Daniel Miller: Milujem hudbu…
Na jeseň v roku 2004 poskytol Daniel Miller exkluzívny rozhovor, v ktorom rozobral problematiku Mute, predaja tohto labelu, no a nakoniec rozhovor skĺzol do tematiky výsostne sa týkajúcej skupiny Erasure. Posúďte sami.
Ešte stále si vedený hladom a túžbou po hudbe, tak ako tomu bolo v Mute v 1970-tych rokoch?
Daniel Miller je veľmi čudný človek po niečom bažiaci, pretože teraz už nie som takou súčasťou Mute ako na začiatku. To čo som vtedy urobil, bolo vypustenie singla. Bol som ovládaný obrovskou túžbou vydať singel, hoci som si nemyslel, že by to niekde uspelo, ale jednoducho som zbožňoval predstavu vydania prvého singla.
Tým prvým singlom bola skladba "Warm Leatherette" a pri ňom som si myslel, že je to začiatok môjho konca. Nemal som žiadne ambície začať pracovať s vlastnou nahrávacou spoločnosťou a hlavne nie s takým obrovským množstvom interpretov, aké za posledných 26 rokov prevalcovalo túto spoločnosť. Singel sa stal nakoniec úspešnejším ako som pôvodne predpokladal a veľmi skoro som sa začal stretávať s umelcami ako Fad Gadget a o trocha neskôr s Depeche Mode. No a neskôr sa mi zapáčila myšlienka pracovať s umelcami, ktorých mám rád a pokúsiť sa predstaviť ich celému hudobnému svetu.
Ale v určitom zmysle sa tá túžba vo mne nezmenila, milujem hudbu a tak ako mnohí ľudia, jej chcem počuť čo najviac.
Sú podľa teba nejaké albumy, či umelci zo stajne Mute, ktorým sa nedostalo dostatočné uznanie verejnosti?
Všetky a všetci!:D
Je ich vážne dosť, ale ak by som mal spomenúť len jedného, u ktorého mám pocit, že mali obrovský vplyv a nedostalo sa im dostatočné uznanie za celý ten čas, tak potom by to boli Renegade Soundwave. Samozrejme, že sú takí aj ďalší, ale pri nich si to uvedomím vždy, keď od nich niečo počujem. Boli vždy o krok vpred, mali úžasný vplyv na scénu a vyprodukovali skutočne úžasné nahrávky. Keď sa vrátite do obdobia, v ktorom najviac nahrávali, uvedomíte si, že svojou produkciou vôbec nepasovali do playlistov rádií, či do riadkov, ktoré písala kritika. O dva tri roky neskôr sa situácia zmenila, lenže v tej dobe to už zavesili na klinec.
Problém skutočnosti, že ste v určitom čase o krok vpred pred ostatnými je, že vás média odmietajú akceptovať a tým sa ku vám aj verejnosť stavia s určitým odstupom. Hoci verejnosť je novým veciam otvorenejšia, než média.
Sú podobným problémom vystavení aj umelci, ktorí už majú svoju pevnú pozíciu na hudobnom trhu?
Ale samozrejme, mám pocit, že v tejto krajine (UK) sú tak Depeche Mode, ako aj Erasure veľmi podceňovaní, čo je dosť smutné. Hoci Erasure sú skvele prijímaní u fanúšikov a majú tú najlepšiu fanúšikovskú základňu s akou som sa kedy stretol, skutočne lojálnu a chápavú.
Aby som bol úprimný, albumu "Other People´s Songs" sme venovali vačšiu publicitu v TV a rádiách ako predošlému albumu "Loveboat". Tým sme vydláždili dobrú cestu kompilácií "Hits!", následnému turné a novému albumu ("Nightbirds"), čo pokladám za ich najskvelejší album za ich posledné tvorivé obdobie.
Kompilácií "Hits!" sa skutočne darilo, získali za ňu zlatú platňu...
Pochopiteľne a tieto tri záležitosti, "Hits!", "Other People´s Songs" s následným turné, vrátili Erasure späť do povedomia ľudí. Na album "Nightbird" pripravili skutočne skvelé skladby a keď sa nám podarí dosiahnuť takú publicitu, akú chceme, pritiahneme k nim ešte viac ľudí, dúfam.
Aké dôvody vedú Mute k prepusteniu umelcov z vašej "stajne"?
Dôvodov je mnoho, vždy to závisí od časového obdobia kedy sa tak stane, ale nikdy nejde o finančné záležitosti.
Keď podpisujem s niekým kontrakt, vždy si chcem byť istý, že skupina, label a ja sme v podpisovaných podmienkach za jedno, a musíme všetci mať spoločnú predstavu, kam to všetko chceme nasmerovať, či už hudobne alebo v ich kariére.
A musí tam byť zaručená flexibilita, čiže ja samozrejme rešpektujem, že umelci sa potrebujú vyvíjať a meniť. Nie som zástancom teórie, že umelec musí zostať verný jednému labelu.
Takže ak dospejeme k bodu, kedy sa tieto veci začnú rozchádzať a nedá sa nájsť spoločný konsenzus, potom už niet inej cesty, aj keď to nie je nič príjemné, ale načo chodiť okolo horúcej kaše. Ale to už tie rozdiely v ponímaní vecí musia byť skutočne obrovské. Mal som jednu takú záležitosť s kapelou v Mute (nebudem ju menovať), ktorí mi dali kazetu s 15-timi skladbami. Vybral som z toho 5 skladieb, ktoré sa mi zdali skutočne skvelé a oni dostali možnosť na tom popracovať a nahrať album. Ich odpoveď však bola taká, že práve tých päť skladieb chceli "zahodiť" a zvyšných desať sa im skutočne páčilo. Mne sa fakt tie ostané skladby nezdali dobré, tak som sa ich jasne spýtal, čí chcú na tých piatich, podľa mňa skvelých, popracovať, ale ich odpoveď bola jednoznačná: nie. Preferovali totiž tie svoje obľúbené. Tak sme usúdili, že už nie sme v názoroch na jednej lodi. Ale samozrejme, tá diskusia bola dlhšia, ako som tu uviedol.
Koľko kreatívnej slobody majú vlastne skupiny u vás k dispozícií? Aplikuje sa aj na nové skupiny rovnaká pracovná politika aká platí na stabilné skupiny vašej stajne, akou sú napr. Erasure?
Ide o rôznych umelcov, ale všetci majú k dispozícií toľko kreatívnej slobody, koľko potrebujú. Výnimku som urobil iba u jedinej skupiny, kedy som ju v jej začiatkoch nasmeroval tam, kde som cítil, že by sa to v budúcnosti mohlo uberať, ale zasa nešlo o násilné presviedčanie. No im sa to nepozdávalo a preto nemalo zmysel v spolupráci pokračovať. Ale inak majú skupiny zaručenú 100% kreatívnu slobodu. To samozrejme neznamená, že proste vyprodukujú nahrávku bez nášho zásahu, ale v tú slobodu veríme.
Pozrite sa na Depeche Mode, akou zmenou prešli od albumu "Speak&Spell"ku "Contruction Time Again", či Mobyho zmena cez albumy "Everything Is Wrong", "Animal Rights" a "Play" - to je masívna hudobná zmena. Či Goldfrapp s nahrávkami "Felt Mountain" a "Black Cherry", to všetko je výsledok absolútnej umeleckej a kreatívnej slobody, nik z nahrávacej spoločnosti im nediktoval, čo majú ako urobiť. A to, že nemáte potuchy, s čím ľudia prídu a vyprodukujú, mi príde totálne vzrušujúce.
Prečo boli Mute predaní EMI?
No, to je dlhý príbeh. Išlo o príliš veľa vecí... Snažil som sa vyriešiť záležitosti, ako napr. zabezpečiť dobrú a pokojnú budúcnosť Mute, chcel som sa o Mute postarať tým najlepším spôsobom. Lenže štruktúra tohto priemyslu sa zmenila šialeným tempom a Mute by nedokázali byť tou istou spoločnosťou, akou boli pred 10-timi rokmi, a tou najdôležitejšou vecou pre Mute je, že dokážeme vyprodukovať skvelé nahrávky a podporiť ich. V hlave sa mi vŕtala otázka, "Ako zachrániť Mute na tak zložitom obchodnom trhu?" Mute je spravodlivo vysoko riskujúci label, máme za sebou veľa experimentálnych záležitostí a všetko to dospelo do bodu, kde som musel rozhodnúť o tom, aká bude najlepšia ďalšia cesta pre Mute.
Na konci 1990-tych rokov sme prekonali zložité finančné časy, veľmi zložité. Finančne sme trochu oslabli a skoro sme podpísali zmluvu s niekým, kto bol v ešte horšej situácií ako my, a to by sme už úplne skončili. Chvíľu na to nás postretlo šťastie, keďže Moby dosiahol závratný úspech, čím sme sa prehupli do finančne bezpečných vôd a nejaký čas na to sme sa ocitli v dobrej pozícií na podpísanie zmluvy.
Pokladal som to za dôležité obdobie, kedy bol správny čas na rozhodnutia o budúcnosti Mute, išlo o hľadanie kompromisu, ak by sme dospeli k dobrej dohode, ku správnym podmienkam o kontrole produkcie a našej autonómií, tak by práca s nejakým partnerom bola pre Mute tým najlepším riešením. Chcel som, aby tým partnerom bol niekto, kto Mute chápe a kto už s Mute zopár rokov spolupracuje.
Jediní ľudia na toto vhodní sa mi zdali v EMI (v podstate Virgin) a v Play It Again Sam, ktorí uzavreli fakt veľkú zmluvu a boli v pozícií, kedy by mohli čosi podobné podniknúť s niekým ďalším. Nakoniec som sa rozhodol, že chcem spolupracovať s ľuďmi z Virgin, a to rozhodnutie vôbec neľutujem. Nie je žiaden rozdiel, či pracujem nezávisle alebo ako súčasť nejakého celku, pokiaľ máte na konci dňa strúhať nejaké figúry.
A nakoniec, práca v korporácií vám dáva aj dostatočný priestor na dýchanie. Som fakt rád, že sme sa takto rozhodli. Veci v tomto priemysle sa menia príliš rýchlo, jednoducho sú nútene sa meniť - veci, s ktorými ja osobne nesúhlasím, a veci, v ktorých oni zasa nesúhlasia so mnou. Ale nakoniec, to čo sme urobili bolo správne. Stále sme veľmi autonómni, či už v hudobných podmienkach, v akých pracujeme alebo v spôsobe, akým pracujeme.
Aký pozitívny dopad mala zmluva s EMI pre Mute a pre samotných umelcov?
Pre Mute, ako label samotný, to prinieslo určitú finančnú slobodu, manipulovateľný priestor a charakter tej zmluvy nám dáva veľkú šancu na dlhovekosť. Aby som bol úprimný, umelcom to zasa tak veľa neprinieslo. Label je viac sledovaný a tým pádom aj umelci. Ale do podmienok, s ktorými umelci pracujú v štúdiu alebo na cestách EMI až tak nezasahuje.
Akú cenu majú pre teba osobne v Mute Erasure po 19 rokoch od vydania ich prvého singla?
Nesmierne si ich ceníme. Ešte stále vydávajú úžasné nahrávky. Konkrétne tá posledná je nad očakávanie dobrá a stále sa dobre predávajú. Vince Clarke, v spojení s Depeche Mode a Yazoo, mal na Mute veľký vplyv a je to úžasný kamoš. S oboma veľmi rád pracujem a oni sú pre svoju prácu zapálení.
Na základe čoho vyberáš single z albumu? Nie sú niektoré skladby až príliš riskantným ťahom pre singel?
V pravom slova zmysle neriskujem. Výber singla môže byť dosť zvláštna záležitosť. Zmysel singla, a hlavne prvého singla, je v reprezentácií albumu a ide aj o určitú nechránenú vec. Myslím, že výber singla, či už ide o správny alebo nesprávny ťah, je postavený práve na tomto a veľa času strávime so skupinou synchronizovaním názorov na výber.
V prípade Erasure sa ešte nestalo, aby sa singel nakoniec nedostal do rádií. Je úžasné, že si ich fanúšikovia vždy kúpia, no nakoniec, aj tak chceme, aby ich počuli aj iní ľudia.
Nezvažoval si spublikovať nevydaný materiál prostredníctvom služieb iTunes či cez digitálny download?
Ale áno, niečo také v pláne máme. Downloading je pre vydanie takýchto záležitostí absolútne vhodný, ale v bezplatné publikovanie hudby jednoducho neveríme. Máme online novú verziu stránok Mute, takže poskytneme ľuďom mnoho takýchto záležitostí pre exkluzívny download. Webstránky sú absolútne vhodným médiom pre takéto záležitosti. V minulosti ste museli uvažovať, či to nebude fiasko, ak vydáte nahrávku s takýmito vecami, teraz nám ich stačí len zverejniť a poskytnúť ľuďom na stiahnutie.
Prečo myslíš, že Erasure nie sú v USA známejší?
Ale oni sú v USA samozrejme veľmi dobre známi. Myslím, že Erasure, tak ako kopec iných umelcov, sa vybrali svojou cestou hudobným svetom a zasa americká rádio scéna sa drasticky zmenila, takže sa im veľa toho priestoru na tamojšom rádio trhu neujde. Práve tam odohrali niekoľko skvelých vystúpení a majú tam obrovské množstvo verných fanúšikov, ale v tejto chvíli hudba, ktorú produkujú Erasure veľmi nezapadá do konceptu playlistov amerických rádií. Ide o dve odlišné veci, možno raz nájdu spoločnú cestu.
Keď vezmeme do úvahy úspech posledných troch singlov Erasure a minuloročný, takmer zlatý, album Hits!, ako by si zosumarizoval posledných 18 mesiacov Erasure?
Ako najlepších 18 mesiacov, aké zažili za posledné roky. Jednoducho potrebovali týmto albumom získať kapitál na vytvorenie profilu, ktorý je viditeľný práve tých posledných 18 mesiacov. Bolo to najkoncentrovanejšie obdobie za veľmi dlhý čas a stále pokračuje. No najdôležitejšie je, že obaja majú spriaznené duše, skutočne ťahajú za jeden povraz a tešia sa z toho.
Na akom projekte si momentálne účastný?
Práve sme dokončili nový album Erasure a zmixovali singel, k čomu som tak trochu sám prispel a veľmi ma to tešilo. Osobne som nemixoval, ale napomáhal som tomu, čo robím rád. Ďalej je to album Mobyho, ktorý je dokončený na 80% a jeho vydanie je pre nás samozrejme kľúčovou záležitosťou. O niekoľko mesiacov dúfam začnú s nahrávaním aj Depeche Mode a takisto dokončil svoj nový album Nick Cave, a je pripravený na vydanie.
Takže si na nový materiál Erasure pyšný?
Veľmi pyšný - myslím, že je to to najlepšie, čo vyprodukovali za posledné roky.
Sú nejaké plány pre boxy Erasure 5 a 6?
Definitívne sme sa rozhodli v tejto sérií pokračovať.
Neplánujete vydať Cowboy tour na DVD?
Ale áno!
Ako by si opísal fanúšikov Erasure jednou vetou?
:D. Myslím, že sú neouveriteľne oddaní. Tá ich lojálnosť, ktorú som videl na koncertoch so mnou veľmi pohla.
Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.
Vytvorte si účet Prihláste sa
Názory Devotees (4)