Komponovanie umeleckým štýlom

Komponovanie umeleckým štýlom

Malý pohľad späť do histórie projektu Recoil, s jemnou spomienkou na Alanovo fungovanie v Depeche Mode, spolu s vyjadrením o prípadnej opätovnej spolupráci s kapelou.

Alan Wilder bol hudobným architektom Depeche Mode. Počas 13-tich rokov, 1982-1995, zaranžoval kapele všetky temné zvukové oslavy. Pri pohľade späť však 51-ročný Wilder nechce spúšťať žiadne rúhavé klebety, nakoľko uznáva politiku pravdy.

"Či som ten, ktorý je príčinou všetkej tej beznádeje? Áno. Pravdepodobne som," povie Wilder s úškrnom počas telefonického rozhovoru z jeho doma v Anglicku. "Prirodzene inklinujem k takýmto témam a atmosféram a uprednostňujem ich pred priamočiarymi zaľúbenými skladbami, ktoré pre mňa veľký význam nemajú."

Wilder v tomto menšinovom štýle pokračuje s Recoil, jeho sólovým projektom, na ktorom začal pracovať už v roku 1986, teda v období jeho fungovania v Depeche Mode. Recoil odohrajú svoje predstavenia v Los Angeles (22/10) a Santa Ana (24/10/2010).

Prvé dve nahrávky projektu Recoil predstavili Wildera ako priekopníka vznikajúceho sveta samplingu. Tento novátorský štýl bol naplno predstavený na treťom cd s názvom "Bloodline", ktoré obsahuje aj inovatívnu "Electric Blues For Bukka White" s posmrtne vysamplovaným vokálom Whita v postmodernom kontexte. Bolo to niečo absolútne inovatívne a zároveň to ovplyvnilo mnohých iných v tej dobe, vrátane Mobyho.

O šesť rokov neskôr s impozantným albumom "Unsound Methods" spojil virtuálne Recoil do jedného celku snáď všetky hudobné žánre - od trip-hopu po gospel - a zároveň predstavil tému obsesie vo všetkých jej podobách. Poslucháča tak stiahol na samý okraj priepasti plnej úzkosti, temnoty a skazených miest plných ozvien chvejúceho sa piána, príťažlivých slákov a hlbokých elektronických rytmov.

Nahrávka Recoilu z roku 2000, "Liquid", pokračovala v posúvaní hudobných hraníc s gospelovými spevákmi a rozprávačmi, spolu s Wilderovými opojnými hudobnými panorámami, zatiaľ čo album "subHuman" z roku 2007 rozoberal témy konfliktu, náboženstva, väznenia a osobného vzdoru.

Posledný počin projektu Recoil, 14-skladbová kompilácia "Selected", je vlastne retrospektívou plnou Wilderových obľúbených skladieb Recoil, vrátane "Faith Healer", "Strange Hours", "Jezebel" a "Drifting".

Na aktuálnom turné, ktoré Wilder opísal ako "audiovizuálnu prezentáciu", predstavia na pódiu so svojim dlhoročným spolupracovníkom Paulom Kendallom aj hosťujúcich vokalistov. Mimochodom, každá prepracovaná skladba bude sprevádzaná súvisiacim abstraktným videom, ktoré bude premietané na veľkých obrazovkách.

"S Depeche Mode som koncertoval veľmi rád, bolo to pohodlné," povie Wilder. "Ale bolo toho priveľa a po odchode z kapely som chcel svoj život zmeniť. Chcel som si založiť rodinu a pracovať v štúdiu. To všetko sa však pred nedávnom zmenilo. Dnes som na to všetko opäť pripravený."

Vystúpenia v oblasti Los Angeles sú súčasťou severo a juhoamerického turné, ktoré v sebe zahŕňa 20 vystúpení a je to vlastne prvé Wilderove skutočné turné od roku 1995, kedy Depeche Mode opustil.

A hoci prišlo koncertovanie s Depeche Mode Wilderovi pohodlné, v štúdiu to také nebolo. Počas tých 13-tich rokov s kapelou, ako Wilder prezradil, neustále nabádal kapelu k objavovaniu nových štýlov a smerov. Napríklad v roku 1990, počas nahrávania albumu "Violator", priniesol textár Martin Gore Wilderovi demo podobu skladby "Enjoy The Silence". Gore skomponoval túto skladbu ako jednoduchú baladu s piánom, no Wilder s ňou mal veľkolepejšie plány.

"To, ako spieva Martin verše "All I ever wanted, All I ever needed, Is here in my arms..." mi strašne pripomínalo Neila Tennanta z Pet Shop Boys. A presne to ma donútilo skúsiť to práve v štýle PSB, no spracovať to v štýlom DM. Keď sa na také niečo dáte, tak si veľmi rýchlo a jednoducho predstavíte tempo a rytmus skladby," prezradí Wilder.

"S Floodom (alias Markom Ellisom, producentom albumu "Violator") sme ostatným navrhli, aby nás na nejaký čas nechali samých a my sme za ten čas veľmi rýchlo pripravili prvú surovú "rough" verziu skladby," spomína Wilder. "Neskôr sa Martin vrátil, aby si vypočul nahraté veci, ktoré už obsahovali bassovú linku a bicie. Trochu trucoval, no keď sme ho začali povzbudzovať, aby k tomu skomponoval gitarový riff, začal sa z toho tešiť a každý si začal uvedomovať hitový potenciál skladby." Samotný singel sa umiestnil v Top 10-tke väčšiny hitparád sa predalo sa ho viac než 500 000 kópii.

Wilder sa s Depeche Mode opätovne spojil 17.februára 2010 na koncerte v londýnskej Royal Albert Hall, v rámci každoročnej udalosti pre podporu organizácie Teenage Cancer Trust. V prídavku vystúpenia skupiny sprevádzal Wilder Goreho na piáne v skladbe "Somebody".

Sám Wilder prezradil, že mal radosť ako zo stretnutia, tak aj z vystúpenia s bývalými kolegami, no zároveň nepredvída nejaké dlhšie spojenie v blízkej budúcnosti.

"Nie je to niečo, čo by sme plánovali, ale vylúčiť sa to nedá," povedal. "Ak by Martin povedal, že chce na niečom pracovať, čo pravdepodobne nepovie, tak nemôžem vylúčiť, že by som súhlasil. Ale to sa pravdepodobne nestane."

Názory Devotees (2)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa