Nestori sú späť

Nestori sú späť

Rozhovor s Martinom, pre nemecký Keys Magazín, o albume "Spirit", ktorý vznikol deň po koncerte v Berlíne.

Počul som, že obyčajne komponuješ hraním na gitare a na piáne. Vznikli takýmto spôsobom aj nové skladby?
Každý príbeh vzniku novej skladby je tak trochu iný. Niekedy hrám na gitare alebo piáne, no takisto mám slučku v modulárnom syntezátore alebo v DAW, bassovú inku alebo bicí rytmus, do ktorého začnem spievať.

To je ten skutočný moment, keď prichádza inšpirácia?
Áno, takto to býva často. No takisto sú situácie, kedy mám k dispozícii len vágnu melodickú linku v hlave a konkrétny námet. No a nakoniec sú aj situácie, pri ktorých nemám ani poňatia, o čo v tom prebiehajúcom nápade ide. V takýchto prípadoch musím najskôr objaviť prechod z poézie do refrénu, kým v tom rozpoznám skladbu v jej plnom rozsahu.

Aj si svoje nápady zapisuješ?
Áno, kým sa naozaj objaví zaujímavá melódia alebo príjemná sekvencia akordov, snažím sa to všetko rovno nahrávať, takže takto to nezabudnem. Všetko toto sa deje v mojom domácom štúdiu, takže tam som vždy na všetko pripravený.

Do akej miery ovplyvňuje zvuková paleta tvoje kompozície?
Zvuky skutočne ovplyvňujú kompozíciu. Dobrým príkladom by mohla byť skladba "So Much Love". Na začiatku som mal len hlavný nosný zvuk, ktorý som naprogramoval na Eurorack syntezátore. Práve tento zvuk dodal skladbe jemný punkový nádych.

Na pódiu sa Depeche Mode prezentujú ako skutočná kapela, no v štúdiu bicie hlavne programujete. Je tak?
Samozrejme, že bicie programujeme. No James Ford, producent albumu, nahral pre každú skladbu aj živé bicie. Obe tieto nahrávky sme následne zmixovali, takže to vo výsledku veľmi akustické bicie nepripomína.

Neuvažoval si o spoločnom komponovaní?
Skladbu "You Move" som zložil spoločne s Davidom. Vymieňali sme si zvukové súbory cez internet. Poslal som mu základnú myšlienku a on na nej začal pracovať. Vrátil mi to späť, niečo som doplnil, opäť mu to poslal a tak.

Čo vlastne nasleduje po produkcii demosnímkov?
Depeche Mode pracujú vždy ako kapela, ale to obyčajne až po príchode do štúdia. Predtým pracujem sám a Dave som svojimi spolupracovníkmi. Do štúdia už prinesieme prakticky hotové demá a v tej chvíli začína spoločná práca. Tu sa napr. rozhodneme, ktoré zvuky ponecháme, ktoré zmeníme a či skladba potrebuje ďalšie zmeny. Pri tejto produkcii sme však mali trochu iné štúdiové vybavenie. Mali sme k dispozícii Moog Model 15, z ktorého sme získali takmer všetky bassy pre skladby. Množstvo zaujímavých monofonických zvukov sme získali z obrovského Eurorack modulárneho systému, zatiaľ čo Elka Synthex a Modal 008 boli využité pre polyfonické zvuky. Viac sme toho ani nemali, teda až na pár malých zariadení. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme boli schopní dokončiť album tak rýchle. Mali sme zvukový smer, ktorým sme jednoducho chceli ísť.

Spomenuté nástroje som na Vašom pódiu nikdy nevidel.
Samozrejme, že nie, Eurorack by bol na koncerte jednoducho nepraktický. Nie je ani prenosný. Na pódiu používame syntezátory, playbacky a sample.

V ranných časoch ste mali prístup k inovatívnym nástrojom, ako napr. Emulator. Akú dôležitosť majú dnes nové zvuky alebo samotný zvuk Depeche Mode?
Uprednostňujem názor, že máme vlastný zvuk bez toho, aby sme ho vedome produkovali. Najcharakteristickejšia vec týkajúca sa našej kapely, možno aj jedinečná, je fakt, že máme Davida. Má silný a jedinečný hlas, poslucháčmi okamžite rozpoznateľný. Ale takisto je možné, že štýl našich skladieb a ich nástrojové pozadie prispeli k nášmu špecifickému zvuku.

"Spirit", po zvukovej stránke, sú pre mňa jasní Depeche Mode. Bola produkcia tohto albumu v niečom iná?
Celý album vznikal omnoho rýchlejšíe, než sme boli zvyknutí. V štúdiu sme nakoniec strávili len tri mesiace, vrátane finálneho mixu. Predtým to bývalo omnoho dlhšie. Dokonca sme mali zarezervovaných ďalších šesť týždňov v štúdiu, ktoré sme nakoniec nepotrebovali.

Čo príprava na turné?
Sample sú v tomto prípade nevyhnutné a tieto už máme hotové. Dokonca už máme naskúšanú aj dlhšiu verziu koncertného programu. Včerajší koncert bol len skráteným promo koncertom. Pred sebou máme ďalšie vystúpenie v Glasgowe, rovnako aj niekoľko televíznych šou, kde budeme hrať jednotlivé skladby. Následne nás čaká pár dní voľna, pretože potom už strávime asi desať mesiacov na cestách.

Na turné nekomponuješ?
Vždy si myslím, že by sa tak mohlo stať. Na poslednom turné som mal so sebou laptop s audio rozhraním a reproduktormi. Už po prvom mesiaci som zistil, že som sa toho ani nechytil. Všetci sme totiž v "tour móde" a takmer každý večer stojíme na pódiu. Ani by ma nenapadlo, sa večer po koncerte, na hotelovej izbe, zapodievať novými skladbami. Ešte aj deň voľna na turné strávime cestovaním.

Včera ste hrali sotva pre 1000 ľudí, aké to bolo?
V porovnaní so štadiónovým koncertom to bola úplne iná skúsenosť, obzvlášť preto, že sme stáli na pódiu prvýkrát po troch rokoch. Dokonca mi to trochu naháňalo strach, pretože boli všetci až príliš blízko pódia. Dnes sú takmer všetky koncerty vysielané naživo. Je tú súčasť modernej propagácie, predtým to takto nebývalo.

Vďaka za rozhovor.

zdroj: dmtvarchives.com

Názory Devotees (2)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa