Exciter v spomienkach Marka Bella

Už sú to 4 roky, čo svet spoznal zatiaľ posledný štúdiový počin Depeche Mode. Prečo si teda pred očakávaným novým albumom nepripomenúť nahrávanie kontroverzného albumu "Exciter" slovami jeho producenta Marka Bella.

Prečo si ťa Depeche Mode zvolili za producenta ich nového albumu?
Pred pár rokmi som remixoval jednu ich skladbu. Bola absolútne elektronická, ale výborne k nej pasovali vokály. Na novom albume chceli dosiahnuť mimoriadny zvuk, ale takisto hľadali niekoho, kto sa vyzná v štruktúre skladieb.

Ten kontrast v porovnaní s ich posledným albumom "Ultra" zvolili zámerne? Album sa totiž vyznačuje viac akustickejším zvukom.
No áno, albumy Depeche Mode sú vždy rozdielne. Jednoducho neradi robia dvakrát tú istú vec.

Keď ti Martin predstavil po prvý krát nové skladby, ako veľmi boli vzdialené výslednej podobe?
Tie skladby sa menili každú chvíľu. Po prvýkrát som ich počul, keď mi Daniel Miller pustil demá. Boli však medzi nimi len tri kúsky, ktorých nápady sa mi fakt páčili. No samozrejme to všetko znelo veľmi surovo a nedokončene. Neskorší singel "Dream On" bol napríklad hraný čisto na akusticke gitare, mixovaný nejakými elektronickými zvukmi, teda vlastne... údermi:) Ďalšia skladba bola vlastne len zmesou krátkych akordov. Ale neskôr to bolo už o niečom úplne inom, pretože keď sme sa začali baviť o produkcií, boli mnohé skladby v priam perfektnej úprave.

Ako si sa na album pripravoval po technickej stránke?
Začali sme s audio súbormi niektorých skladieb. Ostatné, ako napr. "Dream On" sme nahrali úplne nanovo.

Tak prehoďme zopár slov práve o "Dream On"
"Dream On" je v podstate postavená na dvoch gitarových linkách. Na nahrávaní prvej linky sme použili nylonové struny a pre druhú linku pre zmenu oceľové. Obe linky sme nahrávali veľmi blízko mikrofónu, aby sme získali veľmi hlasitý zvuk a hlavne ten špeciálny "napumpovaný" efekt. Ak hráte na gitare veľmi jemne, získate kopec čudesných tónov a zvukov, čo výsledný zvuk premení na takmer elektronický.

Ako ste narábali pri tejto skladbe s gitarami ďalej?
Mali sme jednu gitarovú linku nahratú v tom správnom tempe. A pracovali sme s ňou dovtedy, kým sme z nej nedostali tú správnu slučku. No a ďalšiu linku sme upravili s pluginom Vocalign. Pripomínalo to hranie naživo, ale s veľmi presným a pevným časovaním.

Do akej miery si mohol ovplyvniť zvuk albumu?
Depeche Mode mám rád od svojich 20-tich, takže ich zvuk poznám veľmi dobre. Martin mi dal ako programátorovi dostatočne voľný priestor. Tá práca bola veľmi harmonická, nikdy sme sa nedostali do konfliktu ohľadne nejakých konkrétnych zvukov či tónov. Myslím, že sme mali veľmi podobné cítenie. No aj tak, niekedy som skúšal svoje nápady, ktoré by sa mi na niektorých skladbách viac páčili. Takže som sa so zvukom hral vždy pred príchodom ostatných do štúdia. Mal som tak dostatok času na programovanie bez ľudí, ktorí by okolo mňa len posedávali a nudili sa.

Takže od Martina si nedostal žiadne pokyny?
Nie, Martin fakt dôveroval nielen mne, ale aj mojich chúťkam. Keď som mu prehrával skladby, len veľmi zriedka nasledovala diskusia. No vždy prišli s vlastnými úžasnými zvukmi, ktoré však do koncepcie skladieb veľmi nepasovali. A to bolo to, čo sme mali na starosti.

Prejdime teraz k nahrávaniu vokálov Davida Gahana.
David sa počas tohto nahrávania fakt "izoloval". Nechceli sme ho počas nahrávania zvukov veľmi ovplyvňovať. Vokály na albume "Exciter" sú veľmi intímnou záležitosťou. Dave často spieval veľmi jemne a veľmi blízko mikrofónu. Vokály sme efektmi ovplyvňovali skutočne minimálne. Veľmi často išlo o rovnaké efekty ako v prípade gitár a syntezátorov. Neznášam, keď sú elektronické zvuky príliš preťažené echom, fázermi, "flangersami" a vytvára sa tým dojem akéhosi futurizmu. Zvuk a hlas podľa mňa dokážu bez problémov fungovať v rovnakých podmienkach.

Martin Gore je známy komponovaním a nahrávaním svojich skladieb na gitare. Ako je na to s prácou s počítačmi?
Je to v pohode:) Povzbudzoval som ho v práci s PowerBookom a Reaktorom a v komponovaní s týmito nástrojmi. Problém gitarových demosnímkov je ten, že sú veľmi často veľmi limitované. Martin hrá na gitare veľmi originálnym spôsobom. Tým je jeho hra veľmi charakteristická, lenže veľa skladieb má tak rovnaké tempo a rytmus. Takisto je veľmi obtiažne z ich demosnímkov vyhodiť gitaru, či piáno, nakoľko sú to ich smerodajné nástroje. S elektronickými demosnímkami je ľahšia práca, takisto môžete ľahšie do nich pridávať nové zvuky. No keď zmeníte gitarové demo, veľakrát to vyznie ako remix a tým potlačíte základnú myšlienku.

Veľmi charakteristický elektronický zvuk počuť v sekvencií skladby "Comatose". Ako ste ho vytvorili?
Využili bassový a hlasitý zvuk z Casia FZ-10M, ktorý má veľmi čudný zvukový filter, podobný ako "arpeggio" výstup z PPG Wave 2.3.

Takže si spájal staršie zariadenia s moderným softwarom?
Mnoho softwarových emulácií syntezátorov má veľmi dobrý zvuk. Záleží len na tom, ako s ním naložíte, nie na tom, z akého zdroja zvuk pochádza. Staré zariadenia majú svoju špecifickú atmosféru, ale rovnakú dosiahnete aj s moderným softwarom. Rád pracujem na digitálnych zvukoch s použitím analógových filtrov.

Aký bol hlavný rozdiel v práci s Björk a s Depeche Mode?
To bol veľmi veľký rozdiel. Keď som nahrával s Björk, hral som priamo na zariadeniach, vytváral podivné zvuky a slučky. Björk do toho spievala a takto sme spolu vypúšťali fragmenty budúcich skladieb. Pri Depeche Mode išlo o čistejšiu štruktúru, kde sa v konkrétnych momentoch menili akordy. To sa mi robí ľahšie.

Už sme hovoril o Martinovi, spomenuli sme aj Davida. Čomu presne sa v Depeche Mode venuje Andy Fletcher?
(Mark sa na chvíľu zasmeje) Fletch je vo svojej pozícií nenahraditeľný. Je to muž v úzadí, ktorý vám povie: "To je sračka, kašlite na to!" S Martinom a Davidom sa pozná strašne dlho a má úžasný cit pre hudbu. Jeho názor je veľmi rešpektovaný. Avšak na synťákoch už nehrá, takže sa mu nik nemôže smiať:) Ale aj tak, pre skupinu je neoceniteľný. Bez neho by Depeche Mode jednoducho nemohli fungovať.

zdroj: Keys, 06/2001

Názory Devotees (20)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa