Exciter v spomienkach Marka Bella

Už sú to 4 roky, čo svet spoznal zatiaľ posledný štúdiový počin Depeche Mode. Prečo si teda pred očakávaným novým albumom nepripomenúť nahrávanie kontroverzného albumu "Exciter" slovami jeho producenta Marka Bella.

[b]Prečo si ťa Depeche Mode zvolili za producenta ich nového albumu?[/b] Pred pár rokmi som remixoval jednu ich skladbu. Bola absolútne elektronická, ale výborne k nej pasovali vokály. Na novom albume chceli dosiahnuť mimoriadny zvuk, ale takisto hľadali niekoho, kto sa vyzná v štruktúre skladieb. [b]Ten kontrast v porovnaní s ich posledným albumom "Ultra" zvolili zámerne? Album sa totiž vyznačuje viac akustickejším zvukom.[/b] No áno, albumy Depeche Mode sú vždy rozdielne. Jednoducho neradi robia dvakrát tú istú vec. [b]Keď ti Martin predstavil po prvý krát nové skladby, ako veľmi boli vzdialené výslednej podobe?[/b] Tie skladby sa menili každú chvíľu. Po prvýkrát som ich počul, keď mi Daniel Miller pustil demá. Boli však medzi nimi len tri kúsky, ktorých nápady sa mi fakt páčili. No samozrejme to všetko znelo veľmi surovo a nedokončene. Neskorší singel "Dream On" bol napríklad hraný čisto na akusticke gitare, mixovaný nejakými elektronickými zvukmi, teda vlastne... údermi:) Ďalšia skladba bola vlastne len zmesou krátkych akordov. Ale neskôr to bolo už o niečom úplne inom, pretože keď sme sa začali baviť o produkcií, boli mnohé skladby v priam perfektnej úprave. [b]Ako si sa na album pripravoval po technickej stránke?[/b] Začali sme s audio súbormi niektorých skladieb. Ostatné, ako napr. "Dream On" sme nahrali úplne nanovo. [b]Tak prehoďme zopár slov práve o "Dream On"[/b] "Dream On" je v podstate postavená na dvoch gitarových linkách. Na nahrávaní prvej linky sme použili nylonové struny a pre druhú linku pre zmenu oceľové. Obe linky sme nahrávali veľmi blízko mikrofónu, aby sme získali veľmi hlasitý zvuk a hlavne ten špeciálny "napumpovaný" efekt. Ak hráte na gitare veľmi jemne, získate kopec čudesných tónov a zvukov, čo výsledný zvuk premení na takmer elektronický. [b]Ako ste narábali pri tejto skladbe s gitarami ďalej?[/b] Mali sme jednu gitarovú linku nahratú v tom správnom tempe. A pracovali sme s ňou dovtedy, kým sme z nej nedostali tú správnu slučku. No a ďalšiu linku sme upravili s pluginom Vocalign. Pripomínalo to hranie naživo, ale s veľmi presným a pevným časovaním. [b]Do akej miery si mohol ovplyvniť zvuk albumu?[/b] Depeche Mode mám rád od svojich 20-tich, takže ich zvuk poznám veľmi dobre. Martin mi dal ako programátorovi dostatočne voľný priestor. Tá práca bola veľmi harmonická, nikdy sme sa nedostali do konfliktu ohľadne nejakých konkrétnych zvukov či tónov. Myslím, že sme mali veľmi podobné cítenie. No aj tak, niekedy som skúšal svoje nápady, ktoré by sa mi na niektorých skladbách viac páčili. Takže som sa so zvukom hral vždy pred príchodom ostatných do štúdia. Mal som tak dostatok času na programovanie bez ľudí, ktorí by okolo mňa len posedávali a nudili sa. [b]Takže od Martina si nedostal žiadne pokyny?[/b] Nie, Martin fakt dôveroval nielen mne, ale aj mojich chúťkam. Keď som mu prehrával skladby, len veľmi zriedka nasledovala diskusia. No vždy prišli s vlastnými úžasnými zvukmi, ktoré však do koncepcie skladieb veľmi nepasovali. A to bolo to, čo sme mali na starosti. [b]Prejdime teraz k nahrávaniu vokálov Davida Gahana.[/b] David sa počas tohto nahrávania fakt "izoloval". Nechceli sme ho počas nahrávania zvukov veľmi ovplyvňovať. Vokály na albume "Exciter" sú veľmi intímnou záležitosťou. Dave často spieval veľmi jemne a veľmi blízko mikrofónu. Vokály sme efektmi ovplyvňovali skutočne minimálne. Veľmi často išlo o rovnaké efekty ako v prípade gitár a syntezátorov. Neznášam, keď sú elektronické zvuky príliš preťažené echom, fázermi, "flangersami" a vytvára sa tým dojem akéhosi futurizmu. Zvuk a hlas podľa mňa dokážu bez problémov fungovať v rovnakých podmienkach. [b]Martin Gore je známy komponovaním a nahrávaním svojich skladieb na gitare. Ako je na to s prácou s počítačmi?[/b] Je to v pohode:) Povzbudzoval som ho v práci s PowerBookom a Reaktorom a v komponovaní s týmito nástrojmi. Problém gitarových demosnímkov je ten, že sú veľmi často veľmi limitované. Martin hrá na gitare veľmi originálnym spôsobom. Tým je jeho hra veľmi charakteristická, lenže veľa skladieb má tak rovnaké tempo a rytmus. Takisto je veľmi obtiažne z ich demosnímkov vyhodiť gitaru, či piáno, nakoľko sú to ich smerodajné nástroje. S elektronickými demosnímkami je ľahšia práca, takisto môžete ľahšie do nich pridávať nové zvuky. No keď zmeníte gitarové demo, veľakrát to vyznie ako remix a tým potlačíte základnú myšlienku. [b]Veľmi charakteristický elektronický zvuk počuť v sekvencií skladby "Comatose". Ako ste ho vytvorili?[/b] Využili bassový a hlasitý zvuk z Casia FZ-10M, ktorý má veľmi čudný zvukový filter, podobný ako "arpeggio" výstup z PPG Wave 2.3. [b]Takže si spájal staršie zariadenia s moderným softwarom?[/b] Mnoho softwarových emulácií syntezátorov má veľmi dobrý zvuk. Záleží len na tom, ako s ním naložíte, nie na tom, z akého zdroja zvuk pochádza. Staré zariadenia majú svoju špecifickú atmosféru, ale rovnakú dosiahnete aj s moderným softwarom. Rád pracujem na digitálnych zvukoch s použitím analógových filtrov. [b]Aký bol hlavný rozdiel v práci s Björk a s Depeche Mode?[/b] To bol veľmi veľký rozdiel. Keď som nahrával s Björk, hral som priamo na zariadeniach, vytváral podivné zvuky a slučky. Björk do toho spievala a takto sme spolu vypúšťali fragmenty budúcich skladieb. Pri Depeche Mode išlo o čistejšiu štruktúru, kde sa v konkrétnych momentoch menili akordy. To sa mi robí ľahšie. [b]Už sme hovoril o Martinovi, spomenuli sme aj Davida. Čomu presne sa v Depeche Mode venuje Andy Fletcher?[/b] (Mark sa na chvíľu zasmeje) Fletch je vo svojej pozícií nenahraditeľný. Je to muž v úzadí, ktorý vám povie: "To je sračka, kašlite na to!" S Martinom a Davidom sa pozná strašne dlho a má úžasný cit pre hudbu. Jeho názor je veľmi rešpektovaný. Avšak na synťákoch už nehrá, takže sa mu nik nemôže smiať:) Ale aj tak, pre skupinu je neoceniteľný. Bez neho by Depeche Mode jednoducho nemohli fungovať. zdroj: Keys, 06/2001

Názory Devotees (20)

joey

 1    9. máj 2005 o 07:23

trošku off topic,

ale přesto HAPPY BIRTHDAY DAVE

chmelko

 2    9. máj 2005 o 08:01

Myslím, že to není off topic, situácia sa opakuje a budeme teraz čítat nového producenta ako sa mu spolupracuje s DM, tak preco si nepripomenut exciter-session? Tiež sa pridávam k blahoprianiu :D

Soultrain

 3    9. máj 2005 o 16:01

Suhlasim s chmelkom…...dobre citanie…..vlastne rozhovor s producentom citam prvy krat….zaujimave smile

Jozef

 4    9. máj 2005 o 17:54

Takéto články môžem!!!!!!

Shine

 5    10. máj 2005 o 08:32

Mňa v tom rozhovore zaujal tento odsek
“Takže od Martina si nedostal žiadne pokyny?
Nie, Martin fakt dôveroval nielen mne, ale aj mojich chúťkam. Keď som mu prehrával skladby, len veľmi zriedka nasledovala diskusia.”
Pripadne mi to tak, že už im tak nezáleží na tom, aby do toho dali kus seba, ide im iba o prachy. “Dôveroval mi…” Inými slovami- rob si čo chceš.
V každom prípade vďaka za info.

Beladona

 6    10. máj 2005 o 09:31

Mne spis prijde, ze je Martin liny jak cune grin.

chmelko

 7    10. máj 2005 o 10:39

Už v rockumentarry MTV 93 Alan hovorí, že Martina studio nejak neberie :D ,že je totalny minimalista, na exciter to ukázal v plnej paráde. Ale zase ked sa ho Corbijn pýtal v rozhovore na one night in Paris, čo preferuje-koncertovanie,alebo štúdio, tak Martin,že štúdio :D
Príde mi, že Mart najradšej nerobí nič a keď ho pochytí múza tak vybrnká geniálnu melódiu, ktorú radšej prenechá dorobit niekomu inému-Alan v tom bol neprekonatelný raspberry

joey

 8    10. máj 2005 o 11:14

No a o tom to všechno je. Nejde o to dřít ve studiu jako blázen ale mít geniální myšlenku. A to je ten rozdíl mezi Martinem a Alanem, Martin ani nemohl chápat jaký chce Alan uznání, protože téměř na všech albech je napsáno All songs written by Martin L.Gore a rozhodně tam nenajdete kdo ve studiu vymyslel jaký zvuk.  smile

tomy

 9    11. máj 2005 o 10:51

teraz na rýchlo neviem, čo remixoval, ale nebolo by od veci nahrávať album DM podobne ako s Bjork, nie?

joey

 10    12. máj 2005 o 10:47

Pánové, nahoďte nějáké téma o novém albu grin a i o těch starých ať můžeme spekulovat .-))legálně a ne pořád offtopic:-)
mohli bychom se dohadovat, které je nejlepší z těch minulých alb a mohli bychom diskutovat jak citelně postrádáme Alana grin)

Monghi

 11    12. máj 2005 o 12:22

kamo, na to tu je predsa diskusne forum smile

Flecke

 12    12. máj 2005 o 12:54

joey - presne ako povedal monghi. Hup sa na forum - registrujes sa a je to.

yamaha

 13    12. máj 2005 o 14:37

Rozpravat o Alanovi by sa dalo na dlhe hodiny. Pre mna od jeho odchodu uz DM nie su elektronicky lidri a pise sa mi to veru tazko.Tie posledne albumy sa tvaria elektronicky ale je to velmi nedotiahnute do konca. Krasnym prikladom moze byt Free love. Uzasne melodicka skladba len je akasi nerozbehnuta, bez vyraznejsej basovej linky, ktora by ozivila celu skladbu. Gore sa raz o nej vyjadril, ze od cias Enjoy the Silence nenapisal lepsiu skladbu. Mozno by to bola pravda, keby bola lepsie sprodukovana. Zoberme si taky Enjoy the Silence. Povodne to mala byt pomala skladba hrana na varhanoch. Keby to vtedy Gore presadil na Violatorovi, bola by to priemerna pomala skladba. No s Alanovym prispenim sa z nej stal megahit, stacilo zmenit len zvukove aramzman tej skladby. Tym chcem povedat, ze napady nema Gore o nic horsie ako v minulosti, len tam zufalo chyba Alan, ktory by tie skladby naplnil krasny a sytym zvukom. Producenti poslednych dvoch albumov to podla mna odflakli. Ved mne sa zda, ze na Music for the Masses je progresivnejsi a modernejsi zvuk ako na Exicerovi!!! A to je pritom rozdiel takmer 20 rokov. V dnesnej dobe, ked su take uzasne moznosti prace so zvukom sa mi zdaje reci producenta o tom, aky je Exiter elektronicky album uplne smiesne. Ved su tam uplne fadne a jednoduche zvuky z nejakej lepsej zvukovej karty. Co vy na to?

chmelko

 14    12. máj 2005 o 15:23

yamaha: hovoríš mi s pusy, presne tak. Keď som počul po prvý krát exciter, tak som si myslel,že je to super download demo a, že už sa teším na album.Ale ono to už bolo hotové. Ale súhlasím s Monghim a Fleckem, že toto by sme mali riešit na fóre a nie k diskusii článku o exciter wink

tomy

 15    13. máj 2005 o 13:48

chlapci píšete ako niektorí zaregistrovaní  za mladi, čo ma osobne teší. A vôbec nie je dôležité, kde sa vyjadríte, či na forume alebo tu, ale ako sa vyjadríte…Len tak ďalej.

yamaha

 16    13. máj 2005 o 14:13

Moj pocit je, ze Fletcher asi nie je moc respektovany ako to tvrdi Mark Bell, lebo on sice povie ” je to sracka kaslite na to” no ostatny ho moc nepocuvaju a dali to na Exciter. Samozrejme nie vsetko je zase na tom albume zle.

chmelko

 17    13. máj 2005 o 15:34

Nikdy som nepochopil, čo vlastne Fletch v tej kapele robí.Najprv to bolo,že financie, ale to už tak velmi pravda nieje, keď už majú manažera skoro na všetko.Potom si vymysleli,že je to taký spojovací článok medzi Martom a okolitým svetom a teraz,že im schvaluje nápady, čo Alan nemohol predýchat, že ho buzeruje Fletch za nápady-to by asi vadilo každému…Myslím, že fletch bol v pravý čas na pravom mieste a úprimne mu závidim, pretože som tiež antimuzikant, aj ked je pravda,že za tie roky sa musel niečo naučit,aspon púštat tie platne… :confused:

yamaha

 18    16. máj 2005 o 13:17

Fletch je tam do poctu. Znie to tvrdo, ale je to momentalne pravda. Nespochybnujem jeho niekdajsie zasluhy, ale poslednych 10-12 rokov sa len vozi na znacke DM. Krasny priklad bol pocas Exotic summer tour, kedy sa jednoducho pocas turne zbalil a kapela a koncertna snura isla dalej!  V normalne fungujucej kapele by museli koncerty odvolat, v DM nie. A averzia Gahana na Fletcha sa uz neda prehliadat. Vid aj posledny pozdrav Gahana fanusikom zo studia.

Monghi

 19    16. máj 2005 o 14:04

ziadna v normale fungujuca kapela by koncertnu snuru kvoli jednemu cloveku nezrusila… typickym prikladom su aj The Rolling stones, ktorym v 1994-om vypadol bassak a bleskovo mali noveho, to iste dokazali uz x-krat The Cure, kedy pocas turne zmenil Smith zostavu, a to iste dokazali aj Depeche Mode, kedy z fleku postavili namiesto Fletcha Daryla…

Beladona

 20    16. máj 2005 o 15:40

Myslim, ze zrovna koncert Cure v Praze v 1990 byl jednim z prvnich, kde hral Perry Bamonte a co si tak pamatuju, tak to vubec nebylo spatne.

After Party, Roxy, Praha

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa