Musiczone: Recenze DVD Live in Milan

Český internetový portál Musiczone uveřejnil hodně pozitivní recenzi DVD Live in Milan.

Z letošního lednového koncertu Depeche Mode v Praze si po těch měsících vybavuji mnohem více vlezlý mráz, který se mi dostával i přes teplé oblečení ke kůži než výkony kapely a zásadní momenty celé show. Byl to můj první koncert této britské trojky a asi jsem prostě čekal víc, neb jsem odcházel jedním slovem zklamán. Sice Depeche Mode tehdy odehráli slušný koncert, zvuk byl také fajn, ale já měl problémy s tím, že jsem za tím vším viděl jen čistou profesionalitu a žádnou lidskost, nebo alespoň prostý přístup umělců, kteří si před publikem na nic nehrají. To mi v Praze prostě chybělo. Tím šťastnější jsem byl, když se v Bratislavě na pódiu objevil úplně jiný Dave, Martin a Andrew a odehráli tam koncert, na který vzpomínám ještě dnes s mrazením v zádech. Nemluvím ani tak o tracklistu, který byl v porovnání s Prahou jen malinko obměněn, nemám na mysli ani show jako takovou či krásné vyšperkované pódium Antonem Corbijnem, mluvím o celé atmosféře, která minimálně na mne dělala dojem naprosté pohody. Dave tehdy sršel energií a hlavně před koncertem se ochotně setkal i s tlupou oddaných fanoušků a rozdával úsměvy na všechny strany. Obdobně se choval zbytek kapely i celá crew. A stejný pocit pohody a výborné nálady cítím i z nového DVD Depeche Mode, které bylo natočeno během dvou koncertních večerů v italském Miláně. Díky laskavosti vydavatelství Mute/EMI mám tu možnost tento nosič již zhruba 3 týdny svírat ve svých rukou, přestože jeho oficiální vydání je stanoveno na 25. září.

Tracklist koncertu je prakticky totožný s tím, který Depeche Mode odehráli v Praze či Bratislavě, ale protože v Miláně Depeche Mode vystupovali dva dny za sebou, dopřáli svým fanouškům i nějakou tu tracklistovou obměnu a nečekaný bonus, který je na DVD též k nalezení. Základní disk nabízí celkem 23 skladeb, které z jedné třetiny tvoří písně poslední řadové desky "Playing The Angel". Po dunivém intru, při kterém usměvaví členové Depeche Mode nastoupí na pódium, koncert rozehrají otvírákem poslední desky "A Pain That I'm Used To", pokračují stále ještě aktuálním singlem "John The Revelator" a po dvou starších hitech nabídnou do třetice loňskou "Precious".

Pódium na koncertech v Miláně bylo totiž postaveno tak, že fanoušky od něho a tudíž i od Davea prakticky téměř nic nedělí. Odpadá tak i pocit nedostupnosti své hvězdy. Jistě lze namítat, že to Depeche Mode udělali právě proto, že se tyto koncerty natáčely pro účely komerčního DVD, leč ani to nemění nic na tom, že celá show je díky tomuto aspektu hozená do naprosté pohody, která připomíná atmosféru koncertu v klubu. Dalším aspektem, proč je pro mne záznam z Milána určitým způsobem jedinečný, je i zpěv Davea Gahana. Nevím, jestli si před koncerty dopřál dostatek oddychu, ale jeho zpěv v Miláně je prozatím tím nejlepším, jaký jsem kdy zažil. V Praze mi připadal být unavený, strhaný a energii pro show v sobě musel hledat, naopak v Miláně ji ještě rozdával a podle gest, které kamera stihla zaznamenat, byl v extrémní pohodě. Martin Gore, který svým vokálem zpět Davea Gahana jako vždy excelentně doplňuje, přichází do popředí koncertu po sedmi písních. Odzpívá své "Macro", "I Want It All" a hlavně "Home", která je v jeho podání stále neuvěřitelným balzámem.

Určitě se sluší zmínit i o pódiu. Anton Corbijn, který se o celý vzhled pódia postaral, je člověk, který je studnicí kreativity a originálních nápadů. Na levé straně pódia zavěšená koule, přiřazující svíticími neóny jednotlivé písně do šuplíčku "Pain", "Love" či "Angel", v pozadí na plátně obrovská postavička "Mr. Feathers" a hlavně přes sebe křivě zavěšené obrazovky, výbornou hudby Depeche Mode jen dokreslují. Anton si jako vždy dal záležet i se záběry, které se během jednotlivých písní promítají na zmiňovaných obrazovkách. Asi nejroztomilejší je kreace při "Enjoy The Silence" - kráčející kreslený Dave, který určitým způsobem paroduje cestu toho reálného při natáčení stejnojmenného klipu na začátku 90. let. Až po několika letech jsem se dozvěděl, že natáčení tohoto videa a brouzdání Davea s lehátkem po kopcích a v hlubokém sněhu, vedlo k velké hádce obou pánů, která vyústila k dlouho trvajícímu ochlazení jejich přátelství.

Rád bych na závěr upozornil nato, že pokud jste fanoušci Depeche Mode, určitě byste neměli šetřit penízky a pořídit si limitovanou edici tohoto DVD. Druhý bonusový disk totiž nabízí materiál, který každý fanda s nadšením přijme - dokument z aktuálního turné, originální EPK k albu "Playing The Angel", ale hlavně pět písní z koncertu, na kterých je ve velkém prezentováno, jaké geniality Corbijn vymyslel pro promítací část show. Přidáme-li k tomu přiložené bonusové audio CD, které nabízí osm písní z poslední desky v živé podobě právě z Milána, je jasné, že tohle DVD prostě nemůže chybět žádnému fandovi této britské legendy. Proto není divu, že mu dávám sedm hvězdiček, věřte, že mohl bych, dal bych i víc.

ZÁVĚR
Výborný zvuk, báječný střih, výborná režie, excelentní výběr písní - geniální DVD od geniální kapely!

Názory Devotees (14)

nissan

1    27. september 2006 o 13:05

tom som prekvapený, že by Anton a Dave mali dlhší čas chladný vzťah kvôli video Enjoy the Silence.
Čo sa týka dvd, tak verím, že mi príde, naposledy, keď som si niečo objednával,tak to skončilo ako Paper Monster na ceste k Martinovi. Až na to, že u mňa išlo o PTA.Veríme.

Dangerous

2    27. september 2006 o 13:18

to nissan: brouzdání v hlubokém sněhu ochladí nejeden vztah smile)

taky mne to překvapilo, Dave sice několikrát vyprávěl jak to bylo úmorné a ani ostatní depechies z toho nebyli odvázaní, “my uděláme největší hit života a on nám udělá klip s králem jak z pohádky”
ale kdyby to bylo skutečně velké ochlazení těžko by s ním natáčeli další klipy..

Beladona

3    27. september 2006 o 13:51

Možná byl Dave týden naštvaný a novináři to zveličili smile

Ringo

4    27. september 2006 o 14:53

s charakteristikou prazskeho koncertu v tomto clanku absolutne nesouhlasim. DM si ten koncert uzili a na kamery nesetrili nadsenim a rikali ze koncert byl uplne super. Dave ze v sobe hledal sily pro show??? Dyt tam lital a maval na publikum rukama nadsenim. Jsem byl asi na jinem koncerte nebo co:-)

Dangerous

5    27. september 2006 o 15:07

to Ringo: ano to je hloupost, pražský koncert byl skvělý, stál (skákal smile) sem kousíček od Davea, byl úplně úžasný...a při Walking reagoval na nadšený potlesk publika když vytahoval to jeho “shoeees” poděkováním…podle bootlegs co mám to nikde jinde neudělal…

Beladona

6    27. september 2006 o 15:14

Ringo: ne, byl jsi na správném koncertě. To autor byl na jiném koncertě grin