Alan o albumoch Depeche Mode - 7.časť

"Songs Of Faith And Devotion", názov, ktorý dokáže fanúšikov postaviť do pozoru, názov, ktorý je v histórií moderného rocku zapísaný hrubými písmenami. Absolútny vrchol Depeche Mode, a zároveň ich skaza. Poďme si s Alanom zaspomínať na nahrávanie tohto grandiózneho diela.

Pozn. Pre rozsiahlosť otázok a odpovedí je táto časť rozdelená na dve časti. Druhá časť bude uverejnená ešte pre Vianocami.

Čo je to za zvuk, ktorý počuť na konci prvej strofy "In Your Room"? Bol tiež použitý v živej verzií "Mercy In You". Tuším v poslednej strofe.
Je to varifón.

Odkiaľ pochádza zdroj troch tónov v strede refrénu LP verzie "In Your Room"? Znie to ako mix piána a prednastaveného zvuku syntezátora. Tie tri tóny sú úchvatné, pretože uvedú celý text a ladí to veľmi dobre: "Twoo - I'm hanging on your words - Twaa - Living on your Breath -Twee - Felling with your skin -Twee - Would I always be here..."
Namiesto toho 'twoo, twaa and twee' si mohol použit nejaký slang, ale ten zvuk je vydolovaný z gitary. Každý akord bol individuálne samplovaný a následne dvakrát nahratý s ďalším, ale odlišným gitarovým zvukom. No, a na pozadí toho všetkého beží ešte ďalší zvuk - chór v podobe slučky.

Čo za úžasný efekt si použil v bicích partoch uprostred albumovej verzie "Rush"? Podobný si použil vo viacerých skladbách "Unsound Methods" (znie to ako nevydarené echo).
To si presne nespomínam. Ale nejde o nič nezvyčajné - len o degenerované (filtrované) oneskorenia s rezonanciou.

"SOFAD" považujem za najlepší album Depeche Mode, a zároveň za najlepší "popový" album v hudobnej histórií. Si na tento album aj patrične hrdý?
Áno. Išlo v tých časoch o absolútne odlišný album od všetkého, čo trh ponúkal a myslím, že je najlepšie odvedenou prácou Depeche Mode.

Mal si niekedy v pláne vydať iné verzie skladby "Judas" v podobe remixov?
Nie.

Niekde som čítal, že "Judas" mala pripravené dve verzie, okolo ktorých sa rozpútal dosť veľký spor. Nakoniec bola zvolená tvoja verzia a Martinova "reagge" verzia bola odložená bokom. Môžeš do toho vniesť viac svetla?
Veľký spor? To nie, ale pravdou je, že pri tejto skladbe sme sa s Martinom nedokázali pozrieť jeden druhému do očí. Skladbu sme nahrávalo tromi, či štyrmi, rozličnými spôsobmi, tá "reagge" verzia bola myslím druhá v poradí. Originálna demo snímka bola dokonca v blues-country štýle. Finálna verzia bola dokončená neskoro v noci a Martin k nej veľa nepovedal, čo je vlastne jeho spôsob vyjadrenia skutočnosti, že sa mu niečo nepáči.

Dave navrhoval, aby bola prvým singlom z albumu skladba "Condemnation". "I Feel You", ako predchodca albumu, bola tvoja voľba, a myslíš si, že cez ten tvrdý rockový zvuk mali fanúšikovia a média pochopiť smerovanie celého albumu (niečo v štýle, že DM sa rozhodli preorientovať na rock)?
Ak si správne spomínam, každý z nás mal pocit, že by "I Feel You" mala byť prvá pilotná skladba, vrátane Daniela. Hlavný dôvodom bol fakt, že táto skladba má úplne jasnú polohu a štýl, a hlavne bola radikálne odlišná od všetkého, čo sme dovtedy urobili. Dúfali sme, že ľudí prekvapí a budú zvedaví na zvyšok albumu.

Počúvam "I Feel You" na sluchátkach alebo na fakt dobrom stereu, nevšimol si si, že synkopický (myslím, že je posunutý trochu doprava) bassový part je zmixovaný trochu tichšie? To bol tvoj zámer? To mi pripomína jeden tvoj rozhovorom, v ktorom si označil zvuk surround za nie príliš životaschopný a najlepšou politikou podľa teba je zmixovať nahrávku na najnižší spoločný menovateľ. S týmto prípadom to celkom súhlasí. Synkopie sú celkom pekný efekt na slabom stereu, ale na druhej strane to môže vyvolať aj úplne opačný efekt a odpíše sa tým celá skladba.
"I Feel You" bolo v podstate mixované pre rádiá. Veľakrát sme mali možnosť počúvať ju cez malé reproduktory. Jasné, že vo zvuku "SOFAD" vzniklo od počiatočného mixovania po mastering veľa nedostatkov, ale... kto by chcel počúvať technicky dokonalú nahrávku, ktorá by nemala v sebe dušu a vzrušenie?

Ako si dosiahol ten efekt davu na konci "Judas"? To si zapojil do spievania všetkých alebo ide o prípad seriózneho multitrackingu?
15 ľudí (štúdiový operátori, sekretárky, kuchár atď..) multitrackovaných šesťkrát vyrobilo viac ako 90 hlasov + oneskorenia a rezonancie. Následne sme upravili zvuk, aby znel ako spev v južanskom kostole zo 1960-tych rokov, čo nám prišlo lepšie ako ozvena zo štadiónu vo Wembley.

Čítal som o tvojom presvedčení, že zvuk albumu "Violator" je príliš chabý a puntičkársky, na rozdiel od monštruózneho albumu "SOFAD", obsahuje podľa mňa "Violator" akúsi ucelenú kompaktnosť, dynamiku a hudobnú silu. V porovnaní práve so "SOFAD", kde je sa zvuk javí ako saturovaný strednými škálami frekvencií, ktoré dosahujú až bod, kedy sa stávajú nejasnými a to vo väčšine skladieb, aj keď boli nahraté "organickým" spôsobom, čiže za použitia klasickej gitary, bassy a bicích. Išlo o záplavu rezonancií vrhnutých do originálnych nahrávok alebo neprehľadné zafarbenie jednoduchého produktu, ako to ty nazývaš, nepodareného masteringu?
V niektorých prípadoch ide o zvukový defekt, ale ako na mnohých dobrých nahrávkach, na tom až tak nezáleží, pretože tá hudba má svoju silu a dokáže vás osloviť mnohými spôsobmi. Pre mňa je to niečo, čo robí tento album kvalitnejším na rozdiel od iných albumov DM.

Bezpochyby, "SOFAD" je excelentný album, žasnem ako ste vycibrili svoju produkciu jednoduchým použitím pián a gitár. Má ten fascinujúci gitarový nádych "I Feel You" spojitosť so spätnou väzbou zosilňovačov alebo tie gitary boli vylepšené?
Všetko bolo vylepšované, vylepšované a ešte raz vylepšované...

Bol si jediný, kto sa zúčastnil celého projektu "SOFAD" a pracoval si na ňom aj vtedy, keď si ostatní užívali dovolenky. Bolo tomu tak aj u predošlých projektov a nik ti z ostatných nechcel nikdy pomôcť?
Takto tomu bolo v období nahrávania "Some Great Reward", nie "SOFAD". Počas nahrávania "SOFAD" sa vzdialil od tímu iba Fletch, z osobných dôvodov a takisto aj počas "Devotional Tour". V štúdiu som odviedol vždy veľa práce, kým ostatní boli na dovolenke, alebo v obdobiach medzi jednotlivými projektami.

Ako si pristupoval k nahrávaniu "SOFAD" a mal si od začiatku predstavu o jeho zvuku?
S každým albumom DM sme sa chceli zvukovo odlíšiť od toho predošlého, no a po diskusiách s Floodom a ostatným členmi skupiny sme sa rozhodli, že by sa náš zvuk mohol viac priblížiť k tomu koncertnému a snažiť sa priblížiť samých seba do neprebádaných oblastí. Niektoré zo skladieb ako "I Feel You", "In Your Room" a "Rush" naznačili voľnejšie, viac "živšie" cítenie.

Kto prišiel s nápadom dotiahnúť k spolupráci na "One Caress" Willa Maloneho a v čom bol jeho prínos?
Zrazu sme sa rozhodli, že potrebujeme skutočné sláky a mali sme skutočne len jednu, či dve možnosti, koho prizvať na ich aranžmá. Will Malone pripravil v minulosti aranžmá v skladbe "Unfinished Sympathy" od Massive Attack, a patrí k mimoriadne obľúbených skladbám ako Martina, tak aj mňa samého. Slučky boli nahraté v londýnskych štúdiách Olympic, s použitím 28 ostrých sekcií, do ktorých spieval Martin naživo. Išlo asi o najrýchlejšie nahrávanie skladby DM, ďalšie také bolo pri skladbe "Somebody".

Vládlo v medziobdobí Violator/WV tour a SOFAD/Devotional v skupine nejaké napätie?
Napätie je v takomto období normálny jav v každej skupine a naša nebola vynimkou.

Ktorá zo skladieb DM sa kompletizovala najdlhšie a prečo?
Za tie roky ich bolo niekoľko: "Master And Servant" sme mixovali šokujúcich 7 dní. "Clean" a "Policy Of Truth" prešli niekoľkými zmenami a "I Feel You" mala tiež zložitú mixáž. Dlho sme sa pohrávali aj s "Walking In My Shoes" a "Judas".

Martin sa v jednom rozhovore zmienil, že pre "SOFAD" bol ako producent navrhnutý Tim Simenon, Prečo si ho skupina nevybrala? A prečo sa na producentskú stoličku posadil opäť Flood?
Pokiaľ si pamätám, Flood bol od začiatku vo výbere producenta na prvom mieste.

Keď si povedal, že "Mercy In You" je jedna zo slabších skladieb, mal si na mysli, že je tá skladba zlá, alebo nie si spokojný s jej konečnou podobou, podobne ako si sa vyjadril o svojej "Control Freak"?
Nemyslím si, že je to úplne zlá skladba, jednoducho nepatrila k mojim obľúbeným a trvalo nejaký čas, kým sme ju skompletizovali.

Kedy Anton urobil fotografiu na obal albumu "SOFAD", bol s vami počas celého nahrávania alebo ste si dohodli deň, kedy sa budete fotografovať? Vznikli tieto fotografie v dobe nahrávania albumu alebo až po ňom? Prečo na niektorých chýba Fletch?
Anton za nami prišiel na pár týždňov a všetky tie fotografie sú "autentické". Fletch na nich nie je, pretože v tom čase tam nebol.

Názory Devotees (15)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa