Recoil - Electrogarden Network Interview (2002)

Recoil - Electrogarden Network Interview (2002)

Rozhovor s Alanom Wilderom, ktorý poskytol na konci roka 2001 dnes už neexistujúcemu portálu Electro Garden. Nosnou témou bol samozrejme jeho sólový projekt Recoil.

Kedy si vôbec po prvýkrát začal uvažovať o projekte Recoil? Bol to pocit, že Ťa v Depeche Mode niečo hudobne nenapĺňa a ak, čo to bolo konkrétne?
Alan: Presný dátum si nepamätám, alebo bolo to niekedy v polovici 1980-tych rokov. A šlo vlastne o náhodu. Prvú nahrávku som dokonca ani nikdy neplánoval oficiálne vydať, vlastne som len experimentoval so samplerom a s množstvom existujúcich nahrávok Depeche Mode (+ iné veci), kedy som chcel zistiť, či existuje spôsob, ako to všetko zrekonštruovať do úplne iného obsahu. Až keď som to prehral Danielovi vznikol nápad 12" editácie a tam som si uvedomil, že vzniká môj vlastný sólový projekt.

Aké boli vlastne okolnosti, ktoré viedli k Tvojmu odchodu z Depeche Mode? Stojí za tým nejaká konkrétna udalosť? Môžeš nám priblížiť, ako sa to dozvedeli ostatní z kapely a aké boli bezprostrední reakcie Martina, Davida a Andyho?
Tie dôvody odchodu boli komplikované - akýsi mix faktorov, ktoré postupne rástli a prispeli k tomu, že som si život prestal užívať. Rozhodnutie, kedy som už nechcel pracovať na ďalšom albume, prišlo v období, kedy sme "uviazli" vo vile v Madride, počas nahrávania albumu "Songs Of Faith And Devotion" (to spolunažívanie s ostatnými v jednom priestore bolo už len klincom do rakvy), ale chcel som dokončiť plánované "Devotional" turné, možno aj preto, že som si život na cestách užíval a čiastočne aj preto, že som nemusel nutne všetok čas tráviť v tesnej blízkosti ostatných. Po skončení turné som zisťoval, či sa moje pocity nezmenili. Nezmenili. A tak som svoje rozhodnutie predostrel na ohlásenom stretnutní v kancelárií kapely. S Davidom som sa nevedel spojiť, hoci som mu nechal niekoľko telefonických odkazov. Ostatným dvom som to oznámil osobne, Davidovi som poslal fax (nič iné mi už nezostávalo), a tie reakcie boli také zmiešané. Od Davida žiadna odpoveď, Martin pokrčil plecami a podal mi ruku a Fletch doslova zúril.

Niekde som čítal, že sa za skladateľa nepovažuješ, no skôr vidíš sám seba ako niekoho, kto sa zaoberá štruktúrou hudbu a zvukov, orchestráciou skladieb, čiže takým prierezom celého prirodzeného procesu skladateľstva. Vieš nám v tejto oblasti problížiť Tvoje silné a slabé stránky?
To ste inak celkom vystihli. Pre mňa je vzrušujúce mať k dispozícií vokálnu melódiu, skvelý hlas a balík textov, s ktorými môžem pracovať. Na tomto základe som schopný vybudovať kompletnú hudbu, ktorá dokáže vystihnúť, o čom tá pieseň je, samozrejme, prvotná musí byť atmosféra. Akonáhle mám správnu atmosféru, zvyšok procesu je už štrukturálny, ako keď dokončujete skladačku. Tam už len spájam jednotlivé prvky a vylepšujem zvuk.

Podľa Teba, aký je presný rozdiel medzi projektom a kapelou, v prípade Recoil?
V mnohých ohľadoch je to úplný opak práce v kapele. Nie je tu žiadna demokracia, žiadne podraďovanie sa nápadom iných, ktoré buď nepoznám alebo s nimi nesúhlasím, čiže žiadne kompromisy - hoci, keď si prizvem speváka alebo textára, ten dostáva voľnú ruku (ale len v tom, že môžu pracovať ako chcú, no výsledok budem editovať). Na druhej strane, práca sólovo môže byť zložitá, pokiaľ ide o vlastnú motiváciu, takisto nedostatok podpory, či spätnej väzby môže pôsobiť skľučujúco. Baví ma však experimentovanie ako aj predstava, že môžem pracovať tak dlho, akom len chcem, teda kým mám chuť nejakú tú vec dokončiť.

Myslíš, že táto Tvoja voľba ovplyvnila popularitu Tvojho projektu, nakoľko ľudia sa väčšinou identifikujú so stabilnými zostavami kapiel?
Viete, pre hudobných "outsiderov" je najväčší problém stabilný spevák. A to znepokojuje producentov rádií, je to totiž veľké sústo pre ich malé mozgy.

A čo Recoil naživo? Ako by si dokázal pritiahnúť toľkých spolupracovníkov v štúdiu na pódiá? Dokázal by si všetkých pritiahnuť na jedno pódium alebo by si to robil s každým inak?
Ani by som sa o to nepokúšal.

Aké to vlastne je spolupracovať s Alanom Wilderom? Sú spolupracovníci v štúdiu kontrolovaní? Akú veľkú slobodu majú k dispozícií pri pokuse dostať do nahrávok Recoil vlastné nápady?
Možno som sa už zmienil o tom, že spolupracovníci sú starostlivo vyberaní, ale potom už dostávajú vlastný priestor pre svoje party, inak by bolo zbytočné získať takých talentovaných ľudí. Takže, ak už mám k dispozícií isté základy hudby, s atmosférou, s ktorou som spokojný, potom sa s týmito vecami delím s každým, komu to vyhovuje. Nasleduje diskusia, nahrávanie a potom už preferujem, aby som ten surový materiál dával dohromady, pretože kým skladba dosiahne finálnu podobu, tak je neustále aktualizovaná.

Tvoj názor na dnešnú elektronickú popovú scénu? Kapely ako Mesh, či De/Vision akoby prevzali štafetu a sú lídrami nového hnutia, ktoré vzniklo niekedy v polovici 1990-tych rokov, niečo ako Depeche Mode o dekádu predtým. Potom je tu množstvo menej známych záležitostí, ktoré zastrešujú vydavateľstvá ako napr. A Different Drum v USA. Myslíš, že synthpop je opäť na vzostupe?
Zdá sa, že je to opäť množstvo elektronickej / industriálnej hudby, ale úprimne, ja toto veľmi nepočúvam. Neviem sa vyjadriť, kto je kto na aktuálnej scéne. Mám tendenciu počúvať trochu zvláštnejšiu hudbu, či už z nostalgie alebo pre to, že ma to ťahá k nezvyčajným hudobným štýlom. V skutočnosti ma elektronika až tak veľmi nezaujíma, čo vyznieva trochu smiešne, ale väčšina z tej produkcie ma necháva chladným.

Aké technické vybavenie aktuálne používaš? Aký formát nahrávania uprednostňuješ, kotúče, či digitál?
Aktuálne používam ProTools-y a Logic, s 21" monitormi. Kvôli flexibilite to všetko beží naživo a ja som vždy na rozpakoch, snažím sa to vyvažovať. Zvuky prechádzajú cez Neve konzolu a k dispozícií mám ešte zopár prevodníkov, aby vdýchli trochu života digitálu. Mrknite sa na moju webstránku, je tam kompletný zoznam zariadení.

Angažuješ sa aj v oblasti inžinieringu zvuku alebo sa hlavne zaujímaš o predprodukčný aspekt vecí?
Keďže ide o nepretržitý proces, nerozdeľujem ho. Väčšinu samplingu a štruktúr robím sám na počítači, ale v záverečných fázach si rád prizvem inžiniera. Na poslednom albume mi s množstvom efektov vypomohol Paul Kendal. V týchto fázach je dobré mať k dispozícií aj iný pohľad na mix.

Tvoj názor na softwarovú syntézu a digitálny filtering, ako aj najnovšie technológie, napr. neustále sa vyvíjajúca platforma ProTools s modulmi, ktoré v podstate odstraňujú potrebu dodatočných zariadení?
Ešte stále som rád obklopený rôznym vybavením, najmä kompresormi, zariadenia na oneskorenie pások a podobne. Priznávam však, že digitálna oblasť je čoraz pôsobivejšia.

Ako funguje spolupráca projektu Recoil s Mute? Sú tam nejaké umelecké spory alebo máš vo svojej tvorbe absolútnu slobodu?
Vo všeobecnosti som mal s Danielom Millerom vždy dobré vzťahy, keďže vždy rešpektoval moje názory a túžby týkajúce sa projektu - takéto niečo by bolo, v prípade iných vydavateľstiev, asi dosť zložité. Mute evidentne poskytuje svojim umelcom dostatočný priestor pre svoj prirodzený vývoj, hoci im takýto pocit môže poskytovať až prílišný pokoj. Menší tlak by možno nebol na škodu. Bohužiaľ, mám pocit, že nemajú poňatia, ako prezentovať moju hudbu, v podstate len čakajú na dodaný materiál a následne rozbehnú svoj obvyklý "reaktívny" marketingový postup. Toto môže byť trochu frustrujúce a musím priznať, že je pre mňa čoraz ťažšie získavať nadšenie pre nahrávanie ďalších vecí, ktoré nebudú mať dostatočnú podporu a budú označované za "zložité".

Existuje nejaká umelecká cesta projektu Recoil, ktorú máš vo svojich predstavách? Čo po štylistickej stránke môžeme očakávať v Tvojej budúcej tvorbe?
V tejto chvíli som si tým nie istý.

Zvažoval si niekedy vydať niečo v popovom formáte?
Nič konkrétne, hoci si myslím, že niektoré skladby Recoil majú dostatočne komerčný charakter, napr. skladba "Jezebel".

Nejaká šanca opätovnej spolupráce s Depeche Mode?
Mizivá - oni by ma o niečo také nepožiadali a ja by som to aj tak pravdepodobne neakceptoval.

Aké máš vlastne aktuálne vzťahy s Davidom, Martinom a Andym?
S Davidom a Martinom celkom priateľské, hoci sa vídame len príležitostne. O Fletchovi v podstate nič neviem, keďže sme sa spolu už asi 5 rokov nerozprávali.

Vďaka za rozhovor, Alan.
Rado sa stalo ...

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa