Alan Wilder: “V Mute o mňa nejavia záujem”

Alan Wilder: “V Mute o mňa nejavia záujem”

Exkluzívny rozhovor s Alanom Wilderom, ktorý nedávno poskytol svojim mexickým fanúšikom. Bohužiaľ odkrýva nepríjemnú skutočnosť, ktorá súvisí s existenciou samotného projektu Recoil.

Práve si ukončil prvé skutočné turné projektu Recoil, ktoré bude onedlho zdokumentované aj na videu. Prezraď nám, čo môžeme očakávať od toho DVD? Bude mať veľmi blízko k zážitkom, ktoré sme si odniesli z predstavenia "A Strange Hour"? Plán je asi taký, že produkovaný blue-ray disk bude záznamom celého koncertu v Budapešti, ktorý sa uskutočnil na konci roku 2010. Záznam zrežíroval maďarský režisér Attila Herko a filmovalo som na super HD kamery. Všetci sme nadobudli pocit, že na DVD formáte by sa tá zaznamenaná kvalita stratila. Pre tú výnimočnú prezentáciu Recoil sme si zadovážili extra veľkú projekčnú obrazovku a veľmi výkonný projektor. Výsledok je strhujúci - som s tým naozaj spokojný. Momentálne sa nachádzame v štádiu finálnej editácie a počas nasledujúcich týždňov sa budeme venovať mixáži soundtracku. Následne už budem musieť iba nájsť ten najvhodnejší spôsob distribúcie, nakoľko Mute Records o to nejavia záujem. Dúfam, že sa to podarí vydať začiatkom roku 2012. Momentálne si opäť na turné. Myslíš, že tieto koncerty ovplyvnia nejakým spôsobom tvoju budúcu tvorbu? Nemyslím si - tie koncerty sú totiž na mieru šité práci s technickým zariadením naživo. Nahrávanie a komponovanie je niečo úplne iné a zahŕňa to aj počúvanie hudby omnoho intímnejším spôsobom. Robím to, čo pokladám v danom momente za správne a nikdy neviem, akým smerom sa to uberie a to až do momentu, kedy je projekt prakticky dokončený. Môžeš nám priblížiť prácu na remixe skladby "In Chains" od Depeche Mode? Bolo to samozrejme trochu zvláštne pracovať opäť na niečom, čo mi v mnohých smeroch pripadalo tak zvláštne povedomé. Počúvanie jednotlivých partov a hlavne vokálov mi pripomenulo ako dobré, tak aj zlé momenty, kedy sme spoločne pracovali v štúdiu, ale hlavne koľko snahy to stálo vyprodukovať nahrávky s DM! Takisto som však mohol precítiť kreativitu Martinovho skladateľstva, hoci mám pocit, že "In Chains" nedosiahla úplný potenciál, nakoľko sa až príliš sústredili na produkciu. A práve z tohto dôvodu som si vybral túto skladbu, nakoľko ja som v nej videl ďalší priestor na zdokonalenie. Môj problém bol zasa v tom, že som dokončeniu novej verzie venoval málo času. Požiadali ma totiž o remix dosť neskoro, časový harmonogram už mali značne rozbehnutý a ja som bol práve vtedy na juhu Francúzska, kde som si užíval dovolenku pred americkým turné Recoil. Narýchlo som si teda zbalil malé reproduktory a hardisk a dovolenku som strávil vlastne zavretý v hotelovej izbe pracujúc na remixe, zatiaľ čo vonku krásne žiarilo slnko. Mal som zrazu pocit, akoby sa od čias nahrávania albumu "Songs Of Faith And Devotion" v Madride vôbec nič nezmenilo. No bol som spokojný, ako sa to vyvíjalo a v podstate som s finálnou verziou spokojný. Úmyselne som do novej verzie vsunul zvuky z iných skladieb DM, aby to dostalo trochu abstraktný zmysel, ale inak to vôbec nie je podstatné. Takisto pracuješ na zopár remixoch pre Alessandra Cortiniho. Nechcel by si s ním spolupracovať v budúcnosti viac kreatívnejšie? Myslím, že po hudobnej stránke toho máte veľa spoločného. Popravde, pracujem len na jednom remixe. Ide o niečo podobné, ako v prípade DM. Mám pocit, že skladba, ktorú som si vybral, nebola úplne dotiahnutá po stránkach aranžmánov a štruktúry, no má veľmi silnú melódiu a jedinečnú atmosféru. Viete, on, na rozdiel od mnohých umelcov elektronickej scény, má veľmi hlboký zmysel pre melódiu, vďaka čomu doslova vytŕča z davu. Aj k samotnému zvuku má úplne iný prístup. Počas amerického turné Recoil som si uvedomil, že je to nesmierne očarujúci a skromný človek a okamžite si ma získal. Toto číslo nášho magazínu je venované sólovým umelcom, ktorý opustili veľké kapely, takže... keď si sa rozhodol opustiť Depeche Mode, bolo zložité si predstaviť, že chceš vlastný projekt alebo si bol v tom čase z toho všetkého natoľko unavený, že si to jednoducho chcel hodiť za hlavu a dopriať si riadny odpočinok? Rozhodnutie nebolo zložité, no dopracovať sa k nemu nebolo jednoduché. V stávke bola moja spokojnosť a tá bola nakoniec pre mňa najdôležitejšia. Posledné roky som nebol spokojný s vnútornými vzťahmi v kapele, obzvlášť počas nahrávania albumu SOFAD a rozhodol som sa, že za takých okolností nechcem pracovať na ďalšej nahrávke - takže ďalšia fáza rozhodovania už taká zložitá nebola. Svoj sólový projekt som mal už rozbehnutý a takisto som videl výhodu v tom, že môžem viac času tráviť doma s vyhliadkou založenia si rodiny a podobne. Lenže zrazu sa tu objavili okolnosti súvisiace s veľkou zmenou v tom čase. Musel som si uvedomiť finančné následky, ktoré by vyplynuli z danej veľmi lukratívnej možnosti - v mojom prípade išlo teda o veľmi dobre spočítaný risk, ale rozhodol som sa, že moja duševná pohoda a dôstojnosť mali vyššiu prioritu. Uvedomuješ si, že aj napriek faktu, že texty a hudobná štruktúra Depeche Mode stoja na Martinovi, tak veľká časť zvuku Depeche Mode, ako všetci vedia, je tvojim "darom" kapele? Rád by som si myslel, že som dosť dôležitých dielom prispel k zvuku Depeche Mode, ale to musia skutočne posúdiť iní, ja určite nie. Ešte stále je množstvo fanúšikov, ktorí dúfajú, že sa Alan Wilder istým spôsobom k Depeche Mode vráti, ale ja osobne si myslí, že by bolo skôr veľmi zaujímavé počuť Depeche Mode v produkcii Alana Wildera. Myslím, že by v budúcnosti mohlo k niečomu takému dôjsť? Myslím, že je veľmi nepravdepodobné, že by ma o niečo také požiadali. Pred pár mesiacmi si organizoval aukciu s názvom "Collected". Povedz nám, ako sa zrodil tento nápad? A tvoja osobná skúsenosť s dražbou všetkých tých vecí nesmiernej sentimentálnej hodnoty? Aby som bol úprimný, ten nápad sa zrodil vďaka nevyhnutnosti - nepristal by som na to, ak by som nepotreboval finančnú hotovosť. Pozrime sa pravde do očí - z akého iného dôvodu dávajú ľudia veci do dražby? Mám za sebou dva rozvody, a ani v jednom prípade to nebola sranda a samozrejme sa to neskončilo férovým finančným vyrovnaním - a to je celá podstata. Ale napriek tomu som rád, že sa to podarilo zorganizovať, hoci sa to zvrtlo na čosi, čo pripomínalo maratón! Vlastnil som už príliš veľa vecí a je viac menej dobré, že väčšina z nich skončila v rukách ľudí, ktorí sa o ne budú s láskou starať. Časom dedičstvo umelcov rastie a rovnakú hodnotu majú aj spomienky s nimi zviazané. Dúfam, že každá z tých vecí si našla nový domov, kde bude vystavená alebo plne využije svoj potenciál, no a samozrejme jej historický odkaz zostane neporušený. Dnes je už absolútne zrejmé, že je tu trend investovať do čohosi hmatateľného, hlavne v tomto období bankových kríz, ktoré sa nás všetkých dotýkajú. Dôvera v banky, fondy, aj tie penzijné, vrátane akcii a podielov je už dlhší čas veľmi nízka. Odvšadiaľ počúvam, ako ľudia smerujú k zberateľstvu a považujú to za najbezpečnejšiu investíciu - s pridaným bonusom pre kupujúcich v podobe radosti s emotívnym zážitkom. Cítim uspokojenie v poznaní, že noví vlastníci tých DM artiklov obdržali spolu s nimi aj obrovskú dávku radosti. Myslím, že satisfakcie je omnoho väčšia pre toho, kto cíti veľký obdiv k práci, ktorá za tými vecami stojí, no pritom nepriložil k samotnému dielu ruku. Spojením týchto skutočností to získava takmer magickú, mystickú hodnotu. Jediné, čo sa mi na tom nepáči je fakt, že je tu zopár vypočítavých cynikov, ktorí získané veci už ponúkajú na predaj cez eBay - urobili všetko pre to, aby to získali a pritom vôbec nie sú skutočnými fanúšikmi Depeche Mode. Nazvite ma naivným, ak chcete, ale som z toho veľmi sklamaný. Svojho času si vyhlásil, že existuje už aj nový materiál projektu Recoil, hoci len embryonálnej podobe. Môžeš k tomu niečo dodať? Myslíš, že to bude znieť veľmi odlišne od posledného projektu - "subHuman" (2007)? Bohužiaľ nemám po hudobnej stránke nič hmatateľné. na čom by sa dalo pracovať, teda okrem dvoch coververzii skladieb od Talk Talk, na ktorých ešte musím popracovať, keď si nájdem dostatok času. Na novom materiály Recoil som priebežne pracoval pred dvoma rokmi, ale kvôli osobným problémom som o to úplne stratil záujem, hoci som s tým zabil veľmi veľa času. Následne mi však polovica štúdiového vybavenia skolabovala (vďaka Apple), čo znamená, že väčšinu z toho bude treba prepracovať. Postupom času som sa dostal do pozície, kedy nie som schopný samofinancovať ďalší album Recoil a ani Mute nejaví záujem, takže sa musím sústrediť na inú prácu. Skutočnosť je neúprosná - väčšina umelcov nepredáva toľko albumov, aby z toho dokázali vyžiť bez toho, že by nemuseli zarábať aj iným spôsobom. Takže teraz zvažujem úplne novú stratégiu tvorby hudby a snažím sa patrične určiť poradie priorít. Bohužiaľ so súčasnými prioritami nie som schopný nahrávať nový album, v súčasnosti je to pre mňa viac ako luxus, ktorý si musím v prvom rade dopriať pre seba. Možno je na túto otázku teda priskoro, ale máš predstavu, kto z vokalistov, či hudobníkov by mohol participovať na tom novom albume? Tých hudobníkov a spevákov, ktorých by som mohol prizvať je veľa, no v súčasnosti v tomto smere nemám skutočne žiadne plány. Alan, ďakujem za venovaný čas a dúfam, že ťa čoskoro uvidíme v Mexiku opäť ... S radosťou. Rád by som sa do Mexika ešte niekedy vrátil.

Názory Devotees (19)

giggs11

 1    4. december 2011 o 20:22

no nic alan,nezostava ti nic ine iba spolupraca s dm:-))

Roman

 2    4. december 2011 o 23:56

Zaujimal by ma aj nazor druhej strany - Mute na Recoil. Viem ze Recoil nie je ziaden financny trhak ale ked VCMG moze,...
Skoda ze nevysvetlil aj co sa stalo s mixom I Want You Now.

vocal

 3    5. december 2011 o 09:14

Veľká škoda, že nikto v DM nevidí a nepočuje (alebo nechce vidieť a počuť?) ... Osobne si myslím, že on žiadať znovu o člensto v kapele nebude, ale kapela by si mohla všimnúť, že by stačilo len málo aby mu pomohli ... Alan vyslal do éteru (či už cez net, alebo aj cez rozhovory v médiách) viac signálov o pomoc, avšak zostali bez odozvy kapely ... viac k tomu asi nemám čo povedať (teda napísať)

Efka Gore

 4    5. december 2011 o 10:26

:-l divné... Recoil je predsa chuťovka…♥

kinn

 5    5. december 2011 o 12:39

Alan sa dostal do financnej suchoty, to sa dalo cakat .. teraz len prekonat svoju hrdost a ponuknut sa DM, ktori by (z komercneho hladiska) boli velmi hlupi, ak by alana ako producenta odmietli.

chmelko

 6    5. december 2011 o 17:34

obdivujem Alanovu uprimnost, držím palce, nech sa začne darit a dufam, že neskončí niekde v hudbe pre reklamy..

molon

 7    6. december 2011 o 09:32

..dve veci, Alan si uvedomuje, že Recoil nie je hudba pre masssssy a že skladba In Chains je “biednejšia-poslabšia”...žeby sa im sám núkal???...alebo je to realita???...že tvorba D.M. ich posledných albumov je poslabšia a biednejšia….

milllis

 8    6. december 2011 o 13:25

to molon:
Moj nazor k skladbe “In Chains”: Odhliadnuc od toho, ze by tej skladbe svedcal este nejaky silny refren /pretoze ta skladba je autorsky celkom fajn kusok/, myslim, ze je produkcne nezvladnuta / tak ako vacsina SOTU /. Mam na mysly nepomer > autorsky song-vokaly vs. produkcia. A aj odhliadnuc od toho, ze Mart sa nostalgicky bavil s masinkami. Skladba “In Chains” posobi, ze len chce byt niecim, cim ale nie je. Velmi dietne bicie, zvuky a aj cely master posobi velmi plocho.
Nechcem teraz Alana chvalit a vyzdvihovat, ale ak si len predstavim na SOTU alanovu verziu plus napriklad bare verziu “Come back” namiesto tej albumovej, tak takto / ako spomenute dve / by mal vyzerat album DM sucasnosti. Podla mna. :-]

2strange2

 9    6. december 2011 o 14:34

Wilderovsky mix “inchainsu” nie je zly a povodnej forme nastavuje zrkadlo. No niektore repasovane zvuky by som radsej ozelel.

imi1

 10    7. december 2011 o 08:42

Ten nadpis zavadza v style Novy Cas. V rozhovore Alan spomina, ze Mute nejavi zaujem konkretne o vydanie ziveho zaznamu “Strange Hour”. Recoil hrali aj na nedavnej akcii Mute v Londyne.

Monghi

 11    7. december 2011 o 11:53

to imi: lenze pokial ide o financovanie pripadneho dalsieho albumu Recoil, tak Mute o to nejavia zaujem takisto ... a problemy s Mute mal Alan uz pri albume “subHuman”, nehovoriac o problemoch, s ktorymi Alan zapasil pri kompilacii “Selected”... takze ten nazov mi pride vcelku vystizny…

sinner

 12    7. december 2011 o 16:16

monghi: s akymi problemami od Mute zapasil Alan pri Seleced a pri subHuman?

Monghi

 13    7. december 2011 o 19:13

to sinner: v prvom rade kampan! mrkni niektore rozhovory s Alanom z obdobia “Selected”... otvorene tam hovori o tom, ze oba posledne projekty nemali absolutne ziadnu kampan organizovanu Mute, co malo znacny dopad na predaj… kampan ohladne tychto albumov bola organizovana Alanovym timom a fanusikmi. Dalsi problem mal Alan s presviedcanim ohladne deluxe edicii “Selected”, tam Mute do toho isli na poslednu chvilu a pritom sa to predavalo dost dobre… “deluxe” subHuman… s ambientnou verziou albumu… to takmer ani nik nevedel, ze to vobec vyslo… opat len vdaka kampani fanusikov… je to dost zvlastne… po “Liquid” albume sa Mute k projektu Recoil akosi velmi nemaju…

Dusan

 14    7. december 2011 o 21:05

to Monghi: aká ambientná verzia subHuman? Ja deluxe nemám, ale niečo takéto tam je?

Andy

 15    7. december 2011 o 22:00

Dusan: http://www.discogs.com/Recoil-subHuman/release/2099174 vynikajuci pack, mam ho doma osobne.

Roman

 16    7. december 2011 o 23:13

Podla mna je Subhuman ambient lepsia ako albumova verzia.

imi1

 17    8. december 2011 o 09:24

Monghi: suvisi to skor s dobou. Postrehli ste nejaku velku kampan ohladne vydania posledneho albumu Erasure? Ja vobec. Zisky z predavania hudby uz nie su take aby mohli vydavatelstva investovat do mohutnych reklam. Aj preto bol Alan nuteny opat vystupit na podia so Selected. To bola najlepsia reklama pre cielovu skupinu ludi. Ad financovanie nahravania albumu:  v sucasnosti si to kazdy umelec vacsinou financuje sam aspon na urovni znacky ako Mute. Ale toto si este overim a dam vediet.

Monghi

 18    8. december 2011 o 09:36

ja sa inak vobec cudujem, ze sa dnes kapely vobec zatazuju zmluvami s nahravacimi spolocnostami… Alan uz mal davno kracat v stopach Trenta Reznora… a Depeche Mode mali byt v tomto priekopnici uz od cias Ultra… su ale proste lenivi a viacmenej sa im to casom aj pekne vypomsti… U2 to cele pochopili vdaka manazerovi uz v polovici 80-tych rokov, Robert Smith pred 10-timi rokmi… vsetko, co nahras, ma byt tvoje! a nema tym nik okrem teba a kapely disponovat… v dnesnej dobe internetu a outsourcingu su velke labeli uplne zbytocne a vlastne ziju len vdaka lenivosti umelcov… ale to je len moja teoria, no nemyslim si, ze by sa hudobny biznis riadil inymi pravidlami, ako ktorykolvek iny biznis…

milllis

 19    8. december 2011 o 16:41

to monghi: Myslím, že máš pravdu. A zabehnutejších a teda aj “bohatších” kapiel sa to týka o to viac. A hlavne v dnešných časoch internetu a pod. Asi to bude tá lenivosť a pohodlnosť. (inak i SOTU videoklipy sa tých spomenutých vlastností týkajú grin )

After Party, Roxy, Praha

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa