Vyznanie (03/2023)

Vyznanie (03/2023)

Keď sa Vince Clarke stretol so šéfom Mute Records, Danielom Millerom, po prvýkrát, tak sa Danielovi demopáska Depeche Mode nepáčila. Vďaka Bohu dostali chlapci z Basildonu druhú šancu, ako urobiť dojem.

Vince Clarke: "Spomínam si, ako sme s Davidom Gahanom zašli do Londýna s našou prvou demo kazetou. V ten deň sme navštívili niekoľko vydavateľstiev - to boli ešte časy, keď ste kľudne mohli nakráčať do kancelárie A&R oddelenia a oni Vám dovolili prehrať Vaše nahrávky. Jedna z našich zastávok bola aj spoločnost Rough Trade, čo bol vlastne obchod s kanceláriou na poschodí. Prehrali sme Geoffovi Travisovi jednu našu skladbu a on povedal, 'Nie je to síce naša šálka kávy, ale tohto chlapíka by to mohlo zaujímať'. A tým chlapíkom bol Daniel Miller, ktorý v tej chvíli vstúpil do miestnosti. On však len stroho dodal, že sa mu to nepáči a odišiel. To bolo po prvýkrát, čo sme sa s Danielom stretli."

"Druhýkrát sme ho stretli v pube The Bridge House, vo Východnom Londýne, kde sme zvykli raz týždenne vystupovať, vždy asi 30 minút. V jeden taký večer sme predskakovali vystúpeniu Fad Gadget. Odohrali sme svoj set, posedávali sme v šatni a v zákulisí sa objavil Daniel. Bol tam s ním aj Stevo, z Bizzare Records, ktorý nám povedal, 'Vybavím Vám vystúpenie s Ultravox', načo Daniel kontroval, 'A ja Vám ponúkam zmluvu s Mute Records, beriete?'. Museli sme si to rozmyslieť, pretože predskakovať Ultravox, to už bolo niečo, ale rozhodli sme sa ísť s Danielom a tak vlastne začal náš vzťah s Mute."

"Spočiatku sme s Danielom k sebe veľmi blízko nemali. Trvalo roky, než sme sa skutočne poznali, pretože on je veľmi hanblivý človek. Spočiatku nebol len našim producentom, robil nám totiž aj šoféra, keďže bol z nás jediný, kto vedel šoférovať. Tuším mal nejakého Peugeota. Dokonca nám ozvučoval aj naše koncerty a ak vznikol nejaký problém, tak sa od promotérov snažil vytrieskať nejaké peniaze."

"Mute bola vlastne spoločnosť jedného človeka. Pracovala pre neho len jedna pani menom Hilda Svengard, nakoľko keď Mute začalo prinášať zisky, Daniel sa rozhodol, že potrebuje niekoho, kto sa bude starať o účtovníctvo. Zamestnal teda Hildu a okamžite jej strčil do rúk igelitku zo Sainsbury plnú účteniek. Tak vtedy vyzeralo účtovníctvo Mute."

"Okrem toho, že robil producenta nám, produkoval aj Fad Gadget. A aj keď bol v hudobnom biznise nováčikom, v elektronickej hudbe sa vyznal. Bol veľkým fanúšikom Cabaret Voltaire, veľmi dobre sa vyznal v tej hlučnejšej, industriálnejšej stránke elektronickej hudby. Keď mal 19, či 20, robil dj-a a tam bol zdroj jeho znalostí. Zvykol hrávať v tých honosných lyžiarskych strediských vo Švajčiarsku, aby si zarobil peniaze a mohol na druhý deň lyžovať."

"Pokiaľ šlo o Depeche Mode, tam značne určoval naše smerovanie. Piesne sme mali napísané, vcelku ich bolo dostatok, ale veľmi nám pomohol so zvukovou stránkou, keďže tam sme boli bezradní. Nikdy predtým sme nevideli sequencer, dokonca sme ani nikdy predtým neboli v profesionálnom nahrávacom štúdiu. Všetko to bolo pre nás nové a on bol našim sprievodcom. Veľmi nás ovplyvnil aj Eric Radcliffe, samozrejme aj Daniel. Spolu vypracovali rôzne techniky, ako správne synchronizovať veci. Nestál som v štúdiu a nepýtal som sa, 'A čo moje zvuky? Sú vážne dobré!' Vnímali sme všetko, čo nám povedal."

"Myslím, že Daniel bol v pohode, keď som z Depeche Mode odišiel a s Alison Moyet založil Yazoo. Nebola to pre neho žiadna tragédia. Pri nahrávaní oboch albumov nás v Blackwing Studios navštevoval a dával nám nejaké rady. Takisto sme využili inžinierske služby Erica Radcliffa, ktorý je po technickej stránke brilantný, bol tam s nami Daniel, Alison a bol som tam samozrejme aj ja, ktorý som nevedel nič. Keď sme nahrávali "Don´t Go", tak nám Daniel navrhol, aby sme do stredu každého verša pridali taký kúsok, niečo ako premostenie. Vôbec som za to na neho nezanevrel, bol skúsenejší a zručnejší než ja."

"Na albume "Wonderland" sme s Andym Bellom pracovali veľmi dlho, nešlo nám to a viem, že Daniela to znepokojovalo. Mňa do istej miery takisto, pretože som mal v tej dobe aj vedľajšiu prácu s Geoff Wayne Music, kedy som produkovať džingle pre reklamy. Myslel som si, že mi to pokryje moje náklady. Ale Mute boli dosť v pohode a Daniel nám dal dokonca možnosť nahrať druhý album Erasure. Mute nám už dokonca zarezervovali nahrávanie, keďže v tej dobe niečo ako domáce štúdio neexistovalo. Musím uznať, že Daniel nám naozaj veril. On vlastne stojí pri každom, s kým Mute podpíšu zmluvu. Myslím, že je to pre tú jeho úprimnosť. Viete, on je ten typ chlapa, ktorého Vás ani nenapadne sklamať, nie preto, že by to ovplyvnilo samotnú kapelu, ale jednoducho preto, že by to nebolo správne. Umelci v Mute, hlavne v začiatkoch fungovania spoločnosti, boli niečo ako jeho deti."

"Daniel nás všemožne podporoval, dokonca aj keď sme pracovali s inými producentami. Keď predal Mute spoločnosti EMI, tak aj tak sme mali zmluvu iba s ním, nie s EMI. Oni pre nás boli iba ľudia, ktorí distribuovali naše nahrávky. Chcem povedať, že aj by niekto z EMI prišiel za nami do štúdia a povedali nám, aby sme na tej, či one skladbe niečo zmenili, ako to urobil napr. Daniel v prípade "Don´t Go", rozhodne by sme takého človeka ignorovali."

"V roku 2015 som si založil vlastné vydavateľstvo, Very Records. Chcem to vnímať tak, že ako Daniel, tak aj ja chcem od umelca, aby robil správne veci. Nie je to iba o tom, že poviete, "Ten nemá žiaden predaj, toho sa zbavím." Ak Vám niekto predstaví nejaké skladby, ktoré možno nezodpovedajú Vašim predstavám, tak mu jednoducho poradíte, navrhnete, čo by mohol zmeniť a spoločne vyprodukujete lepšiu nahrávku. Keď Vám na umelcovi záleží, tak je takýto postup úplne prirodzený. Ak nie, tak to akoby ste sa zbavili priateľov, to predsa neurobíte."

"Na Danielovi sa mi páčilo a čo sa mi dodnes na spolupráci s ním páči, je fakt, že prichádza vždy s vecami, ktoré by Vás nikdy nenapadli. Keď sme mu predstavili našu poslednú nahrávku, "World Be Gone", tak nedalo sa nevšimnúť jeho nespokojnosť, nebol si ňou istý. Následne ponúkol zopár návrhov, veci sme zmenili a zrazu to znelo lepšie. Je to jeho značka, jeho vášeň. Mute je stále jeho dieťa."

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa