Je v tom kus nedefinovateľnej viery…

Už sú to dva roky, čo nás Martin obšťastnil svojím skvostom "Counterfeit²". Tak prečo sa k nemu nevrátiť a nezaspomínať si na tie úžasné chvíle prostredníctvom rozhovoru s Martinom Gorem a Andrew Philpottom, ktorý po dvoch rokoch zverejnil v online podobe magazín Native Instruments.

Ako a kedy vzkrsla v tvojej hlave myšlienka vzniku druhého sólového albumu "Counterfeit²"?
Gore:
Tá myšlienka vo mne žila niekoľko rokov, od chvíle prvého projektu Counterfeit EP. Páči sa mi koncepcia produkcie série coververzií.

Aké kritéria museli spĺňať skladby vybraté na album? Máš k tým skladbám nejakých špeciálnym vzťah?
Gore:
Samozrejme, že ku každej skladbe, ku ktorej som sa rozhodol urobiť coververziu, mám veľmi silný emocionálny vzťah, ale v každej z tých skladieb je aj niečo nedefinovateľného, čo ju odlišuje od ostatných. Je v tom aj kus akejsi nedefinovateľnej viery, že dokážem podať skladbu zaujímavým spôsobom, aj keď som si nie istý, o aký spôsob vlastne pôjde.

Zostalo mnoho kandidátov, ktorí sa na album nedostali?
Gore:
Bol som sám prekvapený, že zoznam neobsahoval 50 skladieb. Myslím, že som začal s dvadsiatkou, ale po prvých skladbách to všetko začalo naberať určitú atmosféru, takže logicky muselo niekoľko kandidátov vypadnúť. Začal som pracovať na všetkých, ale jednoducho niektoré skladby nesedeli.

Čo s týka zvuku albumu, mal si jasnú víziu, alebo to narastalo postupne s prácou na skladbách?
Gore:
Zvuk sa samozrejme rozvíjal s prácou. Začínalo to byť jasnejšie až po postavení základnej štruktúry prvých štyroch, či piatich skladieb.

Bolo pre teba jasné, že pôjde o "elektronický" album? Nepomýšľal si na iný štýl?
Gore:
Od samého začiatku som chcel, aby to bol hlavne elektronický album. Na trhu nenájdete veľa cover albumov v takomto štýle. Vybrať si skladby rôznych umelcov a predstaviť ich v elektronickej podobe bolo výzvou, zvlášť keď máte pred tými skladbami veľký rešpekt.

Kde ste nahrávali album? Ako dlho trval celý produkčný proces?
Gore:
Album bol nahrávaný a mixovaný u mňa doma. S nahrávaním sme začali v marci 2002 a skončili sme na začiatku decembra. A to aj napriek tomu, že sme mali dosť dlhé pauzy. Mám pocit, že sme dokopy strávil v štúdiu 7 mesiacov.

Kto ďalší bol zapletený do produkcie albumu? V čom sa to všetko odlišovalo od vášho predchádzajúceho nahrávania s Depeche Mode?
Gore:
Spolupracoval som s Andrew Phillpottom a Paulom Freegardom. Andrew už predtým spolupracoval s Depeche Mode, na posledných dvoch turné zastával úlohu zvukára a programátora. A Paul so mnou spolupracoval na post-produkcií albumu "Exciter". Uvedomil som si, že nahrávanie tohto albumu malo spoločné prvky s nahrávaním posledných dvoch albumov Depeche mode a to hlavne v používaní rôznych hudobných zariadení a v počte skladieb, na ktorých sa naraz pracovalo. Hlavný rozdiel bol v tom, že som pri sebe nemal ostatných členov skupiny.

Pristupoval si k aranžmánom a programovaniu skladieb nejakým špeciálnymi metódami? Môžeš stručne opísať celý proces?
Philpott:
S každou skladbou to bolo iné, ale v podstate išlo o rutinu. Začali sme na všetkých skladbách pracovať naraz, ja som si z počítača vytiahol to, čo som potreboval, dokončoval to cez sluchátka, a za ten čas Martin s Paulom pokračovali vo svojej práci. Potom som bol na rade ja, povedal som im "vypočujte si toto" a keď sa nám to páčilo, vrátili to do počítača, zakomponovali do súboru a s tým sme potom mohli ďalej pokračovať. Veľmi často sme len improvizovali alebo náhodne vyberali sekvencie z nahrávok (Paul je s Nordom (synťák) na toto macher) a pospájali ich. Niekedy sme končili s dvomi úplne odlišnými verziami tej istej skladby ako s výsledkom našej separátnej práce, z nich sme vybrali najobľúbenejšie pasáže a pospájali ich do finálnej verzie.

Aké syntezátori ste použili pri vytváraní zvukov?
Philpott:
Myslím, že najpoužívanejšie boli Nord, Reaktor, Absynth, Voyetra, Arp 2600, no vo väčšine išlo o vytváranie našich vlastných zvukov. Tiež sme používali Akai, ale len do chvíle, kým sme nedotiahli Kontakt - ale hlavne išlo o deformáciu a spracovanie zvukov cez rôzne nástroje - myslím, že sa táto metóda volá zvukový dizajn... Takisto sme využívali množstvo gitár, ktorými sme to celé okorenili. Jedna z najlepších vecí v nahrávaní u Martina doma bolo to, že sme si dopriali dostatok experimentácie - čo bol fakt luxus a zároveň sme sa zdokonalovali. Takéto čosi si v komerčných štúdiách nedovolíte, pretože ste obmedzený časom...

Aká bola vaša základná technická zostava? Aké sekvencery a nástroje ste použili pri nahrávaní "Counterfeit²"?
Philpott:
V podstate sme mali dve hlavné sekvenčné/nahrávacie stanice. Jedna bola moja, išlo o nahrávaciu zostavu ProTools a potom to bol laptop, na ktorom bežal Logic a softwarové emulátory syntezátorov.
Druhá zostava bola určená pre Martinovu a Paulovu prácu, išlo o software Logic so syntezátorovými emulátormi. K dispozícií sme mali aj súpravu bicích, niekoľko gitarových zosiľňovačov a detský klavír. To nám síce len umožnilo rozmnožiť zbierku syntezátorov a procesorov, ale my sme sa snažili použiť všetko, čo sme mali k dispozícií...

Ktoré z produktov Native Instruments sa ti najviac pozdávajú a na čo konkrétne ich využívaš?
Philpott:
Aby som pravdu povedal, páčia sa mi všetky, ale absolútne najobľúbenejší u mňa je Reaktor - a mám ho až tak rád, že som preň vyhradil osobitný laptop, na ktorom beží, a mám ešte jednu kópiu na inom laptope, kde beží spolu s Logic-om. Jeho schopnosti boli natoľko dokonalé, že som vlastné nápady začal realizovať až minulý rok. Z tých ďalších obľúbených je to Kontakt - konečne software postavený na samploch, ktoré ma odpútajú od Akai-ov!

Počuli sme, že sa ti Reaktor veľmi páči. Máš nejaké zásady v jeho používaní?
Gore:
Žiadne, vážne, ide o neobmedzené možnosti v experimentovaní.

Odkiaľ si ťahal tempá a perkusie? A akustický materiál? Z kadiaľ pochádza zdroj týchto zvukov a aký bol proces ich spracovania?
Philpott:
Zvláštne je, že práve na spracovanie akustických vecí sme sa zameriavali najviac - v jeden deň sme urobili nájazd do hudobnín a úplne bezrozmyslu sme nakupovali nástroje pre perkusie - doslova sme nimi napratali celé auto. No na druhej strane išlo aj o kombináciu množstva zdrojov vydolovaných z analógových sekvencerov z Arps, Battery a Kontaktu a samozrejme zvukov editovaných a strihaných v Pro Tools a Logic.

Na druhej strane sa zdá, že pri vokáloch sa vyhýbaš prílišným "fx" spracovaniam. Čo si použil pri ich nahrávaní? Čo konkrétne si použil pri editácií vokálov v skladbe "Stardust"?
Philpott:
Zistili sme, že Martin má príliš čiste znejúci hlas, takže chvíľu trvalo, kým sme vybrali ten správny mikrofón a zachytili tak najlepší zvuk. Nakoniec sme používali v podstate len mikrofón Blue prepojený cez Avalon 737, ale niekedy Martin schytili 58-čku, ktorú mal vždy k dispozícií a mohli sme rovno nahrávať na Pro Toolsy a ostatné práce dokončiť neskôr - ako vždy, v spontánnosti vznikajú tie najlepšie veci.

S novým materiálom ste odohrali niekoľko vystúpení. Aký bol ohlas publika? Neplánujete v tomto roku odohrať ešte niekoľko koncertov?
Philpott:
V porovnaní s poslednými dvoma koncertnými šnúrami Depeche Mode, sme myslím boli pri týchto koncertoch viac nervózni - viete, išlo o omnoho menšiu produkciu, každú noc na inom mieste s iným playlistom, s Depeche Mode sme rozmaznali! - ale nakoniec sa to zvrtlo na skvelú zábavu, tú najlepšiu, akú som v tomto roku na pódiách zažil.

Zdroj: Native Instruments 2003

Názory Devotees (6)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa