Pýtame sa… Depeche Mode (1986)

Pýtame sa… Depeche Mode (1986)

Andy s Martinom v exkluzívnom rozhovore pre francúzsky Canal+

Váš posledný album, "Black Celebration", má veľmi temný nádych, dokonca mierne depresívny, hlavne pokiaľ ide o atmosféru, ktorú sme mohli okúsiť na singly "A Question Of Time"...
Andy Fletcher: To je subjektívny pohľad. Jasne sme v nedávnom rozhlasovom interview deklarovali, že naša hudba sa stáva čoraz viac komerčnejšou, čo je v protiklade s tým, z čoho sme pôvodne vychádzali. Je samozrejme jasné, že album "Black Celebration" nie je možné prirovnávať k produkcii Wham!, ale označiť ho za depresívny... my sami pripúšťame dokonca možnosť, že je humorný. Je to náš piaty album a každý z tých predošlých je iný.
Martin Gore: Je to len vec chuti, vážne! Keď už ste spomenuli "A Question Of Time", tak ja ohľadne tých otázok (strata nevinnosti, pominuteľnosť času) nepremýšľam tragicky. C'est la vie! Tá skladba je v podstate iba o niečom, čo sa každý deň opakuje.

Video k tomu singlu je prekvapujúce, keďže Vás tam máme možnosť vidieť s batoľatami v náručí...
Andy: No, to bolo príšerné!
Martin: Hotová nočná mora! Len si predstavte štyri malé deti v jednej miestnosti, ako na vás civia a pritom plačú. Zakaždým, keď ich rodičia utíšili a predali nám ich do rúk, začali plakať.
Andy: Filmovali sme to v Los Angeles, počas prestávky medzi dvoma koncertami na turné a hneď na to sme mali vyraziť do Japonska. Anton Corbijn, režisér, sa na nás zašiel pozrieť a predostrel nám svoju predstavu. Výhoda bola v tom, teda odhliadnuc od tých detí, že sme to mohli celé stočiť ani nie za popoludnie. No... nakoniec sme sa mali vrátiť aj na druhý deň, ale nakoniec tam šiel len Alan. To preto ho v klipe vidieť najviac (smiech).

Viem o Vás, že natáčanie videoklipov vás veľmi nebaví...
Martin: To naozaj nie, dva dni filmovačky pre nás znamenajú dva dni príšernej otravy. Funguje to totiž tak, že točíte asi 10 minút a potom čakáte ďalšie tri hodiny, kým sa pripraví nová scéna. Dva totálne stratené dni, počas ktorých nemôžete nič iné robiť, dokonca ani sa pripravovať na koncert.
Andy: Sú proste dve veci, ktoré bytostne neznášame: filmovanie a fotografovanie!

Práve sa nachádzame v televíznom štúdiu, v priestore, ktorý často navštevujete. Ako ste reagovali, keď ste samých seba uvideli v telke po prvýkrát?
Andy: Nikdy som sa sám sebe v telke nepáčil, takže relácie, v ktorých vystupujeme, ani nepozerám...
Martin: Na tie okolnosti si už ani neviem spomenúť. Ale samotná predstava, že sa tešíme na to, kedy sa po prvýkrát uvidíme na televíznej obrazovke, mi príde bizarná. Dnes už ale takému niečomu ani nevenujeme pozornosť, vystúpenie v televízii nám už príde normálne.
Andy: Jediné, na čom nám skutočne záleží, sú naše koncerty pred publikom plným našich fanúšikov. Len čo sme kedysi dokončili turné, okamžite nás hnali do Top Of The Pops. To je ale potom veľmi ťažké predstierať živé hranie pred publikom, ktorému štáb radí, kedy má tlieskať a podobne.

Martin, včera si mi prezradil, že už veľmi intenzívne pracuješ na materiály pre nový album. Ako vlastne komponuješ nové skladby?
Martin: Konkrétne v tomto prípade som na kopec nápadov prišiel na americkom turné. Akonáhle som prišiel domov, kde mám kopec nástrojov a techniky, som začal pracovať na akordoch a následne programoval a nastavoval sekvencery. Neskôr som to všetko pretransformoval do syntezátorov a potom, či už doma alebo v štúdiu, nahral prvé demá.

A s čím vlastne začínaš? Písaním textu alebo melódiou?
Martin: Bežne začínam s textami, ale to nie je pevné pravidlo. Niekedy sa totiž stane, že ma najskôr napadne melódia...
Andy: Inšpirácia sa väčšinou dostaví po pár pivách alebo počas večere, ktorú sa rozhodne absolvovať v nejakom pube. A následne napíše svoje skladby! (smiech)

A čo ty Andy, nepokúšal si sa písať texty?
Andy: Ja? V tomto veľmi dobrý nie som a aby som bol úprimný, ani som nad tým neuvažoval. Viete, je veľmi zložité skomponovať skladbu. Zoberte si takého Alana, ktorý je brilantný hudobník. Keď sa pokúšal dať na papier nejaké slová, doslova s tým zápasil. A keď už s nejakými textami prišiel, Martin, čo by kritik, bol k nemu nemilosrdný. (Andy na chvíľu zaváha). Úprimne, nemám čo povedať ...

Keď počuješ nejakú skladbu, na čo upriamiš okamžitú pozornosť, na text či hudbu?
Martin: Myslím, že každého najskôr osloví hudba. Ale, pokiaľ ide o mňa osobne, som ohľadne textov veľmi kritický. Ak sa mi zapáči hudba, ale sprievodný text mi nedáva zmysel, tak sa mi tá skladba viac nepáči,
Andy: Pokiaľ ide o mňa, zameriam sa na hudbu. Slovám veľmi pozornosť nevenujem. Teda, pokiaľ nejde o výslovné hlúposti.. Ak to má dobrú melódiu, tak si to vypočujem rád, to mi celkom stačí...

zdroj: Top50, FR, 10/11/1986

Názory Devotees (23)

bel canto

 1    24. júl 2014 o 19:13

Ekonom Andy je ten “pravy hudobnik” na rozhovor. A tento hudobny analfabet do dnesneho dna “pracuje” v DM2. Po roku posuvania Delty konstatujem, ze ani zdaleka nema na stare veci s Alanom a doslo mi jasne preco. Alan - vedel zadefinovat - TÉMU. Po jeho odchode téma absentuje, DM2 ju proste nema, produkcia je robena pre produkciu, jednoducho to nema smer.


Dangerous

 2    25. júl 2014 o 07:16

Alan Wilder? To myslíš ten důchodce, který třísknul s muzikou, protože už mu to nejde a drobí si chipsy v obýváku u televize na dědkovské kalhoty?
To je dávná minulost.
Depeche Mode jsou silní i bez Alana Wildera. Delta Machine je excelentní dílo. A Alan jaké má plány?...Sledovat jestli se QPR udrží v Premier League a vysledovat jestli nový britský seriál o amaterském hudebníkovi, který dělal hudbu pro radost a ne pro prachy je sci-fi nebo komedie wink
A ako inak na Slovensku, Bél Čanto? wink)


Monghi

 3    25. júl 2014 o 10:03

heh, Alan ma uplne ine starosti, nez sediet pred telkou s chipsami.. to uz je davno prec smile Mlada zena, male dieta, ma co robit, aby uzivil nielen ich, ale prispieval aj na zivot a studium deti z predosleho manzelstva. Takze, podla vsetkeho je zamestnany v “normalnej” praci a hudbe sa venuje iba ak pasivne. Z casu na cas vybehne na nejaky ten koncert v Londyne smile


Dangerous

 4    25. júl 2014 o 12:46

to Monghi: dítě, mladá žena…myslíš, že je Alan jako oba kojí nebo co? wink)
Myslíš, že Alan pracuje někde na poště, nebo jako pomocná síla na stavbě? smile) To asi těžko. Podle toho co vím, tak se prodejem mnoha věcí (nejen hudebních) zabezpečil, aby právě nemusel nic dělat…já to vidím na chipsy, pívo a fotbal v telce…jak sám Alan o sobě říká, je to lenoch smile


Dangerous

 5    25. júl 2014 o 12:57

Sakra, toho jeho meďoura si ještě nikdo nekoupil? A to už mu vypršela technická...
http://blog.recoil.co.uk/mercedes-up-for-grabs/
Sakra a ten jeho zámek taky ne? Ani RasPutin nemá zájem? To je škoda…
http://search.savills.com/property-detail/gblhchlac100104


Logic

 6    26. júl 2014 o 08:11

Bel Canto, ja po roku môžem s hrdosťou povedať a som o tom presvedčený, že album ULTRA a DELTA sú skvostné a vážne im tam nechýba ani Alan (akurát by tie albumy do….) a ani nikto iný. Delta a Ultra patria u mňa do prvej trojky spolu s Violatorom.


bel canto

 7    26. júl 2014 o 18:41

Chlapi vsak kazdy ma nejaky nazor a vzajomne sa respektujeme. Delta je vyborna o tom niet pochyb. A nepochybujem o tom ze Soothe sloha je principialne zhodna s I feel a rytmus je vykradnuty z Personal. To je ta forma o ktorej som pisal. Alan pred Violatorom zadefinoval jasnu zretelnu formu a ta sa taha od zaciatku do konca. Na Musis for Masses sa hadal s Martinom, aby To Have And To Hold bola na albume temna, Martin pretlacal veselsiu verziu z bonusov, proste Alan tam pretlacal formu a naladu. Delta je vyborna ale je to minimalizmus, nie je to tak dosrobovane, je to iny styl hudby. Pri Ultre Martin sam povedal, ze je to prechodny album a so zvukmi sa moc nehrali. Mne to doslo aj bez jeho komentu. Rychlo nieco vyplut a dat to von. A nekriticki fandovia to aj tak zozrali aj s navijakom, ukazalo sa neskor.


Logic

 8    26. júl 2014 o 20:09

Vieš o tom čo hovoria o albumoch samotní beriem trošku s rezervou, lebo o exciterovi povedali, že je album na ktorí sú hrdí, ale mne príde veľmi slabý. Ultre nesiaha ani po členky, asi tak. ULtra je možno prechodný album, ale nenormálna bomba.


Dangerous

 9    26. júl 2014 o 20:39

Pri Ultre Martin sam povedal, ze je to prechodny album a so zvukmi sa moc nehrali.

Bélo Čanto, můžeš ozdrojovat tuto parafrázi citace? Děkuji smile
Barrel Of A Gun by ALAN CHARLES WILDER, ani kdyby byl 200 let zavřenej na toice neopatřil lepšími zvuky než tam jsou!!!
Buď si Martin dělal prdel a nebo ty sis vymyslel kravinu. Typické smile)
Ale no, čo bolo, to bolo wink


Logic

 10    26. júl 2014 o 21:22

Keby urobili ešte jednu Ultru alebo Deltu, nepohneval by som sa!!!


Michaela 146

 11    28. júl 2014 o 12:56

Při výstupu na Sněžku přes Obří důl…jsem poslouchala alba MFTM, Delta Machine…neskutečná energie a krásně navazující dvě alba…výstup na vrchol Sněžky, naprostá paráda, následně jsem po horách lítala jak kamzík grin


bel canto

 12    28. júl 2014 o 13:12

Dangerousi to myslis vazne ze sa mam teraz tyzden hrabat v archive a hladat tie Martinove slove ? A kvoli comu ? Kvoli tebe ? Si arogatny ku mne a k Alanovi uplne. Si napisal ze je dochodca. Gahan nie je ? Ty nekriticky zeres vsetko co DM2 hadzu von, kolkokrat si si vypocul druhy solovy Gahanov pocit ? Stokrat ? Je to super muzika ze ....


Logic

 13    28. júl 2014 o 13:57

Ano aj Gahan je dochodca, Alan je dochodca, DM sú dochodcovia, ale Ultra a Delta, tam vážne nechýba ani Alan, ani náhodou. Ultra tam sú presne zvuky, kde majú byť a Delta to isté!!!


Logic

 14    28. júl 2014 o 19:29

Bel Canto, ja moc solové albumy Gahana nemusím, mne sa najviac páčí solový album od Goreho ten prvý counterfeit, ani Soulsavers ma moc neoslovil, môže byť, ale na Ultru a Deltu nedám dopustiť, tri skvosty spolu s Violatorom.


bob3

 15    28. júl 2014 o 21:22

Gahan dělá muziku tak jak by se měla dělat, to znamená že je zaznamenáno to, co v něm v tu chvíli bylo a co se jemu a jeho kolegům podařilo přenést na nosič.

To jestli to bude šlágr, nebo to někomu sedne/ nesedne, o tom Gahan na stopro nepřemýšlel, a tak je to správně. Stačí si uvědomit, co je podstata umění.


bel canto

 16    30. júl 2014 o 10:24

Logic - u Ultre - podla mna ma lepsie poskladane skladby ako SOFAD, prijemnejsie melodie, po tejto stranke mi pride lepsia. Po stranke srobovania (Alan) naopak SOFAD potiahol Martinove veci vysoko nahor aj ked povedal sam Alan “niektore skladby nedosiahli svojho potencialu”, co zo SOFAD citit, nie je tak dotiahnuty ako predchadzajuce albumy. Ultra je vyborna lebo samotne Martinove skladacky su vyborne same o sebe ale nema taku bohatost vrstviev, navyse je tam vela gitary, proti comu Martin ovjakziva bol, zrazu s tym nemal problem ... Po Ultre urobili skladby, ktore ako jedine povazujem ze dotiahnute s takym feelingom a preciznostou, ze tam mi Alan nechyba, su genialne : Surrender, Slowblow, Painkiller a hlavne Headstar. Otazka znie, preco takto nedotahovali celu Ultru, na nu odpoved nepoznam. Tieto 4 skladby mi naznacili ze odchod Alana nebola vazna rana. Bohuzial pre mna (lebo je kopec ludom ktori to vidia inak) dalsie albumy padli do uplne ineho hudobneho stylu a DM2 dnes hra ine (nie zle) veci, je to nieco uplne ine (nie zle). Ak by vysla Ultra ako Martinova solovka (co povodne mala), zozeriem ju aj navijakom a bola by u mna pecka. Ale ked je tam znacka DM, co je u mna No.1 na svete, tak tato znacka kurna si ma drzat galakticky level, na ktory nikto v 80.rokoch nemal. A ono to je dnes uplne niekde inde ....


bob3

 17    30. júl 2014 o 12:25

Nechci se pouštět do debat, která deska je/ není lepší, jen bych reagoval na info, že Martin byl nějak zvlášť proti kytaře, znalci ví, že kytara byla použita již na CTA a dokonce akustická, objevuje se taky dost často skryta pod efekty.

Vím ale, že DM přišlo použití kytary z globálu spíše ne moc progresivní. Taky bylo málo kytar kapele často vyčítáno, možná trochu natruc v rané době proběhlo z úst DM v rozhovorech, že je moc nemusí.

Dnes je kytara v DM běžný nástroj, to výrazně změní zvuk kapely.


Logic

 18    30. júl 2014 o 17:09

Ultra a Delta u mňa po všetkých smeroch predčila SOFAD. Ja neriešim zvuky, buď sa mi to páči, alebo nie.


bel canto

 19    30. júl 2014 o 17:54

Logic super, ja ich zasa riesim na prvom mieste. Kazdy ma svoj pristup k veci. Osobne si myslim, ze zvuky v hudbe su najdolezistejsie. Lebo super zvuk aj z nicoho vyrobi klenot, takych piesni su stovky. A opacne, zly zvuk a produkcia moze znicit aj skvele zlozenu melodiu.
Bobe, presne tak, gitara bola skryta, bola vnimana ako jeden z mnoha zvukov nic viac, a aj v tom bolo DM vynimocne. Martin hovoril ze je prilis jednoduche zobrat gitaru a nahrat ju, kto ti to bude vycitat ze. Zlozitejsie je vymyslat nove zvuky a este zlozitejsie je mat v kazdej piesni pouzite zvuky - v tom boli DM majstri. Tym ako na Ultre gitaru rozbalili naplno mi doslo, ze Gore to NECHCE riesit a ide lahkou a rychlou cestou.


bel canto

 20    30. júl 2014 o 18:00

v kazdej piesni INE zvuky, som zabudol dopisat.


Logic

 21    30. júl 2014 o 18:05

Hej, ale čo zo zvukov, keď sú perfektné ako napríklad Recoil (nič proti Alanovi), počúval som to, ale dlho som to nevyydržal a zas to budem počúvať tak za 100 rokov. Ultra a Delta, pre mňa super albumy a nemenil by som tam nič.


bel canto

 22    31. júl 2014 o 06:51

Presne tak, Recoil trpi na nedostatok dobre poskladanej melodie. A v tom je genius Gore. Wilder je genialny v tvorbe zvukovych vrstiev a preto bol DM tam kde bol - tieto dva elementy sa spojili dokopy + finalny, zakladny genialny zvuk - Gahanov hlboky a isty hlas. Ultra a Delta su bezpochyby vyborne albumy, ale moj nazor uz poznas. V principe, je fajn ze vobec existuju. Mohli dopadnut ako Queen.


Michaela 146

 23    4. august 2014 o 17:37

Co dodat “Black Celebration”...nestárnoucí klasika smile

Uspořádejme černou oslavu
Černou oslavu
Dnes v noci

Abychom oslavili fakt,
že je za námi
další z černých dnů.
http://www.youtube.com/watch?v=dQ5ZiMqy_ek


Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa