Construction Time Again - 1/2 (1983)

Construction Time Again - 1/2 (1983)

Rozhovor s Depeche Mode, ktorý vznikol počas historicky prvej koncertnej návštevy kapely v konfliktami zmietanom Belfaste. Paradoxne, vyslovené myšlienky sú aktuálne aj po 40 rokoch.

Téma albumu "Construction Time Again" je až krištálovo jasná, prepracovaným oslavným obrazom Briana Griffina o robotníckej moci počnúc, cez ilustrácie Iana Wrighta na vnútrornom obale, až po prefíkaný materializmus textov Martina Gorea. Ale prečo si za symbol zvolili práve Robotníka?

Alan: "Album je veľmi sociálne orientovaný a Robotník je akýmsi sumárom - je to taký jasný obrazový prierez socializmu. Prvá vec, ktorá Vás pri pohľade na album napadne, je kladivo, ktorým sa rozbíja hora, ale nie preto, aby ju zničilo. Keďže je to robotník, tak sa ju snaží prestavať a to je pozitívna vec. To je vlastne aj celková idea albumu, byť pozitívny. Preto je to "construction time" (čas výstavby) a nie "deconstruction time" (čas ničenia)."

Dave: "Tým kladivom sme chceli vyjadriť symbol sily robotníka. Je to obrovská sila, chcelo to silný obraz, zatiaľ čo kosák (na obale albumu "A Broken Frame") pôsobil omnoho jemnejšie.

"Depeche Mode" nie je práve pojem, ktorý Vám v mysli napadne pri pojme socializmus ...

Alan: "Keď sme sa zhodli v téme albumu, tak prvé slovo, ktoré sa objavilo bolo "starostlivosť", a presne toto slovo reprezentuje hlavnú myšlienku albumu. V každom ohľade, viete ... ale sme socialisti a staráme sa."

Dave: "Cítime sa na tieto veci a je dôležitejšie spieva o niečom podstatnom, než spievať o nezmysloch. Ak ste v kapele v našej pozícií, máte veľmi silný mandát na písanie skladieb o takýchto veciach, tak prečo to neskúsiť? Samozrejme, mnohým kapelám, ktoré nie sú tak úspešné, ako my, to príde samozrejmé. Zatiaľčo kapela v našom postavení by s prehľadom mohla spievať o nezmysloch - myslím, že práve toto od nás mnoho ľudí očakávalo."

Myslím, že to bolo do očí bijúce práve v "Everything Counts" a vďaka tomu ľudia zbystrili pozornosť. Nie je to práve najjemnejšia skladba.

Dave: "Množstvo ľudí malo pocit, že je to o niečom úplne inom, ako napr. o prílišnej konzumácií jedla, či jednoducho o hudobnom biznise, v skutočnosti je to však o nadnárodných korporáciách, o tom, že majú až príliš veľkú moc. Celé to však bolo o vedomom kroku, aby sme sa posunuli k niečomu zmysluplnejšiemu a jednoznačnejšiemu, aby sme sa len jednoducho neviezli na vlne. Ľudia o nás predtým uvažovali v zmysle, "Depeche Mode? Ach áno, to je tá kapela, čo len tak pláva po prúde." "Everything Counts" bol jednoznačný krok, pokus urobiť niečo silnejšie a trvácnejšie. Myslím, že mnoho kapiel sa snaží o príliš jednoznačné veci. Napr. takí The Clash ... oni sú ale v tom, čo robia, naozaj zanietení. Pre rokmi som ich zvykol počúvať, fakt sa mi páčili. Nezaujímalo ma však, o čom spievajú, ja som vtedy ich debutovému albumu nerozumel, no chodil som na ich koncerty, pretože sa mi páčil ich prístup a energia. Boli skvelí. Bolo to celé o tom, že ste z ich koncertov odchádzali so zvonením v ušiach a na druhý deň ste o tom mohli povedať všetkým kamošom v škole ..."

"Everything Counts" pôsobí napodiv ako úspešný následník "Remote Control" (The Clach), hlavne preto, že je to očividná a vcelku brutálna skladba.

Dave: "No áno, ide však o to, že od nás ľudia také niečo neočakávajú, zatiaľčo od The Clash áno. Množstvo ľudí ani len netušilo, že sme schopní skomponovať taký album, ako "Construction Time Again". Celé roky sme boli médiami prezentovaní rovnakým spôsobom. Napríklad sme v každom rozhovore povedali presne to istí, v štýle "áno, začali sme to takto a takto ..." a podobne. No neskôr sme si uvedomili, čo to vlastne robíme? Ak chceme pokračovať, musíme prísť s niečím trvácnejším. Myslím, že Martin a Alan majú vo svojich skladbách viac obsahu ..."

Než Vince?

Dave: "Presne, ale nič proti Vincemu. Myslím, že on sám by s tým tvrdením súhlasil. Martinove a Alanove texty sú zložitejšie, Vince sa viac sústreďuje na hudbu, no je veľmi šikovný, pokiaľ ide o komponovanie chytľavých melódií."

Singel "Everything Counts" boduje po všetkých stránkach, na rozdiel od Vášho debutového albumu, ktorý bol vcelku mizerný!

Dave: "Keď dnes počujem tie skladby, cítim sa trápne. Aj keď sme vtedy mali pocit, že boli skvelé. A potom prišiel druhý album, ktorý sa v štúdiu rodil veľmi ťažko, ľudia nás jednoducho nechali unášať na vlne úspechu, no chýbalo tomu nadšenie ... to prišlo až pri albume "Construction Time Again", kde to v štúdiu absolútne fungovalo a všetci sa snažili o to, aby sa dielo podarilo."

Singel funguje hlavne po hudobnej a politickej stránke, zatiaľčo v prípade samotnej kapely sa politika a hudba nikdy poriadne neprepojili. Hudba ma vie osloviť, keď v sebe obsahuje všetky prvky, ako napr. v prípade Jamesa Browna alebo The Temptations. Kapela ako Crass rozhodne nedokáže osloviť ... ale neviem, prečo tomu tak je, či je to tou bolesťou, hudbou, či politikou.

Dave: "No áno, niekto ako Crass Vás dokáže pritiahnúť len textom a to je všetko. Hudba je taká tvrdá, že veľa ľudí sa k nej jednoducho nepriblíži. Ale niečo ako "Everything Counts", tomu dajú ľudia šancu, vypočujú si to a potom si pozrú aj text."

Alan: "Ak to jednoducho nie je hudobne prístupné, tak sa neuchytí."

Zdôraznili ste potrebu budovania, nie deštrukcie. Čo je potrebné vybudovať?

Alan: "Celé nové spôsoby myslenia."

Ehm ...

Alan: "No, popísať konkrétne detaily je dosť zložité. Ale ak by svet, čo i len na dva týždne, prestal mínať peniaze na zbrane, mohli by ste dva roky živiť milióny hladujúcich ľudí."

Ale ako také niečo vynútiť? Prepožičali by ste Vašu hudbu nejakému politickému hnutiu? Napr. odohrali by ste koncert pre niečo ako Rock Against Racism?

Dave: "Možno by sme mohli, možno by sme mali, ale väčšinou nás s týmto ani neoslovia. Možno nás teraz aj oslovia, ale ľudia si nás s takýmito vecami vôbec nespájajú. A to je presne to, o čom si myslím, že sa musí zmeniť - myslím, že týmto albumom sa veľa zmení."

zdroj: NME, 17/09/1983

Názory Devotees (1)

Čítať a pridávať komentáre môžu iba zaregistrovaní a prihlásení depešáci.

  Vytvorte si účet   Prihláste sa