DM | MM

DM | MM

Album "Memento Mori" je už nejaký ten týždeň vonku a za ten čas sa stihli k väčšine jeho skladieb vyjadriť samotní autori. Prinášame krátky sumár najzaujímavejších postrehov Martina a Davida.

My Cosmos Is Mine

Martin: Je to posledná skladba, ktorú som napísal pre tento albumu. Vznikla krátko po tom, čo Rusko vpadlo na Ukrajinu. Vtedy mi napadlo, "Koľko toho ešte máme zniesť? Koľko nám toho ešte bude naložené?" Prvé riešenie, ktoré mi napadlo: utiahnem sa do svojho malého sveta a nechajte ma napokoji! Pieseň je o akomsi návode ako sa vysporiadať s bezmocnosťou, ako ochrániť svoje vlastné vnútro pred útokmi sveta a ako sa radšej, spolu so svojimi blízkymi, niekam schovať. Je to zamozrejme krátkozraké, pretože musíme prijať zodpovednosť za blahobyt nášho sveta, inak tu už nik nezostane."

David: Je to jedna z mojich obľúbených skladieb na albume. Spočiatku, keď mi Martin poslal prvé demo, ma však nezaujala. Ale práve takéto skladby sa často ku mne postupne vkradnú. A toto je tiež ten prípad. Pamätám si, ako som si ju podvedome začal spievať, keď som vstupoval do Martinovho domu a jeho štúdia. Vedel som, že sa nám ňou podarilo niečo zachytiť a ja som v nej našiel akési miesto, kde by som chcel byť. Našiel som v tej skladbe zmysel, s ktorým so sa stotožnil. Nerozprával som sa o tom s Martinom a on by mohol mať úplne inú predstavu o obsahu textu, ale vedel som, že je to niečo, čo zapôsobí ako skvelá úvodná skladba albumu "Memento Mori".

Wagging Toungue

David: Skomponoval som tú skladbu na gitare. Martin ju následne obohatil a vylepšil. Je to naša prvá spoločná pieseň, ktorá sa dostala na album. Už v počiatočnej fáze som vycítil, že je to "zásah do čiernej".

Martin: Má skvelú melódiu a celkovo má v sebe tá skladba niečo opojné. Je pozitívna, popová, ale zasa nie príliš.

Ghosts Again

David: Keď som ju počul po prvýkrát, povedal som si, "Mám to, som v nej." Už v demo podobe ma nadchla. Spomínam si, ako som na ňu tancoval v obývačke a v tom vošla moja dcéra, čudne na mňa zazrela v zmysle, "čo sa tu deje?". Ja na to, "Tebe sa nepáči?" Začala sa pohupovať spolu so mnou a zrazu z nej vyšlo, "Mám to. Je to fakt dobrá skladba."

Don´t Say You Love Me

David: Štýlom pripomína Scotta Walkera. Je to taký "štartér", ale takéto skladby sa mi veľmi páčia. Pripomína mi nejaký film, či niečo podobné. Túto skladbu napísal Martin s Richardom Butlerom.

My Favourite Stranger

David: Táto skladba hovorí o Vašom tieni, o osobe, ktorá Vás nepretržite sleduje a prihovára sa k Vám. Počúvate od nej pravdu, či lož? Je to zábavná, no trochu riskantná skladba. Hudbou sa potrebujete transformovať na iné miesta, niekedy máte také miesta priamo pred očami, niekedy sú tie priestory nekonečné. Je to priamočiara skladba, ako od Alana Vegu zo Suicide. Má v sebe niečo z new yorkskej punkovej vlny 1970-tych rokov.

Soul With Me

Martin: Páči sa mi pre ten zaujímavý súbeh vplyvov. Keď som ju komponoval, mal som pocit, že zvukovo ide o mix Beach Boys, z éry "Pet Sounds", s niektorými akordami Kurta Weilla, no zároveň je akousi poctou gospelovej hudbe s tým soulom ovplyvneným refrénom. Je to taká zaujímavá odbočka v našom katalógu. A kým text je jednoznačne o smrti, tak je zároveň jemne ironický.

Caroline´s Monkey

V rozhovore s Ofalom Neumannom, pre DPA Agency, Martin poznamenal, že táto skladba je "drogovej závislosti alebo závislosti ako takej".

People Are Good

David: Keď už ju porovnávate s "People Are People", tak fakt je ten, že obe skladby vlastne pojednávajú o tom istom. Za tých 40 rokov sa toho veľa nezmenilo. Prečo je to tu stále plné nenávisti a strachu? Tá otázka tu stále visí. Táto nová skladba je však trochu iná, pretože nám prišlo vcelku vtipné tvrdiť, že "ľudia sú dobrí" a za tým dodať, "aby si sa z toho nezbláznil". Tá fráza "people are good" sa opakuje veľmi veľa krát a my sa vlastne pýtame, "sú ľudia naozaj dobrí?"

Speak To Me

David: Vtej skladbe, teda vo verši "you lead me, I follow your voice", sa neodvolávam na žiadneho zo súčaných lídrov. Neodkazujem sa na živú bytosť, ale na naše svedomie. Verím, že vždy vieme, čo je strávne urobiť, lenže keď príde na možnosť voľby, tak sa nakoniec vždy rozhodneme nesprávne. Obyčajne si vyberáme cestu, ktorá najviac vyhovuje našim záujmom. Je to samozrejme prirodzene ľudské. Ale myslím, že v tejto skladbe som sa dožadoval niečoho iného, v štýle: ak je tam niekde niečo, ukáž mi to a ja to budem nasledovať. Som to ja, ktorý sa snaží privolať niečo "vyššie".

David: Nápad k tejto skladbe sa len tak zrazu objavil a Martin s Jamesom a Martou ju neuveriteľným spôsobom posunuli do úplne iného sveta. A presne tam som chcel, aby tá pieseň smerovala. Bolo to nad rámec toho, čo by som bol sám dokázal. V podstate je to veľmi jednoduchá pieseň, ale skutočná a úprimná. Pre mňa bola akýmsi kľúčom ku dverám, kde by som dokázal pokračovať v nahrávaní s Martinom. Je odpoveďou na otázku ... je to trochu sarkastické ... "počujem Ťa, som tu, našiel som ... " sarkastické, no zároveň plné pokoja a radosti z prázdnoty konca ... Bolo úžasné sledovať, ako sa tá skladba rodí v štúdiu, Marta je totiž génius v tvorbe páskových slučiek, ktoré neustále preháňala cez páskové zariadenia a k tomu všetkému používala čisto analógové zariadenia. Spoločne sme usúdili, že by táto skladba mala celý album uzatvárať. Myslím, že dokonale pasuje ku "My Cosmos Is Mine", ktorá vlastne všetko otvára a určuje.

Pozn. ku skladbám "Before We Drown", Always You" a "Never Let Me Go" som žiadne komentáre, zo strany kapely, nenašiel. Ak niečo máte, dajte do komentov, doplním ...

Názory Devotees (6)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa