Uvidíte, budete prekvapení ...
Zvykli sme si, že pred turné kapela ohlasuje možnosť oprášiť málo hrané, či dávno zabudnuté skladby. Realita však nakoniec býva iná. Nateraz však Dave, v rozhovore pre Paris Match, poskytol fanúšikom novú nádej.
Čo všetko sa zmenilo Fletchovým nečakaným úmrtím? Oznámenie tejto tragédie uvrhlo fanúšikov do zmätku s otázkou, či by mohla kapela naďalej existovať aj bez jedného z jej zakladajúcich členov.
Dave: "Túto otázku sme si položili takisto. Lenže s nahrávaním nového albumu sme už začali a po tom, čo sme si uvedomili, že Fletch už nie je medzi nami, tak sme mali pocit, že musíme pokračovať."
Strata Fletcha bola najväčším šokom hlavne pre Martina, keďže mali k sebe veľmi blízko. "Fletch bol Martinovou permanentnou oporou. Dokonca bol často jeho hovorcom, ale do kreatívneho procesu sa nezapájal už veľmi dlho".
Aký bude teda očakávaný album "Memento Mori"?
"Sme electro kapela. Album je už takmer dokončený, bude obsahovať 12 skladieb, z ktorých tri patria autorsky mne a bude vydaný v marci budúceho roka. S názvom prišiel Martin, asi mesiac pred Fletchovou smrťou. Pre Martina ten názov reprezentuje oslavu života, akési memento, že život je potrebné využiť naplno, kým tu ešte sme. Tento náš 15-ty album je vlastne o mojej spoločnej tvorbe s Martinom. Čistá interpretácia jeho skladieb by už pre mňa nebola zaujímavá. Jednoducho sa s ním o mojim nápadoch a návrhoch potrebujem rozprávať. Dokonca aj v prípade, keď dal jasne najavo, že chce stále zotrvať v pozícií autora väčšiny skladieb."
Prečo práve štadióny a nie arény? (povedzme si to na rovinu, Depeche Mode lepšie pôsobia v 20 000-ovej hale ako napr. parížska Bercy, než na štadióne, kde môžu spôsobiť sklamanie hlavne kvôli pódiu, ktoré sa môže v tom obrovskom priestore stratiť. Turné k albumu "Memento Mori" najskôr zavíta do arén Severnej Ameriky a 16.mája 2023 dorazí do Európy.)
"Album musíme dokončiť ešte pred začatím prípravných prác pre turné. Anton Corbijn už v tejto chvíli pracuje na návrhoch vizuálov, fotografií a videí. My do toho vstupujeme až po dokončení albumu, aby sme zistili ďalšie možnosti. Nové skladby musia fungovať s tými staršími. K dispozícií máme skladby, ktoré sme nehrali od 1980-tych rokov, napr. "The Sun And The Rainfall", ktorým by sme tentokrát mohli dať šancu."
Hoci je aktuálne ohlásených 42 vystúpení, už teraz sa povráva o druhej časti turné a termínoch pred rok 2024.
Posledná kapitola?
"Nie, práveže nová :) Hudba mi robí dobre a spolupráca s niekym iným je základom mojej spokojnosti. Viem veľmi dobre, aký deštruktívny môže byť úspech, v tomto smere mám naozaj šťastie, že tu stále som a stále z hudby žijem. Fungovanie ako duo je pre nás ďalší zaujímavý krok, posúva nás k objavovaniu iného spôsobu práce. Uvidíte, budete prekvapení ... "
Názory Devotees (27)
Dave & Mart
1 25. október 2022 o 19:33
Som si istý, že pod tým slovom “prekvapení” nemyslel Setlist, ale kto vie. V r. 2018/2019, keď som vytvoril album Ultra Spirits, inšpirovaný práve Global Spirit Tour, na setlist som zaradil práve zmieňovanú SUN AND RAINFALL a tak som si navrával, aký by to bol pre mňa sviatok, keby ju zahrajú naživo. Po WRONG je to môj 2. naj titul od DM.
Okrem Sun and Rainfall mi po mysli behajú tituly ako Blasphemous Rumours, Fly on the Windscreen, Nothing, Pleasure Little Treasure, Mercy in You či Death’s Door, ktoré by sa mohli dostať na pódium.
A keďže SOFAD bude oslavovať 30 rokov a CTA dokonca 40 rokov, niečo špeciálne by mohli z nich zahrať. Minulé turné tiež prekvapili skladbami z jubilantských albumov ako bol Useless či Things You Said.
In Your Memory
2 25. október 2022 o 22:19
Este po Global Spirit Tour som riesil setlist a dufal som, ze pridu s niecim specialnym, no neprisli. No a teraz Dave vypusti toto. Da sa to brat nadejne, len aby im stare veci neprestali pasovat k tym novym a nakoniec vsetky nadejne skladby zaniknu. Radsej sa nechajme prekvapit, ako ostat potom sklamani, ze nezahrali tu alebo onu skladbu.
Je tu mnozstvo prikladov: Na Devotional Tour mali pripravenu Something To Do, ktoru sice zahrali, ale iba raz, v Brusseli myslim. Taktiez myslim, ze bola pripravena Leave in Silence…
Pre Tour of the Universe mali udajne pripravenu Perfect, co je sice nova skladba a myslim, ze tiez Nothing. O Nothing dokonca Dave pri poslednom turne na otazku tmavej fanynky Liz zo Spirits In The Forest, ze ktora skladba z Music for the Masses je jeho oblubena opovedal, ze Nothing a ze znela dobre aj nazivo…
Pre Global Spirit Tour mali myslim pripravenu Mercy in You, ale mozno sa mylim, niekde som to ale zachytil, ak ma pamat neklame…
Nakoniec by mali ale hlavne vsetky nazivo zahrane rarity natacat, nie ze to dopadne ako s Master and Servant a Strangelove na TOTU, aj ked vieme, ake to bolo pre Davea utrpenie odspievat tieto skladby.
Postavim ale otazku trochu inac: Chceme vobec pocut skvosty ako: Blasphemous Rumours, Lie To Me, Nothing a co ja viem co este vsetko v podani Gordena a Eignera? No ja neviem, dost sa toho obavam. Tie skladby mali pevny rytmus a melodiu a prechody, protichodne melodie a vybrnkavacky su v tychto skladbach nepripustne.
Monghi
3 26. október 2022 o 07:44
stare skladby by mali prepracovat v ramci live studio sessions ... inak to podla mna na podiu uz fungovat nebude. “Stories Of Old” v ramci SOTU session, to bola nenormalna šupa a takto by som si vedel predstavit komplexnu nahravku s prerobenymi starymi vecami ... nazivo by mozno slapali veci ako spomenuta Nothing, Pleasure Little Treasure, Mercy In You urcite, zaver tej skladby ma strasne gule, hlavne na Devotional, toho sa neviem nikdy nabazit a prial by som si este celu minutu navyse

Plati jednoducha rovnica: aby Dave s Martinom dokazali stare skladby dnes na podiu odspievat, musia tym skladbam jednoducho verit, musia byt s nimi stotozneni a podavat ich presvedcivo. Inak to nema vyznam. Vsimnite si U2 alebo Cure. Nemaju ziaden problem zahrat nieco z prvych albumov a to prave preto, ze ich dokazu vzdy nanovo prezit, veria tomu tak, ako tomu verili v dobe vzniku tych skladieb. Toto DM v sebe nemaju a nikdy mat nebudu. Povinne jazdy starych skladieb beru rovnicou, boli to hity, treba ich hrat. Staci si ale vsimnut, ako hraju JCGE ... smeju sa pri tom v style “boze, to je blbost, ale vsak dobre, zahrame”, nie su pri tej skladbe autenticki a tak ta skladba aj vyznie. Disco a kazdy si hovori, ale vsak uz aj stacilo ... preto idu DM stale dopredu, nemaju velmi radi minulost, aj v tomto su ini, v porovnani s ostatnymi kapelami. A mozno je to tak aj dobre
ps: mnohi velebili Black Celebration, ked su zacali hrat na Exciter tour a aj neskor. Ale ruku na srdce, tak skladba nemala absolutne ziaden “drive”, v porovnani s albumovou verziou alebo na neskorsich trochu turne ... zasa taka “Fly On The Windscreen” funguje skvele stale a myslim, ze by ju opat mohli hrat. Tematicky by vcelku zapadla ...
Rajny
4 26. október 2022 o 09:30
Čistá pravda: Gordeno a Eigner nie sú kompatibilní s hudobou Depeche Mode.
Dave & Mart
5 26. október 2022 o 15:22
@In Your Memory [#2], @Monghi [#3] - TOTU 2009 ... na to si spomínam, že ma veľmi mrzela absencia titulov Perfect a Nothing, ale potom som si spätne spomenul na Master and Servant a na to, aká bola nezvládnutá a odfláknutá jej zvuková projekcia. A samozrejme, spomenutá Stories of Old ... to by som na koncerte asi ani nedýchal.
Just Can’t Get Enough, tento titul som mal rád ako decko, vedel som sa dosť na tom vyblázniť, ale časom sa mi znechutila a za posledné roky vďaka samotnému DM, lebo ju musia sústavne pchať do Setlistu. Ale nečudujem sa, všeobecne je obľúbená, a keď ju počujem na britských futbalových štadiónoch, tak je mi to všetko jasné.
Ale súhlasím s tým, či chceme tieto naše “sny” počuť naživo. A s tými 2 menami taktiež súhlasim - Gordeno a Eigner, preč. Neviem, kto všetko chystá a programuje zvukové projekcie jednotlivých titulov pre turné, ale je hanba, že pri takých možnostiach veľakrát vyznejú horšie ako Revival. Preto som očakával, že oslovia A. Wildera, aby im prichystal zvukovú projekciu pre turné. Ten chlap je génius a dokázal to nieraz, hlavne počas Devotional Tour. Už len keď si vypočujem jeho remix titulu In Chains, chytajú ma zimomriavky a vždy si poviem: “To je ku*va dobré!”
Uvidíme s čím nás ne/potešia tentokrát, nejaké svoje predpoklady a predstavy mám. A samozrejme som zvedavý na nový album, posledný album, ktorý dokážem vypočuť od začiatku do konca je Sounds of the Universe, ale ani Delta Machine nie je na zahodenie.
nord
6 26. október 2022 o 15:52
Kobo, i think its time to let IT (A.W) go)))))
https://www.youtube.com/watch?v=mMr-H76bBKM
Dave & Mart
7 26. október 2022 o 16:04
@nord [#6] - ja som ale nehovoril o nejakom návrate, či o nejakej zvláštnej spolupráci na novom albume, ...
Ja som hovoril o tom, že by ho mohli osloviť, čo sa týka naprogramovania zvukovej projekcie (minimálne pre hrané tituly od 1980-1993) pre nadchádzajúce turné. Lebo tí, ktorí to v súčasnoti programujú, to vedia často pokaziť.
Odporúčam lepšie čítať.
nord
8 26. október 2022 o 16:13
Kobo, i think its time to let IT (A.W) go)))))
https://www.youtube.com/watch?v=mMr-H76bBKM
radoo
9 26. október 2022 o 19:42
ja som realista a uz neocakavam okrem noveho albumu nic.anton na to doslova serie,to posledne jarmokove mikro podium s tymi projekciami,na ktore sa nedalo pozerat,hovori za vsetko.
Dave & Mart
10 26. október 2022 o 19:48
@radoo [#9] - súhlas, za posledné roky v tomto smere A. Corbijn fakt že pokulháva. Projekcie k titulom ako Enjoy the Silence, Walking in My Shoes, Precious či In Your Room zanechali vo mne doteraz horkú pachuť. Čo sa týka pódia, mám osobne najradšej projekt Devotional.
Get Right With Me
11 26. október 2022 o 20:33
Radoo no Anton na to neserie len sa musí zmestiť do rozpočtu to je cele. Tie koncertne pódia stoja naprd uz od Excitera. Ja som to zabalil po Universe tour,uz ma to neťahá na ich koncerty. Tie aranžmá piesni to je o ničom. Ako v Spirit tour tam sa mi zdá hrali Everything Counts. Tak to je bieda to keď som počul tak to sa nedalo počúvať. V Universe tour Master a Strange Love ani nevravim. A to,že teraz na turné chcú hrať Sun and the Rainfall… hádam nie????. Oni nech už hrajú čo funguje a ako tak znie. Tak je to aj s Black Celebration ako Monghi napísal presne k tomu neni čo viac dodať. Tak oni si idú svoje a na MM sa určite nájdu 2-3 skladby ktoré budú stať zato. Tak ako to mám od Excitera po Spirit 2-4 skladby. S výnimkou Universe ktorý pokladám za najhorší a spackany album. To sa nedá počúvať aký tam je zvuk to je mimo mňa. Ale ako tu čítam tak ma svojich fanúšikov.
Walking in Secret Garden
12 31. október 2022 o 10:03
Monghi, čo sa týka Mercy In You live, mám Mercy celkovo veľmi rád (ako celý SOFAD), ale na live mi veľmi chýbal ten refrén spievaný tak, ako na albume, to dosť silu live verzie znížilo. No a ja som si až po rokoch uvedomil, že to nebolo tak, že by David spieval svoje a Martin vynechal v tom refréne druhý (svoj) hlas, ale že to aj na albume spieva David.
Je to netypické do tej doby tak spievať, ale zapadalo to do toho albumu, keď jeho hlas spieval aj netypicky. No len ja som si dlho myslel, že to na albume tak doťahuje Martin, čo je často typické (napr. Never let…). Akurát mi nesedelo, že by Martin v live svoj hlas vynechal, pretože to sa asi nezvykne diať (David často vynechá, ale Martin nikdy nie, viď. napr. Stripped, či Enjoy).
Ale ak to bolo zaspievať pre Davida live náročné, kludne v tom mohol pomôcť Martin a bolo by to tiež super.
Takže to len pre mňa taká zaujímavosť, ako som až po rokoch prišiel na to, že je to inak, ako som si myslel.
bob3
13 31. október 2022 o 20:51
Na setlisty jsem zvedavy, je jasne ze mohou hrat napriklad veci ktere Andy blokoval, doufam ze nezustane jen u Rainfall…
Dave & Mart
14 1. november 2022 o 11:31
@bob3 [#13] - veci, ktore Andy blokoval? No toto mi prosim ta objasni, toto ma velice zaujima.
bob3
15 1. november 2022 o 22:12
Co vim, tak setlist sestavovali ze skladeb, kdy kazdy z clenu vybral sve oblibene a davali to dohromady, nicmene konecna podoba setlistu byla vzdy extremne singlova, velka sazka na jistotu, tam si predstavuji Andyho jak prosazuje tuhle cestu.
Dave & Mart
16 2. november 2022 o 18:24
@bob3 [#15] - no to viem, že každý z nich si vybral to svoje, ale viem si len ťažko predstaviť, že by Andy mal kvázi rohodujúce právo a niečo blokoval. Ale možno to tak bolo. Mne skôr príde, že Dave je ten, kto dá definitívnu podobu setlistu, keďže je hlavný spevák. Uvidíme s čím prídu, či vsadia na istotu alebo zariskujú. Keďže začínajú v Amerike, mám ako tak malú nádej, že s “niečím” prídu.
bob3
17 2. november 2022 o 21:19
Nemyslel jsem doslova, že se Andy před ně postavil a takhle ne pánové..
Víme, že se staral řekněme o jinou oblast než produkci a snažil se s odstupem, nadhledem věci komentavat, třeba to tak bylo..každopádně pokud se něco takového stane rád zajdu na koncert.
Dusan
18 2. november 2022 o 22:35
Hrozné konštatovanie, že revival znie lepšie ako originál… ale je to bohužiaľ tak. Hlavný dôvod? Gordeno a odflaknutá produkcia. Idem teraz na koncert, ale bojím sa ako to dopadne. Na rozdiel od The Cure, ktorý opäť zas fantastický na súčasnom turné, ako vždy, tam sa niet čoho báť, stávka na istotu, že dostanete to čo očakávate, 100% kvalitu.
Get Right With Me
19 3. november 2022 o 14:28
Dušan no tak je to,preto moj posledný koncert bol v Universe Tour. Stačilo neťahá ma to už asi som už starý,ale ich koncerty ma prestali baviť. A po vypočutí Everything Counts tuším zo Spirit tour tak to som ani nedopočuval. No a obavu máš opodstatnenú ale čo sa dá robiť,ale pôjdeš tam aspoň s nostalgie.
tommy
20 4. november 2022 o 11:47
Hm, smutné konštatovanie… “Pôjdeš tam aspoň z nostalgie”... :( Práve to som si zakázal… Ak už chcem niekoho naživo vidieť, tak preto, lebo mi ponúkne takmer nadpozemský zážitok a nie niečo, s čím budem po celý čas “bojovať”... Tento rok ma do iných sfér dostali umelci ako NICK CAVE a THE CURE. Proste viem, že dajú zo seba všetko a nič “neodfláknu”... Veď umelec by mal ísť na 101% nie? A preto na nich idem…
Tak prečo potom skupine DM máme tolerovať solídnych muzikantov, rozporuplné správanie speváka a v minulosti sympatický úsmev (ne)hráča - akože klávesového hráča? Lebo nostalgia?
Na druhej strane musím povedať, že mne sa zimný koncert počas “TOTU tour” vo Viedni neskutočne páčil… Ale tiež som pri odchode z koncertu zachytil poznámku, že DM sú už ako kabaret… Tak neviem. Letná (daždivá) Bratislava mi veľmi nesedela (zvuk pri mne bol strašný), tak Viedeň som mal ako “bolestné” a paráda… Ale zas koncert v BA v r . 2013 bol fakt dobrý... Aj setlist, aj výkon, aj interakcia medzi skupinou a publikom… SPIRIT koncert v BA bol už pre mňa utrpením, ale tam som bojoval skôr sám so sebou (a smútkom), skupina s tým nemala nič spoločné... Len si pamätám, že počas SOMEBODY som si odskočil, lebo už toho bolo na mňa akosi priveľa… Hlavne bol ten starý štadión dosť nedôstojné miesto na konanie takých veľkých koncertov… Aj preto môže byť nový štadión príjemným prekvapením, ruka v ruke s očakávaným novým prístupom zo strany skupiny (podľa mňa si skupina aj jej externí hudobníci i Anton vstúpia do svedomia a prinesú niečo iné, kvalitnejšie…) A ak nie, tak tak či tak to bude z mojej strany rozlúčkový koncert s touto skupinou… :(
Dave & Mart
21 4. november 2022 o 17:48
@tomy [#20] - je to tak, aj ja už pôjdem len z akejsi nostalgie, aj keď som ešte príliš mladý na to, aby som to mohol tvrdiť, ale tak to cítim. Pamätám si, keď mi otec prvýkrát pustil 101 na VHS-ke. To som bol ešte decko a vďaka Alanovi som začal s hrou na klavíri, chcel som byť ako on. Žiaľ nadpozemský zážitok asi nezažijem, nezažil som ho ani v 2006, v 2009, v 2013, v 2014 či v 2017. Z týchto koncertov sa mi najviac páčil asi koncert v 2014 a to vďaka svojej atmosfére. Bolo to v hale a v tme, a tam všetky koncerty na Pasienkoch môžu ísť do preč. Maximálne nedôstojné miesto pre konanie koncertov. Nový národný futbalový štadión bude predsa len o niečom inom, ale denné svetlo bude na začiatku asi vadiť. Čo sa týka Setlistu sa mi ľúbil koncert hlavne v 2009, ale aj v 2013, Dave podal asi najlepší výkon a Delta Machine Tour mu celkovo dobre vyšla. Posledný koncert bol pre mňa čistý nepodarok po každej stránke, náplasťou boli aspoň Corrupt a Wrong ... nakoniec sa tieto piesne nedostali ani na DVD Live Spirits, čo ma úplne rozčúlilo.
Kabaret, tuctovka, parody-revival, ... sú to hanlivé pomenovania, ale niekedy si neviem pomôcť. Skupina, ktorá dokáže byť inovatívna pri tvorbe nových zvukov, piesní či albumov je totálne priamo úmerne neinovatívna pri live prezentácii. Je to strašná irónia a som z toho niekedy už zúfalý. Či fakt sa všetko točí okolo peňazí a lacných fráz. Toto turné bude pre mňa tiež rozlúčkové, v kútiku duše ale stále dúfam, že to bude dôstojný koncert, hlavne zo strany Davida, ktorý by mohol vystupovať tak, ako sa na pána v jeho veku predsa len patrí.
Držme si palce a nechajme sa prekvapiť. Snáď ich niečo alebo niekto osvieti. Nechce sa mi totiž veriť, že vo svojom okolí majú ľudí, ktorí im všetko len chvália.
tommy
22 5. november 2022 o 15:11
No, hlavne musím dodržať to, čo som doteraz pri DM nedodržal, ale pri iných umelcoch áno - dopredu nesledovať čo na turné hrajú a pod. a tak isto si počkať na oficiálne vydania pilotného singlu, resp. albumu… Tuším, že teraz mi to už nebude robiť problém, pretože je to “len” hudba, plus vek a tak… O nič nejde… Lepšie, resp. intenzívnejšie to už u mňa nebude, ako kedysi - v mladosti…
radoo
23 6. november 2022 o 11:41
@tomy [#20]: vo viedni podal robert fantasticky vokal,jedine co som ostal zaskoceny nizko polozenym podiom.a to nie len vo viedni ale celkovo kde doteraz koncerty odohrali.
tommy
24 6. november 2022 o 16:55
Hm, Viedeň a The Cure… Ja som, ako bežne, stál pri zvukároch a predo mnou stáli (nanešťastie) dvaja podgurážení chlapi postavy ako Martinov strážca (tuším, že chráni aj Roberta Smitha), t.j. výška nad 2 m (ten druhý cez 210 cm, každý cez 100 kg) a tak… Ja som to znížené pódium a ani skupinu de facto nevidel, jedine príjemné projekcie a úvodnú pieseň na kamere ORF, ktorá ju snímala…
A pri piesne A FOREST ma z tej celkovej atmosféry chytala akási slabosť, ale potom som sa reštartoval… Viedeň mám celkovo veľmi rád… Vždy som sa tam cítil ako “sem patrím, tu som v pohode, dnes večer je všetko v poriadku”... Ale asi už stačilo… Pôvodne som plánoval ísť úplne pod pódium, ale keďže sa plány na posledné hodiny menili, tak mi postačilo len obvyklé státie pri zvukárskych bariérách, tlmiče v ušiach, voda v ruke, prižmúrené oči a potlesk po každej piesni…
Ja už mám rád taký pokojnejší mód…

PS: MAX HALLE má dobré vetranie, t.j. stále tam prúdi čerstvý vzduch. A ten je na halových koncertoch na nezaplatenie.
Michaela 146
25 7. november 2022 o 15:49
Neviditelná. Smutné.
radoo
26 8. november 2022 o 17:52
@radoo [#23]: MAX HALLE ma vyhodu ze sa dostanes dopredu aj hodinu pred koncertom.nevyhodou je ze zvuk pod podiom je strasny.tentokrat som bol asi 20 m od podia v strede.stal som na tej vyvysenej liste pod ktorou su tahane kable,takze krasny vyhlad a aj zvuk.
Dave & Mart
27 7. december 2022 o 13:22
@In Your Memory [#2]:
Co sa tyka TOTU 2009/10. Pri pozerani dokumentarnych videi, ktore natacali ludia okolo DM a kde dokumentovali ci komentovali technicke zazemie turne som zbadal na jednom z iMacov otvoreny software, kde bol cely zoznam skladieb pre TOTU. Mozem potvrdit, ze mali pripravenu piesen Perfect, ale aj Corrupt, Fragile Tension (tu zahrali len raz v Toronte), ci Martin The Sun and the Moon. Ale Nothing v zozname nebol, cize tato piesen produkovana a ani nacvicovana nebola. Mozno o nej uvazovali pri tvorbe setlistu este pred zaverecnou produkciou, zial, dalej pretlacena nebola.