Interview: Depeche Mode

Interview: Depeche Mode

Andy s Davidom v exkluzívnom rozhovore pre srbský City Magazine, ktorý poskytli krátko pred príchodom do Belehradu.

Prečo práve názov "Delta Machine"? Aký je v tom skrytý význam?
AF: Tento názov vystihuje vlastne mix dvoch hudobných štýlov: blues a elektronickej hudby. A tieto dva žánre v podstate definujú nový album.

A ktorý z nich je dominantný?
AF: V niektorých skladbách prevláda blues, iné majú bližšie k samotnej elekronike. Album so svojou žánrovou skladbou balancuje niekde uprostred.

Nové technológie a digitálne produkcie majú na dnešnú hudbu obrovský dopad. Všimli ste si to aj vy vo vašom zvuku? Videoklip ku skladbe "Angel" vás zachytáva v štúdiu obklopených obrovským arzenálom analógových zariadení.
DG: Zvuk nového albumu je poväčšinou vystavaný na modulárnych syntezátoroch, takže veľa digitálnych úprav sme nerobili. Náš producent Ben Hillier sám vyberal ďalších spolupracovníkov, ktorí hneď na úvod prehlásili: "Áno, vieme, že pracujeme s elektronikou." Lenže, oni vlastne zvládajú iba softwarovú časť, no dnes len veľmi málo ľudí dokáže pracovať s masívnymi modulárnymi systémami, k akým patrí napr. ARP. Na druhej strane, Martin je vášnivým zberateľom takýchto hračiek, má ich toľko, že by zapratali jednu obrovskú miestnosť, takže sme mohli skutočne experimentovať. Snažili sme sa, aby bol album ako inšpiratívny, tak aj odlišný od tých predošlých a vďaka modulárnym zariadeniam sa nám podarilo dosiahnuť to, čo sme chceli.

Ide o váš trinásty album, obsahujúci 13 skladieb, vydaný v roku 2013. Veríte v symboliku čísel a ak áno, nemali ste práve pri tomto čísle menšie obavy?
AF: Takýmto spôsobom som o tom nepremýšľal. Nič z toho nebolo vopred naplánované. Číslo 13 nepatrí medzi moje obľúbené. No, asi začnem mať menšie obavy.

Depeche Mode sa vo svojich začiatkoch pohybovali na rozmedzí popu a experimentálnej hudby, hlavne pokiaľ šlo o hudobný dizajn. Dnes ste prakticky ovládli mainstream, no pritom si stále zachovávate progresívne hudobné vízie. Ako vnímate váš vzťah s avantgardou, ktorá sa sústredí hlavne na menšinové žánre?
DG: V začiatkoch šlo hlavne o hudobné vplyvy. Keď sme s hudbou začínali, v rádiách sa bežne hrali skladby od Bowieho, Roxy Music, T.Rex, či Slade. Albumy sme si dovoliť kúpiť nemohli, takže sme počúvali single a tak objavovali novú hudbu. Keď sme založili Depeche Mode, to už na scéne kraľovali Kraftwerk a Einstürzende Neubauten. Hudba, to je taký zvláštny samostatný svet a ja som sa spevom tomuto svetu upísal. Je to presne to, čomu som sa chcel venovať. Vyrastal som v príšernom malom anglickom meste a vždy som sníval o tom, rovnako ako David Bowie, že si vybudujem svoj vlastný svet. Zostávalo vlastne len zistiť, kde sa ten svet a priestor nachádza.

Ako sa vám darí držať stále taký úzky vzťah s publikom? Väčšina kapiel sa totiž po desiatich, dvadsiatich, či tridsiatich rokov fanúšikom úplne odcudzí, čo rozhodne nie je váš prípad.
AF: To vážne nevieme. Hudbu robíme v prvom rade pre seba a akosi vždy dúfame, že sa bude páčiť takisto aj našim fanúšikom. Nerobíme to vedome alebo úmyselne. Iste sa nájdu ľudia, ktorí nás majú radi od našich začiatkov a sú dnes presvedčení, že sme sa od pôvodného zvuku vzdialili. Ale na druhej strane, prečo by sme sa mali venovať dnes hudbe, ktorú sme robili v roku 1989 alebo 1991?

Depeche Mode mali vždy povesť hudobných futuristov s klasickými piesňami. Je album "Delta Machine" dôkazom tejto dichotómie?
DG: Viete, Martin je futurista, ja nie. Práve preto to takto funguje. Ja sa snažím v našej hudbe udržať prvok ľudskosti. Keď Martin po prvýkrát predstavil skladby pre nový album, zneli všetky veľmi progresívne, obzvlášť skladby "Angel" a "Welcome To My World". Nedokázal som si predstaviť, že by som ich v takej podobe predvádzal na pódiu. Martin sa ma preto spýtal, či by som mu neposlal nejaké nápady k textom, na čo som mu povedal: "Ak mi pošleš nejaké zaujímavé zvuky, akordy alebo atmosféru, dorobím zvyšok." Pre mňa nie je problém prísť s hotovými textami, ale dávam skôr prednosť spôsobu, kedy mi niekto predloží prvotné nápady. Myslím, že Martin mi chcel takýmto spôsobom naznačiť, že ešte nie som úplne vyzretý textár, no na mojich nápadoch sa už dá slušne stavať.

Máte pred sebou prvý koncert v Belehrade. Vaše očakávania?
AF: Na predošlom turné sme kvôli Davidovým zdravotným problémom museli tunajší koncert zrušiť. Nasledovalo po ňom pre kapelu veľmi zlé obdobie, čo nás všetkých veľmi znepokojilo. Pri plánoví tohto turné sme chceli všetko stratené dobehnúť a aj vďaka tunajším fanúšikom sa nám koncert podarilo zrealizovať. Dúfame, že čakanie sa vyplatilo a čaká nás všetkých veľkolepý koncert.

A nakoniec teda odkaz pre fanúšikov v Srbsku?
AF: Nevieme sa dočkať príchodu do Belehradu. Zahráme ako skladby z nového albumu, tak aj hity, ktoré nás preslávili. Tešíme sa na vašu krajinu!

Názory Devotees (2)

tomy

 1    21. máj 2013 o 19:25

Páči sa mi odpoveď k otázke : “Depeche Mode mali vždy povesť hudobných futuristov s klasickými piesňami. Je album “Delta Machine” dôkazom tejto dichotómie?”. Znie to možno ako kacírska myšlienka, ale ja si želám, aby Martin urobil celý album DM vrátane produkcie (dokonca to chcel aj Danie, nie?)... Mne už tá “falošná skromnosť” a nízke sebavedomie vadí... Niekedy mám pocit, že najväčšou brzdou Depeche Mode je “Davidov ľudský prvok” , Martinova utiahnutosť a opäť Davidov klišé postoj na turné (sme akože rock-popová kapela) ... Nie - chce to zmenu štýlu, inak je to ala “Kávu si osladím… od Káju Gotta” smile

tomy

 2    21. máj 2013 o 19:26

* oprava - nie “Danie” , ale David Gahan. PS. Chce to edit príspevkov šéfe.

Depeche Mode FanShop

Diskutovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení užívatelia.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa