Chémia medzi nami ožíva okamžite

Chémia medzi nami ožíva okamžite

Tvrdí Martin Gore, spolu s Andym Fletcherom, v rozhovore pre talianske stránky Rockol. O novom albume "Spirit" sa však rozprávať odmietli.

Na utorkovej tlačovej konferencii sme mali počuť ukážky z Vašej novej tvorby. V jediných zverejnených vokáloch David spieva, "Where´s The Revolution?" Ide o titul skladby, či iba refrén? Na čo ňou poukazujete?
Fletch: Slovo "revolúcia" môže mať mnoho významov, samozrejme ... veľa vám toho poodhaliť nemôžeme, nakoľko album ešte dokončený nie je, a my sami preferujeme, keď môžeme diskutovať o tom, čo môžete sami počuť, takže musíte klásť viac informatívne otázky.
Viete, my sa tomuto venujeme už veľmi dlho, už to berieme ako rutinu. Aktuálne sme potrebovali ohlásiť turné, aby si ľudia mohli včas zabezpečiť lístky.

Martin: Samozrejme, nahrávanie albumov je pre nás stále veľmi dôležité, takže sa chceme o albume rozprávať neskôr.

Tak sa skúsme porozprávať o procese tvorby a ako ste vlastne začali pracovať po albume "Delta Machine". Dnes sú Depeche Mode už veľký a komplexným "kolosom". Je zložité dať veci opäť do pohybu?
Martin: Ani nie. Keď dokončíme turné, tak sa na nejaký čas separujeme. Viete, po dvoch rokoch fungovania spolu, v štúdiu a na turné, dobre padne, keď na chvíľu jeden druhého nevidíme a okrem toho, každý žijeme v inej časti sveta. No v určitom momente začnem zasa komponovať a dnes už skladby píše aj David. Keď nadobudneme pocit, že máme dostatok materiálu, tak si dohodneme stretnutie s Danielom Millerom. V prípade albumu "Spirit" sme do toho okamžite zainteresovali aj producenta Jamesa Forda. Spoločne sme si vypočuli demosnímky a v tom momente to všetko začalo: stanovia sa plány a neustále diskutujeme. A keďže sa poznáme navzájom už veľmi dlho, tá chémia medzi nami sa okamžite prebudí.

Takže, tentoraz ste spolupracovali s Jamesom Fordom. Potrebovali ste zmeniť produkciu, či zvuk?
Fletch: Pre Depeche Mode je trochu zložité spolupracovať dlhšie s jedným producentom, posledný album bol v tomto smere skôr výnimkou, než pravidlom. Pre nás je veľmi dôležité disponovať novými nápadmi ohľadne zvuku. James sa ostrieľal v práci s inými umelcami, no a v prípade Depeche Mode, kde sa pracuje trochu pomalšie, to šlo tentoraz veľmi rýchlo. Bola to naozaj zaujímavá spolupráca.

Z jeho predošlých prác sú zaujímavé obzvlášť albumy s The Last Shadow Puppets alebo Florence & The Machine. Kto vám ho odporučil?
Martin: Náš manažér, Daniel Miller. On s ním už kedysi spolupracoval a mal pocit, že by k nám pasoval. Tak sme si vypočuli niektoré jeho práce a zaujalo nás, že hoci pracuje s rôznymi hudobnými štýlmi, vždy sa snaží dosiahnuť skvelý zvuk ...

Fletch: ... a tak isto pochádza z elektronickej scény, z projektu Simian Mobile Disco. A ako bonus, veľmi intenzívne pracuje na rockovej scéne. To je pre nás ten správny mix.

To aj po toľkých rokoch skúsenosti a úspešnej kariéry potrebuje producenta "z vonku"?
Fletch: Je vždy dobré mať niekoho, kto to riadi a povie vám, ako by mali veci fungovať ...

Martin: Skutočne je zásadné, aby niekto koordinoval celý projekt. My máme tendenciu sa uzatvárať vo vlastnom priestore, preto je dobré mať niekoho s globálnou víziou.

A popri práci v štúdiu začnete premýšľať aj o turné?
Fletch: Nie tak úplne. V prvom kroku si stanovíme časový harmonogram. Následne pristúpime k výberu skladieb a až potom začne diskusia, ako ich prezentovať naživo. Počuť, ako skladby na pódiu ožijú, vidieť reakciu ľudí na to, čo ste vytvorili, to je jedna z najkrajších vecí, aké pozná človek z kapely.

A až potom všetkom začneme premýšľať o produkcii: v tomto prípade sme závislí od vizuálov Antona Corbijna, ale k ich realizácii príde neskôr. David s tým všetkým musí byť takisto stotožnený, ale v tomto smere sme naozaj v dobrých rukách, pretože Anton je skutočný génius.

Martin, zmenil sa za tie roky tvoj spôsob komponovania?
Martin: Nie, momentálne je to stále ten zaužívaný spôsob: začínam s gitarou, či piánom, poprípade s nejakým beatom alebo bassovou linkou vytvorenou na počítači. A od toho bodu, sa začne rodiť atmosféra, prípadne vokálne, či melodické linky.

A zmenilo sa niečo, pokiaľ ide o dôležitosť turné?
Fletch: Ešte stále tvrdíme, že koncertné turné tvoria polovicu našej úspešnej kariéry. Majú pre nás stále rovnakú dôležitosť. Začínali sme s elektronickou hudbou a vždy bolo pre nás dôležité demonštrovať, že rovnako dobre funguje aj na pódiu a dokáže rovnako strhnúť ako rocková hudba. Dnes sa to po ekonomickej stránke zmenilo, hlavne pre mladšie kapely, ktoré sa musia presadiť hlavne na koncertoch, no my máme šťastie: stále máme dobré predaje, naša hudba sa páči, našim koncertom sa darí, táto rovnováha je pre nás veľmi dôležitá.

Rátate aj s návratom do koncertných hál?
Fletch: Nateraz sme ohlásili iba európske štadiónové turné, neskôr pridáme americké termíny. Depeche Mode sú vhodná kapela do vnútorných priestorov, možno tam naša hudba vyzneje lepšie, ako na štadiónoch, takže sa definitívne do hál vrátime.

Martin: Na druhej strane, pokiaľ ide o haly, tam už nekladieme taký veľký dôraz na vizuálnu stránku koncertov. Možno si spomeniete na turné k albumu "Songs Of Faith And Devotion", kde sme na turné po halách zredukovali počet obrazoviek, pretože ľudia ich sledovali viac, než nás.

V Miláne ste nahrávali album "Violator". V roku 2009 sme tu prezentovali album "Sounds Of The Universe" a turné k nemu, v utorok pre zmenu nový album "Spirit". Je niečo, čím Vás toto mesto priťahuje?
Martin: Máme k nemu taký silný vzťah, že si nič z toho, čo ste spomenuli, ani nepamätáme ... (smiech)

Fletch: Máme šťastie, kamkoľvek prídeme, tam nás čaká skvelé publikum. Čo sme v Miláne, mám chuť povedať, že talianski fanúšikovia sú najlepší, pretože spievate asi najlepšie, zatiaľ čo Nemci sa vyznačujú skvelým aplauzom. Vec sa má tak, že v tomto smere je Londýn úplne nudným mestom. Odhliadnuc od publika, pre nás je dôležité zotrvať v meste, kde cítime dobré "vibrácie". Dnes to vnímame omnoho triezvejšie, už tak nežúrujeme ako kedysi. Ale treba podotknúť, že to spomenuté pozadie je veľmi dôležité pre samotný koncert ...