“Spirit” Vás prinúti k akcii (2016)
Ďalší z rozhovor z Milána, ktorý na svoje zverejnenie čakal viac ako tri mesiace. Dave Gahan v exkluzívnom rozhovore pre ukrajinský Kanál 5 o komponovaní, Jamesovi Fordovi a trochu aj o skladbe "Just Can't Get Enough".
David, na tlačovej konferencii zažartoval Andy na adresu zvuku albumu "Spirit" v zmysle, že to znie ako "sex". Ako by si ty sám opísal zvuk a náladu nadchádzajúceho albumu?
To bol inak vtipný moment ... ale áno, album znie "sexy". A je hybný, dodáva energiu. Po hudobnej stránke, samozrejme aj textovej, vás núti premýšľať. Žiada vás, aby ste počúvali. Žiada vás o akceptáciu toho, čo sa deje vo svete okolo vás. Núti vás k akcii. Podľa mňa to bude veľmi dôležitá nahrávka.
K produkcii albumu ste si prizvali Jamesa Forda. Ktorá jeho stránka však zavážila najviac? Bol to jeho vlastný projekt, Simian Mobil Disco, alebo skôr jeho producentské práce s Florence & the Machine, Arctic Monkeys, Klaxons, Foals, Last Shadow Puppets?
Všetko, čo ste spomenuli. A všetko sú to veľmi odlišní hudobníci. Takže, jeho rozmanitosť na mňa skutočne zapôsobila. Mám na mysli hlavne spôsob, akým sa dokáže prepínať medzi Simian Mobile Disco a Artic Monkeys, či Florence & the Machine. A každá jeho práca s jednotlivými umelcami sa vyznačuje špičkovým zvukom a produkciou. Od začiatku do konca - ide o dokonalé, ucelené albumy, nie o kolekciu skladieb. Pokiaľ išlo o mňa, bol pre mňa hlavným kandidátom. Rovnako to vnímal aj Daniel Miller.
A môžeš nám prezradiť, kto bol ešte na zozname?
Bolo tam množstvo ľudí, napr. Atticus Ross, ktorý spolupracuje s Trentom Reznorom. Samozrejme, opäť Flood, ktorého zvažujeme vždy, a mnoho ďalších, napr. Brian Eno.
Vždy premýšľam o rôznych producentoch, ktorí by dokázali prezentovať hudbu Depeche Mode v novom svetle. Ktorý by dokázali správne usporiadať všetky naše nové nápady a pritom držať Depeche Mode stále v jednom celku. Veď Depeche Mode, to som ja, Martin, Andy a k tomu celý tím programátorov a zvukových inžinierov.
Do tvorby nahrávok je zapletených veľmi veľa ľudí, ale ide o skupinovú prácu a aj v tomto bol James veľmi efektívny. Mal jasné predstavy o tom, čo by ako malo znieť, čo umožnilo skvele "vyrysovať" jednotlivé skladby. Pokiaľ šlo o môj spev, posúval ma do polôh, kde som sa mohol cítiť príjemne, Martin hral na gitare, Fletch sa hral so syntezátormi a podobne. Atmosféra v štúdiu bola naozaj veľmi kreatívna.
Koncertné podoby vašich piesní vždy zneli skvele. Je jasné, že starším skladbám sa snažíte dodať moderný zvuk, ale ako je to s tými novými? Myslíte už pri ich komponovaní na to, ako by mali znieť naživo?
Dnes to tak ja osobne robím, áno. Dokonca už dávnejšie premýšľam o tom, ako by mali naše koncerty začínať a samozrejme, čo by mali obsahovať. Čo by sme mali pripraviť, ktoré skladby by mal Martin spievať a ako to všetko skompletizovať. Premýšľam o tom, ktorá skladba bude asi najlepšie fungovať pri mojom príchode na pódium, a ktorá zasa, keď sa na pódium vrátim opäť. Jednoducho, premýšľam o tom, ako to všetko urobiť čo najlepšie. Hlavne, keď príde na výber niektorých starších skladieb, tak veľmi zvažujem, ako budú fungovať s novým materiálom.
Môžeme v prípade Global Spirit turné očakávať niečo nečakané? Napr. nejaké ranné skladby? Spomínam si, ako si raz povedal, že ste pred pár rokmi žartovali ohľadne možnosti hrania "Lie To Me". Možno ju teda pridáte alebo povedzme "Stories Of Old"?
Viete, momentálne je veľmi ťažké vybrať jednotlivé skladby. Sú skladby, ktoré znejú skvele a výborne fungujú na albume, no nefungujú na pódiu. Fanúšikovia často vravia, "Och, ako rád by som túto, či tamtú skladbu počul naživo...", lenže ona sa nemusí dať dobre zahrať.
Všetko potrebuje mať správnu rytmiku a hlavne to musí fungovať s novým materiálom. Je teda potrebné všetko transferovať do aktuálneho obsahu. To sa týka aj mojich skladieb na našich nahrávkach, rovnako aj "Stories Of Old" alebo "And Then", z albumu "Construction Time Again", ktorá by Martina mohla uspokojiť. Alebo by som mohol naživo zaspievať niektorú zo skladieb, ktoré pôvodne naspieval on. A potom sú tu zasa skladby, o ktorých si ja osobne myslím, že by skvele fungovali s novým materiálom, ako "Everything Counts", "Barrel Of A Gun", či "In Your Room".
Takmer vždy zahráte "Just Can´t Get Enough", to je pre Vás taká významná? Alebo ide o akúsi poctu autorovi a spoluzakladateľovi kapely, Vince Clarkemu?
Nie, v tom to určite nie je. Jednoducho sa pri nej zabávame. Viete, už od ranných čias sa nám sety nezostavovali ľahko, ale táto skladba vždy skvele pasovala do prídavkov. Na druhej strane je obtiažne ju napasovať k novým skladbám, ale viete, ono je vždy zaujímavé hrať koncert štýlom, akoby bol Váš posledný.
Pred viac ako desiatimi rokmi si Martin Gore prešiel bolestivým rozchodom a možno práve na tento popud ste na obal albumu "Playing The Angel" uviedli "bolesť a utrpenie v rôznych tempách". Ty pre zmenu vyvolávaš dojem šťastnému muža s minulúcou rodinou. Akú máš ty motiváciu v písaní nových skladieb?
No, vždy sú to rovnaké témy. Viete, život, priateľstvo, svet... každodenné veci, ktoré Vás ovplyvňujú. Jednoducho všetko, čo Vám prenikne do duše, inšpiruje Vás a nakoniec to nájdete v piesňach. Často sa mi pri písaní stáva, že nevidím podstatu, že ani nerozumiem významu, no neskôr, napr. pri spievaní na pódiu, začnem z tých slov zrazu niečo cítiť, niečo, čo som si dovtedy neuvedomoval. Myslím, že hudba a slová Vám niekedy ukážu, čo v skutočnosti cítite.
Koľko tvojich skladieb, s najväčšou pravdepodobnosťou, sa dostane na album "Spirit"?
Myslím, že štyri, vrátane tej, ktorú som napísal spoločne s Martinom.
Povráva sa, že počas nahrávania albumu "Black Celebration" vznikol vedľajší projekt Toast Hawaii, ktorý obsahoval vaše coververzie známych skladieb hudobníkov, ktorých ste mali radi. Je to pravda a nezamýšľali ste to niekedy vydať?
No áno, legendárny "Toast Hawaii". Pravda je taká, že to bol len jeden deň alebo jedna noc, kedy Fletch zahral niekoľko cover verzii, no niekto to opísal, že to znelo príšerne.
Áno a kto to vlastne naspieval?
No Fletch a som si istý, že tá nahrávka je príšerná.
Daniel Miller po "Delta Machine" priznal: "Myslím, že z posledných troch albumov Depeche Mode som najmenej spokojný so "Sounds Of The Universe" - podľa mňa je to dobrá nahrávka, no nie tak dobrá ako "Playing The Angel" alebo "Delta Machine". S ktorou nahrávkou Depeche Mode, alebo s tvojou sólovou, si ty najmenej spokojný? Je niečo, čo by si najradšej nahral nanovo?
Dá sa povedať, že s Vami súhlasím. Podľa mňa má "Sounds Of The Universe" niekoľko skvelých momentov. No "Delta Machine" je na tom ďaleko lepšie. Myslím, že po každom albume sa dostaví pocit, že sme to mohli urobiť inak, no v čase nahrávania jednoducho robíte, čo môžete. Album musíte dokončiť skôr, než začnete komponovať niečo úplne iné. Viete, vždy pokračujete v práci a v určitom bode vás hudba vedie presne tam kam chcete. Viete, ono je to tak vždy, že sa nám niečo páči a niečo nie, v tomto musíme trochu čarovať. No vo výsledku sa to aj tak niekomu páčiť bude a niekomu nie.
Depeche Mode sú absolútni majstri v počte remixov, či už oficiálnych, či neoficiálnych. V roku 2011 sa mi Andy Fletcher priznal, že z času na čas počúvate aj amatérske, bootlegové, verzie Vašich skladieb, ktoré sa objavia na webe, a niektoré sa Vám dokonca aj páčia. Možno sa mýlim, no nemyslím si, že máš toľko času, aby si si vypočul každý remix, dokonca aj oficiálny. Na koho sa v tomto spoliehaš? Možno Martin sa o to zaujíma viac, alebo to má na starosti Daniel Miller?
Neviem, to by ste sa mali opýtať ich. Ja sa o to naozaj nezaujímam. Ani na to nemám čas.
Ani na tie oficiálne remixy?
Oficiálne veci, to už je iná vec. Ale, ak by sme mali počúvať všetky tie bootlegy, tak by sme nemali čas na tvorbu nových vecí.
zdroj: dmtvarchives.com
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (7)