Koncertný rok v skratke (2006)

Koncertný rok v skratke (2006)

Rok 2006 začali Depeche Mode skutočne na plný plyn. 13.januára odštartovali v nemeckých Drážďanoch európsku časť Touring The Angel a do londýnskeho finále (3.apríla) odohrali 52 koncertov.

Medzitým sa 27.marca objavil na trhu nový singel, "Suffer Well / Better Days" a bol to vôbec prvý singel v histórii kapely, ktorého autorom nebol Martin Gore, ale Dave Gahan. A aby toho nebolo málo, o rok neskôr sa "Suffer Well" objavila v nominácii cien Grammy, v kategórii Najlepšia tanečná nahrávka. Hoci skladba neuspela, predsalen to bola pozoruhodná záležitosť. O videoklip sa postaral Anton Corbijn, ktorý sa po niekoľkoročnej pauze vrátil, na poli videa, opäť ku kapele. Filmovalo sa v polovici decembra 2005 v Kalifornii.

Spomenutú skladbu otvára verš "Where were you when I fell from grace?", ktorý okamžite zaujal.
Dave: "Bol to jednoznačne šťuchanec smerom k ostatným. Síce som to pôvodne nepísal s týmto úmyslom, ale keď som tú skladbu v štúdiu spieval, mal som pred sebou Martinov obraz. Hlavou mi vtedy bežali otázky ako, "Čo si nechápal na tom, že som Ťa vtedy najviac potreboval? Kde bol tie poondiate odpovede, keď som ich potreboval najviac?" Keď som konečne narazil na samé dno, plazil som sa po podlahe v tom apartmáne, v Santa Monice, cítil som, že zomieram. Mal som pocit, že moja duša už telo opustila a vo vnútri som už len zúfalo kričal, "Kde do pekla si?""

Či to myslel Dave skutočne vážne alebo len "sadol na lep" novinárovi s jeho sugestívnou otázkou, ťažko povedať. Dá sa však predpokladať, že Martin musel byť týmto riadne zaskočený, no evidentne to prešiel mlčaním.

Martin: "Bol som obviňovaný z toho, že som emocionálne uzavretý a v tomto momente je to skutočne pravda. Niekedy mi príde zložité zápasiť so životom, ako takým. V tomto smere mi hudba veľmi pomáha. Je pre mňa takou terapiou. Samozrejme, že sa v mojom živote odohrali veci, pre ktoré cítim pocit viny. Aktuálne som uprostred rozvodového konania. Som otcom troch detí ... Mám pocit, že som v manželstve zlyhal. A hlavne kvôli deťom sa cítim skutočne vinný. Možno to manželstvo bolo nejaký čas skutočnou fraškou. Aj za to cítim vinu, ani neviem, koľko rokov to celé trvalo. My, teda Depeche Mode, sme nie práve zhovorčivou kapelou. Ale niekde, tam hlboko vo vnútri, chceme všetci to isté. Ale stačí, aby čo i len jeden z nás povedal tomu druhému niečo, na čo nie je zvyknutý, ten to pochopí nesprávne a všetko sa zrúti. Ale tak, prečo sa na veci nepozerať aj inak? Napriek tomu sme spolu už 25 rokov, čo znamená, že niečo musíme robiť naozaj dobre."

V čase od 27.apríla do 21.mája 2006 sa kapela vrátila na americký kontinente a odohrala 12 koncertov v Spojených štátoch, Kanade a v Mexiku. Po návrate do Európy sa už 2.júna postavili na koncertné pódia a v šialenom tempe zvládli 33 vystúpení, niekoľko festivalových, vrátate finále v Aténach (1,augusta). Tu treba pripomenúť, že v rámci tejto letnej šnúry sa Depeche Mode po prvýkrát zastavili aj na Slovensku, kedy na bratislavských Pasienkoch odohrali, 11.júna 2006, pravdepodobne najlepší koncert celého turné :)

Medzitým, 5.júna 2006, sa na trhu objavil štvrtý singel z albumu "Playing The Angel", "John The Revelator / Lilian". Bol to prvý "double A" singel po 22 rokoch ("Blasphemous Rumours / Somebody", 1984). Oproti albumovej verzii stratila skladba "John The Revelator" editáciou niekoľko sekúnd a "Lilian" bola jemne zremixovaná a v úvode jemne skrátená.

"John The Revelator" vychádzala z gospel/folkovej skladby zo začiatku 20.storočia, ktorú pôvodne naspievali Son House, Blind Willie Hohnson a neskôr The Holy Modal Rounders, The Blues Brothers a John Mellencamp. Nejde o skutočnú cover verziu, hoci narába s niekoľkými prvkami pôvodnej skladby.

Jeseň 2006 kapela viacmenej zaslúžene oddychovala, no manažment kapely sa skutočne činil a fanúšikov v kľude nenechával. 25.septembra sa na trhu objavil očakávaný záznam z turné, "Touring The Angel: Live In Milan" a neskôr, 30.októbra sa fanúšikovia dočkali dokonca úplne novej skladby, v podobe singla "Martyr". Ten predznamenal vydanie kompilácie "Best Of Depeche Mode (Volume One)", ktorá sa na trhu objavila 30.novembra 2006.

Skladba "Martyr" sa pôvodne volala "Martyr For Love" a patrí ku skladbám, ktoré kapela nahrala pre album "Playing The Angel". Pôvodne bola zamýšľaná dokonca ako pilotný singel k albumu, no na ten sa nakoniec ani nedostala.

Fletch (o kompilácii): "Nie je to záležitosť pre skutočných fanúšikov. Tí už tie skladby všetky poznajú, vlastnia všetky single. Toto je skôr pre ľudí, ktorí vlastnia iba zopár našich nahrávok, či dokonca žiadnu. Ohľadne výberu skladieb sme viedli dlhé diskusie. Bolo to zložité. Každý veľký fanúšik našej kapely má učite úplne odlišný zoznam svojich najobľúbenejších DM skladieb. Ja mám s každou z tých skladieb spojených množstvo spomienok. Napr. na obdobie nahrávania, aká vládla vtedy v kapele nálada a podobne."

Tak či onak, obdobie albumu "Playing The Angel", vrátane turné, bolo pre kapelu veľmi úspešné. Množstvu fanúšikov sa živosť a ostrosť albumu páčila viac, než v prípade albumu "Exciter" a možno aj vďaka tomu si kapela získala množstvo nových fanúšikov. Rozhodne k tomu dopomohol aj internet alebo skôr skutočnosť, že internet bol pre ľudí dostupnejší, než v roku 2001. "Komunita oddaných" alebo dnes už skôr "Black Swarm" zažila znovuzrodnie, no už iným spôsobom, než v 1980tych rokoch. Niekedy to však bolo zložité, pretože sa stále objavovali "konflikty" medzi "starými" a "novými" fanúšikmi, samozrejme iba v diskusiách týkajúcich sa pohľadu na kapelu, resp. na jej aktuálnu produkciu. Tie diskusie prebiehajú dodnes a dva vzniknuté tábory sa dajú opísať ako komunita "vzdychačov, ktorí chcú Alana späť do kapely" a komunita "najviac sa mi páči dnešná produkcia a kto do čerta je Alan?".

Zaujímavé na tom všetkom je, že aj napriek absolútne odlišným pohľadom na kapelu, ako aj skutočnosti, že mladší fanúšikovia skutočne starým nahrávkam kapely veľmi nerozumejú, sa oba tábory zhodnú v pomenovaní najobľúbenejších albumov od DM. Väčšinou sú to "Black Celebration", "Music For The Masses", "Violator" alebo "SOFAD". A nájde sa iba zopár takých, ktorí majú s poslednými dvoma menovanými albumami problém, aj to iba pre všetky tie "príbehy s drogami".

Každý album "post-Alanovej" éry má svojich kritikov (hoci kritici kritikov nezabudnú často poznamenať, že aj album "Violator" mal skutočne zlé hodnotenia v médiách) a títo kritici sú s každým ďalším albumom hlasitejší a hlasitejší. Vrchol dosiahli asi po vydaní albumu "Sounds Of The Universe", ktorý rozdelil fanúšikov viac ako kedykoľvek predtým. Ale k tomu sa postupne prepracujeme ...

zdroj: depechemodebiographie.de

Názory Devotees (8)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa