Never Let Me Down Again
24.augusta 1987 sa na trhu objavil druhý singel z chystaného albumu "Music For The Masses", ktorého silu a neuveriteľný potenciál si kapela plne uvedomila takmer o rok neskôr, kedy Dave Gahan na legendárnom 101.koncerte Masses Tour rozkýval davy rúk fanúšikov, ktoré sa kývu dodnes.
Samozrejme, už pri samotnom nahrávaní rozpoznal Alan Wilder, spolu s ostatnými z kapely, ohromný potenciál skladby, ktorá nemohla uniknúť singlovému vydaniu. Preto ju začali budovať na dramatických prvkoch, napr. na hutných bicích v štýle Led Zeppelin, či výrazných riffoch gitary Martina Goreho, ktorými skladba vlastne otvára. Text skladby pre zmenu začína strnulými vokálmi "I´m taking a ride with my best friend", čo je všeobecne považované za jasný odkaz na užívanie drog, na čo svojho času poukazovala aj Jane Solanas z magazínu NME, podľa ktorej toto "majstrovské dielo" dokonale vystihuje pocit "drogovej eufórie". Niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že samotný záver skladby, tzv. "coda", je odkazom na skladbu "Torch" od Soft Cell.
Hlavným remixom singla je 12"verzia s označením "Split Mix", o ktorú sa postarala samotná kapela a skladbu tak natiahla na úctihodných 9,5 minúty. Je na počudovanie, že napriel príjemnému výsledku, z pohľadu kapely, je tento remix zrejme posledným, na ktorom sa podieľali samotní Depeche Mode. Medzi fanúšikmi sa rovnakej obľube teší remix s označením "Aggro Mix", ktorý sa objavil na CD a kazetovej edícii albumu "Music For The Masses".
V roku 1988 sa v jednom rozhlasovom interview zmienil Andy Fletcher, že napriek skutočnosť, že o význame Martinových piesní veľa povedať nevie, tak "Never Let Me Down Again" pojednáva jednoducho o nevinnosti.
Martin: "Po jednom koncerte sa mi stalo, že ku mne prišli dvaja ľudia, ktorí nemali nič spoločné a povedali mi, "tá skladba sa mi veľmi páči". Jeden z nich ju považoval za akýsi gay hymnus a ten druhý za hymnus o drogách. Obom sa však tá skladba páčila, takže je všetko v absolútnom poriadku." (Rolling Stone, 1993)
Dave: "Tá skladba, to bola naša "veľká vec" a dodnes si žije svojim životom" (MFTM Remaster, 2006)
Martin: "Myslím, že je to jedna z našich klasík, skladba, ktorá ľudí stavia na nohy. Najväčší efekt má práve v momentoch, keď ju hráme na koncertoch." (MFTM Remaster, 2006)
Andy: "Nebol to veľký hit, ale stala sa z nej skutočne legendárna skladba Depeche Mode." (MFTM Remaster, 2006)
Dave Bascombe: "Bola to jedna z tých skladieb, ktorej som sa skutočne potešil. V prácach na zvuku bicích som bol značne zaangažovaný. Ten gitarový úvod vznikol skôr náhodou. Nakŕmili sme sekvencer, ktorý sme vtedy veľmi často využívali. Gitara bola samplovaná a sampel sa mal spustiť v presne určenom momente. A hoci je to samotný úvod skladby, pôvodne byť nemal. Keď sme si to však vypočuli, všetci uznali, "Tak to je super!" Takže, šťastná náhoda. Ale tá skladba sa mi vždy páčila a teším sa, kam sa postupne nasmerovala." (MFTM Remaster, 2006)
Dave Bascombe sa v jednom rozhovore zmienil, že si počas nahrávania albumu "Music For The Masses" používal EDP Wasp ...
Alan: "Tak to je pravda. Ním boli vytvorené tie slávne bassové sekvenčné party v Aggro Mixe skladby "Never Let Me Down Again". Myslím, že sme použili sekvencery Wasp a Spider a potom sme celý výsledok ešte samplovali. Nie je to však kontrolované cez MIDI. Je možné, že sme to sekvencovali s použitím CV/Gate, ale na to si už neviem spomenúť." (Electricty Club, 2011)
Dave: "Pre mňa je táto skladba jedným z najintenzívnejších momentov koncertu. V prvom rade preto, že má v sebe veľmi silný emotívny náboj a zakaždým sa zabávam s publikom počas mávania. Na 101.koncerte sme sa s touto skladbou vlastne blížili k záveru a počas nej sa publikum dostalo do absolútneho varu. Keď som videl to ohromné množstvo ľudí, tak sa mi chcelo plakať. Bol to veľmi dojemný moment." (Best, 04/1989)
Peter Harper (fanúšik): "Raz som sa spýtal Martina Goreho ohľadne gitarového intra v "Never Let Me Down Again", ktoré použila kapea 3rd Bass v skladbe "Wordz Of Wizdom, Pt.2". Následne si to Depeche Mode vypočuli a boli ohromení spôsobom, akým 3rd Bass intro zmenili a skreslili. Tak chalani intro vysamplovali z nahrávky 3rd Bass, nanovo sampel skreslili, prepracovali a pridali ho do verzie, ktorou sa prezentovali na World Violation turné, v roku 1990. A fungovalo to skvele. Pre tých, ktorí nevedia, o čom hovorím: je to "aggro" časť skladby, v mixe veľmi hlasitá a pôsobí skutočne divne. Asi bude potrebné si vypočuť spomenutú skladbu 3rd Bass, nedá sa to prehliadnuť." (Home, 2003)
Singel "Never Let Me Down Again", na ktorého obale je zobrazená časť mapy Európy a Ruska (na každej edícii iná časť), obsahuje aj dve b-strany (v závislosti od edície).
Tou prvou a "hlavnou" je svižná tanečná záležitosť "Pleasure, Little Treasure". Jej rozšírená verzia, "Glitter Mix", sa končí fragmentami vokálov, ktoré boli obrátené a obohatené o efekty s oneskorením. Ide vlastne o Andyho slová "It could probably work" a Martinove "Back To Back". Iné zdroje upozorňujú na skutočnosť, že podobné vokálne zvuky môžete počuť aj v skladbe "Mothers Talk", ktorú nahrali Tears For Fears, v roku 1985. Nachádza sa na albume "Songs From The Big Chair", o ktorého inžiniering sa postaral Dave Bascombe. Spomínaný "Glitter Mix" je súčasťou CD a kazetovej edície albumu "Music For The Masses".
Andy: "B-stranu singla tvorí taká poctivá rock´n´rollová záležitosť starej školy, s ktorou sme si na pódiu vždy užili kopec zábavy." (Best, 04/1989)
Raritnejšou b-stranou je albumová skladba "To Have And To Hold", v edícii "Spanish Taster". Tá sa objavila na edíciach singla L12Bong14 a CDBong14, rovnako aj na CD a kazetovej edície albumu "Music For The Masses". Martinovým pôvodným zámerom bola skladba v štýle svižného electropopu, no Alan z nej urobil skladbu v štýle dark wave. Zatiaľ čo Alanova verzia sa prijala ako finálna, Martin chcel svoju verziu rovnako nahrať, čo sa nakoniec aj stalo, no neobsahuje kompletný text, ako ho poznáme z albumu.
zdroj: depechemode-live.com
Názory Devotees (18)
tommy
1 28. marec 2019 o 11:27
Hm, keby som taký vek, ako keď vyšiel tento singel, tak by som chcel recitovať nejakej platonickej láske tieto krásne verše s ešte krajším refrénom pod magickou oblohou na kopci s názvom Paradajz a možno by som sa aspoň na pár sekúnd ocitol v raji…
Ale viem si predstaviť aj „českú verziu tejto situácie: Obaja máme „veľkých 15“, sme už takmer dospelí, sedíme na jednom z mnohých krásnych miest v Českom Krumlove, obaja sme rovnako nesmelí, celý svet „Poznal nás jen jako zasněné“ a pri brehu Vltavy máme zo seba obavy, každý z nás hľadá tie správne slová, „čas nás objal jako velký plášť“ a v tom:
„ V tichu září
slabost těl jenž na okraj jde
psího vína co kolem nás
jak láska zná
točí se dál, naposled vám
je zlou?
nemusí brát, stačí co má
je tvou? “
Ja si proste po tejto klasike väčšinou pustím túto klasiku. Cítim tam akési prepojenie - most medzi západom a východom. Konečne som pochopil odkaz “coveru” tohto hymnusu.
tommy
2 28. marec 2019 o 11:35
Oprava na začiatku: “... keby som mal taký vek… ” PS: Prečo prosím pekne nie je aktívna možnosť “upraviť príspevok”? Ja, “Monk” som potom z toho nešťastný... Veď každé slovo je predsa dôležité...
Tomasito
3 28. marec 2019 o 15:19
Tomy: Isiel som skoro z koze vyskocit, ked sa povravalo, ze Ocean bude predskokanom DM na Letnej v 93tom. Bohuzial nestalo sa. Sranda je, ze ja ako velky rocker (vo veku 16 rokov) som sa dostal cez Ocean (nahodou som navstivil ich koncert v DK Dubravka) ku DM a dodnes som pri oboch kapelach zostal - hoci mam strasne rad aj takych Catastrofy (neviem, ci poznate - slovensky zbojnicky trash metal)
Pre mna boli koniec 80tych a zaciatok 90tych rokov - zlaty vek DM a elektronickej hudby (EBM).
Jaaaj, tak to vratit spat.
PS: VHSka z Devotional tour sa cela zodrala.
tommy
4 28. marec 2019 o 18:26
@Tomasito - tak, na túto tému nemám ani dnes dostatok síl… Aj po tých rokoch to bolí a keď Ti poviem, že (aj) toto bol jeden z dôvodov, pre ktoré som DM nevidel vo vrcholnej forme v obľúbenom meste v rozdelenej krajine… V ten deň (18.6.1993) sa malo spojiť toľko symbolov, že, až... Mal som tam byť. Hneval som sa na mojich kamarátov, ktorí “milovali Muka viac ako stranu”, hneval som sa na Oceán a v konečnom dôsledku na seba, že som bol taký nerozhodný... Tak mi treba! Keď ma už niekto (“tajomný M”) vytiahne na koncert DM, tak mám radšej chuť čítať si reklamy na štadióne ako sa pozerať na pódium… Ale našťastie, ešte vždy sa nájde jedna pieseň, ktorá ma ako tak vráti ku spomienkam…
tommy
5 28. marec 2019 o 18:33
A k tomu Oceánu: Boli časy, keď sme v mraze cestovali z najstaršieho mesta do PKO v Bratislave, prespávali tajne na internátoch, len aby sme mohli vidieť jediný (vianočný) koncert tohto úkazu., ktorý mal viac ako len českú, resp. európsku úroveň... Dnes objavujem texty Petra Honse (dúfam, že je to správne) ako knihy majstra M.F. Dostojevského.
Michaela 146
6 28. marec 2019 o 21:23
@tomy: Milý studente, jelikož jste odpověděl správně na mojí otázku, já nemůžu než- li jinak, ale musím Vám dát za jedna, aneb cesta do hlubin študákovy duše…
Jižní Čechy, rodný kraj romantiků a snílků, Petr Muk byl jedním z nich…stačilo prohodit pár vět a….člověk s neuvěřitelně krásnou duší, moc mi chybí jeho hlas a úsměv kterým dokázal okouzlit a zahřát na duši… nezapomenutelné časy Oceánu 10…9…8…7…6…5…4…3…2…1 Oceááán…jistě mi dá za pravdu, ten kdo zažil jejich koncerty a vzpomíná si jaká úžasná atmosféra tam panovala…. nekrásnější roky, které jsem zažila na hudebních vlnách DM a Oceánu (1988 -1993)
Rok 1990 a můj první live koncert Oceánu se odehrál v Praze na Štvanici….Poznal nás jen jako zasněné...
https://www.youtube.com/watch?v=UkRyrFXKdc8
Jedna vzpomínková u které mi na koncertech ukápla nejedna slzička…
https://www.youtube.com/watch?v=BrHZdhc2aMQ
Michaela 146
7 28. marec 2019 o 23:02
@Tomasito: Můj splněný sen. V roce 1993 jsem zažila svůj první koncert DM. Strhující úžasná podívaná, stála jsem asi uprostřed davu, pamatuji si, že mě ten koncert natolik pohltil, fascinoval, že jsem se po koncertě nezmohla ze sebe vydat ani jednu hlásku. Byl to krásný, vysněný dárek k narozeninám.
Přesně tak, kéž by šel vrátit čas, prosím alespoň na jeden den, bezstarostný den…mládí radost, žádná starost na vlnách DM ♫
tommy
8 29. marec 2019 o 08:58
“Byl to krásný, vysněný dárek k narozeninám” - no veď práve tá bolesť aj po rokoch… Práve v tých dňoch som dosiahol vek plnoletosti, tak som to chcel ísť na Letnú osláviť s mojimi idolmi… :-( Ešte bolo aj päť rokov po legendárnom koncerte v Pasadene… Lenže moje “druhé ja” bolo akosi proti… Sedel som na lavičke ako taký Forrest Gump a plakal som sám nad sebou.. Keď som potom po koncerte stretol “čierny kŕdeľ”, tak nebola s nimi vôbec reč... Ešte niekoľko dní boli v tranze, nevedeli hľadať slová, len si niečo popod nos mumlali: “to bolo úžasné, nemám slov, neskutočné, zomrel som už pri Higher love, srdce mi bilo ako zvon, stratil som hlas, stratil som pas, kde som to bol, bohovia zostúpili na zem…”
violator_2008
9 29. marec 2019 o 14:46
tommy - preco si tam nesiel?
ja som mal zaracha btw.
- inak by som to bol dal
jozefst
10 30. marec 2019 o 21:20
Never let me down again, jeden z depešáckych majsterštykov. Tvrdý pop, ktorý bol niekde inde, niečo na pomedzí Pet shop boys a Front 242. Videoklip k skladbe je famózny, tak ako videoklipy z tohto obdobia. Týmto albumom sa etapa industriálneho tvrdého zvuku DM ukončila, aby prišlo nové obdobie farebnejšie obdobie, ktoré zabránilo k tomu, aby sa DM hudobne vyčerpali a začali kopírovať samých seba.
tommy
11 31. marec 2019 o 10:10
@Violator_2008: sklamal ma môj vtedajší najlepší kamarát, ktorý to mal všetko vybaviť... Ale nevadí, je to odpustené, zabudnuté...
Dnes je všetko v poriadku: “See the stars, they ́re shining bright Everything ́s alright tonigh”
Michaela 146
12 1. apríl 2019 o 22:38
@tomy: Vážně asi sním, soucítím s Tebou, já tam ty narozeniny oslavila, i když sama, ale vůbec ničeho nelituji, úvodní koncertní začátek úžasný, otevřelo se samo nebe, když zazněly první tóny písně Higher Love a za čtyřmi oponami se zjeví obrovská silueta frontmana kapely Dave Gahana….a zde opožděný dáreček pro Tebe…
https://www.youtube.com/watch?v=FlFwq3eRLAg
tommy
13 2. apríl 2019 o 09:03
“Cítim, že tvoje slnko žiari a preto teraz nehľadám rozhrešenie alebo odpustenie vecí, ktoré robím. Práve naopak, cítim silné povznesenie, viem, že môžem dôverovať tomuto upevneniu…
Už nemôžem utajiť spôsob, akým som uzdravil tú radosť, ktorú cítim, keď sa musím vysporiadať s milosrdenstvom v Tebe
Môžu sa naplniť tvoje najdivokejšie predstavy a som si istý, že stratíš svoje zábrany..
V tvojej izbe, plamene v tvojich očiach zapália oheň... Necháš ten oheň čoskoro zomrieť alebo budem vždy tu?
Ak budeš váhať, tak si uvedom, že život je príliš krátky na to, aby sme dokázali všetko pochopiť...
Videla si slzy v mojich očiach, Počula si moju pravdu schovanú v milosrdných klamstvách…Videl som slzy v tvojich očiach. Nie som hrdý na to, čo robím…
Och dievča, veď ma do tvojej temnoty. Keď sa celý svet pre mňa snaží, je to najťažšie nechať ma tu nedotknutého… Potrebujem len jedno pohladenie, od teba a budem navždy požehnaný ...
Odovzdávam ti srdce i dušu. Obetujem sa vyššiemu cieľu.
Budem poháňaný, naplnený vyššou láskou, vyššou láskou.”
Chcel som si tento intímny sen naživo v jeden krásny letný deň na Letnej stratený v dave prežiť... Žiaľ, môj anjel si v tom čase asi vychutnával ticho a diabol vo mne si každý deň “Černé je nebe” pospevoval… :-(
DM-80
14 2. apríl 2019 o 10:51
Magická skladba, viac asi dodávať netreba.
Michaela 146
15 2. apríl 2019 o 23:29
Milý tomy, krásně si se nechal inspirovat skladbami z alba Sofad, složil si z veršů jeden nádherný příběh, co možná píše sám život…Kdybych mohla vrátit čas, udělala bych to, dej mi ruku, dám Ti svou a vezmu Tě zpět, kde strávíme jeden krásný letní den a bude to Tvůj splněný hudební sen….vážně bych ti to moc přála!
tommy
16 3. apríl 2019 o 13:47
“Mám cíle vyšší, ve veršů říši, avšak sám se jaksi na tvá slova nechytám…”
Michaela 146
17 4. apríl 2019 o 23:31
Omlouvám se, včera večer jsem padla za mrtvé, ale ne na bitevním poli, rovnou do peřin
I já mám cíle vyšší, ve veršů říši…Je mým snem zachránit tuto planetu a vrátit jí zpět její krásu, kterou dříve měla 
Jakub73
18 17. júl 2019 o 06:22
Jednoduše nejzásadnější skladba Depeche Mode