Wrong

Wrong

Nový rok vraj treba začať z vesela a optimisticky, a my preto začneme klasicky "depešácky", s riadnou dávkou čierneho humoru, tak typického pre tvorbu Martina Gorea.

Bude tomu, onedlho, už celých 10 rokov, čo Depeche Mode predstavili svetu pilotný singel z očakávaného albumu "Sounds Of The Universe", "Wrong". Skladba sa tešila úspechu, hranosti, ale hlavne priazni fanúšikov skupiny. Samotný album už bol prijatý s menšími rozpakmi, no to už nie je predmetom tohto článku. Tak poďme na to zlo ...

Keď novinár Brandon Voss povedal Martinovi, že skladba "Wrong" vyznieva, akoby ju napísal niekto, kto mal skutočne zlý deň, Martin odpovedal:
"Myslím, že ide o viac, ako len o jeden deň :) Ja len dúfam, že ľudia nebudú vnímať túto skladu príliš depresívne, pretože by som si rád myslel, že sa mi do nej podarilo dostať trochu komédie. Je v nej kúsok čierneho humoru. Smejem sa, keď vyslovím "je vo mne niečo chemicky zlé, je so mnou niečo zlé v samotnej podstate"."

Pre nemeckú mutáciu magazínu Rolling Stone sa Martin s Davidom vyjadrili nasledovne:
Dave: "Je dobré, že ľudí tento singel prekvapil. Veď rytmus skladby na začiatku prekvapil nás samotných. Je to veľmi R&B orientované, nie rapovo, skôr teatrálne. A hlavne je to veľmi zábavné. Ako keď 13-ročný chalan dupe od zlosti a skúša vzdorovať svojim rodičom. V tom veku predsa všetko vyzerá zle, tak to zvyknú hodnotiť aj rodičia."

Martin: "Rozhodli sme sa to celé začať s "Wrong" práve preto, že je to trochu odlišná skladba, v porovnaní s tým, čo sme robili v minulosti. Začul som jedno výstižné prirovnanie, ktoré sa mi veľmi páčilo - "future retro sound". Mnohé z našich nových skladieb majú nádych "sixties-space-age-pop" zvuku. Nejde priamo o Martina Dennyho alebo Esquivela, ale nemá to k tomu ďaleko. Stále tvrdím, že som tradičný skladateľ, teda pokiaľ ide o spôsob, akým pristupujem k melódiám, akordom a textom. Jednohlasné rozhodnutia sa v Depeche Mode týkajú iba inštrumentálnej zložky. Ale pokiaľ ide o mňa, electro a emócie spolu fungujú, tam nie sú žiadne rozpory."

Obaja sa vyjadrili aj v EPK albumu "Sounds Of The Universe":
Martin: "Jednomyseľne, a to myslím, že sme o tom neviedli žiadne debaty, sme zvolili "Wrong" ako pilotný singel, pretože sme ju vnímali viac ako výpoveď, všetkým nám prišla ako výrazne odlišná. Nakoniec, vždy sme, ako prvý singel, volili niečo výrazne odlišné, čo slúžilo ako nejaké ohlásenie, že sme opäť späť."

Dave: "Je to niečo ako netradičná popová skladba, ak Vám také označenie bude vyhovovať. Je to niečo ako rap, či teatrálna kázeň, dokonca aj rytmyka je výrazne odlišná. Nevybrali sme ju preto, že by sme ju považovali za najlepšiu skladbu z albumu, vybrali sme ju skôr preto, že doslova bije do očí, no rovnako je pre nás vhodným úvodom ďalšej kapitoly, ktorú práve "píšeme"."

Producent Ben Hillier sa pre Keyboard magazín vyjadril nasledovne:
"Arpeggio, ktoré znie počas celej skladby, "Wrong", pochádza z Martinovho "soft synth" dema, následne bolo preprogramované na mojom modulárnom syntezátore, s použitím "sine wave" efektu zo Cynthia Zeroscillátora. Rovnako sme pracovali aj s verziou nahratou s archívnymi zariadeniami EMS VCS3 a Tension, v Ableton Live. To sme zasa nahrávali cez archívny gitarový zosilňovač Gretch, v prízemí štúdia. Rozdiely v "sine wave" efekte sme dorovnali v moduláre, ako aj s použitím Max/MSP a archivných gitarových pedálov a reverbov. Bassová linka bola pôvodne hraná naživo, ja za klávesami Roland SH-09 a Martin ovládal filter. Následne sme to zdvojili cez Elektron SidStation a Roland Jupiter-6. Bicie pochádzajú s Akai MPC1000, hrali vo "free-run" móde, oživené modulárom a EMS syntezátormi. To všetko sme niekoľkokrát opakovali, kým sa časovanie nezhodovalo s backing trackom."

Na konci albumu "Sounds Of The Universe" zaznie krátka inštrumentálna skladba, bez názvu. Má 41 sekúnd a melódiu skladby "Wrong". V rozhovore s kapelou Röyksopp, pre magazín Filter, v apríli 2009, povedal Martin o tomto "outre" nasledovné:
"Mám rád prekvapenia. Môžete si inak všimnúť, že táto krátka vec zaznie až 3 minúty a 17 sekúnd po skončení poslednej skladby. Ja som sa dožadoval až piatich minút, čo malo symbolizovať spoluprácu astronóma Marke Whittlea a umelca Jonathana Keatsa, ktorí skompletizovali prvých milión rokov vesmíru do piatich sekúnd hudby. Myslím však, že to už viac prekvapením nie je."

Singel "Wrong" dopĺňa, v podobe b-strany, skladba "Oh Well", ktorá zároveň reprezentuje prvú spoluprácu Martin a Davida. David napísal text a Martin skomponoval hudbu.

Názory Devotees (12)

Tomba

 1    2. január 2019 o 00:41

Byl jsem moc rád, že na se na posledním turné k téhle pecce vrátili, navíc s úžasným prodlouženým intrem.

Fido

 2    2. január 2019 o 13:57

Wrong jedna z lepsich pre mna od ....

tomy

 3    3. január 2019 o 10:20

Pre mňa priam karmická... A jedna z najsilnejších… Myslím si, že nielen že vystihuje mňa ako takého, ale je hlbokou sondou do hlbín tajomstva (mágie) Martina Goreho, resp. Depeche Mode ako takého… Je to ten správny kokteil všetkých ingrediencií (aj tých menej výrazných), ktorého robia z tohto tria (úspešnú) značku Depeche Mode. PS: Nehovoriac o tom, že táto pieseň dokonale vystihuje obdobie DM, ktoré bolo pre nich dosť náročné a dobre informované zdroje mi (ne)raz povedali, že kapela po turné “TOTU” bola vážne na “hodenie ručníku do ringu…” :-(

jozefst

 4    3. január 2019 o 11:17

Prekvapilo ma použitie klasického analógového syntenzátora EMS VCS3, ktorý spomína Ben Hillier a ktorý napríklad použili Pink floyd pri tvorbe ich skladby On the run z ich kultového albumu The dark side of the moon. Ani by ma to vlastne nemalo prekvapiť, keďže Martin v období nahrávania SOTU tých starých analógových syntenzátorov kupoval hodne. Len u DM sa EMS VCS3 moc nespomína, narozdiel napríklad od syntenzátora Moog. Ktovie, či EMS VCS3 nepoužil Briean Eno pri nahrávaní bowieho skladby Heroes. Zaujímavý je popis procesu tvorby zvuku pre skladbu Wrong, ktorý spomína Ben Hillier, čo dokazuje, že so zvukom sa naďalej hrajú aj keď už dávno toľko nesamplujú rôzne “nehudobné” zvuky, ako v najmä v 80-tich. SOTU je docela dobrý album a skladba Wrong, ktorú tuším predstavili z tohto albumu ako prvú bola veľmi dobrou voľbou.

monocells

 5    3. január 2019 o 19:59

VCS3 používal v začiatkoch už J.M.Jarre a má ho v štúdiu do dnes…
Inak pekný technický popis.

Na SOTU bolo experimentovania dosť. Bolo to vidieť na videách zo štúdia.
Theremin, vokály cez fľašu a pod. ...

A bolo tam aj dosť - a až moc - “Martinovej modulárnej závislosti” grin
Tam bol asi počiatok “slabého” zvuku tohoto albumu.

jozefst

 6    3. január 2019 o 21:33

Čo sa týka VCS3, tak keď som googlil informácie ohľadom neho, tak J. M. Jarre bol v súvislosti s týmto syntenzátorom spomínaný. Ešte mi nedá spomenúť video k skladbe Wrong,ktoré je veľmi nevydarené a pripomína skôr lacný béčkový horor. Napríklad corbijnove video k Where’s the revolution je geniálne. Zhodou okolností som si obe videá pred chvíľkou pozrel, najpr Where’s the revolution a potom Wrong, ale kvôli atmosfére skladieb.

22°halo

 7    4. január 2019 o 00:12

No, live verzie Wrong ma až tak nechytili, skôr tie štúdiové, album a tak.. Naopak , pri Hole to Feed live, som zistila ,že som práve na live. Aj keď po x-tý krát , DM live kapela nie je

monocells

 8    4. január 2019 o 00:31

jozefst:

Len tak pre ukážku… inak zaujímavé video pre Native Instruments…

https://www.youtube.com/watch?v=X4s3OsSFOGs

jozefst

 9    4. január 2019 o 02:03

monocells, vďaka za video, pozrel som si to celé. Jasné J. M. Jarre pre elektronickú hudbu toho urobil dosť a jeho albumy sú skvostom. V spomínanom videu sa objaví dokonca fairilght a emulator, čo boli technológie pracujúce s digitálnym spraovaním zvuku a umožňovali sampling. V súčasnej dobe je to už zastaralá technológia. Najmä keď si predstavím ako Alan Wilder v jednom videu pchá do emulátora dnes už prastarú 5-palcovú disketu, tak to už je dnes archaizmus, no na tú dobu to bola revolúcia. Ale klobúk dolu, že DM sa chytili tejto technológie a zmenili v 83-ťom svoj zvuk a boli na vlne progresu. Dnes je to už niekde inde. Vývoj proste nezastavíš a toje dobre.

bob3

 10    4. január 2019 o 20:26

Zkoušel si někdo nahrát alba DM posledních 20ti let na audio kazetu?

Pokud ano jaký z toho máte při poslechu pocit..

Analogrunner

 11    4. január 2019 o 22:30

ako to tu niekto spominal - uz davnejsie mali hodit rucnik do ringu, ako sa znemoznovat :D
synth vcs3 pouziva kdekto - aj orbital. minule ho niekto predaval na midi.cz - a ani nebol drahy.
aj s malom urobis vela muziky, podla mna cim viacej toho ma muzikant k dispozicii, tym sa viac sustredi na to nepodstatne a unikne mu zmysel skladby. stavia sa za modulary, ale to co vydava (depeche mode), nie je tych modularov hodne wink to co vyprodukoval gore na svojej solovke - to uz je ina kava.

jozefst

 12    5. január 2019 o 19:46

Práveže dobre, že nehodili ručník do ringu a idú ďalej.

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa