Efekt snehovej gule

Efekt snehovej gule

Alan Wilder v rozhovore pre DerWesten.de spomína na časy strávené s Depeche Mode. Čo skladba, to iné pocity ...

Get The Balance Right
To bolo prvé nahrávanie v štúdiu, ku ktorému ma DM prizvali. Veľmi dobre sa na to pamätám, Black Wings štúdia v Londýne. Ešte aj dnes si viem v spomienkach premietnuť to vybavenie, ktoré sme tam mali, Daniel s jeho ARP 2600, malý PBC počítač... čo sme tam ešte mali... viete, bolo to veľmi malé štúdio, ale oni tam odviedli veľmi veľa práce na prvých dvoch albumoch a spolu sme tam nahrali túto skladbu. Pracovali sme na 12" verzii a pamätám si ako sme strihali pásky, keďže sme chceli aj dlhú verziu, doslova sme "vyťahovali" časti zo skladby, následne prehrávali cez mix na pásku a za tým išiel strih a celé od znova... strávili sme strihaním celé hodiny. Ľudia si ani nedokážu predstaviť, ako sa vtedy veci vytvárali, nebolo to tak veľmi dávno, celý ten proces bol vtedy zložitejší, dnes to všetko nahodíte do počítača, pozmeníte niektoré časti a máte nový mix, vtedy také čosi nebolo možné. Vtedy ste museli všetko robiť ručne a za tým nasledoval strih a veci sa potom dávali dohromady.

Má v sebe tento ranný song aj aspekty Alana Wildera?
No, je veľmi ťažké si spomenúť, ktorý nápad pochádzal z čej hlavy, ale som si istý, že som sa pokúšal prispieť nejakými nápadmi aj ja... chceli sme väčší, hutnejší zvuk, použili sme zopár nových nástrojov, myslím, že sme použili aj Sync Drum, čo bol elektronický bicí set, ktorý sa v tých časoch objavil na trhu. Už týmto sa tá nahrávka odlíšila od tých predošlých... a... neviem, vážne si na to veľmi nepamätám.

Landscape Is Changing
V tých časoch som napísal viacero skladieb, ale uvedomil som si, že v tom rozhodne nie som najlepší...

Myslím, že na ten album sa dostali 3 tvoje skladby...
No, dva sa dostali na tento a potom ešte jedna na nasledujúci. Nebolo to nič prirodzené, nemal som pocit, že by zo mňa slová vychádzali... a keď som sa na to, čo som sa pokúšal napísať, pozrel, prišlo mi to totálne hlúpe. Môj záujem je sústredený viac na atmosféru, produkciu, editáciu a ďalšie veci, ale skladby samotné... Mal som pocit, že by som to mal urobiť, ale nefungovalo to, tak som sa o ďalšie texty ani nepokúšal.

Never Let Me Down Again
Stále skvelé intro, čo poviete? Veľmi jednoduché, až do toho "bang" bodu... skvelý gitarový riff alebo lepšie povedané gitarový zvuk. Myslím, že sme to prehnali nejakým filtrom, opätovne to nahrali a to celé ešte samplovali. A dosiahli tak skvelý zvuk. Stále patrí k mojim obľúbeným a samozrejme aj k obľúbeným "live" záležitostiam.

Čo ťa napadlo, keď si po prvýkrát videl ľudí, čo mávali rukami pri tejto skladbe?
Skutočne si nepamätám, kde to celé začalo. Skôr to bola gradujúca vec, nebolo to tak, že to zrazu začali robiť všetci. Celé to rástlo postupne časom, možno to bolo tak, že na koncerty prišli tí istí ľudia, začali mávať, pridali sa ďalší... efekt snehovej gule. Dnes to už poznajú všetci, takže začnú mávať okamžite.

Stripped (Rammstein cover)
Nedávno som navštívil koncert Rammestein, tu v Berlíne, vo Velodrome. Nakoniec to bola skutočná zábava, vyčarili mi úsmev na tvári, bola to šou preplnená efektami. Príde mi to milé, keď niekto nahrá cover vašej skladby. Čo už potom také cover verzie Johnnyho Casha? To je jednoducho niečo, na čo musí byť človek hrdý.

Každý hudobník miluje Johnnyho Casha... prečo asi?
Dobrá otázka... prečo každá pozná Johnnyho Casha? Myslím, že je to preto, že on mal srdce na dlani... to vás k nemu dostalo, bolo jedno, či bol mladý, alebo už starý. Bol úprimný, to na ňom ľudia milovali. A cover Nine Inch Nails ("Hurt") je jednoducho fantastický. On tú skladbu urobil tak, že už vlastne ani NIN nepatrila. Takýto prístup ku skladbe na vás urobí dojem.

Walking In My Shoes
To bude asi navždy moja druhá najobľúbenejšia DM skladba. Mám pri nej však vždy zmiešané pocity, pretože aj keď si myslím, že je skvelá, tak mi vždy pripomenie proces jej vzniku, ktorý zasa až taký skvelý nebol. Bola to zložitá doba a už som to povedal viackrát, dokonca aj celkom nedávno, komplikované vzťahy v zložitých časoch vnesú do práce veľkú dávku kreativity a presne toto platilo aj v tomto prípade. Vracia ma to do čias, kedy sme nahrávali v Madride, kde sme si prenajali jednu vilu, bola klaustrofobická a vôbec celé to bolo dosť zložité. A s touto skladbou sme mali problémy takisto. Pripravili sme veľa rôznych verzii, v Madride sme strávili celých 10 týždňov a za ten čas sme nahrali iba 3 skladby. To preto, že sme skúsili čosi a povedali "nie", skúsili to inak a opäť zaznelo "nie"... a táto skladba, resp. toto je štvrtá alebo piata verzia, ktorú sme nahrali a celé to vlastne začalo niečím, čo sme nikdy predtým nerobili - jammovali sme spolu. Ja som hral na bassgitare, Martin na gitare, niekto tam obsluhoval bicí automat, niekto hral na tamburínu... len sme tam sedeli a hrali. Myslím, že s takýmto nápadom prišiel Flood, pretože my sme také čosi nikdy nerobili, viete, boli sme tí "ľudia od počítačov"... Takže celý ten nápad spoločného jammovania nedával veľmi zmysel, teda bez riadnej zostavy, No ale donútil nás k tomu a z celej tej parády vzišiel možno jeden nápad, nejaké tie bassové linky a to bolo všetko. Prípadne nejaký ten gitarový riff, to si veľmi nepamätám. Ale dosť na to, aby sme sa posunuli. Fungovalo to a je to skvelá skladba.

Somebody (Live In Royal Albert Hall 2010)
Bolo to fajn, veľmi fajn. Vedel som, že to bude milé, trochu som tie reakcie očakával. Nie priamo v ten večer, ale následne mi ľudia posielali odkazy, cez e-mail, Facebook... Písali, ako si to užili, iní zasa písali, ako si želajú, kiežby tam boli... kopec ľudí to videlo na YouTube, keďže tam je úplne všetko... bol to jednoducho efekt snehovej gule. Milá záležitosť, skutočne som si to užil. Ale viac som si užíval samotný deň, viac než vystúpenie. To bolo v pohode, publikum bolo skvelé, ale viac som si užíval možnosť porozprávať sa so všetkými, ako aj možnosť stráviť odpoludnie hlavne s Martinom a Fletchom, keďže David sa tam veľa nezdržiaval. Viete, dohnali sme množstvo vecí.

Tak a to bolo všetko, ďakujem.
S radosťou...





Názory Devotees (3)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa