Delta Machine

Delta Machine

Ďalší z rozhovorov s Andym Fletcherom, ktoré poskytol počas severoamerickej časti "Delta Machine" Tour 2013.

Andy Fletcher sa v časoch, kedy so svojími parťákmi z Depeche Mode vydali v roku 1981 cukríkovú synthy klasiku "Just Can´t Get Enough", príliš budúcnosťou nepozeral. No dnes sú tu stále, nielenže všetci spolu, no stále pred plnými arénami, kde podporujú koncertami nový album plný života - "Delta Machine", na ktorom stále prekvapivo predvádzajú svoj inovatívny prístup k hudbe.

"Úprimne," začne Fletcher, "v našich začiatkoch sme to všetko odhadovali iba na pár rokov. Neobišlo sa to bez tradičných vzostupov a pádov, rozhodne v tom všetkom bol aj kus veľkého šťastia, no na druhej strane, mali sme a stále máme skvelého skladateľa (Martin Gore), vynikajúceho frontmana (Dave Gahan) a ešte lepší zvuk. Dali sme jednoducho dohromady tieto tri prvky. Samozrejme, bez tvrdej práce to nešlo. Držíme spolu, sme šťastní. Viete, pochádzame z rovnakého mesta, z rovnakého sociálneho prostredia a to, čo sme dosiahli, si nadovšetko ceníme. To, že aj po 30-tich rokoch stále úspešne fungujeme, to je vlastne akýsi splnený sen."

"Delta Machine", 13-ty štúdiový album týchto britských "rockerov", debutoval v Spojených štátoch na šiestej priečke v predajnosti a oduševnelú elektronickú baladu "Heaven" tak odpichol na najvyššiu priečku tanečného rebríčka Billboardu.

Mathew Blades, moderátor rádia Mix 96.9, prehlásil, že počuť remix "Heaven" v aktuálnom iTunes podcaste dj-a Tiesta, ktorého magazín Rolling Stone zaradil v minulom rohu medzi 25 najvplyvnejších dj-ov planéty, je niečo úžasné.

"Oni si uchovávajú akúsi chladnokrvnosť," dodal Blades. "A dôvod, prečo sú aj dnes stále aktuálni je zrejme v tom, že v časoch, keď začínali, videli trochu ďalej, než len po najbližsí roh. Hudobný svet v mnohých ohľadoch musel Depeche Mode v podstate dobiehať. Všetok ten dnešný pop, postrádajúci skutočnú originalitu, proste dnes produkuje skladby na želanie rádii, no toto rozhodne nie je prípad Depeche Mode."

Tradičné začiatky.

Hoci prvý vlna úspechu kapely bola jednoznačne ovplyvnená rozmachom synthypopu začiatkom 1980-tych rokov, v čase, kedy sa Fletcher spolu s Vincem Clarkem začali zaujímať o hudbu, syntezátori ešte v móde neboli.

"Pôvodne sme boli kapela v tradičnej zostave, čiže bassa, gitara ..." prezradil Fletcher. "Disponovali sme iba bicím automatom, nemali sme totiž bubenníka. Šťastím však bolo, že sa na trhu začali objavovať monofonické syntezátori a boli skutočne lacné, cca 150 libier. Začali sme počúvať Kraftwerk, ranných Human League a OMD. Vince krátko na to dospel k rozhodnutiu, že by sme sa takisto mali vrhnúť na elektroniku."

S úsmevom dodal, "Nikdy predtým som na syntezátore nehral, takže to bola pre mňa na začiatku viacmenej výzva. Ale pravdou je, že takto sme začínali. Krátko na to sme naverbovali Martina a Davida. Viete, každá kapela vždy prehlási, že na začiatku nemali v úmysle byť úspešní. Pre nás to bola naozaj iba zábava."

Depeche Mode sa stali takmer za noc v Británii senzáciou a prvé úspechy na seba nenechali dlho čakať. Samozrejme, neobišli ani Spojené štáty. Tanečné parkety ovládla "Just Can´t Get Enough", dva roky na to single "Get The Balance Right" a "Everything Counts", no skutočný úspech prišiel až v roku 1984, kedy so singlom "People Are People" debutovali v prvej štyridsiatke rebríčka Hot 100.

Ako dnes vníma Andy Fletcher niekdajšiu pozíciu Depeche Mode v niekdajšej zlatej ére synthypopu?
"Boli sme veľmi mladí, niečo na spôsob The Beatles, keď začínali. Vtedy sa venovali popu, nie? Doslova žuvačkovému. My sme mali šťastie, že sme mali pri sebe ľudí ako napr. Daniel Miller a jeho kolegovia z nahrávacej spoločnosti, a hlavne nám bolo umožnené ako kapele dospieť, vymanili sme sa z náručia popu a našu hudbu zdokonalili. Ale tie popové začiatky boli milé."

Sám Fletcher považuje ranné synthypopové hity kapela za "veľmi dobré. Samozrejme, niektoré sú trochu trápne, obzvlášť niektoré videoklipy k nim. Ale, to patrilo k nášmu dospievaniu."

Odvážny nový zvuk

V časoch, kedy opäť bodovali v americkej Top40, tentoraz s electro-blueovým singlom z roku 1989, "Personal Jesus", stratilo synthypopové hnutie dávno svoj lesk a slávu. Prvé tri Top 40-tkové hity z ich multiplatinového albumu "Violator" ponúkli úplne nový zvuk a svet sa navždy zbavil skladby "Just Can´t Get Enough".

"Myslím, že z "Personal Jesus" sa postupne stala jedna z najlepších skladieb všetkých čias," dodá Blades, ktorý si začal Depeche Mode viac všímať, vlastne tak ako väčšina amerických poslucháčov, až po vydaní albumu "Violator".

Práve na tomto albume začali spájať bluesovú a elektronickú hudbu, čím zapustili základy, aj keď nie zámerne, albumu "Delta Machine".

"V tej dobe sme chceli vyprodukovať niečo významné a trvalé," zaspomína Fletcher. "Od začiatku sme mali jasný zámer: elektronika s nádychom blues." S tým súvisel aj názov samotného albumu.

"Konečne sme mali názov, ktorý dokonale vystihoval hudobnú stránku albumu." Ako Fletcher poznamenal, v prípade albumu "Violator" si až po jeho dokončení uvedomili, že zmiešali blues s elektronikou.

"Keď dokončíte album," pokračuje, "tak sa obzriete a poviete si, hmm, toto sme už kedysi urobili. Nejde o niečo, čo prišlo odnikiaľ. Jednoducho sme sa držali daného smerovania."

Fletcher dodnes považuje album "Violator" za jeden z vrcholov Depeche Mode a myslí si, že je to "dokonalý album, ktorý sa jednoducho podaril."

Beef Vegan je hudobný riaditeľ a moderátor populárnej rannej šou TMI na rádiu KWSS-FM. Toto miestne alternatívne rádio hrá skladby Depeche Mode často aj trikrát denne. Sám tvrdí, že odkaz Depeche Mode počuť v súčasnej hudbe prakticky neustále.

"Mali v sebe niečo originálne, boli obklopení syntezátormi a originálny bol aj ich zvuk, ako aj všetko, čo okolo seba vybudovali, čo bolo v protiklade s vtedajším štandardom - viac gitár a trochu syntezátorov. Dnes si vypočujete skladbu a je vám jasné, že sú to Depeche Mode."

"Aj dnes je k dispozícii množstvo syntezátorovej hudby, ktorá svoju púť začala pred viac ako 30-timi rokmi. Aj dnes decká tieto zvuky napodobňujú, dokonca akordy aj kopírujú. V TMI púšťame množtvo tejto produkcie. Zdá sa, že Depeche Mode majú na súčasnej indie scéne u kapiel veľmi dobré meno."

Fakt, že samotným Depeche Mode je táto skutočnosť takpovediac ukradnutá, môže zrejme za to, že majú páni stále veľmi veľký a trvalý vplyv.

"My si okolie veľmi nevšímame," priznáva Fletcher. "Jednoducho si veci robíme po svojom."

Názory Devotees (24)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa