Kapela, ktorá chce zabaviť svoje publikum

Kapela, ktorá chce zabaviť svoje publikum

S Martinom Gorem, pre nemecký Zeit, nielen o novom albume, ale aj o samplingu, predprogramovaných zvukoch syntezátorov a minulosti Depeche Mode.

Martin, chcem, aj nechcem sa s Vami rozprávať o novom albume, pretože ešte vydaný nie je. Ale dovoľte mi otázku, akú hudobnú víziu ste mali v prípade nových skladieb?
Martin: Hudobná vízia (smiech a následné tiché premýšľanie) ... Mali sme k dispozícií skutočne veľké množstvo nových skladieb, ktorými sme mohli niečo urobiť. Ďakujeme, Corona! Pándémia, to bolo skutočne skvelé obdobie pre komponovanie, mali ste k dispozícií veľa kľudu pre prácu. A teda, ak máte na mysli zvuk, ten sa na našich albumoch vždy vyvíja prirodzene. Nie je to o tom, že na začiatku je nejaká predstava o zvuku, s ktorou následne pracujeme; je to skôr o hľadaní zvuku, ktorý by čo najlepšie dokázal rozvinúť novú pieseň.

Tie zvukové ukážky, ktoré sme mali možnosť počuť, naznačujú, akoby ste sa chceli vrátiť do 1980-tych rokov.
Tie ukážky pochádzajú z dvoch skladieb chystaného albumu. Jedna z nich sa hudobne posúva veľmi dopredu a je experimentálna! O tej druhej máte v podstate pravdu. Je viac komerčne orientovaná, v podstate taká klasika od Depeche Mode, a zrejme to bude prvý albumový singel. Jej pracovný názov je "Ghosts Again".

Pieseň "Ghosts Again", album "Memento Mori" - to odkazuje na určitú melanchóliu. Má to takisto niečo spoločné so smrťou Andyho Fletchera?
Nie, keď Andy zomrel, tak názov album existoval a všetky skladby už boli dávno napísané. A nemyslím si, že je na nových skladbách niečo morbídne. Toto predsa nikdy nesúviselo s Depeche Mode, my sme sa vždy vnímali ako kapela, ktorá chce zabaviť svoje publikum.

Nehovoril som nič o morbídnosti, spomenul som melanchóliu, čo je trochu rozdiel. Nie je predsa nič zlé na tom, keď poviem, že množstvo skladieb Depeche Mode je spojených s melanchóliou, alebo áno?
Ale samozrejme, máte pravdu. Povedal by som, že to je presne to, čo nás, ako kapelu, odlišuje od ostatných. My môžeme balansovať medzi melanchóliou a skutočným popom.

Ktoré nástroje aktuálne preferujete pri svojej práci?
Pri nahrávaní demo snímkov pracujem prevažne s Eurorackmi, spolu s modulárnymi syntezátormi a tentokrát je to už tak, že množstvo zvukov z pôvodných demosnímkov sa objaví aj v dokončených skladbách. Ak bolo niečo potrebné rozpracovať, to už sme urobili priamo v štúdiu s inými digitálnymi nástrojmi. Smerovanie skladieb však bolo pevne stanovené už pred príchodom do štúdia, kde sme už pracovali ako kapela. A to bolo dobré rozhodnutie, pretože nám to prácu urýchlilo.

Práve ste uviedli: najskôr boli skladby, potom prišli zvuky. To ale vyznieva, akoby ste pracovný proces začínali dobrými zvukovými nápadmi.
Viete, moje pracovné spôsoby sa za tie roky zmenili niekoľkokrát. V oddobí rokov 1980-tych a 1990-tych som komponoval tradičným spôsobom, čiže s gitarou alebo piánom som skomponoval melódie, následne som pracoval na textoch a až potom sa prešlo na technológie. Dnes viacmenej vytváram atmosféru so syntezátormi a potom sa začnem venovať textom a spevu.

Nedávno ste spolupracoval s francúzskym priekopníkom syntezátorovej hudby, Jeanom Michelom Jarrem, dokonca aj so staršmí priekopníkom elektronickej hudby, Pierrom Henrym. Počas počúvania tejto nahrávky som si spomenul, ako som si v roku 1979 kúpil svoju prvú Jarreho nahrávku a vtedy ma kompletne odpísali moji punkoví kamaráti, pretože oni už z princípu odmietali elektronickú hudbu. Zažívali ste podobné konflikty, keď ste s Depeche Mode začínali?
Nie, to vôbec. A to naj napriek tomu, že v tom období bol Dave Gahan skutočný punker, on sa k nám vlastne, v roku 1980, pridal ako posledný. V tomto smere sme však nikdy nemali žiadne problémy. Myslím, že vo Veľkej Británií boli punkeri a post-punkeri ďaleko otvorenejší technickým inováciám, než tomu bolo v Nemecku. My sme chceli boriť hranice, pozerať sa dopredu a prekonávať staré. Punk sa zrodil z popola rocku a zasa elektronická hudba sa v 1980-tych rokoch zrodila z popola punku.

Kedy ste si kúpili svoj prvý syntezátor?
Takisto v roku 1980.

Neboli to vtedy neuveriteľne drahé nástroje? Kde ste získal toľko financií?
Mal som Yamahu CS 5, čo bol v tej dobe najdostupneší najmenší a najlacnejší analógový syntezátor. Stál 200 libier a áno, v tej dobe to bolo, pre ľudí ako ja, skutočne veľmi veľa peňazí.

Prvá fáza Depeche Mode bola charakteristická samplermi, čo bolo v tej dobe niečo absolútne nové. Ako ste sa k tomu dostali?
Daniel Miller, ktorý vydával naše nahrávky pod hlavičkou jeho vydavateľstva Mute Records, nás dal dohromady s Garethom Jonesom. No a ten vlastnil Emulator I., čo bol vlastne jeden z prvých samplerov na trhu. Mal veľmi limitované možnosti, na ukladanie dát používal floppy disky a doslova jeden zvuk bol uložený na jednom disku. Z dnešného pohľadu to bolo šialené. Ale v tom čase toto zariadenie zmenilo naše životy. S experimentovaním sme si užili množstvo zábavy, kade tade sme pobehovali s kazeťákom a nahrávali všetky zvuky, ktoré by pasovali do našej hudby. V kuchyni sme štrngali taniermi, vonku búchali kladivami do kovových vecí, nahrávali štarovanie motora, no a z toho sme potom samplovali rytmy ...

Gareth Jones mi raz povedal, že medzi jeho obľúbené spomienky patrí tá, ako ste na prázdnom parkovisku urobili ohňostroj a nahrávali to.
Áno, to bolo použité v "Stripped" a bolo to naozaj úžasné! Mikrofóny sme rozmiestnili po celom parkovisku a potom samplovali zvuky odpalov.

Na konci 1980-tych rokov sa samplovanie čoraz viac využívalo na akési vykrádanie skladieb iných umelcov. Vy ste také niečo nikdy nerobili?
Nie. Viete, samplovanie pre mňa nikdy nebolo technikou, vďaka ktorej sa dalo niečo rozpoznať. Vždy som tým chcel vytvoriť zaujímavé zvuky, niečo v zmysle "musique concrète". A presne v tomto smere som bol odchovaný aj na tvorbe Pierra Henryho, ktorého ste spomenuli. Ak som už niekedy použil zvuky z iných nahrávok, tak som ich vždy editoval, filtroval, aby som z toho získal niečo úplne nové.

Akú rolu dnes zohráva sampling v tvorbe Depeche Mode? Prípadne na novom albume?
Niečo sme samplovali, ale nie tak, ako sme zvykli pracovať v 1980tych rokoch. Napr. v jednej z posledných skladieb, na ktorých sme pracovali, sme samplovali môj hlas, môj spev, vďaka čomu sme vytvorili zbory. Zaspieval som niekoľko nôt, zo stupnice, a to sme nahrali do klávesov.

Používate niekedy prednastavené zvuky? Také, ktoré sú už od výroby predprogramované v syntezátoroch?
(váhavo) Prečo sa pýtate?

Pretože som sa pred nejakým časom na to spýtal Garetha Jonesa a Daniela Millera a oni to dôrazne odmietli. Podľa nich predvoľby otupujú vedomie a ničia dušu.
Predvoľbám sa snažíme vyhýbať. Netvrdím však, že sme ich nikdy nepoužili, pretože ... teda, ale áno, v minulosti sme to využili, jednoznačne. Predvoľby niekedy poslúžia ako skveký východiskový bod na spustenie reťazca zvukových asociácií. V hotových mixoch ich však rozhodne nie je počuť.

Ak dnes sedíte v štúdiu v Los Angeles a porovnáte to so spôsobom Vašej práce v minulosti, bol ten proces v minulosti náročnejší, než dnes, keďže možnosti boli v tej dobe obmedzenejšie? Alebo to bolo naopak jednoduchšie, pretože ste sa nemohli v nahrávaní "stratiť"?
Vždy v tomto smere žartujem. Dlho som fungoval na filozofií, že ak sa obklopím množtvom technologických hračiek a nástrojov, tak potom je komponovanie jednoduchšie. No potom sa dostanete do bodu, kedy sa to všetko obráti, prídete do štúdia a poviete si, pre Boha, kde mam teraz začať?

Mnohí hudobníci, pracujúci s elektronickými nástrojmi, sa potýkajú s problémami najmä pri finalizácií hudby. Hlavne preto, že vždy sa dá niečo zmeniť, vylepšiť, niečo pridať. Darí sa Vám to v správnom momente stopnúť? Alebo potrebujete v tomto smere pomôcť?
No, práve preto pracujeme vždy v štúdiu s producentom. V prípade albumu "Memento Mori" to bol opäť James Ford, s ktorým sme nahrali aj predchádzajúci album, "Spirit". Je veľmi inšpiratívny, no predovšetkým veľmi rýchly, čo je, v prípade producenta, mimoriadne priaznivá kombinácia. Bol tam od momentu, ako sme začali nahrávať ako kapela.

Koľko z Andyho Fletchera sa dostalo na album?
On sa mal do štúdia dostaviť v júli. Skladby už boli napísané, rovnako texty, ako aj názvy, takže sme boli pripravení na nástup do štúdia ako kapela a všetko to dokončiť. Veľmi sa tešil na to, že to všetko opäť začne. A potom náhle zomrel ...

Názory Devotees (1)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa