Význam popovej hudby
S Martinom Gorem o albume "Spirit", súčasnej popovej hudbe a samozrejme o Depeche Mode.
Martin, nedávno si sa stal po piaty krát otcom, gratulujem!
Ďakujem! Áno, pred trinástimi mesiacmi som sa stal otcom malého dievčatka a teraz znova. Bohužiaľ, už na druhý deň po jej narodení som musel odísť na promo turné.
Stal si sa otcom a vydal si s Depeche Mode nový album. Musíš byť šťastný muž, je tak?
No áno, nemôžem sa sťažovať. Život mi praje :)
Dalo by sa to použiť ako príklad pre dobrý vzťah medzi životom a umením. Lenže, nový album Depeche Mode znie všelijak, len nie šťastne. Skladby sú charakteristické krízami a pesimizmom. Ako teda súvisí "Spirit" s tvojim osobným životom?
Vždy sa o nás hovorí, že Depeche Mode sú pochmúrni a depresívni. Nové skladby ale odzrkadľujú moje obavy. Keď som začal pracovať na novom materiály, mal som dojem, že so svetom to ide z kopca.
Kedy to bolo?
Koncom roka 2015 a začiatkom 2016. V tom čase som nemohol ani predvídať Brexit, či dokonca zvolenie Donalda Trumpa. Síce vtedy už prebiehala kampaň, ale rozhodne som nepredpokladal, že vyhrá. Ale aj jeho kandidatúra posilnila moje zlé obavy z tohto sveta. "Spirit" ale nie je o Donaldovi Trumpovi, no o krízach, ktoré sú pre neho charakteristické. Verím tomu, že ľudstvo zišlo zo svojej cesty.
Máš pre to nejaké vysvetlenie?
Vcelku legitímna otázka - či mám pre to vysvetlenie? Neviem ...
Prvá skladba na albume "Spirit", "Going Backwards", je o civilizačnej regresii. Spoločnosť a technológie pritom napredujú rýchlejšie, ako kedykoľvek predtým.
Áno, a práve to je dôvod úpadku. Dlho som veril, že nové technológie by mohli svet dať dohromady, svet by tak mohol byť jednotný. Všetci sme boli plní entuziazmu v súvislosti s Arabskou jarou, kedy sa ľudia organizovali na sociálnych sieťach a bojovali za svoju slobodu. No potom šlo všetko zlým smerom. Zdá sa, že Stredný Východ je v rozklade.
Ale čo to má s novými technológiami?
Technológie sú iba jeden faktor. Ten ovplyvňuje našu citlivosť. Napr. ako vnímame vojny: keď vidíme fotografie z dronov, tak ich vieme ťažko odlíšiť od sekvencii z videohier. A ťažko si teda vieme predstaviť, že sú ľudia práve dronmi zabíjaní. Virtuálny svet sa stáva čoraz reálnejším, tým pádom sme otupení.
Môžu byť vďaka piesňam ľudia vnímavejší?
Snažím sa priviesť ľudí k uvažovaniu. Odjakživa sa vedú debaty, či sa dá hudbou niečo dosiahnuť a zmeniť tak svet. Možno môžete ovplyvniť aspoň zopár ľudí. A ak by sme piesňami nakoniec nič nedosiahli, aspoň sme sa pokúsili.
Vidíš, ako popová hviezda, svet "ostrejšie"? Nie si skôr tak trochu mimo realitu?
Novinári sa nás často pýtajú, prečo v našich skladbách rozoberáme sociálne problémy - sme predsa bohaté popové hviezdy. O čo ale ide? Aj my predsa žijeme v tomto svete. A ak najmocnejší muž jedná v rozpore s klimatickými zmenami, ovplyvní to ako mňa, tak aj moje deti. Ovplyvní to nás všetkých.
Má popová hudba tendenciu byť poučná?
Myslím, že áno. Pop je hlavne liberárny postoj a voľnomyšlienkárstvo.
To je zaujímavé, nakoľko súčasná popová hudba stráca svoje publikum, ktoré sa začína orientovať na folkovú hudbu, alebo mix popu a tradičných národných piesní, niečo ako nemecké šlágre.
Tie klasické nemecké hity poznám, ale o nejakom búme netuším. Nemôže to mať niečo spoločné s populizmom? Ten ma totiž desí. Neznášam túto kultúru ničenia vymedzovania hraníc. Začalo to Brexitom. Teraz sú to voľby vo Francúzsku, neskôr v Nemecku. Kto vie, či v roku 2018 bude existovať Európa, keďže populisti sú dnes všade.
Rátajú vôbec populisti s významom popovej kultúry?
V každom prípade, ja som zmätený: vždy sme si mysleli, že už nič horšie, ako Trumpova kampaň, byť nemôže, a zrazu nás Richard Spencer, aktivista White Supremacy, označí za kapelu krajnej pravice. Premýšľa ten človek? My predsa s krajnou pravicou nič spoločné nemáme.
David Bowie svojho času označil Adolfa Hitlera za popovú hviezdu. Bolo to rozumné prirovnanie?
Na tom ale niečo je. Išlo o kultovú záležitosť, ovplyvnil masy. To už sa dá porovnať.
Popové hviezdy boli spočiatku nekonvenčné, snažili sa vždy skúsenosťami prekračovať hranice. Dnes sa hviezdy ako Ed Sheeran a Adele prezentujú ako obyčajní ľudia, ktorí ľudí, ako sme ty a ja, nudia. Alebo, teda mňa nudia...
:) Viete, ja som prestal s pitím pred jedenástimi rokmi a som tomu skutočne rád. No neľutujem, že som viedol bujarý život. Na jednej strane to bola zábava, na strane druhej, ako rocková kapela sme museli prejsť skúškou ohňom.
Ako si mám predstaviť život s Depeche Mode?
Sme ako rodina, bratia.
Čiže sa s Davidom často hádate, ako bratia ...
No samozrejme, tu a tam sme mali konflikty. Sme spolu už 37 rokov, ja sám neverím, že je možno zotrvať spolu tak dlho bez rozdielov v názoroch. Na druhej strane, v najťažších časoch sme často vyprodukovali tie najlepšie veci.
Ako sa Vám teda spolu pracuje? Ako sa napr. rodil album "Spirit"?
Piesne zvyknem písať doma, v mojom štúdiu v Kalifornii. Dave zasa píše skladby s rôznymi hudobníkmi, napr. tentoraz s Petrom Gordenom, ktorý s nami hrá na turné, na klávesy, a s Christianom Eignerom, našim bubeníkom. Keď sme mali dostatok skladieb, tak sme sa zišli a začali premýšľať o novom producentovi. Chceli sme zmenu, niekoho, kto pred nás postaví pred výzvu. Voľba padla na Jamesa Forda, pretože sa nám páči takmer všetko, čo za posledné roky produkoval.
Aká bola vlastne jeho úloha?
Naše demo nahrávky premenil na niečo väčšie a lepšie. James Ford je skutočný hudobník, zvláda hru takmer na všetko: bicie, klávesy, gitara.
Dnes je teda album na trhu, pracujete na jeho live prezentácii?
Pokiaľ ide o pódiovú prezentáciu, tu už veľmi dlho spolupracujeme s holandským fotografom a filmovým režisérom Antonom Corbijnom. Aj tentoraz je zodpovedný za koncertné pódium. Natočil videá, ktoré budú prezentované na pódiových obrazovkách. Takisto s nami natočil asi 4 - 5 krátkych filmov. Uvidíme to však až na zvukových skúškach k prvému koncertu turné. To len dokazuje, ako veľmi Antonovi dôverujeme.
Martin, v hudobnom biznise sa pohybuješ už takmer 40 rokov. Čo sa za tie roky v tejto oblasti najviac zmenilo?
Lepšie sa spýtať, čo sa nezmenilo? Zmenilo sa úplne všetko :)
Chýba ti z toho niečo?
Hudobný priemysel bol kedysi väčší. My sme však na scéne už veľmi dlho a tak je naša fanúšikovská základňa dostatočne veľká. Stále predávame albumy. Celkom by ma ale zaujímalo, ako dokáže dnes začínajúca kapela zarobiť peniaze. To je možno aj dôvod, prečo je na scéne menej a menej zaujímavých kapiel.
Ohľadne skladby "No More (This Is The Last Time)", z albumu "Spirit", sa vedú špekulácie, že by sa mohla týkať práve Depeche Mode. Môžeš nám to objasniť?
:) Ale no tak, ľudia už celé roky tvrdia, že Depeche Mode končia ... nikdy neviete, čo sa stane. Nemôže Vám nič sľúbiť. Na druhej strane, prečo by sme sa mali vzdať kapely, keď sa všetko vyvíja tak skvele?
Názory Devotees (38)
bel canto
1 4. apríl 2017 o 10:16
Diky za preklad
A teraz ruku na srdce, kolkokrat ste poculi Spirit, ako ho vnimate po nejakom case a odstupe ?
Monghi
2 4. apríl 2017 o 10:40
pocitat to nebudem, ale hral mi dnes do usi cestou z domu do prace a to, co som napisal v recenzii, stale plati
A ked nezahraju “Scum” nazivo, az potom uvidite, ake to je, ked ma DM naseru! 
sam
3 4. apríl 2017 o 10:42
Já osobně už mnohokrát - podle mě je to skvělá deska, plná invence, líbila se mi celá už na první poslech. Pro mě je vrchol desky úsek mezi 3.-5. skladbou: Scum, You Move a Cover Me.
dvestotri
4 4. apríl 2017 o 11:42
Albumy po Ultra nepocuvam cele. Vzdy musim preskakovat. U Spirit je to naozaj extremne. Vlastne obcas si pustim Scum, Eternal a Fail. Ostatne ma naozaj moc nezaujali.
radoo
5 4. apríl 2017 o 16:23
obavam sa,ze maju nacvicene zo spirit len to,co sme poculi.
a preskakujem.
ViolateYou
6 4. apríl 2017 o 17:25
Pocul som ho asi 8 krat a aj ked sa pocuva vcelku fajn nic pri nom necitim som uneseny inou hudbou.
Ale Eternal a Going backwards, tie si pustim velmi rad
Hammersmith Odeon
7 4. apríl 2017 o 17:35
Podobne pocity ako ViolateYou - nic-moc necitim. A to som si ten album, myslim, ceeelkom napocuval. Produkcia DM 21.-ho storocia sa mi nejak zlieva. Neviem, ktora skladba je z ktorého albumu, vsetky mi zneju, akoby z jedneho DE-LUX edition albumu. SPIRIT ma vsak jedno plus oproti ostatnym - je bez tych usi trhajúcich skripavych zvukov. U mna osobne snad len Going Backwards.
kikinkadm
8 4. apríl 2017 o 17:49
urcite 30x a viac a stale ho pocuvam cely bavi ma nenudi je fajn som za neho dm vdacny
MODRY
9 4. apríl 2017 o 18:40
moje oblubene: so much love,scum,poorman,the revolution,poison heart,the worst crime,going backwards
ZATIAL U MNA OK.
Ogrik
10 4. apríl 2017 o 18:49
U mna dokonca nie je skladba, ktoru by som preskakoval. Album je vyborne poskladany a funguje ako celok. U predoslych albumov som vzdy preskakoval. Popravde, iba na CTA, Violator, Ultra, SOTU nic nepreskakujem. A teraz Spirit.
bel canto
11 4. apríl 2017 o 19:02
Ja som to pocul 3x a necitim najmensiu potrebu si to pustit opat.
Tak to citim ja, clovek, ktoremu v 1990 koloval DM v krvi a mal som ho plnu hlavu.
Ogrik
12 4. apríl 2017 o 19:08
Nuz asi to bude tym, ze uz nieje rok 1990…ludia sa menia a aj kapely starnu
Pre niekoho to uz nie je to prave. Ja teraz medzi nich nepatrim, aj ked pri minulom albume som ten pocit trochu mal. Tentoraz ma presvedcili.
Analogrunner
13 4. apríl 2017 o 20:56
@belcanto: skusal som si ho pustat pri praci aj len tak vonku a vzdy ma unudil. predvidatelne kompozicie, gahanov nekovovy hlas… kolega to tak pekne povedal, ked po tretej skladbe skipol cely album - “pekne hraju, ale dlho”.
DM-80
14 4. apríl 2017 o 21:35
Už pri prvom posluchu mi prišiel Spirit ako album hodný prívlastku “kvalitný”. Teraz po niekoľkých ďalších posluchoch mi príde ešte lepší. Zmenil som názor na skladby, ktoré sa mi na začiatku nepozdávali ako napr. Eternal, You move…každá jedna má niečo do seba. Spirit je podľa mňa skvelý celok a nebojím sa ho označiť ako najvydarenejší kúsok po roku 2000. Veľmi príjemne sa počúva, ide z toho fakt ten správny spirit. DM v roku 2017 je jednoducho dospelá vzorová kapela stále produkujúca hudbu, ktorá oslovuje ľudí a prináša im úžasné zážitky na koncertoch. Dave je po tom všetkom čo prežil a koľko už toho naspieval, stále v úžasnej forme. Najväčšie hity síce vychádzali v 80’s a 90’s, no teraz je v kapele správny spirit. Hádky pri nahrávaní proste vzniknú, to je normálne, netreba z toho robiť drámu. Najdôležitejšie je, že sa vykašlali na celý alkohol a drogy a že pôsobia teraz viac jednotnejšie.
bob3
15 4. apríl 2017 o 23:34
Spirit je současná, moderní deska plná obsahu, která nemá v žádném aspektu nic společného s minulostí kapely, je to špatně?
monocells
16 5. apríl 2017 o 01:43
... keď sa bude písať rok cca. 2030-2040 a niekto niekde spomenie DM a album Spirit, vybavia sa mi dve skladby “Going Backwards” a “Cover Me”. A asi aj WTR, keďže to bol pilotný singel…
Monghi
17 5. apríl 2017 o 06:52
@monocells: a to je celkom slusna vyhliadka, nemyslis?
Taketo konstatovanie by brala hocaka kapela ...
bel canto
18 5. apríl 2017 o 08:14
Analogrunner - mne sa clovece ani nechce hladat k tomu cesta.
Akoze po 10 opakovani to naskoci, normalne mi je to jedno.
Plus ked som pocul live verzie tych skladieb, sorac, je to neskutocne slabe.
Ak by DM zacali v 1997 a neexistovali by ich stare veci, tak by som mal optiku inu samozrejme.
Ale spôsob tvorby Spiritu mi pride ako snaha to zas niekam posunut co sa nepodarilo, je to klon SOTU.
A vobec nerozumiem preco sa boja retra, v com vidia problem.
Preco by nemohla prist vec s brutalnymi bicimi a´la 101 s basou ktora roztrha repraky a poriadne hrubym Gahanovym hlasom + nejaky ten uder na kovovu tyc.
Akoze by nam to vadilo ?
jozefst
19 5. apríl 2017 o 08:35
bel canto, dal si do pléna zaujímavú otázku. Tento článok čítam až teraz plus diskusiu k nemu. Osobne neviem, koľkokrát som počul Spirit, nerátam to, takže to nie je u mňa nejaká slabá záležitosť. Je to album kapely, ktorá má stále čo po hudobnej stránke povedať.
Tomasito
20 5. apríl 2017 o 09:07
@bel canto - osobne som s tym tiez velmi dlho bojoval a porovnaval, ale az pri tomto albume som si uvedomil, ze to robit nemozem. Stale som cakal na nieco co neprichadzalo a asi uz nikdy nepride…
Plny suhlas s Bob3:
“Spirit je současná, moderní deska plná obsahu, která nemá v žádném aspektu nic společného s minulostí kapely, je to špatně?”
Je to naozaj spatne?
Spirit sa snazim brat ako novy album, ktory urobila kapela, ktoru mam rad. Snazim sa odosobnit od minulosti. Priklad taky David Bowie - tiez kazda jeho nova doska bola ina a treba ho za to kamenovat…? (iba recnicka otazka).
Toto musime akceptovat aj pri DM - hoci musim troska suhlasit, ze niektore skladby (ci spev, motiv, melodia) sa podoba s albumom SOTU - ale opat otazka: je to zle…?
Ja davam Spirit kazdy den v praci ako podmaz pri praci za pocitacom - a velmi ma tento album upokojuje a uz ani nepreskakujem (Martinove skladby). Ocenujem na nom tu ucelenost a ano aj jeho miernu roztahanost - predsa to nie je album do spolocnosti ci nebodaj na party. Ani Michella Jareho si nepustite v spolocnosti…ci?
Pre mna to nie je Spirit top co DM vytvorili - ten vrchol uz maju asi za sebou - ale je to velmi dobra a kvalitna nahravka. Hawk, Zelam Pekny Den
Ogrik
21 5. apríl 2017 o 10:28
bel canto, retro? A co zaciatok Poorman? Koniec Cover me? Ale nedajboze by si sa namahal pocuvanim.
Monghi
22 5. apríl 2017 o 12:04
Spirit pre mna zacina tam, kde Ultra skoncil ... nic medzi nimi akoby ani neexistovalo
Ked pocujem v sluchatkach WTR a sustredim sa na gitarove party, mam pocit, ze pocuvam nieco, co patri prave na SOFAD album
Ja len dufam, ze sa DM samotni na tu politiku uz vykaslu, pretoze im z toho o chvilu hrabne ... myslim si, ze sami nechceli, aby sa media chytili prave tejto temy ... v dnesnej dobe je to sice reklama zadarmo, pretoze media na toto teraz pocuvaju, ale z dlhodobeho hladiska si skor myslim, ze by to az tak komentovat nemali. Hold ale, su vo veku, kedy uz im tieto temy aj nalezite patria. Som v tomto trochu nazorovo rozpolteny 
Ogrik
23 5. apríl 2017 o 12:08
Nie je to skor tym, ze s ich politickym nazorom tak celkom nesuhlasis?
Co je uplne v poriadku. Inak zase, smekam klobouk, Monghi, chrlis tie preklady, parada.
Monghi
24 5. apríl 2017 o 12:29
Ogrik: ci s ich nazorom suhlasim alebo nie, to pre mna nie je podstatne. Ja na zaklade politickeho nazoru ludi nesudim, mne je zmyslanie a konanie ludi ukradnute, do momentu, kedy tym niekoho neohrozuju. Skor mi vadi, ze sa toho media chytili absolutne vo velkom a oni, hoc sa zo zaciatku citelne zdrahali, na tu vlnu skocili vo velkom style ... neviem, ci sa to raz neobrati proti nim, aj zo strany fans. Zdrzanlivost, nie uplna, mohla byt na mieste ... ale tak, uvidime, ako sa to po tejto strane vyvinie
bel canto
25 5. apríl 2017 o 12:29
Ogrik sak to, nechce sa mi
2FF Project
26 5. apríl 2017 o 14:06
Suhlasim s Monghim, Spirit mi pride skor ako nadviazanie na Ultra a nie SOTU. Produkciu albumu vnimam velmi pozitivne. Je tam viac vzduchu ako pri Hillierovi. Niektore pasaze su v style EBM. Osobne ma nebavi TWC a No More.
Horsie je to u mna s politicky angazovanymi textami, ktore mi pri Martinovi nesedia a su podla mna trocha klise. Spievat o velkych korporaciach a pritom vydavat na Columbia mi pride zvlastne, alebo je to kritika vlastneho labelu?
Napisat skvely pop song, kt. je politicky angazovany sa darilo Lennonovi, naposledy to dokazal Sting s jeho Russians. Takze to vnimam ako jedine minus albumu.
Monghi
27 5. apríl 2017 o 14:20
@2FF Project: S tym vydavatelstvom Columbia si to vystihol!
sam
28 5. apríl 2017 o 14:38
K té političnosti: Když chci něco sdělit co nejvíc lidem - udělám koncert někde v garáži pro 10 lidí mě podobných, co si myslí to samé a shodneme se na tom, anebo klidně udělám desku u velké firmy a na koncertě to řeknu 15000 lidem? S tím už bojovali kdysi U2, pak vydali POP… Možná je problém v tom, že od Bona to lidi už chtějí slyšet (a jsou ochotní mu i naslouchat), od Gahana moc ne - soudím podle reakcí na koncertech…
Monghi
29 5. apríl 2017 o 15:18
@sam: esteze Gahan nema potrebu takej silnej angazovanosti (na podiu) ako Bono. Gahan toho moc nenakeca
Koniec koncov, som velmi zvedavy, ako to cele vypali, kam budu smerovat videoprojekcie, hlavne k novym skladbam ... mozno budeme po koncerte vnimat “Spirit” uplne inak, who knows? 
sam
30 5. apríl 2017 o 15:25
@Monghi: ok, chápu - chtěl jsem tím jenom říct, že nevidím žádný problém v tom, o čem ty písničky jsou - popravdě jsem čekal takhle rozdílné reakce, je to spíš líbí nebo nelíbí - možná i to je “znamení” dobrého alba…
bel canto
31 5. apríl 2017 o 16:09
Texty u mna vzdy hrali tretoradu ulohu.
Instrumentalnu zlozku a melodie povazujem za zaklad piesne.
Cocteau Twins pocuvam furt a o com su tie texty ... ?
Piesen moze byt kludne instrumentalna, texty a posolstva ... to nechavam na basnikov
Ogrik
32 5. apríl 2017 o 16:11
Budem sa opakovat, ale ochudobnujes sa nielen o niekolko levelov: nielen sa zbavujes zazitku z textu samotneho, ale aj spojenia hudby a textu.
somebody
33 5. apríl 2017 o 16:17
Texty na Spirite a na Construction Time again by bez problemov presli aj na festivale politickej piesne pred rokom 1989. Myslim ze by sa aj dobre umiestnili
Hammersmith Odeon
34 5. apríl 2017 o 20:21
@ bob3 (16): Bobe, nie, nie je to spatne, len niektorim z nas to “nereze”. Na druhej strane, maju zasa novych fanusikov, takze v priemere maju stale ten isty pocet fans
.
@ somebody (34): S tou politickou piesnou si ma celkom pobavil. Nedavno bezal na NOVE novy cesky (trosku aj cesko-slovensky) serial SVET POD HLAVOU. Bolo to take retro do r. 1982 a tam v jednej z casti bol takyto festival, kde vystupovali ako hlavne hviezdy skupina SLOKY. Ked si predstavim DM a SLOKY na takom festivale
2FF Project
35 6. apríl 2017 o 11:37
Predstava, ze skoro 60tnici buchaju na koncerte kladivami do zeleznych tyci mi pride trochu uchylna
Chapem, ak niekto ignoruje texty pri Vince Clarkovi, ktory to pouziva iba ako zvukomalebne dotvorenie hudby. Ale pri skladbach DM, myslim Martinovych skaldbach, je ten zazitok z hudby umocneny slovami.
2FF Project
36 6. apríl 2017 o 11:51
Uplne jednoduchy priklad vyznamu slov pri chapani hudby. Eternal. Vers “And when the black cloud rises
And the radiation pours ...” je zakonceny bicimi, ktore v tej skladbe nemaju co robit.
Su tam prave a len kvoli textu, pretoze zdoraznuju padajucu radiaciu. Takze hudba dotvara vyznam slov, a ak chce clovek rozumiet hudbe v celom kontexte mal by vnimat aj texty.
Tomasito
37 6. apríl 2017 o 15:59
PS: vidime sa v sobotu Nu Spirite?
jozefst
38 7. apríl 2017 o 06:18
2FF Project, s tou skladbou Eternal si to vystihol presne. Tie “bicie”, alebo lepšie povedané “noisové vlny” na konci veršov zvýrazňujú napätie a obraz niečoho ako katastrofa. To isté je pochmúrnosť skladby Island christmas a vystihuje presne to, čím sa skladba zaoberá. Život je preste nielen o svelých stránkach. Inak na Eternal sa mi páči to “noisové” zvýraznenie a skladba mi dáva spolu s textom tým pádom veĽký zmysel, aj keď to nie je “radio friendly-song” pre priemerné rádia do pohody, ktoré hrajú “iba hity” a o tom hudba je.