Master And Servant

Master And Servant

Je to už celých 35 rokov, čo Depeche Mode zabodovali so singlom "People Are People", ktorého úspech kapelu mierne vystrašil. Preto sa rozhodli prísť s niečím kontraverznejším a s augustovým singlom "Master And Servant" sa im to podarilo priam dokonale.

Martin: "Myslím, že som vždy písal príjemné piesne. Dokonca aj keď ma obviňovali z toho, že sú depresívne, tak si myslím, že vždy predstavovali svetlo na konci tunela. "Master And Servant" je jedna z tých, na ktoré ľudia poukazujjú, nakoľko majú pocit, že pojednáva o S&M praktikách. Keď ju však zanalyzujete, zistíte, že to tak nie je." (Vox magazine, 1993)

Martin: "Tú skladbu som napísal niekedy v roku 1984. Vtedy som tu a tam navštívil nejaké S&M kluby a podobne, no a prišiel som na akúsi koreláciu medzi tým, čo sa tam deje a samotným životom, politikmi a podobne. Tu treba hľadať tú podstatu, tam sa niekde zrodil ten nápad." (DVD 101, 2003)

Martin: "Ak Vás zaujíma, kde sa vzala prvotná inšpirácia, tak v prípade "Master And Servant" sa tak stalo v momente, ako som čítal v novinách o chlapíkovi s prezývkou "Vrah z Notting Hillu". Pozýval k sebe mladých chalanov a následne ich zabíjal. A to mnou otriaslo, tá hra, ktorú s nimi vlastne hral ... "pán a sluha" ... prišlo mi to veľmi zaujímavé" (1984, radio interview)

Daniel Miller: "Monštrum tohto albumu - každé dokončené album má svoje monštrum - je skladba "Master And Servant". Myslím, že šlo o akúsi protireakciu k úspechu singla "People Are People". 'Dan, začíname byť príliš popoví, treba byť v tomto opatrní,' čo som pokladal za správny prístup, veľmi korektní. Myslím si však, že nešlo o nejakú vedomú snahu vytvoriť ... jednoducho sme mali pocit, že ďalší singel by mal byť omnoho tvrdší, mal by byť opäť odlišný." (Some Great Reward Remaster, 2006)

Alan Wilder: "S tou skladbou sme zabili veľmi veľa času. Ani nie tak nahrávaním, ktoré bolo vcelku komplikované, ale aj následným mixovaním, ktoré zabralo, myslím, až 7 dní." (Some Great Reward Remaster, 2006)

Daniel Miller: "Spomínam si, ako sme boli počas poslednej noci v štúdiu hore celú noc, editovali sme pásky, ktoré sme mali porozhadzované po celej miestnosti, a pamätám si, ako sme odchádzali ráno rovno na letisko. Celú noc zúrila snehová búrka, parádne mrzlo, bolo 7 hodín ráno a ja som nespal už tri noci po sebe. Keďže sme so všetkým meškali, tak som nemal možnosť finálnu verziu skladby niekomu prehrať. Tak som všetkých následne zhromaždil v mastering miestnosti, kde sme skladbu počúvali a pri poslednom refréne sa udialo niečo čudné. Uvedomili sme si, že nám tam chýba malý (snare) bubon. 10 dní sme zabili mixom, bolo to neskutočne komplikované a ku koncu sme už boli tak na dne, že sme si nevšimli, že sme prakticky umlčali malý bubon. Sedeli sme asi 5 minúť a premýšľali, "A teraz čo urobíme? Zremixujeme to znova?". V tom niekto povedal, "Nie, veď aj tak si to nik nevšimne"." (Some Great Reward Remaster, 2006)

Alan: "Hoci "Master And Servant" znamenal ďalší úspech pre Depeche Mode, skladba prekvapila sériou nešťastných incidentov počas nahrávania. Na trhu sa objavila v rovnakom čase ako obrovský hit Frankie Goes To Hollywood, "Relax", ktorým sa takisto podarilo dosiahnúť ten "hutný, rotujúci bassový zvuk". Náš štúdiový tím sa tak zúfalo snažil zachytiť to najlepšie, až sme sa vlastne sami nakopali do zadku, keďže sme dosiahli úplne opačný efekt a 7-dňová, nekonečná, mixáž skončila vynechaním drobných detailov ... malého bubna.
Aby sme zistili skutočnú hodnotu nahrávky, tak úplne čerstvý testovací výlisok singla vzali Gareth a Dan do jedného z berlínsky nočných klubov, kde očakávali, že miestni z toho zostanú "na prášky". Podľa informácii od účastníkov, Dan s Garethom pustili skladbu hneď po odmlčaní búšivej bassy skladby "Relax". Nikoho zrejme neprekvapí, keď napíšem, že na parkete zostalo okamžite pusto a oni dvaja tam zostali stáť, v tých ich dlhých plášťoch, s červeňou v tvári a v rukách stískali svoje kufríky. Ale inak bolo nahrávanie skutočne zábavné. Ak sa do skladby započúvate poriadne, tak okrem plieskania biča môžete počuť dve dievčatá z Basildonu, ako spievajú "Treat me like a dog"." (Singles 81-85 editorial)

David: "Bič, vzduchový kompresor z pištole na klince, kvapkanie vody, detské piáno a ešte tam môžete počuť Andyho, ktorého Martin šľahal pravítkom." (Star Hits, 1984)

Andy: "Urobil to iba raz, samozrejme výsledok ja zaznamenaný práve v "Master And Servant". A bolo to fakt divné!" (Uncle Sally magazine, 2009)

Jeden z najpopulárnejších zvukov bicích v počítači Fairlight, inak Trevor Horn ním vytvoril veľa zvukov pre Frankie Goes To Hollywood, je ten led zeppelinovský ...
Alan: "Ten sme ukradli ..."
Andy: "Pssst!"
Alan: "Nebojím sa to priznať. Zobrali sme jednu z ich nahrávok a vysamplovali jeden zvuk. Neukradli sme im nápad, iba jeden zvuk. Veď zvuk bicích nie je to, čo nahrávku predáva. Predáva sa sa predsa samotná pieseň a hudobné nápady." (The Face, 1985)

David: "Odkedy sme tú skladbu nahrali, tak ju na našich koncertoch hráme. Okamžite, ako zaznie prvý zvuk, tak publikum zareaguje. Je to akási hymna Depeche Mode. Niečo ako "Baba O´Riley" pre The Who." (Best, 1989)

zdroj: depechemode-live.com

Názory Devotees (10)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa