Je v tom kus nedefinovateľnej viery…

Už sú to dva roky, čo nás Martin obšťastnil svojím skvostom "Counterfeit²". Tak prečo sa k nemu nevrátiť a nezaspomínať si na tie úžasné chvíle prostredníctvom rozhovoru s Martinom Gorem a Andrew Philpottom, ktorý po dvoch rokoch zverejnil v online podobe magazín Native Instruments.

[b]Ako a kedy vzkrsla v tvojej hlave myšlienka vzniku druhého sólového albumu "Counterfeit²"? Gore:[/b] Tá myšlienka vo mne žila niekoľko rokov, od chvíle prvého projektu Counterfeit EP. Páči sa mi koncepcia produkcie série coververzií. [b]Aké kritéria museli spĺňať skladby vybraté na album? Máš k tým skladbám nejakých špeciálnym vzťah? Gore:[/b] Samozrejme, že ku každej skladbe, ku ktorej som sa rozhodol urobiť coververziu, mám veľmi silný emocionálny vzťah, ale v každej z tých skladieb je aj niečo nedefinovateľného, čo ju odlišuje od ostatných. Je v tom aj kus akejsi nedefinovateľnej viery, že dokážem podať skladbu zaujímavým spôsobom, aj keď som si nie istý, o aký spôsob vlastne pôjde. [b]Zostalo mnoho kandidátov, ktorí sa na album nedostali? Gore:[/b] Bol som sám prekvapený, že zoznam neobsahoval 50 skladieb. Myslím, že som začal s dvadsiatkou, ale po prvých skladbách to všetko začalo naberať určitú atmosféru, takže logicky muselo niekoľko kandidátov vypadnúť. Začal som pracovať na všetkých, ale jednoducho niektoré skladby nesedeli. [b]Čo s týka zvuku albumu, mal si jasnú víziu, alebo to narastalo postupne s prácou na skladbách? Gore:[/b] Zvuk sa samozrejme rozvíjal s prácou. Začínalo to byť jasnejšie až po postavení základnej štruktúry prvých štyroch, či piatich skladieb. [b]Bolo pre teba jasné, že pôjde o "elektronický" album? Nepomýšľal si na iný štýl? Gore:[/b] Od samého začiatku som chcel, aby to bol hlavne elektronický album. Na trhu nenájdete veľa cover albumov v takomto štýle. Vybrať si skladby rôznych umelcov a predstaviť ich v elektronickej podobe bolo výzvou, zvlášť keď máte pred tými skladbami veľký rešpekt. [b]Kde ste nahrávali album? Ako dlho trval celý produkčný proces? Gore:[/b] Album bol nahrávaný a mixovaný u mňa doma. S nahrávaním sme začali v marci 2002 a skončili sme na začiatku decembra. A to aj napriek tomu, že sme mali dosť dlhé pauzy. Mám pocit, že sme dokopy strávil v štúdiu 7 mesiacov. [b]Kto ďalší bol zapletený do produkcie albumu? V čom sa to všetko odlišovalo od vášho predchádzajúceho nahrávania s Depeche Mode? Gore:[/b] Spolupracoval som s Andrew Phillpottom a Paulom Freegardom. Andrew už predtým spolupracoval s Depeche Mode, na posledných dvoch turné zastával úlohu zvukára a programátora. A Paul so mnou spolupracoval na post-produkcií albumu "Exciter". Uvedomil som si, že nahrávanie tohto albumu malo spoločné prvky s nahrávaním posledných dvoch albumov Depeche mode a to hlavne v používaní rôznych hudobných zariadení a v počte skladieb, na ktorých sa naraz pracovalo. Hlavný rozdiel bol v tom, že som pri sebe nemal ostatných členov skupiny. [b]Pristupoval si k aranžmánom a programovaniu skladieb nejakým špeciálnymi metódami? Môžeš stručne opísať celý proces? Philpott:[/b] S každou skladbou to bolo iné, ale v podstate išlo o rutinu. Začali sme na všetkých skladbách pracovať naraz, ja som si z počítača vytiahol to, čo som potreboval, dokončoval to cez sluchátka, a za ten čas Martin s Paulom pokračovali vo svojej práci. Potom som bol na rade ja, povedal som im "vypočujte si toto" a keď sa nám to páčilo, vrátili to do počítača, zakomponovali do súboru a s tým sme potom mohli ďalej pokračovať. Veľmi často sme len improvizovali alebo náhodne vyberali sekvencie z nahrávok (Paul je s Nordom (synťák) na toto macher) a pospájali ich. Niekedy sme končili s dvomi úplne odlišnými verziami tej istej skladby ako s výsledkom našej separátnej práce, z nich sme vybrali najobľúbenejšie pasáže a pospájali ich do finálnej verzie. [b]Aké syntezátori ste použili pri vytváraní zvukov? Philpott:[/b] Myslím, že najpoužívanejšie boli Nord, Reaktor, Absynth, Voyetra, Arp 2600, no vo väčšine išlo o vytváranie našich vlastných zvukov. Tiež sme používali Akai, ale len do chvíle, kým sme nedotiahli Kontakt - ale hlavne išlo o deformáciu a spracovanie zvukov cez rôzne nástroje - myslím, že sa táto metóda volá zvukový dizajn... Takisto sme využívali množstvo gitár, ktorými sme to celé okorenili. Jedna z najlepších vecí v nahrávaní u Martina doma bolo to, že sme si dopriali dostatok experimentácie - čo bol fakt luxus a zároveň sme sa zdokonalovali. Takéto čosi si v komerčných štúdiách nedovolíte, pretože ste obmedzený časom... [b]Aká bola vaša základná technická zostava? Aké sekvencery a nástroje ste použili pri nahrávaní "Counterfeit²"? Philpott:[/b] V podstate sme mali dve hlavné sekvenčné/nahrávacie stanice. Jedna bola moja, išlo o nahrávaciu zostavu ProTools a potom to bol laptop, na ktorom bežal Logic a softwarové emulátory syntezátorov. Druhá zostava bola určená pre Martinovu a Paulovu prácu, išlo o software Logic so syntezátorovými emulátormi. K dispozícií sme mali aj súpravu bicích, niekoľko gitarových zosiľňovačov a detský klavír. To nám síce len umožnilo rozmnožiť zbierku syntezátorov a procesorov, ale my sme sa snažili použiť všetko, čo sme mali k dispozícií... [b]Ktoré z produktov Native Instruments sa ti najviac pozdávajú a na čo konkrétne ich využívaš? Philpott:[/b] Aby som pravdu povedal, páčia sa mi všetky, ale absolútne najobľúbenejší u mňa je Reaktor - a mám ho až tak rád, že som preň vyhradil osobitný laptop, na ktorom beží, a mám ešte jednu kópiu na inom laptope, kde beží spolu s Logic-om. Jeho schopnosti boli natoľko dokonalé, že som vlastné nápady začal realizovať až minulý rok. Z tých ďalších obľúbených je to Kontakt - konečne software postavený na samploch, ktoré ma odpútajú od Akai-ov! [b]Počuli sme, že sa ti Reaktor veľmi páči. Máš nejaké zásady v jeho používaní? Gore:[/b] Žiadne, vážne, ide o neobmedzené možnosti v experimentovaní. [b]Odkiaľ si ťahal tempá a perkusie? A akustický materiál? Z kadiaľ pochádza zdroj týchto zvukov a aký bol proces ich spracovania? Philpott:[/b] Zvláštne je, že práve na spracovanie akustických vecí sme sa zameriavali najviac - v jeden deň sme urobili nájazd do hudobnín a úplne bezrozmyslu sme nakupovali nástroje pre perkusie - doslova sme nimi napratali celé auto. No na druhej strane išlo aj o kombináciu množstva zdrojov vydolovaných z analógových sekvencerov z Arps, Battery a Kontaktu a samozrejme zvukov editovaných a strihaných v Pro Tools a Logic. [b]Na druhej strane sa zdá, že pri vokáloch sa vyhýbaš prílišným "fx" spracovaniam. Čo si použil pri ich nahrávaní? Čo konkrétne si použil pri editácií vokálov v skladbe "Stardust"? Philpott:[/b] Zistili sme, že Martin má príliš čiste znejúci hlas, takže chvíľu trvalo, kým sme vybrali ten správny mikrofón a zachytili tak najlepší zvuk. Nakoniec sme používali v podstate len mikrofón Blue prepojený cez Avalon 737, ale niekedy Martin schytili 58-čku, ktorú mal vždy k dispozícií a mohli sme rovno nahrávať na Pro Toolsy a ostatné práce dokončiť neskôr - ako vždy, v spontánnosti vznikajú tie najlepšie veci. [b]S novým materiálom ste odohrali niekoľko vystúpení. Aký bol ohlas publika? Neplánujete v tomto roku odohrať ešte niekoľko koncertov? Philpott:[/b] V porovnaní s poslednými dvoma koncertnými šnúrami Depeche Mode, sme myslím boli pri týchto koncertoch viac nervózni - viete, išlo o omnoho menšiu produkciu, každú noc na inom mieste s iným playlistom, s Depeche Mode sme rozmaznali! - ale nakoniec sa to zvrtlo na skvelú zábavu, tú najlepšiu, akú som v tomto roku na pódiách zažil. Zdroj: Native Instruments 2003

Názory Devotees (6)

tomy

 1    9. jún 2005 o 08:34

vyťahuješ veci, ktoré mám veľmi rád a rád urobím výnimku nakoľko som si povedal, že k skupine DM sa mi už nejak nechce vyjadrovať. Ale kedže ide o nepochopený a nedocenený skvelý album Martina Lee Goreho, tak sa patrí povedať, že tento jeho počin bude snáď pochopený a docenený až keď vyjde nový materiál jeho domovskej kapely, ktorý podľa mňa bude viac-menej logickým pokračovaním či odpoveďou na Conterfeit 2. Jednoducho povedané  - Conterfeit je vstupnou bránou do inej hudobnej dimenzie /výstižne si napísal nedefinovanej / a nový DM album bude jej akceptovaním.

 

 

Monghi

 2    9. jún 2005 o 15:12

k najblizsej buducnosti DM sa uz radsej vyjadrovat nebudem… necham sa prekvapit… momentalne ma tesia aj tak ine veci smile

tomy

 3    10. jún 2005 o 11:32

no viem, že čo sa týka hudby, tak ťa čaká fakt skvelý rok a teším sa spolu s Vami, ale prečo sa práve ty nechceš vyjadrovať k DM, keď  každý fan tu a v okolí žije aj /hlavne/ z tvojích článkov a reportáží...tak to mu nerozumiem. Žeby si si chcel oddýchnúť, tak to mu neverím, skôr ideš brázdiť festivaly a nasávať pozitívne vibrácie z hudby…

jankadM

 4    10. jún 2005 o 14:22

Counterfeit 2 je skutocne sqwely album!!! vzdy ma pozitivne naladi a pri tej hudbe…tomu hovorim relax ako sa patri! :cool:  vsetky piesne vytvaraju taku harmoniu…mohla by som to pocuvat stale dookola!!! zase sa potvrdilo pravidlo, ze cokolvek martin skomponuje je absolutne dokonale! a ja, ze take veci neexistuju… :D
******************************************* wink

Monghi

 5    11. jún 2005 o 08:56

tomy… myslel som najblizsiu buducnost DM, do vydania albumu smileUz fakt netusim, co mozno ocakavat, vytvorili okolo seba tradicnu hmlu…
Co sa tyka festov, max.2 a nejake 2 koncerty pomimo, uz to treba odmedzit na prijatelnu mieru a nasmerovat zivot k vlnam, ktorymi ty padlujes uspesne uz nejaky cas:D

tomy

 6    14. jún 2005 o 13:40

som si aj myslel…I belive you can fly wink

After Party, Roxy, Praha

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa