Don’t Look Back - 4. časť

Takmer rok pred vydaním posledného albumu Depeche Mode, sa na hudobnom trhu v absolútnej tichosti objavil, dúfajme že nie posledný album Alanovho projektu Recoil, "Liquid". Žiadna reklama, žiadne promo-akcie, žiadna rotácia singlov, či videoklipov. Nuž, ale to je už údel najväčších hudobných skvostov, ktoré si najprv vychutnajú skutoční fajnšmekri, a ostatný svet si ich všimne až rokoch.

Tekutina

Vydarený album, ktorý v digitálne podobe obsahuje aj nejaký ten multimediálny bonus, podobne ako aj oba jeho single. Ozajstných fanúšikov však vždy zaujíma viac, ako len to, čo ich obľúbenec povie médiám. Tak sa teda aj v tejto poslednej časti miniseriálu "Don t Look Back" pozrime na tie najzaujímavejšie otázky smerované Alanovi.

Totálne zbožňujem 14 minútovú verziu "Black Box". Neskutočná! Srdečná vďaka, že si ju zverejnil na svojich stránkach vo forme MP3. Nad čím všetkých si premýšľal pri tejto verzii?
Toto bola pôvodná verzia, hoci za celý čas komponovania prešla mnohými zmenami. Vždy som si myslel, že otvorené sekvencie boli diváckym pohľadom na celú udalosť a keď elektronické sekvencie skladbu rozbehli, poslucháč sa mohol ocitnúť priamo v "lietadle pred osudovou zrážkou". Na konci "letovej" sekcie (ktorá je veľmi dlhá) to však nevyzerá, že by to nejako súviselo s ostatkom celého albumu, tak som radšej zvolil náhle rozdelenie "predstavy" a "dôsledku" do dvoch častí a priestor medzi nimi vyplnil zbytkom albumu, ktorý vlastne predstavuje akési spomienky človeka.

Môj bratranec počul Recoil, a hlavne Liquid, vôbec po prvýkrát v živote, ale pri skladbách "Want" alebo "Breath Control", či "Chrome", ktoré spieva Nicole Blackman spozornel, a tvrdil, že tie texty už niekde počul. Takže, kde sa s nimi mohol stretnúť? Použila ich Nicole už niekde predtým?
No, mohol ich počuť na niektorom z jej vystúpení, prípadne si ich prečítať v jej knihe textov "Blood Sugar". Ďalšia možnosť je, že mu mohli pripomínať jej štýl z predošlých prác, ako napr. "Dead Inside" od Golden Palominos. Ale aj tak, nie som si vedomí, že by tieto texty niekde predtým použila. Prečo sa nespýtaš priamo Nicole?

Prečo si "Strange Hours" ukončil tak hrozivo? Aký máš dôvod tak extrémne meniť melodické sklady na totálne stresujúce, ktoré sa na konci veľmi ťažko počúvajú (na konci tejto skladby ma prepadne strach zo smrti)? Cítil si to isté, keď si túto skladbu produkoval?
Mal som pocit, že táto skladba potrebuje posilniť drámu tohto fundamentálneho príbehu. Náš "človek" niekoho zabíja, takže strach zo smrti by mohol byť celkom vhodný, nie?

Spomenieš si na svoju prácu na skladbe s názvom "Bastard"? Ktorá zo skladieb je to na tomto albume? "Supreme"?
Nemám potuchy - bolo to totiž použiteľné pre každú rozrobenú skladbu, svojim zvukom sa to hodilo všade.

Nestalo sa počas nahrávania "Liquid", že si znovu objavil nejaký hudobný nástroj? Sranda, mal som pocit, že tento album je viac naklonený k tvorbe počas tvojho pôsobenia v Depeche Mode, ako k "Unsound Methods".
Vyhrabal som svoj EMS VCS 3, ale to je tak asi všetko. Je to postavené hlavne na samploch. Štrukturálne, bol som na seba tvrdší a album je trochu "vybrúsený" tými "rapotačkami" (textami).

Mám pocit, že album účinkuje rovnako, ako jeho predchodca, len "Liquid" je viac vycibrený. Vokály majú tú istú intenzitu, ale produkčne je viac melodický a otvorenejší, aj keď si uchováva svoju dramatickosť.
Som rád, že si spomenul slovo "dráma" - tá je niečo ako kľúčom "Liquid", ale častejšie je interpretovaná formou temnoty. Ĺudia vždy hovoria o temnosti albumu. Ja to však vidím viac dramatické ako temné.

Viem, že si s Depeche Mode zažil otrasnú skúsenosť v Los Angels (1990 - ). Myslíš, že ti to pomôže pri prezentácii "Liquid" v Spojených štátoch?
To je viac ako nepravdepodobné.

Zvuky na pozadí "Black Box" (sirény, detský plač...) znejú až desivo reálne, čo skladbe pridalo čosi, k čomu sa človek musí neustále vracať. Čo ťa viedlo k tomu, že si zvuk urobil až taký reálny? Pochádzajú tie zvuky zo skutočnej udalosti, či z nejakého filmu?
Zvuky sú možno z nejakej nešťastnej udalosti alebo z filmu, ale pochádzajú z viacerých zdrojov, ako CD s efektmi a pod. Možno je to tým mixom a rozmiestnením zvukov bez stereo efektov, čo dokopy vytvára takú dokonalú predstavivosť.

Mohol by si zbežne opísať, ako si formoval bicie party na albume? Skladby ako "Want" a "Breathe Control" znejú tak reálne, akoby v nich boli použité "živé" bicie.
Asi 60% bicích partov bolo použitých z originálneho nahrávania s bicími na začiatku projektu. Tieto bicie boli rozdelené do slučiek, prepracované, roztiahnuté a reštrukturalizovné, aby bolo poznať zdroj hrania, ale dúfam, že kontinuita zvuku zostala zachovaná. Zbytok pochádza z rôznych samplov, často mixovaných spolu s Montyho bicími.

Bolo zaujímavé si prečítať, že na tvoj ďalší album nepoužiješ hovorené slovo. Myslíš si, že spojenie hudby a poézie funguje alebo to bolo len niečo, čo ťa pokúšalo to vyskúšať?
Ako som už povedal predtým, ak by som nemal byť spokojný s hudbou a textom, ako jedným celkom, na "Liquid", nevydal by som ho, dokonca by som to ani nenahral. Moje komentáre na adresu hovoreného slova nie sú žiadnou kritikou, ja som len prehlásil, že urobiť ďalší album s hovoreným slovom by bolo až príliš očakávané.

Zaujímalo by ma, aký mal pocit z albumu Daniel Miller, keď si ho vypočul prvý krát. A ešte... povedal si, že na svoju hudbu až príliš háklivý, takže počul Daniel aj nejaké rozrobené veci alebo album počul až po jeho dokončení?
Daniel ako vždy sledoval pozorne vývin albumu - toto je jedna z výhod labelu. V jednej chvíli je na zvukovej skúške Depeche Mode v Spojených štátoch a o chvíľu sedí v nejakej zastrčenej skúšobni v Kilburne a počúva začínajúcu kapelu, s ktorou podpíše zmluvu. V mojom prípade si najskôr vypočul rozrobené veci tesne pred prizvaním vokalistov a potom znova rozrobené veci aj s vokálmi - v oboch prípadoch mi bol oporou a dodával potrebný entuziazmus. Takže celkovo mi Dan pomohol dotiahnuť moje nápady. Dôveruje mojim schopnostiam a je si vedomí mojej perfekcionality.

Vyskytli sa v štúdiu tento krát nejaké technické problémy alebo všetko "šliapalo" tak, ako malo? Plánuješ pre nahrávanie ďalšieho albumu nejaký upgrade?
Nie, album bol nahraný bez akýchkoľvek technických problémov. Simulovali sme pád systémov, softwarové vírusy, výpadok zosilňovačov, prehryznuté káble (zasa tie otravné myši) a problém so zálohou. Vcelku povedané, bolo to menej problematické, ako skúsenosti so Surrey Sound-om na poslednom albume. V tejto chvíli nechystám nejakú prestavbu techniky v štúdiu pre ďalší projekt.

Poznáš The Golden Gate Jubilee Quartet už dlhšie, alebo si ich povšimol až po tom, čo ti ich niekto odporučil? Podľa mňa sú skvelí a ukážky z "Jezebel" znejú geniálne. Hlavný vokál mi pripomína Scotta Walkera a trochu "Motown". Odhliadnúc od toho, aký máš na Scotta Walkera názor a nepomýšľal si niekedy o spolupráci práve s ním?
Na Jubilee Quartet som narazil deň pred nahrávaním "Jezebel". V "second hand"-e, v Brightone, som objavil jedno kompilačné gospelové CD, a keď som si ho cestou domov pustil v aute, okamžite som vedel, ako to spracujem na môj album. Tiež som mal pocit, že originálna verzia skladby bola až príliš priehľadná, vzhľadom na prirodzenosť textu, a chcelo to trochu "stemniť". A čo sa týka Scotta Walkera, zbožňujem jeho hlas. Kedykoľvek by mohol figurovať v zozname Recoil-u.

Na konci rozhovoru pre Radio 21 si povedal, že "Liquid" uzavrel akúsi pomyslenú kapitolu a možno v budúcnosti už nepoužiješ hovorené slovo. Znamená to, že na ďalší album prizveš "klasických" spevákov?
Na to teraz nemám odpoveď - a možno bude totálne inštrumentálny - kto vie?

V prvej desatine skladby "Strange Hours" počuť osobu kráčajúcu ulicou, vchádzajúcu do klubu a následne vychádzajúcu z neho. Ako bola táto časť nahrávaná? Ak to bolo nahrávané niekde "vonku", kde konkrétne? Páči sa mi hlavne zvuk zapaľovača, cez slúchadlá to znie absolútne vierohodne.
Táto "scéna" bola poskladaná z rôznych zvukov a z rôznych zdrojov. Ak to znie, akoby to bolo nahraté v reálnom prostredí, tak potom som potešený.

Nedá sa nepovšimnúť "južanský" zvuk na niekoľkých skladbách albumu, ktoré mi veľmi pripomínajú "Red River Cargo". Asi dve najvýraznejšie sú "Strange Hours" a "Jezebel". Keď ich počúvam, cítim sa ako v New Orleans. Čo ťa k tomuto zvuku inšpirovalo?
Vždy keď navštívim New Orleans cítim hrozivé vibrácie - určitú temnú Achilovú pätu toho miesta. Ale je to dobrá hudobná inšpirácia.

Vo "Want" je niekoľko zvláštnych vokálnych trikov s Nicoliným hlasom, ktoré sa rozliehajú v pozadí jej slov. Čo si na tieto triky použil?
Efekty, ktoré som skúšal s každou linkou záviseli od rôznych techník. Tie ale skúšam hlavne vtedy, keď sa PK zažerie do práce - on je totiž šaman v oblasti plug-inov a kadejakých efektov.

Bude text "Vertigen" niekedy preložený a oficiálne vydaný?
Nie, kopec vecí by stratilo význam. Preferujem katalánsky text.

Keď som sa dozvedel, že Douglas McCarthy sa na tvojom poslednom projekte nezúčastní, bol som sklamaný, pretože sa mi jeho hlas páči, rovnako ako aj jeho spôsob interpretácie jednotlivých skladieb. Rád by som vedel, prečo sa na albume neobjavil, keďže si sa svojho času vyjadril, že s ním pracuješ veľmi rád, nakoľko práca s ním je jednoduchá. Po jeho účasti na "Bloodline" a "UM" som mal pocit, že sa stal "stálym členom tímu", ale asi nie. Dali ste si vo vašej spolupráci pauzu, aby ste sa práve takémuto označeniu vyhli, nehodil sa jeho hlas k novým skladbách alebo ťa k tomu viedli iné dôvody?
Dôvod je jednoduchý, chcel som tentoraz pracovať s úplne novými ľuďmi. Mám rád zmenu.

Ako dlho si programoval aparát na tento album?
Na začiatku leta 1998 som začal pracovať na skladbe "Jezebel", potom nasledovala trojmesačná pauza, po ktorej nasledovala najväčšia časť nahrávania. Väčšina spolupracovníkov si odviedla svoju prácu medzi januárom a aprílom a mixovalo sa v máji a júni. Kompletne hotové to všetko bolo 7.júla a masterované počas nasledujúcich týždňov.

V minulosti si prehlásil, že tvoja tvorba je rozdelená nasledovne: 70% samplov a 30% čohosi, čo som už zabudol, pretože som idiot. No aj tak, po vypočutí "Chrome" a rozhovoroch s ľuďmi, ktorí "Liquid" počuli, by ma zaujímalo, či sa ten podiel zmenil. Použil si viac samplov Deanovej basy, v porovnaní s programovaním bassových zvukov na syntetizátore?
Predstava bola taká, aby bol "Liquid" "živší" alebo hranejší ako predchádzajúci album, ale v skutočnosti sa postup nahrávania nezmenil. Každý kúsok tejto skladačky bol samplovaný a upravený nástrojmi tak, aby pôsobili dojmom, že je to zahrané originálnym nástrojom - napríklad Deanovou bassou. Je tu použitých niekoľko syntetických bassových partov, ako aj celý rad zvláštnych samplov a elektronických zvukov.

Teraz, keď si album dokončil, je ťažké nepreberať každý jeho detail a nemyslieť si, že to a tamto som mohol spraviť trocha inak. Môžeš ohodnotiť svoju spokojnosť s albumom v škále od 1 po 10?
9.9 ... nemohol by som vydať niečo, s čím by som nebol spokojný. Aj keď perfekcionista ako ja, nie je nikdy absolútne spokojný. Snaha vždy sa zdokonaľovať - toto je podstata celej mojej kreativity. Raz však príde čas, kedy si to prestanete myslieť.

Prečo si sa rozhodol pomenovať album "Liquid" (Tekutina)?
Názov je inšpirovaný skladbou "Last Call For Liquid Courage". Taktiež sa zdá, že sa to hodí ku všetkým skladbám a páči sa mi, ako to slovo znie.

Na "Liquid" skazilo hovorené slovo skoro každú skladbu. Samozrejme, je to čisto môj názor. Nezamýšľaš vydať inštrumentálnu verziu tohto albumu? Alebo je tento album akousi opornou skupinou, ku ktorej sa potrebujem pripojiť? Necháp ma zle. Stále si myslím, že tvoja hudba je ohromná!
Ak odstrániš vokály (ktoré dávajú hudbe určitý význam a štruktúru), budeš ochudobnený o množstvo neurčitých sekcii a chvejúcich sa zvukov. Určite budeš vopred vedieť, kedy budem chcieť vydať inštrumentálny album, na ktorom nebudú žiadne vokály. Som však presvedčený, že dovtedy prídeš na chuť "hovorenému slovu". Zdá sa, že určité "škaredé" slová sa dajú vložiť do niečoho, čo nevyhovuje popovej skladbe. Pochybujem, že rap považuješ za "hovorené slovo", hoci v súčasnosti veľa hip-hopových umelcov používa mnoho melodických vokálov. Skús počúvať "Liquid" ako celok, a hlavne počúvať slová, ako pracujú v kontexte s hudbou. Garantujem ti, že ak by si počul hudbu bez vokálov, nebol by si plne uspokojený.

Liquid - marec 2000
nahrávané v období júl 1998 - jún 1999

Tracklist: 01 Black Box (Pt.1)
02 Want (Nicole Blackman)
03 Jezebel (The Golden Gate Jubilee Quartet)
04 Breath Control (Nicole Blackman)
05 Last Call For Liquid Courage (Samantha Coerbell)
06 Strange Hours (Diamanda Galás)
07 Vertinen (Diamanda Galás)
08 Supreme (Samantha Coerbell)
09 Chrome (Nicole Blackman)
10 Black Box (Pt.2)

Single: Strange Hours (incl. New York Nights, Don´t Look Back)
Jezebel

Názory Devotees (7)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa