Všetko zrátané vo veľkých sumách (1985)

Všetko zrátané vo veľkých sumách (1985)

S Depeche Mode o ich prvej singlovej kompilácii, "The Singles 81-85"

DREAMING OF ME
Dave: "Mali sme vtedy 18, čí 19. Nebol to práve najvzrušujúcejší moment našich životov. Martin s Andym stále chodili do práce, po práce išli hneď do štúdia a kŕmili sa čínskym jedlom a podobne. Nebrali sme to nijak vážne, dokonca sme ani nemysleli na to, že by sme s tým prerazili v rebríčkoch, chceli sme jednoducho len niečo nahrať."
Andy: "Pamätáš si na Scamps?"
Dave: "No jasné, vzali sme tú čerstvú nahrávku do klubu s názvom Scamps, v Southende, kde ju pustili a našim kamošom sa to páčilo, čo bolo na tom úplne najlepšie."

NEW LIFE
Dave: "V tomto prípade sme išli do štúdia s úmyslom nahrať singel, s ktorým by sme prerazili. Hrali sme sa so sekvencermi a podobnými hračkami."
Martin: "Po prekvapivom úspechu singla "Dreaming Of Me" sme prišli na to, že nakoniec tá "hra" až taká zložitá nebola."
Dave: "Presne, mali sme pocit, že vo veľmi krátkom čase vydáme hneď niekoľko singlov."
Martin: "Všetci sme si zarobili asi po stovke s pocitom "no to ma podržte, sme vysmiati"."
Dave: "A po ďalšej stovke sme dostali od vydavateľa a nám to prišlo neuveriteľné, "Ten pako nám dal stovku za nič". A to si pamätám, ako sme s Vincem obchádzali všetky vydavateľstvá, pretože sa nás zopár ľudí snažilo získať."

No.1: Tak prečo ste sa neupísali niekomu inému, než Mute Records, ktorí sú vlastne stále malým nezávislým vydavateľstvom?
Dave: "Vtedy to bolo všetko trochu zmätočné, nedokázali sme riadne stráviť všetko, čo sa vtedy dialo. Neboli sme schopní niekomu veriť. Nebolo to niečo, čo sme chceli robiť po zbytok našich životov."
Martin: "S Mute to šlo všetko postupne, krok za krokom, a tak je tomu dodnes. Pôvodne sme mali zmluvu len na jeden singel, kdežto všetci ostatní s nami chceli podpísať zmluvu aj na deväť albumov. To sa nám zdalo príliš."
Dave: "Presne, tak dopredu sme nevideli. Myslím, že Vince bol proti tomu najviac, už vlastne vtedy začal po prvýkrát uvažovať, či v tom chce pokračovať."

No.1: Pamätáte sa ešte na prvé vystúpenie v Top Of The Pops?
Dave: "No samozrejme. Bol tam Gillan, The "Whicker Rap" - pamätám si na to veľmi dobre, dokonca lepšie, ako na vystúpenie, ktoré sa konalo na druhý deň."
Martin: "Aj dnes sme pri vystúpeniach nervózni, ale vtedy, keď sme tam boli po prvýkrát..."
Dave: "Hlavne sme boli veľmi mladí..."

JUST CAN´T GET ENOUGH
No.1: Patrili ste vtedy k Novoromantikom?
Dave: "Boli sme futuristi, vždy, pretože sme sa s takými ľuďmi stretávali. S ľuďmi, ktorí chceli byť individualistami. Novoromantici vyzerajú všetci rovnako, nech sú akokoľvek výstrední. Futuristi vychádzali z punkového hnutia. A tento smer sme v tom čase nasledovali."

No.1: Takisto ste boli označovaní za "chalanov z Basildonu". Bol život na predmestí ťažší?
Andy: "Boli sme strápení."
Martin: "To nebol nekritický obdiv, skôr hanlivé označenie."
Dave: "Urážali nás viac, než ostatných, ale to už tak býva, boli sme mladí. Žijem tam aj dnes, v pohode môžem chodiť von na nákupy a už je to ok. Človek si zvykne a naučí sa. Viete, že ak sa dostanete na nesprávne miesto, môžete tam dostať nakladačku, tak sa tým miestam radšej vyhnete. Basildon je fajn miesto."

SEE YOU
Martin: "Bol to prvý singel, ktorý som napísal, hoci som ho mal odložený už nejaký čas. Napísal som tú skladbu, keď som mal 17. Takže, keď od nás Vince odišiel, prišla mi vhodná pre singel - taký vhodný, komerčný."

No.1: No zároveň je to smutná skladba, tak ako mnohé tvoje zaľúbené piesne.
Dave: "To preto, že je veľmi osobná a to ju robí smutnou."

No.1: Ľudia ale pravdepodobne očakávali skôr ďalšiu tanečnú záležitosť.
Martin: "Myslím, že ľudí vždy, nie šokujeme, ale prekvapíme."
Dave: "Myslím, že v tom čase sme ich šokovali."
Martin: "No nikdy nenapredujeme v jednej, vytýčenej línii."

LEAVE IN SILENCE
No1: Prečo ste vlastne na obale singla nikdy nemali vašu fotografiu?
Andy: "Páči sa nám byť trochu neznámou kapelou. Chceme, aby si ľudia kupovali hudbu, nie imidž. Zoberte si prvý album Duran Duran, podľa mňa dnes musia ľutovať to, ako vtedy vyzerali. A možno nie..."
Dave: "Stavím sa, že áno. Ten obal albumu je fakt príšerný."

No.1: Tak potom, prečo sa vôbec objavujete vo videoklipoch?
Andy: "Videoklipy točíme len kvôli lepšiemu predaju nahrávok a pri nich sa musíte držať určitých pravidiel: Musíte sa tam objaviť."
Dave: "Pokúšame sa ich produkovať trochu ťažko pochopiteľné, nie také, ktoré sú vám hneď zrejmé."

No.1: Singel "Leave In Silence" bol pre ľudí skutočným šokom.
Martin: "Po singly "Meaning Of Love", ktorý na kompilácii nie je, sme premýšľali, že by to chcelo zopár zmien a mali by sme sa pokúsiť produkovať nahrávky, ktoré by síce boli hitmi, no nie tradičným spôsobom. Vydali sme teda niečo, s čím sme boli neskutočne spokojní a dúfali sme, že to ľudí osloví."
Dave: "Na singly sa podarí zachytiť atmosféru len veľmi zriedka, ale na tomto sa nám to podarilo. Celý album "A Broken Frame" je veľmi náladový, no zároveň trochu rozpoltený. "Leaven In Silence" však má v sebe všetko, melódiu, zvuk, náladu... všetko. Je jedna z mojich najobľúbenejších."

GET THE BALANCE RIGHT
No.1: Alan, toto bol prvý singel, kde si sa prezentoval ako oficiálny člen kapey. V čom sa prejavil ten rozdiel?
Alan: "Áno, bol to môj prvý singel, ale nemyslím si, že to prinieslo vôbec nejaký rozdiel. Možno som veci naopak zhoršil."
Martin: "No, je to náš najmenej obľúbený singel. Jeho nahrávanie, to bolo fakt peklo."
Andy: "Bojovali sme s množstvom problémov, to bolo akési medziobdobie medzi technickým vybavením a tým, čo sa vlastne nestalo."
Alan: "Veď som s Vami bol už viac ako rok, to nebolo mnou."
Dave: "Jasné, ale veď sme ti celkom dobre platili, Alan!"
Alan: "Dávali mi doslova almužnu."
Andy: "Ale mohol si cestovať po svete a mať nahrávky zdarma!"

EVERYTHING COUNTS
Martin: "Zvláštne, ale prešli sme od nášho najmenej obľúbeného singla k tomu najobľúbenejšiemu."
Andy: "Tak, ako pri tom predošlom, aj pri tomto singly sme experimentovali s rôznymi novými technológiami, ktoré boli dostupné. Dnes máme Emulatory a Synclaviery a chceli sme sa posunúť do novej zvukovej oblasti."

No.1: A bol to jeden z tých momentov, kedy ste sa s odstupom pozreli na vlastnú situáciu. Začali ste písať o peniazoch a biznise.
Martin: "Opäť musím uviesť, že proste nastal správny čas na zmenu a odklon od toho, o čom sme písali predtým."
Alan: "Takisto sme sa snažili zachytiť náš živý zvuk, v minulosti sme zneli na nahrávkach trochu amatérsky."
Dave: "Ešte raz, treba uznať, že ten singel má v sebe zachytenú brilantnú atmosféru."
Martin: "Inak, veľa ľuďom sa ten singel páčil, čo bolo fajn, pretože sme sa opäť pokúsili zísť z cesty a skúsiť veci trochu inak."

LOVE IN ITSELF
Dave: "Toto je taká "s-s-s-s" skladba. Má veľmi jemné vokály s množstvo slov s hláskou "s", čo znie dosť príšerne. Trochu som bol vďaka tomu faktu sklamaný, pretože to mohla byť inak brilantná skladba."
Andy: "Pri nahrávaní tejto skladby sme takisto zápasili s množstvom technických problémov, pretože práve kvôli tým jemným vokálaom, sme chceli dosiahnuť čistý zvuk bez rušivých efektov, z čoho sa nakoniec stala nočná mora. Ale napriek tomu je to jedna zo skladieb, ktorá naživo znela vždy dobre, myslím"

PEOPLE ARE PEOPLE
Alan: "Na to obdobie nahrávania si všetci spomíname ako na najvzrušujúcejšie časy. Odišli sme do Berlína a v štúdiu vládna skutočná dynamika. Boli sme si vedomí, že tá skladba má veľmi blízko k štýlu disco a nechceli sme, aby sa podobala na milión ostatných skladieb, ktoré boli vydané inými. Chceli sme, aby skladba mala tvrdý kovový zvuk a pritom mala dušu.
V Berlíne bola naozaj zábava a takisto sme sa bavili so všetkými tými Synclaviermi a podobne. Skvelé obdobie s dobrým výsledkom. A hoci sme si boli vedomí, že je to dobrá skladba, aj tak sme si s ňou spočiatku neboli istí."

No.1: V tom čase sa v Európe ohromne rozrástlo vaše publikum. Prečo tomu tak bolo?
Andy: "Myslím, že ono sa rozrastalo a stále rozrastá. Zakaždým, keď sme vyrazili do Európy, tak publikum bolo väčšia a takisto aj jeho odozva. No a pri tomto singly doslova explodovalo."
Dave: "Takisto to bol náš prvý americký hit, hoci tam bol vydaný o čosi neskôr, než v Európe. Od začiatku to bol jasný singel, ktorý oslovil množstvo ľudí."

No.1: V tom čase ste úplne prepadli koženej móde.
Andy: "Trochu viac sme sa začali zaoberať našim imidžom, ktorý už aj tak fungoval."
Dave: "Prešli sme obdobím, kedy sme sa pri skladbách ako "See You" obliekali do glanatných oblekov, čo bolo podľa mňa naše najhoršie obdobie. Ale, keď sme začínali s kapelou, tak sme sa obliekali aj do kožených vecí, čo ale viac pripomínalo gay štýl. To mali na svedomí naši kamaráti a vyzerali sme asi najlepšie. Postupne sa k tomu vraciame. Je to silný imidž. Nie je to imidž doslovne, ale vyzerá to dobre a aj tak by sme sa tak obliekali."
Alan: "Nie sme ten typ kapely, ktorá stavia obliekanie na prvé miesto..."
Andy: "No ale pomožeme si, keď vyzeráme tak skvele?"

MASTER & SERVANT
Dave: "Chceli sme spracovať trochu maniakálne pocity a myslím, že sa nám to podarilo. Je to veľmi silná skladba."
Andy: "Je tak trochu ovplyvnená "People Are People".
Dave: "Áno, ale po textovej stránke je úplne odlišná."

No.1: Tak poďme na ten text...
Martin: "Nie, už som to povedal asi miliónkrát... je o dominancii, všetkých druhoch dominancie."
Dave: "Ale táto nahrávka sa zaoberá tou sexuálnou, nie?"
Alan: "Nie, to nie, o sexe to rozhodne nie je. Martin?"
Dave: "Podľa mňa je. Veď to je z toho textu úplne zrejmé."
Martin: "Ako poviete."

BLASPHEMOUS RUMOURS
Andy: "Keď sme singel vydali v Amerike, myslili sme si, že nás čaká rovnaká vlna kritiky, ako v Európe, no nestalo sa tak. Dostali sme mnoho odkazov o tom, ako sa nahrávka ľuďom páči, kdežto v Európe to boli samé kritické a znevažujúce ohlasy."
Alan: "V Európe bol hlavne ten problém, že sa o tom otvorene nemohlo hovoriť."
Martin: "Ani "Master And Servant" nie je významovo skladba, ktorá by mohla nejako šokovať. Zámerom tých skladieb predsa nie je šokovať. Obe skladby majú pozitívny význam."
Dave: "Podľa mňa celý problém je v tom slove "rúhavé" v názve skladby, takže sa podľa toho hneď posudzuje celá nahráva, a pritom je to o hľadaní dôvodu zotrvania na tomto svete. Dokonca sme od kresťanských organizácii získali ohlasy, že plne chápu, čo sme skladbou chceli vyjadriť."
Andy: "Dokonca aj v jednom kresťanskom magazíne, ktorý som zvykol čítať, sa postavili na našu stranu."

SHAKE THE DISEASE
Dave: "Jedna z tých, o ktorých si myslím, že sú to skvelé skladby, aj keď sme v štúdiu do toho nedali všetko. Koncertovali sme a zároveň sme sa pokúšali nahrávať. Je to vlastne prvý singel, kedy sme sa mixáže ani nedotkli."
Andy: "Po návrate z Ameriky tu bolo množstvo vecí, ktoré sa nám nepáčili."
Dave: "Doslova som žobronil po mocnom refréne, no nestalo sa tak."
Alan: "Je to skvelá skladba. Mohol byť z nej veľký hit, darilo sa jej predsa všade. Je to ten typ skladby, ktorú si potrebujete vypočuť viackrát."

IT´S A CALLED A HEART
Dave: "Naša posledná. Zistil som, že sa zo singlov veľmi neteším, opak nastane až po určitej dobe po vydaní. S vydaním singla totiž súvisí množstvo iných vecí, ktoré treba brať do úvahy."

No.1: A prečo teda singlová kompilácia?
Dave: "Končí jedna naša perióda. Na ďalšom albume potrebujeme reštartnúť a táto kompilácia nám dodá entuziazmus."

zdroj: No.1 (UK), 19.10.1986, dmtvarchives.com

After Party, Roxy, Praha

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa