Rox Box (1986)
Než sa Ray Cokes, začiatkom 1990-tych rokov, udomácnil v MTV Europe, fungoval aj ako moderátor v belgickej televízií RTBF, kde v relácií Rox Box, v roku 1986, vyspovedal aj Andyho a Alana z Depeche Mode.
Ray Cokes: Andy a Alan, vitajte v našej relácií Rox-Box a vďaka, že ste sa na nás našli čas. Množstvo kapiel dnes predstiera, že sú to "európske kapely" a dnes patria Depeche Mode ku kapelám, ktoré zažívajú na Starom kontinente ohromný úspech. Takže ako to je, vnímate sami seba ako nefalšovanú európsku kapelu?
Alan Wilder: Myslím, že áno. Naša hudba napr. ... tá znie viac európsky, než americky. A aktuálne máme ďaleko väčší úspech v niektorých európskych regiónoch než v Anglicku. Teda hlavne v Nemecku, Francúzsku a v Škandinávií. Takisto v týchto krajinách omnoho viac koncertujeme, dokonca ja nahrávame. Veľa sme nahrávali napr. v Nemecku, takže áno, v Európe trávime omnoho viac času.
Aký je to pocit, byť Angličanom, žiť na ostrove a zároveň byť akýmsi európskym ideálom? Nie je to trochu romantická predstava?
Andy Fletcher: Mne to príde v pohode a dokonca je tu príjemnejšie počasie. Deje sa to? Deje! A momentálne mi príde Anglicko tak trochu izolované. A takisto nemám pocit, že v Anglicku vládne presvedčenie, že chceme byť súčasťou Európy.
Od samého začiatku fungujete pod vydavateľstvom Mute. Mali ste za ten čas potrebu alebo skôr túžbu prejsť pod krídla nadnárodnej nahrávacej spoločnosti?
Alan: Ani nie. Za ten čas sme možno natrafili na jednu, či dve nevýhody nezávislého vydavateľstva, ale myslím, že to má viacero výhod a myslím, že to nebude prisilné vyhlásenie, keď poviem, že ak by to bolo inak, tak by sme tu dnes už neboli. Veľké nahrávacie spoločnosti by nás úž dávno vyžmýkali. V Mute máme umožnené napredovať a rásť vlastným tempom a spôsobom a takisto máme nad vecami väčšiu kontrolu. V podstate sa dá povedať, že máme pod kontrolou všetko, či už ide o naše videoklipy, marketingové záležitosti, grafiku ... my sme v Mute v podstate spokojní.
Ľudia, a hlavne médiá dnes vo veľkom hovoria o nezávislosti. "Indies" sú vraj jedna veľká šťastná rodina, ale máte pocit, že máte niečo spoločné s kapelami ako The Mission, či Skeletal Family a inými?
Andy: Podľa mňa to nie je žiadna veľká šťastná rodina. Ale popravde, my nie sme v žiadnom kontakte s inými vydavateľstvami, ani so žiadnymi "indie" kapelami.
Alan: My máme problém byť v kontakte s inými kapelami v Mute, nieto ešte z iných vydavateľstiev.
Andy: Pred pár dňami som nad tým premýšľal a uvedomil si, že dnes prichádza z rôznych vydavateľstiev viacero ponúk. Ono by to bolo všetko asi ďaleko lepšie, ak by vydavateľstvá dnes viac spolupracovali.
Alan: Takýto postoj si však vyžaduje tak trochu spoločný základ. Aktuálne tu nie je žiadna veľká elektronická scéna, vlastne elektronická scéna nikdy ani veľká nebola.
Andy: Áno, na popovej scéne sa skôr využívajú systémy. V rebríčkoch je veľa nahrávok, ktoré sú elekronické, no zvukovo sú upravené tak, že znejú akoby elektronickými vôbec neboli. Neviem, či ma dobre chápete, ale napr. väčšina tých diskotékových záležitostí v rebríčkoch sú čisto elektronické skladby. Ale nikdy sa to tak neprezentuje.
Alan: Tej čistej elektroniky je tam veľmi málo. Myslím takej, ktoré kombinuje zaujímavé zvuky s melódiami. Väčšinou ide o jeden opakujúci sa disko rytmus. Ale elektronickej hudby so skutočným rozsahom, pokiaľ ide o zvuky a melódie, takej tam veľa nenájdete.
Nepremýšľali ste o tom, že by ste urobili nejaký album, či singel, na ktorom by ste sa úplne vyhli elektronike?
Andy: Myslíš tak, že by sme to nahrali na bežných nástrojoch, bez elektroniky? Ale my sme zopár takých vecí už urobili, máme na konte zopár akustických vecí, ktoré vyšli na b-stranách singlov. My sa neriadime žiadnymi pravidlami, vieme nahrať skladby akýmikoľvek spôsobmi.
Alan: Presne. My sa nevyhýbame žiadnym nástrojom. Takto hlúpo neuvažujeme. S radosťou začlením do skladby akýkoľvek zvuk, ktorý sa k nej hodí, prípadne vyhovuje jej nálade, či atmosfére. Nijako sa neobmedzujeme. Pri elektronike zostávame jednoducho preto, že nie je veľa kapiel, ktoré sa tomu venujú ako my a máme pocit, že v tomto smere máme čo povedať.
Je to naša značka, ochranná známka. Ono to znie možno strochu riskantne, ale je to tak. Jednoducho aj to je jeden z dôvodov, prečo sme elektronike stále verní.
Názory Devotees (12)
tommy
1 7. november 2023 o 15:39
Pri jednej odpovedi bolo pekne vidieť, akí sú Alan a Andy rozdielni, aj keď navonok v čomsi podobní... Myslím to porovnanie, čo je a nie je elektronické... Nehovoriac o tom, že Alan svojou odpoveďou na disco rytmus predbehol dobu… V tom čase ešte asi nemal tušenia, aký hudobný odpad sa vytvorí v r. 90-tych… :(
tommy
2 7. november 2023 o 15:50
Ešte malá poznámka - otázka k Andyho odpovedi: Koľko že to bolo tých akustických vecí v r. 1986? Mne príde na rozum len “Love, in Itself.4 (The Lounge Version) (2018 Remaster)”, link tu: https://www.youtube.com/watch?v=Bco6QEesAz0
a možno tento hybrid: It Doesn’t Matter/Somebody- Tokyo 1985, link tu:
https://www.youtube.com/watch?v=w8SUwrLtxHw
Monghi
3 8. november 2023 o 07:48
asi je to o uhle pohladu, co si v tej dobre predstavoval Andy pod pojmom “akusticky”
Walking in Secret Garden
4 10. november 2023 o 22:11
tommy It Doesn’t Matter/Somebody to čumím a nechápem.
Čo to ako má byť? Koho to napadlo? Ako to vzniklo? Kde je sever? Prečo je Gamora?
Chcel by som vedieť o tom viac, ale už sa asi nedozvieme.
Monghi
5 13. november 2023 o 08:30
@walking: mozno tu najdes aku taku odpoved: https://dmlive.wiki/wiki/1985-04-12_Nakano_Sun_Plaza,_Tokyo,_Japan
Walking in Secret Garden
6 13. november 2023 o 10:27
Ďakujem, Monghi. Tak to vysvetlenie je ešte zaujímavejšie ako tajomno a domýšľanie.
Tá polemika, že dokonca jednou z teórii je aj možný omyl a improvizácia. Hoci zdá sa, že to potom Alan vylúčil a skôr sa prikláňa k vopred naplánovanej verzii. Jednoducho fakt zaujímavá rarita.
Walking in Secret Garden
7 13. november 2023 o 12:54
Proti omylu a improvizácii sa mi tiež zdá to, že dnes nemá David problém v prípade chyby pieseň ukončiť a ísť odznova. Prečo by to nemohol urobiť Alan, obzvlášť, ak je to ešte hranie čisto manuálne bez naprogramovaných častí? Alebo žeby vtedy ešte nemali dosť sebavedomia si chybu priznať a povzniesť sa nad ňu? Ale to len taká úvaha, že ako riešili chyby predtým, alebo či k ním vôbec dochádzalo.
Inak tuším som čítal, že na 101 mali riadnu trému (neviem, či aj odposluch nemali nejaké zhoršený, čo im to sťažovalo). Predsa len ten pompézny začiatok a teraz, že by niekde v Behind the Wheel niečo dovrzali a museli opakovať. Nepríjemná predstava.
Stále však na mňa to hranie It Doesn’t Matter/Somebody chvíľami pôsobí, akoby naozaj to bol omyl a Alan sa to len snažil zachrániť.
bob3
8 13. november 2023 o 19:22
Je to nacvicena vec, pri poslechu jsou slyset uvodni samplovane zvuky Somebody z pasku, Alan po prvni sloce prejde na akordy It Doesn´t matter, neumim si predstavit, ze Alan umel vsechny songy zahrat na klavir jen tak od boku.
Monghi
9 13. november 2023 o 20:18
preslapov mali desiatky ... ako sa s tym vyrovnavali, to sa da krasne sledovat cez tuto kompilacnu seriu:
https://dmlive.wiki/wiki/Something_Went_Wrong_(compilation)
Walking in Secret Garden
10 13. november 2023 o 22:39
Jasné, bob3, nevravím, že to bol omyl, len že občas mi to znie divne, tá vzájomná harmónia. Ale ono je aj problém v kvalite nahrávky, čo tiež môže skresliť.
Ale tiež si viem predstaviť, že vzhľadom k ešte nie veľkému počtu albumov, zároveň že od SGR uplynul iba rok a zároveň na schopnosti profi hudobníkov, akým je aj Alan, možno by aj tú improvizáciu zvládol.
Walking in Secret Garden
11 13. november 2023 o 22:53
Veľmi zaujímavé, Monghi.
bob3
12 14. november 2023 o 18:00
Kazdopadne to zahrali jen jednou, na stejnem miste v playlistu misto Somebody, se stejnym nasamplovanym uvodem, ale Gore se na konci improvizacne rozjel jak drak