Tech: Megan Clement
Tour Manager: Tim Lougee
Production Manager: Tony Gittins
Stage Manager: Toby Plant
Programmer: Kerry Hopwood
Drum Tech: Iain Robinson
Guitar Tech: Jez Webb
Keys Tech: Martin Roberts

FOH GEAR

Consoles: (2) Avid S6L 32D
In-Console Effects, Plug-ins: McDSP Everything Pack; Soothe Live; Empirical Labs Arouser; Crane Song Phoenix II; Sonnox Live Bundle
Conversion: Neve MBC A/D; DirectOut Technologies Prodigy.MC; (2) RME MADI Router, RME M32 DA
Outboard: Tube-Tech SMC-2B; Chandler Curve Bender; (2) Neve Shelford Channels; Neve 5045; Overstayer Modular Channel; GML 8900; Neve MBP; Chandler TG-1; API 2500+; UBK Fatso; Dramatic Audio Obsidian; (2) Neve 5211; Eventide H3000 D/SE; Eventide Eclipse; Bricasti M7; TC Electronic System 6000
Near-Fields: (2) L-Acoustics (2) X8, SB18, P1 Processor, LA4X
Misc: (2) Avid Pro Tools Ultimate Systems; TC Electronics Clarity M; Schoeps MSTC 74U, (2) Schoeps Cmc6 with MK4 capsules

MON GEAR

Monitor Console: SSL L550 Plus
Outboard: (2) UAD 2 Live Racks; Connectivity mio xl; (2) MGB’s; (3) Neve 5045; Radial 500 series power strip; Shadow Hills Gamma pre; Neve 542; API 550a
Vocal Mics: Shure SM58 and KSM9 capsules
IEM Hardware: (6) Shure PSM1000 transmitters, (20) P10R+ beltpacks
Wedges: (16) d&b audiotechnik M2s, (2) B6 Subs
Sidefills: (4) d&b KSL80 flown/side, (2) d&b SL G-Subs/side

P.A. GEAR

Main Hang: (16) L-Acoustics K1 + (4) K2
Side Hang: (12) L-Acoustics K1 + (8) K2
270 Hang: (16) L-Acoustics K2
Subs: (12) KS28 flown; (24) KS28 ground
Front Fills: (10) A15, (8) KARA II

Názory Devotees (21)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa