Kapela ako životný projekt (2009)

Kapela ako životný projekt (2009)

Martin s Fletchom v New Yorku, kde odštartovali promo kampaň k albumu "Sounds Of The Universe".

Martin Gore a Andy Fletcher sú v zápale vášnivej diskusie. Bol možno Luiz Felipe Scolari ten najlepší kouč pre Chelsea? Bol vhodný čas ho vymeniť? Táto novinka sa objavila na displeji Fletchovho Blackberry a toto všetko je dôkazom jedinej skutočnosti: preč sú mesiace diskusii a prác na ich novom štúdiovom albume "Sounds Of The Universe", ktorý sa na pultoch predajní objaví 20.apríla.

Dnes hudobníci oddychujú, žartujú medzi sebou, jednoducho z nich vyžaruje kamarátstvo, ktoré medzi sebou udržujú od roku 1981, kedy vydali debutový album "Speak & Spell:.
"Sme veľmi dobrí priatelia, obzvlášť ja s Martinom sme v neustálom kontakte, dokonca aj keď nie sme na turné alebo v štúdiu. S Davidom to také nie je, ale to preto, že moja a Martinova rodina máme k sebe takisto veľmi blízko," ozrejmí veci Fletch, klávesák kapely a ako sa zdá, najzhovoršivejší člen Depeche Mode.

Hudobníci sú v New Yorku, aby poskytli detaily ich nového albumu, ktorý opäť produkoval Ben Hillier, ale aj preto, aby nás uistili, že tak ako dobré víno, aj oni, čím sú starší, tým sú lepší. Rozvážne a s istotou tvrdia, tak ako vačšina hudobníkov, že album "Sounds Of The Universe", ktorý práve dokončili, je ten najlepší v ich kariére.

"Prečo by sme nahrávali nové albumy, ak by sme neboli presvedčení, že každý z nich je lepší, než ten predošlý?," spýta sa Fletch. Martin, ako hlavný skladateľ tejto britskej skupiny mám v tomto princípe tiež jasno a je presvedčený, že ich prvý album nie je práve to, na čo by mali byť hrdí.
"Nie je to naša najlepšia vec. Boli sme mladí a až príliš sme chceli nahrávať, no našťastie sme sa postupne zlepšovali," dodá Gore.

Obaja hudobníci majú blízko k 50tke, aktuálne majú 47, no už viac ako polovicu svojich životov, presnejšie 28 rokov, pôsobia na hudobnej scéne. "S týmto nemáme žiaden problém, vždy sme boli verní kamaráti. Vždy sme rešpektovali spôsob práce a prístup k veciam toho druhého, to je možno kľúč k tomu, ako sa dá spolu tak dlho vydržať," zauvažuje Gore.

Je len málo kapiel, ktoré sa môžu pochváliť 12timi štúdiovými albumami nahratými v pôvodnej zostave. Po začínajúce rockové kapely môže byť takáto skutočnosť skutočnou výzvou. "Myslím, že to bude tým, ako dnes rýchlo žije. Robíte na nejakom projekte a zrazu prejdete na iný. My sme sa o kapelu zaujímali ako o náš životný projekt," ozrejmí veci Fletch.

Ako dlho to ešte vydržia? Sami nevedia, no je im jasné, že čas sa oklamať nedá.
"O desať rokov budeme mať veľmi blízko k 60tke a nevieme, či niekto bude mať chuť sledovať troch starov na pódiu," prizná klávesák kapely, ktorá stojí za hitmi ako "Personal Jesus", "Enjoy The Silence", či "Just Can´t Get Enough".

Samotná kapela vníma album "Sounds Of The Universe" ako niečo, čo sa odlišuje od všetkého ostatného v ich diskografii. Je očividné, že trio sa rozhodlo prekopať svoje pracovné postupy, no Fletch s Gorem tvrdia, že pracovali premysleným spôsobom. Je to očividné, Depeche Mode sú kapela, ktorá je pripravená čeliť všetkým zmenám, ktoré sa za posledné roky odohrávajú v hudobnom priemysle.
"Je to zvláštne, pretože na jednej strane, ľudia, s ktorými sa poznáme, tvrdia, že je tu kríza, na druhej strane si však ľudia stále kupujú disky. Aj toto nás stále udržuje v tom, aby sme sa hudbe venovali," povie Martin.

Páni sú však otvorení možnosti nahrávať albumy s distribúciou cez internet, tak ako to urobili Radiohead s albumom "In Rainbows".
"Zdá sa, že to by mohla byť budúcnosť, no nie som si istý, či z toho bude nadšené aj naše vydavateľstvo; pravda je taká, že nevieme, čo sa nakoniec udeje, možno o desať rokov žiaden internet nebude a my budeme musieť nájsť úplne iný spôsob distribúcie," dodá Martin.

Fletch tvrdí, že je fanúšik Internetu a dokáže hodiny stráviť surfovaním, nakoniec však aj tak skončí na tej istej hudobnej stránke, nakoľko, pokiaľ ide o kvalitu hudby, dnes znie všetko prakticky rovnako. "To preto, že dnes môže robiť hudbu doma už každý a nejde o hudobníkov, ktorí skutočne aj prakticky ovládajú nástroje, čo vlastne znižuje kvalitu skladieb," dodáva.

"Dnes ľudia počúvajú hudbu na počítačoch, či na iPodoch, ktoré nezaručujú skutočnú kvalitu produkcie a ja som si istý, že iba preto, aby sme sa takisto pustili do distribúcie cez internet, neznížime kvalitu našich skladieb." poznamená Martin.

Názory Devotees (20)

Monghi

 1    20. november 2015 o 09:39

tomy, beriem to ako dosledok ranneho vstavania :D
“... klávesák kapely, ktorá stojí za hitmi ako “Personal Jesus”, “Enjoy The Silence”, či “Just Can´t Get Enough” wink

ico

 2    20. november 2015 o 15:16

Fletch: “...dnes môže robiť hudbu doma už každý a nejde o hudobníkov, ktorí skutočne aj prakticky ovládajú nástroje, čo vlastne znižuje kvalitu skladieb,”
Tommy máš pravdu, v prípade Fletch-a to znie skutočne úsmevne.
Nie je to síce úplne k veci, ale v súvislosti s tým som si spomenul na Johna Lennona,  ktorý komponoval hlavne na piáne tvrdiac, že prílišná znalosť techniky hrania na gitare ho v skutočnosti obmedzuje. To má tiež niečo do seba. Aj keď povedzme si pravdu… tiež to nebol žiadny gitár hiróu.

bel canto

 3    26. november 2015 o 08:44

Ico pockaj, ktory hudobnik z DM, Lennon a pod. su hudobni virtuozi ... ti najlepsi borci hraju Jazz, taketo lahke popiky zvladne hocikto, myslim mechanicky na koncertoch. Druha vec je skvely napad a to uz nezvladne hocikto. Som si vcera pustil DM live 1986 a ked to rozbalili na Stripped ... kde je ten Davidov brutalny hlas, este brutalnejsie bicie ... kde to len dnes je ...

dvestotri

 4    26. november 2015 o 13:08

Fletch trepe.
Ok berem, ze amatersky hudobnik nema na profi mastering, vsetky tie zvukove moznosti a tie skladby nezneju tak dobre…..
Ale to neznamena, ze nemozu mat svoju kvalitu po umeleckej stranke.
Co sa tyka ovladania nastrojov, tak v DM asi nikto dokonalo neovlada hudobny nastroj grin
Vzdy je dolezity napad. Teda aspon v elektronickej hudbe. V takom jazze treba vediet aj dokonalo hrat grin

Hammersmith Odeon

 5    26. november 2015 o 19:21

@ (6.) to dvestotri: Alan ovládal nástroje, hlavne klávesy, dokonale. Jediný z nich bol profík - mal to vyštudované. grin

bel canto

 6    26. november 2015 o 20:57

No mozno Gore nie je ziaden gitarovy a klavirny virtuoz, ale pre mna je najgenialnejsi skladatel zo zabavneho popiku. Tie skladby zlozil urovnou svojej hry na tie nastroje, z coho vyplyva, ze nápad a genialita nemusia ist ruka v ruke s virtuozitou.

Hammersmith Odeon

 7    26. november 2015 o 22:27

@ (9.) to bel canto: No a práve v tom bol zasa Alan geniálny-vedel učesať Martinove skvelé nápady. Martin dodával skvelé nápady a Alan (ako virtuóz-profík)tomu nasadil korunu.

dvestotri

 8    27. november 2015 o 07:34

to Hammersmith Odeon: myslel som momentalne DM. Viem, ze Alan je studovany hudobnik.
Ale aj tak si myslim, ze aj ked Alan vedel dokonalo ovladat nastroje, tak ich pri DM az tak nevyuzival. Skorej vyuzival svoju genialitu v tvorbe a mixovani zvukov.
Nespominam si na DM skladbu, kde je vyuzity nejaky nastroj (gitara, klavir, slaciky ...) na 100 percent. Teda nejake narocne party na hranie.
Alebo ma opravte ak sa mylim grin

dvestotri

 9    27. november 2015 o 07:38

to Bel Canto: Martin je jasny dokaz toho, ze clovek nemusi vediet dokonalo ovladat hudobny nastroj. Treba mat iba napad a vediet s nim pracovat. Darmo budes vystudovany klavirista, ked nebudes schopny nic vlastne zlozit.
Martin je King !
... aj Alan samozrejme grin

radoo

 10    27. november 2015 o 09:18

sice mimo ale predsa.tak cure nas zase obisli,arenu by naplnili uplne bez problemov,este by bola aj mala.viem ze staci ist do viedne,ale doma je doma,obzvlast ked tu este nikdy nehrali.

bel canto

 11    27. november 2015 o 09:30

Dvestotri : nielen skromne party ale Gore este aj melodie hlasu sil na Davida. Si zober v akych hlbkach su osemdesiatkove piesne, David spieva takmer vylusne v dolnych poziciach a na minime tónoch. Extrem je Behind the wheel, sak sloha je o 3 smile Vsetko to vtedy do seba krasne zapadlo, inspiracie z nemecka, sampling, davidov hlboky hlas, martinove genialne dema a perfekcionalizmus alana. A ked si zoberies co zostalo z toho dnes, len martinove genialne dema ...

dvestotri

 12    27. november 2015 o 12:09

bel canto : jasne, Dave tomu dava tu pravu atmo. Inak ked si tak vezmes, tak Dave nema nejaky velky hlasovy rozsah. Ale ma tu silu, ten drive a hlavne tu spravu emociu v hlase. DM, by bez neho nemalo zmysel. Preto je jeho hlas jedinecny.
Podobne aj v dolu spomenutom The Cure. NEviem si predstavit, ze by mali iného spevaka. Asi by to uz nebol Cure grin
Ale po technickej stranke, ked si porovnas rozsah Daveho a napriklad Petra Muka, tak vieme, kto vyhra.

Hammersmith Odeon

 13    27. november 2015 o 14:31

@ (11.) to dvestotri: Máš pravdu, nemýliš sa. A presne to Alana štvalo neskutočne, chcel všetko dotiahnuť do dokonalosti, ale narážal na nevôľu zo strany autora grin. Tak to urobil aspoň tak, aby bol vlk sýty a koza celá. Alan je perfekcionista a aj toto bol jeden z dôvodov, prečo z kapely odišiel - nedotiahnutý potenciál skladieb :-( .

bel canto

 14    27. november 2015 o 15:49

Sak prave pre Davidov maly rozsah (vtedajsi) vyzerali piesne ako vyzerali. Ale za mna nic proti, 101 je u mna super oblubena uz pomaly 30 rokov smile Gore vedel co David dokaze ale ani to ho neobmedzovalo. Dnes si zober do akych vysok to Gahan taha, aj v Soulsavers, to uz ale nemusim. Jeho sila je (bola) v spodnych partoch. S Mukom ho netreba porovnavat, to je ako provnavat Bolta s Tothom smile

dvestotri

 15    28. november 2015 o 08:36

No podla mna mal Dave najlepsi hlas 1993. A nasladne 1994 ten chrapcak na Summer Tour… grin

Hammersmith Odeon

 16    28. november 2015 o 14:55

Chlapi (a dzifčence), tiež ste si to všimli tým Daveovým hlasom?! Aj ja mám ten pocit, že Dave stratil ten svoj DM voice. U mňa je to tak, že od prvých pokusov niekde okolo roku 1980 až po 101 sa jeho hlas vyvíjal k lepšiemu, Violator a SOFAD akoby “dozrel” a potom už akoby k horšiemu a horšiemu. Nemyslím, že by ho mal zlý, len to už nie je ono. U mňa N1 101-ka.

Logic

 17    28. november 2015 o 15:04

Mne sa najviac páči Davov hlas, aký mal na SGR, taký hrubý, typický depešácký, aspoň pre mňa. Trochu tam počuť aj v pesničke Secret to the end v druhej slohe, to je bomba.

bel canto

 18    28. november 2015 o 16:08

203 - vidis a to si zober ze pred Sofad mal ucitelku spevu a tak. Ta to cele sory ze to pisem po.rala. Uz na Sofad mal “iny” hlas, myslim si ze aj dnes si David o sebe mysli ze od 1990 je hlasovo lepsi a lepsi co je mozno aj pravda, z hladiska techniky a pod. Ale DM pre mna osobne znamena neopakovatelny silny hlboky Gahanov hlas, sak kurna o tom to aj bolo ... A na Ultre sa k tomu pridala navyse “jemnost” a to uz je (bolo) na mna moc.

dvestotri

 19    28. november 2015 o 21:07

Tak zasa ma uz svoje roky + bol mrtvy uz ..... grin
budeme radi, ze vobec funguje.
Ale pre porovnanie si treba zobrat skladbu Condemnation na Devotional a Exciter tour. A hned je pocut brutalny rozdiel.

bel canto

 20    30. november 2015 o 18:43

Tomy tak ju mal neskôr, neviem presne kde som to cital. Spieva vyssie, nema to gule. Vsetko tvrde, brutalne co v DM bolo je dnes prec, este pokusy zo Soothe my…. akoze navrat tvrdosti, ale to mi uz pride ako parodia.

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa