Na tejto časti turné zrejme prerobíme
Príjemný rozhovor s Alanom Wilderom nielen o stále aktuálnej kompilácii "Selected", ale aj o práve sa rozbiehajúcej druhej časti turné "Selected" Events 2010 a jeho pozadí.
V minulosti si sa v rozhovoroch niekoľkokrát zmienil, že koncertovanie s projektom Recoil je nepravdepodobné, nakoľko tvoje opovrhovanie koncertovaním bolo spojené s tvrdením, že Recoil je v zásade štúdiovým projektom. Čo ťa po 15-tich rokoch prinútilo vyraziť na cesty?
To bolo hneď niekoľko dôvodov - kopec nových a starých remixov, ktoré sa nám zrazu nahromadilo, fakt, že projekt Recoil v podstate oslavuje 25 rokov, ako aj skutočnosť, že dnes je využite filmu v podstate finančne efektívna záležitosť. Pre mňa bolo vždy využitie filmu pri živých vystúpeniach Recoil-u v postate nutnosťou. No a s nástupom lacnejších, prenosných HD kamier, ako aj cenovo dostupného editovacieho softwaru sa zrazu filmovanie stalo všeobecne dostupné. Spolupracoval som na tomto projekte hneď so štyrmi rôznymi režisérmi, ktorý jednoducho ukladali svoje práce na server, kde veci dostávali svoj výsledný tvar. Bez využitia kapely, či vokalistov sa teda celé vystúpenie sústredí hlavne na vizuálnu stránku.
Tvoje pravidelné video reporty sa stali dôkazom, že reakcie publika na európske turné boli až extrémne skvelé, čoho dôkazom boli aj početné vypredané vystúpenia. Aké reakcie sú do tejto chvíle na ohlásenú americkú časť turné?
Lepšie to byť nemôže, hoci turné po Spojených štátoch si vyžaduje omnoho väčšiu prípravu, kampaň a takisto logistiku. Americký trh je veľmi vzdorovitý, zdá sa, že prirážka portálu Ticketmaster ľudí odrádza od kúpy vstupeniek. Promotéri sú menej ochotní riskovať, výsledkom čoho nie je prekvapivé zistenie, že zisk z vystúpenia sotva pokryje náklady za hotel a dopravu. Trošku nám skazilo náladu získanie pracovných víz, ktoré sú dosť drahé (a ich obstaranie je hotová nočná mora), ako aj ďalšie extra poplatky týkajúce sa cestovania po tak obrovskej krajine. Chvalabohu, zdá sa však, že to nakoniec všetko dobre dopadne a výjde takmer všade, aj napriek tomu, že na tejto časti turné zrejme prerobíme.
Pri pohľade na ten rozsiahly zoznam predskokanov a hosťujúcich dj-dov, ohlasovaných after párties (Conjure One, Saran Blackwood z Client, legendy Mute, Daniel Miller a Gareth Jones, Martin Gore, dve vystúpenia s Garym Numanom) ma napadne, ako vlastne prebieha výber umelcov pre Selected Eventy?
Jednoducho to prichádza samo, nápady v hlave - niekedy dám na odporúčanie iných alebo zistíme, že niekto zaujímavý hrá v tom čase nablízku (tak to bolo v prípade Garyho), prípadne ide o ľudí, ktorí sú nejako s miestami vystúpenia prepojení (Dan a Gareth v prípade Berlína). No a potom sú to ľudia, ktorí sú prepojení priamo s projektom Recoil alebo s minulosťou DM (Nitzer Ebb, Martin Gore) alebo ide o niekoho, k čomu som sa jednoducho dostal a zapáčilo sa mi to (ako napr. Architect). Jednoznačne však chcem, aby bol každý večer jedinečný a aj z toho dôvodu sa pokúšame organizovať aj after párties, kde dostanú svoj priestor aj miestny umelci (ako napr. fotograf Cosmin Bumbutz v Bukurešti), prípadne niektorí z nich aj vystúpi so svojim programom.
Môžem nám trochu bližšie predstaviť tvoje pódiové vybavenie a jeho účel pri samotnom vystúpení?
S Paulom veľmi úzko spolupracujem aj v štúdiu, hoci každý z nás sa pohybuje v inej hudobnej oblasti. Na neho sa spolieham v oblasti nezvyčajných efektov a laterálneho myslenia. Jednoducho v živom sete len rozširujeme to, čomu sa venujeme v štúdiu. Na začiatku sme využívali Ableton Live, neskôr sme našu novú prácu importovali do Logic Pro od Apple a ešte viac zaranžovali. No a výsledok tejto práce sme preklopili späť do Abletonu, ktorý využívame na vystúpeniach spolu so živými efektami, ktoré spúšťame priamo na pódiu. Pre ďalšie rozšírené filtre využívame modulárne syntezátori.
Na jarnej časti turné boli vaše vizualizácie plné sureálnych záberov, často nočnomúrových, ako aj statických, či animovaných záberov. Ako sa vlastne vyvíjal celý koncept vášho setu a koho všetkého si naverboval, aby ti pomohol pretaviť tvoje vízie do reality? Aké vizualizácie môžeme očakávať na tejto časti turné?
S ostatnými spolupracujem tak, že im dávam vlastný priestor na realizáciu. Mal som k dispozícii rôznych filmárov, všetko loajálnych ľudí, z ktorých sa postupne stali moji priatelia, pretože verím, že sú nielen talentovaní, ale takisto zanietení, pokiaľ ide o tvorbu vizualizácii, ktorých zdrojom inšpirácii je moja hudba. Čiže, ja som im poslal hudobné súbory a oni, pokiaľ mali záujem, mi poslali filmový materiál, ktorý bol touto hudbou ovplyvnený. Ja som im následne predstavil svoj pohľad na vec, bol som niečo ako "výkonný riaditeľ", no a konečným výsledkom je niečo, čo má v sebe silu a prirodzene splýva s hudbou. Z tých filmárov to boli Igor Dvorský zo Slovenska, Dmitry Semenov z Ruska a Steve Fabian z Maďarska. Takisto som použil niekoľko záberov z filmu argentínskeho režiséra Marcela Schwartza. Pokiaľ ide o to, čo môžete očakávať, tak rozhodne nepôjde o ten istý materiál, ako na posledných vystúpeniach. Príďte a sami zistíte... :)
Nakoľko tvoje vystúpenia sú vlastne jedinečným multimediálnym zážitkom, nemáš v pláne vydať z tohto turné nejaký CD/DVD záznam?
Už sa tak stalo! Špeciálna edícia, box set, albumu "Selected" obsahuje CD s hudbou, ktorú na pódiu prezentujeme, spolu s DVD záznamom vizualizácii.
Album "Selected", na ktorého podporu slúži toto turé, nie je klasickou "best of" záležitosťou, no skôr starostlivo zostaveným audio záznamom, ktorým sa vyzdvihujú rozmanité hudobné štýly jednotlivých umelcov. Prečo si vybral práve tieto špecifické skladby? A prečo si sa rozhodol vydať album v rôznych verziách?
Keď som si uvedomil, že na album nie sú, myslím jeho obsahovú stránku, kladené žiadne podmienky, ani obmedzenia, začal som uvažovať nad jeho budúcim obsahom a uvedomil si, že by nemohol zlé vytvoriť album s určitou kontinuitou, atmosférou a tempom. No a samozrejme som naň chcel natlačiť čo najviac vokalistov z tých, s ktorými som za tie roky pracoval.
Aj keď som počas výberu skladieb natrafil na zaujímavé veci (doslova ich znovuobjavil), moja náklonnosť k rozhodnutiu, že by to mali byť skladby hlavne z posledných troch albumov, sa ukázala ako správna, hlavne po tom, čo starý materiál na kompiláciu nepasoval a nedalo sa nevšimnúť, že v období "Unsound Methods" došlo k významnej zmene zvuku Recoil. Uvedomil som si tak niekoľko vecí:
a) po tom, čo som odišiel z Depeche Mode som mal omnoho viac času koncentrovať sa na projekt
b) užitočnou "ranou pod pás" bola moja skúsenosť z nahrávania albumu "Songs Of Faith And Devotion" s Floodom, kde sme sa museli spolu hlbšie ponoriť do práce so slučkami.
Celý tento projekt sa vyvinul z nízkonákladového rozpočtu, z "best of" zámeru smerom ku kompletnej retrospektíve v multiformátovom balení s vysokou umeleckou hodnotou. Počas diskusii ohľadne vydania sa nám celkové podmienky menili doslova pred očami a zrazu bolo jasné, že ponuka niekoľkých formátov je žiadúca nielen pre umelca a zákazníkov, ale je výhodná takisto z finančného hľadiska. Absolútnou čerešničkou na torte sa následne stala myšlienka ohľadne turné.
Ako zvukový perfekcionista si známy tým, že s albumami tráviš veľmi veľa času a dolaďuješ ich až do momentu, kedy s nimi dosiahneš najvyššiu možnú zvukovú kvalitu. Ako dlho ti teda trvala kompilácia a následný mix "Selected"? A neskôr zvukové polohy živej prezentácie?
Je pravda, že som perfekcionista. Nikdy nie som s ničím úplne spokojný - čo je samozrejme niekedy veľmi obmedzujúce, nakoľko môže príprava vecí trvať celú večnosť, no nakoniec je to aj niečo, čo ma poháňa vpred a zároveň núti pokúšať sa zdokonaľovať a produkovať tak lepšiu hudbu. Zostaviť celú kompiláciu trvalo veľmi dlho, pretože bolo potrebné vziať do úvahy všetky prvky, s ktorými treba v dnešnej dobe počítať pri každom vydaní nahrávky. Pokiaľ ide o zostavenie samotného live setu, to je práca niekoľkých týždňov. Aj tu treba pripomenúť, že vzhľadom na filmovú stránku to bol trochu komplikovaný proces, no zároveň šlo o prácu plnú radosti a nadšenia.
V správach týkajúcich sa tvojich vystúpení si veľmi jasne uviedol, že na koncertoch sa budeš stretávať s fanúšikmi. Prečo?
A prečo nie? Bol som mimo prakticky od roku 1994 a neustále dostávam množstvo žiadostí od fanúšikov týkajúce sa podpisov a podobných vecí. Zároveň som vždy považoval za dôležité komunikovať s ľuďmi, ktorí ma podporujú po celé tie roky a umožňujú mi tak žiť život, ktorý mám rád. Takouto komunikáciou som aj trochu zneužil nejaké tie priateľstvá a spolupráce (zoberte si len napríklad tých štyroch filmárov. Každý z nich má talent a každý z nich mi ponúkol svoje služby hlavne preto, že má rád moju prácu. To je na jednej strane veľmi lichotivé a na strane druhej veľmi nápomocné). Rád dávam niečo na oplátku, ak môžem.
Aký druh nápojov ťa dokáže povzbudiť vo výkone na pódiu?
Obyčajne si so sebou na pódium beriem zopár pív, no a potom si doprajem nejaké to dobré víno. Následne to už závisí od toho, ako sa vyvinie večer...
Aké dôležité sú pre teba "neoficiálne cesty komunikácie" v tvojej kariére, hlavne tej súčasnej?
Povedal by som, že za posledných 10-15 rokov sú veľmi dôležité komunikácie cez sociálne siete. Je to užitočné hlavne pre umelcov, ktorí nemajú radi prepich služieb veľkých korporácii, s celou tou pompéznosťou a nalievaním peňazí do televíznych reklám a podobne. Mám k dispozícii veľmi kultivovanú sieť pro-aktívnych prívržencov, ktorí hosťujú neoficiálne weby, vedú stránky na Facebook-u, blogy, fóra a podobne.
Na čo ďalšie sa môžu tešiť fanúšikovia projektu Recoil?
Na budúci rok sa plánujem vrátiť do štúdia, teda ak sa mi podarí opraviť môj poškodený štúdiový počítač, a skúsiť vytvoriť nejakú novú hudbu. Možno sa na budúci rok objavím na jednom, či dvoch vystúpeniach, ale nič z toho nie je teraz napevno naplánované.
No a nakoniec, tvoja definícia slova "Pózer"?
To je niekto, komu chýba sebadôvera a nasadí si misku, ktorá mu pridáva na neistote.
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (6)