It´s Called A Heart (1985) - 1/2
Martin a Andy priblížili reportérovi magazínu One Two Testing príbeh vzniku singla "It´s Called A Heart", ktorý sa stal neskôr súčasťou kompilácie "Singles 81 - 85".
Písanie (apríl - jún)
Martin: "Skladba "It´s A Called A Heart" bola jednou z balíka skladieb, ktoré som napísal v období apríl - jún 1985. Zvyčajne si na písanie vyhradzujeme určité konkrétne obdobia. Nápady samozrejme prichádzajú kedykoľvek. Napr. aj na turné, lenže tam na nich nemôžem pracovať, pretože si do hotelovej izby technické vybavenie rozhodne neberiem a vlastne nemám na prácu s piesňami ani dostatok času. Takže si vlastne len do zápisníka zapíšem nejaké tie úryvky a potom si nimi pracujem počas nasledujúceho skladateľského obdobia."
V prípade "It´s A Called A Heart" bola úvodná Martinova myšlienka vcelku vágna: iba zámer napísať pieseň "o srdci". Všetko to začalo rytmom.
Demo (jún)
Martin svoje zariadenie, ktoré využíva doma na prípravu demosnímkov, opisuje ako jednoduché a to je vlastne jeho primárny cieľ: aby to celé bolo jednoduché, resp. aspoň v tejto fáze.
"Priestor na experimentovanie máte až neskôr," vysvetľuje. "Ak už v úvodnom demosnímku veci príliš rozpracujete, tak Vás tá vec začne veľmi rýchlo nudiť a kým sa dopracujete do štúdia, tak vlastne vyčerpáte všetky Vaše nápady."
To je v úplnom rozpore s pracovnou metódou druhého autora v skupine, Alana Wildera, ktorý má tendenciu nahrávať demo v "takmer finálnom stave skladby". Martin najskôr získa zvuk, ktorý mu vyhovuje a na tom postaví celú vec. Ale čo k tomu využíva?
Tým základom je osvedčený Roland MC4, menší brat MC8, ktorý koncom 1970-tych rokov priniesol do značne nezainteresovaného sveta koncept počítačom riadenej syntetizátorovej kompozície. Depeche Mode sa, spolu s producentom Danielom Millerom, tohto spôsobu výstavby skladieb (hudba na základe čísel) zmocnili a v podstate si ho osvojili.
Martinov MC4 teda doma "poháňa" rôzne ďalšie syntetizátory: DX7, Emulator a JP8. Priznáva, že po tejto machinácií ešte pridáva niekoľko ručne hraných partov a tvrdí, že pri hľadaní jednoduchých pocitov mu výdatne pomáha bicí automat Drumatix. Následne to všetko zaznamenáva do Portastudia.
Keď kapela vyberala vhodného kandidáta na nový singel, z novej várky skladieb, bola skladba "It´s Called A Heart" tou najmenej obľúbenou. Martin dal každému z členov kapely, vrátane Daniela Millera, kazetu s coververziami jeho aktuálne obľúbených skladieb, ktorú Andy Fletcher označil ako "DJ tape".
Andy pokračuje: "Martin napísal asi šesť, či sedem skladieb, a keďže je zdatný skladateľ, všetky boli skutočne vydarené. Rozhodovanie bolo naozaj zložité. Každý z členov mal svojho favorita, čo veci komplikovalo. Demo skladby "It´s Called A Heart" bolo takou zmeskou rôznych štýlov, takmer rock´n´rollová záležitosť."
Martin si však nie je istý: "Nie, rozhodne to nebol rock´n´roll - ale fakt je, že niektorí z kapely to tak vnímali."
Takže, po dodaní demosnímkov začne, ehm, diskusia? "Potom sa začnú hádky," zasmeje sa Martin.
Programovanie (jún)
V súťaži o najlepšie demo zvíťazila skladba "It´s Called A Heart" hlavne vďaka svojmu tempu: skupina mala pocit, že v poslednej dobe mala niekoľko pomalých singlov a nastal čas na rýchlejšiu "45-ku". "A trochu optimistickejšiu," dodáva Andy.
A tak sa Depeche Mode presunuli do malého štúdia Daniela Millera, v budove Rough Trade, v zapadnutej londýnskej štvrti King´s Cross. Práve tu prebiehala ďalšia etapa vzniku nového depešáckeho singla - programovanie.
"V drahom štúdiu by ste mohli skončiť s množstvom práce, ktorú tam robiť nemusíte - preto chodíme do tohto malého priestoru, kde sa venujeme základných štrukturálnym zmenám a tvarovaniu," povie Andy.
Zvyčajne tieto práce zahŕňajú aj použitie predchodcu MC, Synclaviera. Pri skladbe "It´s Called A Heart" však kapela po prvýkrát použila systém UMI s BBC micro. O čom to teda celé je?
Martin: "S UMI sme začali programovať linky presne v tej podobe, aké boli v deme, následne sme programovali ďalšie časti a začali okolo nich veci meniť. V tomto prípade sa zmeny vykonávajú omnoho jednoduchšie, než so Synclavierom. S UMI musíte každej sekcií skladby dať iné číslo, každému "motívu". Následne to prechádzate, zapisujete do rôznych kanálov, napr. kanál A bude bassová linka, kanál B linka melodická a pod."
"Napríklad úvodným štyrom taktom bassovej linky sme dali číslo 11 a potom na melodickej linke bol úsek, ktorý tomu zodpovedá, označený číslom 21. Takto sme postupovali naprieč kanálmi, keď sa sekcie menili - 31, 41 a tak ďalej ... a to len pre úvod. Ak potom chcete zmeniť štruktúru, všetky čísla konkrétnej sekcie zodpovedajú na rôznych kanáloch, takže presne viete, čo presúvate."
Andy: "Ďalšia výhoda, ktorú sme si pri UMI všimli, je, že môžete k nemu pripojiť niekoľko rôznych klávesníc. Synclavier sme zvykli využívať pri programovaní pre všetky zvuky. S UMI sme používali Emulator, DX7, Akai ... nebolo to po zvukovej stránke také limitujúce."
Výsledkom štyroch, či piatich dní programovania bola prakticky kompletná štruktúra skladby "It´s Called A Heart". Kapela zvolila niekoľko ďalších zvukov pre bassový part a vyriešila značnú časť vzorky bicích (bicie boli ešte stále samplované Synclavierom. Dobre strávený čas.
... na pokračovanie
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (2)